Overleden sluier


X

xClaire

Guest
Hallo allemaal,


Ik heb jullie hulp/advies nodig !

Ik had 2 sluierstaarten, vanochtend is er een na bijna 2 jaar overleden helaas... :(
Nu heb ik nog 1 sluierstaart over van ongeveer 6 cm lang (3 jaar oud bijna) in een bak van 50x30x30cm (45liter) met zuurstofpomp, ik weet dat dit veel te klein is maar daar kwam ik helaas te laat achter.
Mijn probleem is dat ik niet weet wat ik met de overgebleven sluier moet doen.. ik had wel gelezen dat ze niet alleen kunnen blijven maar ik wil eigenlijk ook geen nieuwe meer erbij kopen omdat de bak te klein is.
Ook was het zo dat de sluierstaart die nu nog leeft altijd de vorige vis en die daarvoor achterna zat tijdens voeren, dus ik denk ook niet dat dat bij een nieuwe vis goed gaat.

Wat denken jullie dat het verstandigste om te doen?
1.Zou ik de vis naar een vijver brengen, zodat hij daar verder kan zwemmen?
2.Toch een nieuwe vis halen (ook al is er geen mogelijkheid tot een grotere bak)
3.De vis proberen te verkopen met de kans dat tie nog kleiner komt te zitten?

Ik hoop dat jullie mij goed advies kunnen geven hierin, ik wil namelijk ook niet dat de vis onnodig lijd.

Bijgevoegd foto's van de overgebleven sluier.

PXL_20201118_121302375.jpgPXL_20210518_172218746.MP.jpgPXL_20210608_105544257.jpg
PXL_20201118_121302375.jpgPXL_20210518_172218746.MP.jpg
 
Weet je of de vijver dan nog aan bepaalde eisen moet voldoen en hoe kan ik hem d
an het beste vervoeren daarheen?
 
Breng hem naar een kunstmatige vijver, niet in de natuur. Een goudvis is een exoot die grote schade aan de natuur kan brengen. Hier kan je ook een flinke boete voor krijgen.

Denk in een vijver met Koi of goudvissen bij particulieren kan je hem het beste onder brengen.

succes!
 
Zit er helemaal geen filter in het aquarium? Zou vanavond maar even een crisis verversing doen. Bijna al het water eruit en vers water beetje dezelfde temperatuur erin en snel een vijver zoeken. Dat de andere het 2 jaar heeft overleeft.................

Vervoeren vis met water in emmer. Vis met pannetje ofzo met water en al uitvangen. Niet jagen hij komt vanzelf kijken en schep je hem zo omhoog.

Als je nieuwe vissen erin wil doen heb je zeker een filter nodig!!! zeker een maand indraaien. Lees info op forum.
 
Vijver is inderdaad de beste optie. Ik zou eerst proberen of je dat kunt vinden. Misschien is er (behalve marktplaats en "aangeboden" op dit forum) een Facebook-groep in jouw buurt voor aquarium/vijverdingen? Dat is vaak best een goede manier om visdingen uit te wisselen.

Zou dat uiteindelijk niet lukken (en woon je enigszins centraal) dan is hij hier ook welkom. :) Heb ruimte in een minivijver en anders in een 2-meterbak.
 
Na 2 jaar nog maar 6cm zijn... Dat beestje overleeft het geen jaar in de vijver.
Ik zou hem laten zitten waar die zit en het bakje wat visvriendelijker maken.
Vooraleerst een externe filter er in. Na enkele weken de bodem er uit en vervangen door een dun laagje zand.
En die plastiek vervangen door wat waterpest ofzo, gewoon laten drijven.

Het heeft geen nut van een ander op te schotelen met misgroeide dieren.
 
Na 2 jaar nog maar 6cm zijn... Dat beestje overleeft het geen jaar in de vijver.
Ik zou hem laten zitten waar die zit en het bakje wat visvriendelijker maken.
Vooraleerst een externe filter er in. Na enkele weken de bodem er uit en vervangen door een dun laagje zand.
En die plastiek vervangen door wat waterpest ofzo, gewoon laten drijven.

Het heeft geen nut van een ander op te schotelen met misgroeide dieren.
Oneens, ik heb genoeg super kleine goudvissen in de vijver tussen m'n windes van 60 cm. Deze kleine vissen zwemmen er al 7-10 jaar zonder probleem rond.
Maar je moet em niet in een koivijver gaan zetten nee.
En zelfs deze vissen kunnen nog een flink stuk groeien als de omstandigheden ernaar zijn.
 
Breng hem naar een kunstmatige vijver, niet in de natuur. Een goudvis is een exoot die grote schade aan de natuur kan brengen. Hier kan je ook een flinke boete voor krijgen.

Denk in een vijver met Koi of goudvissen bij particulieren kan je hem het beste onder brengen.

succes!
Oke dankjewel voor het advies!
 
Dankjewel allemaal voor jullie advies, hier ben ik heel blij mee!
Ik ga hem dan toch in een kunstmatige vijver zetten, ik heb een vriendin die hem in haar vijver wil zetten tussen de goudvissen in. :)

Ik denk dat ik wel nog een paar dagen afwacht om te kijken of hij toch niet een ziekte heeft gekregen van de vorige overleden vis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit er helemaal geen filter in het aquarium? Zou vanavond maar even een crisis verversing doen. Bijna al het water eruit en vers water beetje dezelfde temperatuur erin en snel een vijver zoeken. Dat de andere het 2 jaar heeft overleeft.................

Vervoeren vis met water in emmer. Vis met pannetje ofzo met water en al uitvangen. Niet jagen hij komt vanzelf kijken en schep je hem zo omhoog.

Als je nieuwe vissen erin wil doen heb je zeker een filter nodig!!! zeker een maand indraaien. Lees info op forum.
Nee er zit inderdaad geen filter in, maar ik probeer het water wekelijks voor ongeveer 50% te verversen. Ik heb ook meteen dezelfde dag dat de andere vis overleden was de bak goed schoon proberen te maken.
 
Vijver is inderdaad de beste optie. Ik zou eerst proberen of je dat kunt vinden. Misschien is er (behalve marktplaats en "aangeboden" op dit forum) een Facebook-groep in jouw buurt voor aquarium/vijverdingen? Dat is vaak best een goede manier om visdingen uit te wisselen.

Zou dat uiteindelijk niet lukken (en woon je enigszins centraal) dan is hij hier ook welkom. :) Heb ruimte in een minivijver en anders in een 2-meterbak.
Dankjewel voor het aanbod maar dat gaat wel lukken šŸ¤—
 
Nee er zit inderdaad geen filter in, maar ik probeer het water wekelijks voor ongeveer 50% te verversen. Ik heb ook meteen dezelfde dag dat de andere vis overleden was de bak goed schoon proberen te maken.
De vis ziet er verder gezond uit dus zsm over gaan zetten. Met 1x wekelijks 50% hou je dat watertje nooit goed. Als je veel langer ga wachten zal deze ook zwakker gaan worden door de omstandigheden. Vinnen en staart zien er mooi uit en vertoont geen verdere ziektebeelden. In de vijver zal hij het goed naar zijn zin hebben en kans krijgen nog wat uit te groeien.

Fijn dat je een nieuw huisje voor hem heb gevonden en succes
 

Terug
Bovenaan