overgelopen gras/plantenveld project


Welke rode plant had je staan in je oude bak ?
 
de draadalg is terug....ga toch een lamp doven want als ik je oude bak zie moet ik gewoon doen wat jij zegt lol
Draadalg moet je bestrijden door de oorzaak weg te nemen. Te weinig CO2? Slechte waterdistributie? Of er te veel of te weinig licht is hangt af van je gekozen plantenbestand. Dit dus eerst bezien. mogelijk ook een tekort van nitraat en fosfaat of andere voeding maar ik zou eerst kijken hoeveel licht je planten nodig zijn en hieraan je CO2 niveau aanpassen.
 
want als ik je oude bak zie moet ik gewoon doen wat jij zegt lol
haha Thanks, maar ik heb ook een jaar lopen worstelen voor het allemaal beter ging hoor :stom:, zonder (goede) Co2 kun je de verlichting beter wel wat laag houden en niet te lang, 7 uur is al voldoende, in het begin had ik er ook twee buizen boven hangen (116 watt / ruim 10000 lumen) en toen had ik ook veel last van diverse soorten alg.

Welke rode plant had je staan in je oude bak ?
Op deze foto is dat de Ludwigia repens rubin (of diamant red)
4.JPG



Later had ik de Ludwigia sp mesacana, maar die wordt niet zo heel erg rood, wel een makkelijke plant.
004.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb easy planten, dus knippen in het licht kan wel. Ik probeer 15g/ml co2 aan te houden en volg verder P en N op....
 
Dan zou het op den duur toch goed moeten komen.

persoonlijk probeer ik het licht zo laag mogelijk te houden, omdat alles in een hogere versnelling gaat met meer licht, heb je niet genoeg Co2 dan raakt dat ook sneller op en dan beginnen de problemen.

Dat is mijn ervaring iig
 
Ik heb easy planten, dus knippen in het licht kan wel. Ik probeer 15g/ml co2 aan te houden en volg verder P en N op....
Laten er nu ook gemakkelijke planten zijn die om behoorlijk licht vragen. Of bedoel je planten met een brede tolerantie? Dan zit er nog altijd een licht optimum in. Je planten gaan het mooier "doen" wanneer je dit soort zaken in het oog houdt.
 
Laten er nu ook gemakkelijke planten zijn die om behoorlijk licht vragen
Daar zit dan wel weer een kern van waarheid in, maar in het algemeen zijn de easy planten low light en low co2, dat zal rond de 0,3 w/l liter en 10 tot 15 mg co2 zijn (lees ik op de site van Tropica)
 
Als het goed met minder licht en we willen daarna dat het harder gaat kunnen we nog altijd eens een risicootje nemen he. Het is mijn eerste plantenbak dus zal al blij zijn dat ik heb bijgeleerd...
 
Als het groeit ben je al aardig op weg toch :D enige probleem/nadeel wat ik heb ondervonden met minimale belichting is dat de onderste bladeren soms wat te weinig licht kunnen krijgen.

Maar door de planten wat verder uit elkaar te zetten, en niet allemaal tot de oppervlakte te laten gaan, voorkom je al veel van dit nadeel.
 

Terug
Bovenaan