overgelopen gras/plantenveld project


Christoph

Well-known member
Lid geworden
21 november 2018
Berichten
120
Leeftijd
50
Ik hou me minder bezig met planten,alhoewel planten toch altijd leuk staan in de bak, maar meer met de kweek van vissen.
Voor een projectje ivm de kweek van kopstaanders wil ik een bak van 145*45 beplanten zodat ik in die bak een overstroomd gras/plantenveld kan nabootsen.
Ik zoek vooral naar gemakkelijke snelgroeiende planten die niet geen al te hoge eisen stellen aan voeding, licht of CO2.
Bij mij zoektocht op het net kwam ik deze tegen, ik zou er soort of 4-5 van nemen. Graag jullie advies.

Hemianthus micranthemoides
Hygrophila difformis
Vallisneris asiatica of spiralis
Ludwiga repens
Lilaeopsis novae-zelandiae
Echinodoris bleheri
Sagittaria subulata
Egeria densa
Nomaphila stricta
Limnophila heterophylla
Eleocharis parvulus

Is het mogelijk me ook mee te geven hoeveel watt licht en ik nodig heb en of ik gewoon zand kan gebruiken ?
 
Ik hou me minder bezig met planten,alhoewel planten toch altijd leuk staan in de bak, maar meer met de kweek van vissen.
Voor een projectje ivm de kweek van kopstaanders wil ik een bak van 145*45 beplanten zodat ik in die bak een overstroomd gras/plantenveld kan nabootsen.
Ik zoek vooral naar gemakkelijke snelgroeiende planten die niet geen al te hoge eisen stellen aan voeding, licht of CO2.
Bij mij zoektocht op het net kwam ik deze tegen, ik zou er soort of 4-5 van nemen. Graag jullie advies.

Hemianthus micranthemoides
Hygrophila difformis
Vallisneris asiatica of spiralis
Ludwiga repens
Lilaeopsis novae-zelandiae
Echinodoris bleheri
Sagittaria subulata
Egeria densa
Nomaphila stricta
Limnophila heterophylla
Eleocharis parvulus

Is het mogelijk me ook mee te geven hoeveel watt licht en ik nodig heb en of ik gewoon zand kan gebruiken ?
Wanneer je even googelt op de namen van deze planten dan staat er altijd een omschrijving. Je geeft zelf al een aantal beperkingen aan en dus vallen er al behoorlijk wat af...

Voorbeeld voor de Hemianthus micranthemoides:

https://www.azaqua.nl/midden-beplanting/hemianthus-micranthemoides

Hier zie je al dat de plant behoorlijk licht nodig is en CO2. En kijk naar de moeilijkheidsgraad. Kijkend naar je beperkingen valt dit dus al af.

Maar dit kun je ook zelf!
 
super bedankt voor de links, mannen.....
 
Ik veronderstal dat ik zand kan gebruiken voor de makkelijke planten toch goed te laten groeien ? Ik was wel van plan om voedingsbolletjes toe te voegen bij de wortel....
 
Ja op zand gaat dat prima, filterzand is dan het beste, slibt niet zo snel dicht als normaal (bouwmarkt) zand.

Qua verlichting zal je op 25 tot 30 lumen of 0,3 watt per liter uit moeten komen (TL) daar groeien de ''easy'' planten goed op.

Voedingsbolletjes hoef je alleen te gebruiken bij de moerasplanten, zoals de Echinodorus en Crypto soorten, snelgroeiende stengelplanten hebben over het algemeen voldoende aan de voeding die in het water aanwezig is (mits toegevoegd natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Aha merci Patrix !



Als ik reken met 145*42*43 en dus ongeveer 250l voor het aquarium zou ik 0,3*250= 75W nodig hebben.
Ik heb deze lampen liggen, samen 82W, zijn deze geschikt voor planten, of koop ik beter andere ? Het gaat over een kweekbak dus alleen de plantengroei is belangrijk, hoe mooi de bak eruit ziet is van geen belang.


78z6u5n.jpg

VjCvi5k
 
Die lampen zijn daar goed voor ja, zelf gebruik ik ook de 840 van Phillips, en die JBL heeft ook de goede kleurtemperatuur

Ik heb maar één TLD-58 Watt boven mijn bak van 200 liter (40 cm hoog) en dat gaat ook prima.
 
Perfect...
Hoeveel pomp je rond in die 200l bak ?
 
Ik heb de Fluval U4 binnenfilter, die pompt redelijk hard (1000 l/h bruto) en in mijn bak heb ik overal stroming.

Mijn bak is 145 x 40 x 40
 
Misschien ten overvloede:
Er is een verschil tussen stroming en een goede waterdistributie. Op zich kan een filter best een sterke stroming veroorzaken maar toch een slechte waterdistributie geven. Een goede waterdistributie zorgt dat je voedingsstoffen alle hoeken en gaten van je bak bereiken. Daarbij behoeft dat helemaal geen sterke bewegingen te geven. In mijn bak heb ik weinig beweging maar toch weet ik dat de distributie goed is. Ik heb dat getest met Easy-life Filter Medium. Dat is, wanneer je het in je bak giet, een wit goedje dat prachtig laat zien hoe je water gedistribueerd wordt. Dat verloop van tijd verdwijnt de witte kleur trouwens vanzelf uit je bak.
 
Ik heb de Fluval U4 binnenfilter, die pompt redelijk hard (1000 l/h bruto) en in mijn bak heb ik overal stroming.

Mijn bak is 145 x 40 x 40

juiste dezelfde maten, het wordt een eheim 600, 600l/h
 
juiste dezelfde maten, het wordt een eheim 600, 600l/h
Let op: Dit is een bruto debiet! Er gaat beslist en derde deel vanaf. Voor mijzelf reken ik zelfs op de helft. In mijn Rio 180, een één meter bak heb ik al een JBL 901 (900 l/h bruto) Voor een bak van 145x40x40 lijkt me dit erg weinig.
 
Let op: Dit is een bruto debiet! Er gaat beslist en derde deel vanaf. Voor mijzelf reken ik zelfs op de helft. In mijn Rio 180, een één meter bak heb ik al een JBL 901 (900 l/h bruto) Voor een bak van 145x40x40 lijkt me dit erg weinig.

Ik werk met een opvoerpomp, de filter staat bovenop het aquarium en is gemaakt van een plantenpot. Het debiet zal niet zoveel minder zijn denk ik, hoop ik.
 
Ik werk met een opvoerpomp van 600l/h, dan verkleint het verlies. Het water moet trouwens maar 10cm de hoogte in.
Voor de opkweekbak met dezelfde afmetingen heb ik een 1000l/h pomp. De 600l/h pomp heb ik al dus ik ga dir ook maar eerst eens proberen, maar inderdaad misschien wat weinig debiet voor de bak.
 
Ik heb toch een 1000l/h pomp gebruikt. Bedankt voor de bendenkingen
 
De start, mijn eerste echt plantenbak, al is het maar om mijn kopstaanders een bak vol planten te geven.
Er zit nog geen co2 op en geen eten maar zal wel toevoegen denk ik om alles wat weelderig te laten groeien.
Ben benieuwd ....


 
Jullie kunnen je waarschijnlijk wel voorstellen dat dit niet het plan was na 1 week.
Ik heb water gebruikt vanuit mijn Cicihlidenbak, NO3 30 en PO4 1,22, ik heb hier en daar een heel klein beetje beginnende blauwalg.
ik ververs met regenwater NO3 15 en PO4 0,2 dus er komen in mijn cichlidenbak heel veel fosfaten bij, misschien ligt het aan de steurkorrels die ik overvloedig geef.
Mijn plantenbak gaat dus beetje de verkeerde kant uit. NO3 25 en PO4 0,04. De fosfaten zijn dus ineens allemaal weg verdwenen, vind ik beetje raar. En omdat ik wel nog redelijk wat nitraten heb
zie ik dus de overvloedige groene algen.

Ik ga voor de eerste keer verversen. Ik kan regenwater gebruiken of cichlidenwater. Ik ben geneigd om toch weer cichlidenwater te gebruiken omdat het water neigt naar blauw alg.
 
Ouwieje... je hebt het flink uit de hand laten lopen. Draadalg is meestal een co2 te kort. Verder moet je kwa no3 en po4 de verhouding 20:2 aanhouden.

Waarom ga je je nitraat en fosfaat niet met poeders bijsturen? Ik denk niet dat het makkelijk word om op een natuurlijke manier de juiste verhoudingen te krijgen.

Hoe lang heb je de lampen aan op dit moment??
 
De lichten branden 14u (9-23u)
Er is een CO2 systeempje
 
Ik zou die lichtduur eens drastisch gaan minderen. Richting de 7/8 uur en heb je ook een dropchecker?
 
Ik zou die lichtduur eens drastisch gaan minderen. Richting de 7/8 uur en heb je ook een dropchecker?

:thumbs:
Ik zou zelfs zeggen maximaal 7u gezien de staat van de bak.

Maar de beelden van de diffuser zeggen ook veel.
Die belletjes zijn veel te groot en het lijkt me ook zeer weinig C02 eigenlijk.
Nu stijgen de weinige, grote bellen veel te snel op waardoor ze gewoon ontsnappen en je amper co2 oplossing hebt in het water.
Een eventuele dropchecker zal compleet blauw blijven vermoed ik.
Ideaal is een fijne "co2-nevel", zo fijn dat de gasbelletjes meegenomen worden door de stroming en amper de oppervlakte bereiken maar oplossen in de flow.

Dat (gebrekkige co2 toevoeging) in combinatie met 14 uur licht én de foute manier van bemesten ("vervuild water" van een cichlidenbak werkt niet hetzelfde als toevoegen van nitraat en fosfaat) is een recept voor algensoep helaas....

Dus zoals gezegd:
Lichtduur terugschroeven.
Dimmen als dat kan.
CO2 optimaliseren en opvoeren. Of co2 compleet weglaten is beter dan wisselende, gebrekkige levels en het kan ook prima zonder co2 voor veel planten. Maar nu kost het je vooral geld en brengt het weinig op vrees ik.
Bemesting herbekijken en geen water uit de cichlidenbak meer gebruiken maar overschakelen op plantenvoeding.
Waterwissels opdrijven en alle algen manueel verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Je zou tijdelijk de 28 watt buis uit kunnen laten, ik heb hetzelfde formaat bak en ik heb maar 1 tld van 58 watt, voor makkelijke planten is dat voldoende.
En zeker de verlichtingsduur terug schroeven idd
 
Ok ik kan aan de slag.
Verlichtingsduur is nog 7 min en ik ga zo een bulbding halen.
...
 
Die plantenbakken in poisson d'or staan er allemaal goed bij met diezelfde diffuser dus dat laat ik even zo, heb hem wel verplaatst.
Enkel een co2 tester gekocht en geïnstalleerd. Morgen nog eens waarden checken en wat algen proberen wegnemen.
 
Nitraten eens dubbel getest Tetra 20mg/l en met JBL 7mg/l..... niet leuk. Nog mensen die dit al eens hebben gemerkt ?
CO2 zit ik nog te laag, heb de uitstroom anders gemaakt, geen sproeibuis meer om CO2 niet te veel te laten wegvliegen.
afwachten...
 
Ik denk dat de lange verlichtingsduur de grootste boosdoener is geweest, helemaal in de opstart fase.
 
Die plantenbakken in poisson d'or staan er allemaal goed bij met diezelfde diffuser dus dat laat ik even zo, heb hem wel verplaatst.

Het is een paar maand geleden dat ik er was maar die plantenbakken stonden er toen "niet slecht" bij. Maar als ik beter keek zag ik dat ze allemaal last hadden van draadalgen. Dus daar is zeker ruimte tot verbetering maar soit. ;)

Jouw model diffuser is niet ideaal vind ik. Ze zijn daarom niet perse slecht maar geven sowieso niet de fijnste bellen in mijn ervaring, laat staan dat ze een fijne nevel produceren... Maar jouw exemplaar is dan misschien verstopt door vervuiling of zo? Want, nogmaals, wat ik zie op de video zegt genoeg: nu voeg je zo goed als niets toe.

Ter illustratie hieronder foto's van twee van mijn interne diffusers dan zie je misschien beter wat ik bedoel.
Ze produceren veel meer en veel fijnere belletjes. Je ziet al op de foto dat ze meegenomen worden door de stroming van zodra ze uit de diffuser komen. Slechts een klein deel bereikt effectief de oppervlakte, grootste deel lost op onderweg....
Ze hangen beide in een zeer klein nanobakje dus hebben een laag aantal bellen. Ik denk iets van een 20 tot 25 bellen per minuut, vandaar dat het geen dichte nevel is. Maar zelfs nu lijkt het verschil met jouw diffuser me duidelijk...
Wanneer ik de kraan verder openzet zijn het precies bruistabletjes waardoor ze ook prima werken bij iets grotere bakken.

20181212_223134.jpg
20181212_223243.jpg
 
Kan zo'n diffuser een bak van 145cm wel aan? Is een inline diffuser niet een beter idee?

Ik had eigenlijk niet echt gelet op het formaat van de bak. :oops::juggle:

Tja, op een bak van deze grootte is een interne diffuser een uitdaging inderdaad. Al helemaal met de diffuser die er nu in hangt.
Maar met het Bazooka-type (mijn tweede foto) lijkt het me desnoods wel doenbaar. In het ideale geval zou ik hem onder de aanzuig van het filter plaatsen zodat dit als reactor werkt. Maar aangezien ik nu ook lees dat het een open filter betreft is dat ook niet de beste optie vrees ik... ;)

Dus zou @Christoph eventueel kunnen kijken wat het resultaat is wanneer het grootste model "bazooka"-diffuser vol in de uitstroom wordt geplaatst (voor optimale oplossing en distributie doorheen de bak)...
Anders wordt het inderdaad uitkijken naar een externe oplossing.
 
Even melden dat de draadalgen na 3 dagen veel minder licht te geven massaal afsterven. ...heel erg bedankt. ...
 

Terug
Bovenaan