Overbevolking guppies: scheiden of roofvisje?


G

Guppies

Guest
Hallo,
Ik heb 5 guppies overgenomen, omdat ze anders door de wc gespoeld zouden worden. Inmiddels zijn het er veel meer geworden en heb ik 2 aquaria van 60 cm, ��n voor de mannen en ��n voor de vrouwen, en een klein bakje voor kleine guppies waarvan ik het geslacht nog niet weet. Ik zou het graag af willen bouwen en helemaal geen vissen meer hebben, of enkel op een verantwoorde manier.

Nu ben ik vaak te laat geweest met scheiden, en blijven er altijd een aantal vrouwen zwanger. Ik zie geen stipje bij de aarsvin van het vrouwtje, zoals vermeld wordt op het forum. Ik kan wel het verschil zien tussen het gonopodium van het mannetje en de aarsvin van het vrouwtje, maar het is lastig bij de kleintjes. Ik heb dan ook weleens een mannetje in het vrouwtjesaquarium gedaan... :O

Omdat de vrouwtjes het sperma bij zich dragen en nog meerdere keren zwanger kunnen raken zullen er nog vele kinders geboren gaan worden. Nu kreeg ik de tip er een vis bij te zetten die de babies opeet. De guppen eten niet al hun kinders op. In de dierenwinkel werd me verteld dat dit lastig is, omdat die vissen ook vaak aan de volwassenen gaan knabbelen. Op dit forum kwam ik een opmerking over rouwtetra�s tegen. Maar die moet je houden met minstens 6 individuen, gaan die zich dan ook niet voortplanten? En ook zij gaan ��n voor ��n dood, dan zal ik er geen anderen meer bij zetten.

Kunnen jullie me advies geven wat te doen? Ik wil een diervriendelijke oplossing, daarom heb ik destijds die 5 guppies gered, dus scheiden heeft mijn voorkeur. Maar de overbevolking die u ontstaat doet hun welzijn ook geen goed. Moet ik meer oefenen of toch roofvisjes erbij doen?
Alvast hartelijk bedankt!
 
dat de Rouwtetra's zich zullen gaan voortplanten, daar hoef je niet al te bang voor te zijn. Die zijn namelijk gek op hun eigen eieren. Kaviaar .... lekker .....
 
Dit schreef ik deels in je voorsteltopic.

Als je een dier hebt hou je die voor JOU plezier. Zorg er dan in elk geval voordat ze nog een beetje hun natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Gupmannen paren gewoon veel, dat is hun natuurlijke gedrag. Kwel ze dan niet door ze vrouwen te ontnemen.

Rouwtetra's planten zich normaal gezien niet voort.

Rouwtetra's worden trouwens vrij oud een jaar of 5 halen ze wel. Een Gup wordt meestal niet ouder dan een jaar of 2 dus ze zullen alleen overblijven en dan kun je ze of uitlaten sterven of en ander thuis voor zoeken.

Rouwtetra's knabbelen niet aan vinnen.
 
AquaVISie zei:
dat de Rouwtetra's zich zullen gaan voortplanten, daar hoef je niet al te bang voor te zijn. Die zijn namelijk gek op hun eigen eieren. Kaviaar .... lekker .....

Snoep je er zelf ook weleens stiekem van misschien :S ;).
 
Nee, ten eerste is dat spul me echt veel te duur, en ten tweede heb ik een zoutarm dieet en als je weet hoe kaviaar wordt bewerkt voor het in dat mooie blikje terecht komt om het niet te laten bederven (kilo's zout erbij), dan blijf je er wel van af. Bovendien waag ik het te betwijfelen of ik het na bijna 20 jaar zonder zout nog wel lekker zou vinden
 
Kan je ze niet op marktplaats aanbieden om gratis op te laten halen? Er zijn volgens mij altijd wel mensen die er interesse in hebben... Zo ben je volgens mij het meest diervriendelijk....
 
Iniminiej zei:
Kan je ze niet op marktplaats aanbieden om gratis op te laten halen? Er zijn volgens mij altijd wel mensen die er interesse in hebben... Zo ben je volgens mij het meest diervriendelijk....
Als dit bij 5 guppen begonnen is en er geen nieuwe bijgekomen zijn denk ik dat er hier ook een inteelt probleem is. Volgens mij vanaf de 14e lijn? Deze guppen is dus niet verstandig om aan iemand mee te geven die niet weet wat hij doet.
 

Terug
Bovenaan