over wennen


Niels83

Well-known member
Lid geworden
23 november 2017
Berichten
263
Leeftijd
41
Hallo,

Ik heb geen idee waar dit moet.

Bij veel winkels krijg je het advies om vissen in de zak een tijdje te laten wennen aan je water door er steeds wat van je aquarium water in te doen. de tijd loopt uit 1 van 15 minuten tot 45 minuten.

Nu heb ik gelezen dat vissen 48uur nodig hebben om te wennen aan de samenstelling. Wat is dan de zin van dat kwartiertje?

Doen jullie dit ook? en wat is het probleem als je het niet doet?
 
Dat heb je correct.

Kijk er zit wel een verschil in.

Gooi jij een vis die bij de viswinkel op PH 8 zat in jou bak van PH 7.5 is er niks aan de hand.

Naar als jou water een PH van 6 hebt word dat al anders natuurlijk.

Kijk bijvoorbeeld even op youtube naar thekingofdiy en rachel o leary. Hun wennen ze alleen aan de temp en gooien daarna zo de vis in de bak zonder problemen. Zijn er overigens wel veel meer die dat zo doen.

Ps: volgens mij kan het echt wennen aan nieuwe waardes wel een week of 2 duren.

Dat zeggende ik heb ooit is een endler vrouw per ongeluk meegekregen met een paar overgenomen puntslakken..dat had ik niet door. De vis heeft koud water over zich heen gehad en daarna zo in een bak van 24 graden gedumpt... beest leeft 1 jaar na dato nogsteeds.
 
Laatst bewerkt:
De aanbevolen methode die vssk ook op de de zakken waar in je de vis meekrijgt staat is de minimale methode.
Beste doe je het met de druppel methode.
Dst gast vanzelf en msg gerust een twee a drie uur duren.
 
De aanbevolen methode die vssk ook op de de zakken waar in je de vis meekrijgt staat is de minimale methode.
Beste doe je het met de druppel methode.
Dst gast vanzelf en msg gerust een twee a drie uur duren.
als het 2 dagen duurt heeft nog maar weinig zin.
 
Hier ook druppel methode wel max 72 uur maar ligt er wel aan hoeveel vissen in 1x en welke vissen.
 
Hier ook druppel methode wel max 72 uur maar ligt er wel aan hoeveel vissen in 1x en welke vissen.

en hopelijk ook of je de ruimte hebt? want 72 uur in een klein zakje lijkt me niet bevorderlijk
 
Ik ben van de plop en drop. Kan me niet herinneren hier ooit problemen mee gehad te hebben.
 
en hopelijk ook of je de ruimte hebt? want 72 uur in een klein zakje lijkt me niet bevorderlijk

Die heb ik ja. Ik bedoel met max 72 uur dat ik aankijk hoe de vis of vissen reageren en daarna gaan ze over en dat duurt nooit langer dan 72 uur. Meestal is dit veel sneller hoor. Gewoon kijken hoe je vis of vissen reageren en hup over.
 
Ik ben van de plop en drop. Kan me niet herinneren hier ooit problemen mee gehad te hebben.
Ligt er ook aan wat je water waarden zijn.
In mijn geval is de ph een stuk lager en het co2 gehalte hoger.
Dus dan is de plop en drop methode niet verstandig.
 
Kijk bijvoorbeeld even op youtube naar thekingofdiy en rachel o leary. Hun wennen ze alleen aan de temp en gooien daarna zo de vis in de bak zonder problemen. Zijn er overigens wel veel meer die dat zo doen.

Kleine nuance: dat doen ze, omdat ze de vissen zelf importeren. De ph van het water in het zakje is vrij laag, de vissen zitten lang in zo’n zakje, zorgen voor vervuiling. Bij een lage ph kan dat geen kwaad, maar wat gebeurt er als het zakje open wordt gemaakt? Dan stijgt de ph, en worden de vissen vergiftigd.

In jouw ritje van de LFS naar huis vervuilen de vissen niet zo veel, bovendien is de ph bij de LFS doorgaans niet zo laag. Dan is die kingofdyi manier dus vrij zinloos en kan je de vissen dus net zo goed even rustig over wennen in een open zak.
 
Ph is hier uit de kraan 8 en in mn EI bakken 6.7 en ik wen ze meestal in 1,5 uur zonder problemen rustig over.
 
Ligt er ook aan wat je water waarden zijn.
In mijn geval is de ph een stuk lager en het co2 gehalte hoger.
Dus dan is de plop en drop methode niet verstandig.
Ik doelde hier (uiteraard) op vissen die op kraanwater gehouden worden. Had misschien iets duidelijker moeten zijn.
 
Kleine nuance: dat doen ze, omdat ze de vissen zelf importeren. De ph van het water in het zakje is vrij laag, de vissen zitten lang in zo’n zakje, zorgen voor vervuiling. Bij een lage ph kan dat geen kwaad, maar wat gebeurt er als het zakje open wordt gemaakt? Dan stijgt de ph, en worden de vissen vergiftigd.

In jouw ritje van de LFS naar huis vervuilen de vissen niet zo veel, bovendien is de ph bij de LFS doorgaans niet zo laag. Dan is die kingofdyi manier dus vrij zinloos en kan je de vissen dus net zo goed even rustig over wennen in een open zak.

Maar dat is dus nu net de vraag. Het echt wennen aan andere waardes gebeurd niet in dat half uurtje.
 
Maar dat is dus nu net de vraag. Het echt wennen aan andere waardes gebeurd niet in dat half uurtje.

Is niet bij alle soorten hetzelfde,bij sommige vissen gaat dat nog sneller zelfs.
Die zwemmen zo van zoet naar brak of zelfs zout en reguleert het lichaam heel snel de veranderingen.
 
Ja daar heeft John een punt natuurlijk maar ik denk dat gemiddeld genomen de vissen dat niet zo snel kunnen.
 
In de LFS was het gewoon de drop methode, dwz vissen werden gehaald of bezorgd, uitgepakt en de zak geopend.
Het transportwater weggeschud door een netje en de vissen in de betreffende bak gezet zonder overwennen en bij de oude voorraad.
Enige uitzondering waren de guppen, deze kwamen altijd in een schone bak.

Heb eigenlijk nooit problemen geconstateerd en het werd er altijd zo gedaan.
 
In de LFS was het gewoon de drop methode, dwz vissen werden gehaald of bezorgd, uitgepakt en de zak geopend.
Het transportwater weggeschud door een netje en de vissen in de betreffende bak gezet zonder overwennen en bij de oude voorraad.
Enige uitzondering waren de guppen, deze kwamen altijd in een schone bak.

Heb eigenlijk nooit problemen geconstateerd en het werd er altijd zo gedaan.
Bij mijn lfs gaat dat echt niet zo. Ik heb dat wel zien gebeuren in een tuincentrum. Zelfs met discussen.
 
Ik doe de zak in het water, laat hem half uurtje op temp komen, dan zak open en af en toe wat water erbij en dan zwemmen maar.
Druppelen vind ik (is persoonlijk) de grootste onzin om een vis over te wennen, beestje heeft al stress genoeg in de zak of emmer. De bak in zodat hij lekker rustig een plekje kan zoeken is prima.
 
Ik doe de zak in het water, laat hem half uurtje op temp komen, dan zak open en af en toe wat water erbij en dan zwemmen maar.
Druppelen vind ik (is persoonlijk) de grootste onzin om een vis over te wennen, beestje heeft al stress genoeg in de zak of emmer. De bak in zodat hij lekker rustig een plekje kan zoeken is prima.

Dit is hoe ik het ook doe, gaat al jaren goed.
 
Ik doe de zak in het water, laat hem half uurtje op temp komen, dan zak open en af en toe wat water erbij en dan zwemmen maar.
Druppelen vind ik (is persoonlijk) de grootste onzin om een vis over te wennen, beestje heeft al stress genoeg in de zak of emmer. De bak in zodat hij lekker rustig een plekje kan zoeken is prima.
Uit persoonlijke ervaring merk ik dat de visjes minder stress gedrag vertonen als ze eenmaal in de bak gaan.
Dus onzin is het zeker niet.
 
Ieder zijn manier, ik heb behoorlijk stipgevoelige dieren in mijn bakje en ze gaan allemaal zoals ik beschreef de bak in :D
 
In mijn gezelschapsbak wen ik ongeveer een uur over, eerst op temperatuur komen, dan elk kwartier een kopje water erbij en dan mogen ze zwemmen.
In de Borneo hetzelfde maar dan duurt het drie uur om de PH wat meer gelijk te trekken.
 

Terug
Bovenaan