Otocinclus


Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Berichten
123
Leeftijd
23
De afgelopen weken heb ik veel gelezen over Otocincli (zo schrijf je het meervoud ervan toch?) en ook vlak voor het openen van dit onderwerp kwam ik er in mijn zoektocht naar vergelijkbare vragen zelfs nog een tegen.
Er wordt vaak getwijfeld over het toevoegen van de vissen heb ik het idee. Normaalgesproken vanwege de mate waarin het aquarium de huisvesting kan onderhouden. Hoe ouder het aquarium, hoe beter in dit geval toch?

Nu overweeg ik ook al enige tijd om deze vissen in mijn 70L aquarium toe te voegen, maar als ik hiervoor kies, wil ik de kans op overleving natuurlijk zo groot mogelijk maken.
Mijn aquarium staat inmiddels ongeveer anderhalve maand op en er zit sinds 2 weken een aardige hoeveelheid vuurgarnalen in. Hoeveel het er precies zijn zou ik niet weten, ik heb ze van een kennis gekregen, maar richting de 30 zou niet eens een slechte gok zijn. Gelukkig vermelden meerdere websites en verhalen dat de 'bioload' van garnalen vrij laag is. De vuurgarnalen doen het goed en ik heb slechts 1 overledene kunnen vinden.
Verder bevindt zich geen enkele bewoner in de bak, afgezien van ongeveer 3 slakken die waarschijnlijk meegekomen zijn met de planten. Ik weet de naam even niet te noemen, excuus daarvoor. Het wordt volgens mij in ieder geval vaak gezien als ongedierte dat met planten meekomt (bruin en huis loopt in een punt naarboven).

Hoe dan ook, ik heb al enige tijd 7 guppen klaar staan om in het aquarium te plaatsen en ik zou er (naast de eventuele Otocincli) ook graag ongeveer 4/5 japonica garnalen aan toe willen voegen. Wanneer deze eindelijk verkrijgbaar zijn dan tenminste...
In mijn ogen zou deze samenstelling voor een gepaste belastig van het aquarium zorgen, maar ik hoor het graag als iemand daar anders over denkt.

Mijn twijfel ligt nu echter vooral bij het moment waarop ik de Otocincli het best zou kunnen toevoegen. Normaalgesproken zouden vissen natuurlijk 2 weken in quarantaine moeten, maar gezien de fragiele staat van deze vissoort vraag ik me af of het niet beter is om deze vissen als eerste aan het aquarium toe te voegen en op die manier te zorgen voor een meer continue toestroom van voedsel (biofilm, alg, etc.). Ik dacht ook op verschillende fora gelezen te hebben dat overdracht van ziekten tussen vissen en garnalen zelden voor komt. Dan zouden de guppen die inmiddels al een goed aantal weken gezond op zichzelf staan er als laatste aan toegevoegd worden.
Daarnaast nog een belangrijk punt wellicht: in het geval dat uiteindelijk blijkt dat de Otocincli toegevoegd zouden kunnen worden zou ik dit op zijn vroegst pas rond de feestdagen willen doen.

Overige belangrijke punten:
Het aquarium is zwaar beplant met Tropica AquaSoil op de bodem en dagelijkse plantenvoeding, een tweetal stenen (durf uit mijn hoofd niet te zeggen welk soort) en een groot stuk hout.

Mijn meest recente (25-11-2020) watermetingen waren als volgt:
kH: 2
GH: 9
pH: 7,3 (schatting tussen 7,0 en 7,5)
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 30 mg/L (schatting tussen 20 mg/L en 50 mg/L)

Mijn kraanwaterwaarden zijn als volgt:
kH: 5
GH: 13
pH: 7,7 (wederom schatting tussen onder- en bovenliggende waarden)
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 25 mg/L (wederom schatting tussen onder- en bovenliggende waarden)

Allereerst, ontzettend bedankt als je het tot hier hebt gered om te lezen. En als je nog energie over hebt, zal ik je ontzettend dankbaar zijn als je me zou kunnen helpen met de volgende vragen:

Zou iemand mij kunnen verrijken met zijn of haar inzichten? Wat zou volgens u/jou het beste zijn om te doen?
De Otocincli toch in quarantaine plaatsen en regelmatig bijvoeren met voer en/of groenten?
Zou de belasting binnen de perken zijn?
Wat zijn de gedachtes over het bestand in zijn algemeen?

Ik hoor het graag! Bedankt!
 
Hi, Fijn om te lezen dat je het op deze manier wilt aanpakken. Erg verfrissend na alle 'ik heb een goudvis in een kom en hij kijkt zielig'-vragen die sommige (nieuwe) leden posten. :)
Klopt dat je otocincli niet aan een heel nieuw aquarium wil toevoegen omdat er te weinig biofilm is ontwikkeld dan; na een maand of 2 is vrij gangbaar. Dan kunnen ze genoeg voedsel vinden.
Kleine garnalen geven inderdaad weinig belasting op je filter, maar is natuurlijk ook van belang wat de capaciteit is van je filter. 30 garnalen op een Dennerle hoekfiltertje of Superfish aquaflow100 is verhoudingsgewijs groter dan op een Eheim2213, om even een beeld te schetsen. Als je meer in de buurt van die laatste zit qua filter, zit het wel goed met je beoogde bestand. Ik heb hier ook een stapel garnaaltjes, wat japonica's, otocincli, corydoras hastatus en vuurtetra's op dat filter.

Foto van je bak zou trouwens ook leuk zijn, en helpt wellicht ook bij de vraag wat we van het geheel vinden ;)
 
Erg leuk om te horen dat ik (nog) niemand vermoei met dit topic!
Wat betreft het filter en het aquarium zelf. Er zit een Oase BioPlus 100 binnenfilter in met volgens de fabrikant een max. volume van 100L en een max. capaciteit van 500 L/h. Deze ben ik zo goed als zeker van plan nog uit te rusten met een gradatie in filters (van grof naar fijn) en Seachem Matrix of Biohome. Dat laatste niet zozeer om denitrificatie te faciliteren, maar meer om nóg meer zekerheid te hebben dat de bacteriecultuur zou kunnen groeien mocht dat nodig zijn. Ookal heb ik al topics op dit forum gelezen dat er 9/10 keer meer dan voldoende oppervlakte beschikbaar is voor de benodigde bacteriecultuur.

En dan natuurlijk nog een foto van het aquarium zelf:
Mocht uit de foto naar mening blijken dat het niet echt een 'zwaar' beplant aquarium is, ik ben van plan om zo goed als elk plekje van de bodem te benutten voor plantengroei!
 

Bijlagen

  • IMG_4467.JPG
    IMG_4467.JPG
    425.6 KB · Weergaven: 149
Als je de guppen toch al klaar hebt staan zou ik deze eerst toevoegen en daarna de oto's.
 
Als je de guppen toch al klaar hebt staan zou ik deze eerst toevoegen en daarna de oto's.

Is het dan juist niet moeilijker om de Oto's gezond te houden in de quarantainebak? Die bevat naar mijn beleving namelijk al helemaal weinig biofilm en alg, wat de overlevingskans verder verlaagd toch? Mochten de Oto's ziekten met zich meedragen zouden de guppen hier ook nog de dupe van worden.

Laat het alsjeblieft weten als ik hier verkeerd zit!
 
Ik had het eigenlijk over je gewone aquarium :)) Heb zelf nog nooit vissen in quarantaine gehad en weet eerlijk gezegd ook niet hoe nuttig ik het vind bij deze vissen. Ik zou ze zelf rechtsstreeks in het aquarium doen.
Weet niet of je vissen overdruppelt of de plop en drop methode gebruikt, maar let er straks bij de oto's op dat ze met hun zijvinnen vast kunnen haken in het netje. Ik houd het netje bij loslaten altijd zijwaarts in het aquarium en mocht er in vast zitten niet gelijk aan de vis gaan trekken of netje schudden maar poosje wachten of hij zelf loskomt.
 
Sorry, maar ik vind het bakje nog veel te schoon. Geen bealgde wanden of hout. Ook de grond is nog schoon. Ik zou nog een paar maanden wachten met die oto's zodat ze zeker wat te eten kunnen vinden. Of je zou het kunnen proberen met Repashy op een steen smeren....
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Sorry, maar ik vind het bakje nog veel te schoon. Geen bealgde wanden of hout. Ook de grond is nog schoon. Ik zou nog een paar maanden wachten met die oto's zodat ze zeker wat te eten kunnen vinden. Of je zou het kunnen proberen met Repashy op een steen smeren....
Zitten we wel naar dezelfde foto te kijken? Ik zie behoorlijk wat alg op dat hout en de wanden zijn ook niet echt algvrij te noemen. Ik zou 't prima aandurven hier otocincli in te plaatsen.

Erg leuk om te horen dat ik (nog) niemand vermoei met dit topic!
Wat betreft het filter en het aquarium zelf. Er zit een Oase BioPlus 100 binnenfilter in met volgens de fabrikant een max. volume van 100L en een max. capaciteit van 500 L/h. Deze ben ik zo goed als zeker van plan nog uit te rusten met een gradatie in filters (van grof naar fijn) en Seachem Matrix of Biohome. Dat laatste niet zozeer om denitrificatie te faciliteren, maar meer om nóg meer zekerheid te hebben dat de bacteriecultuur zou kunnen groeien mocht dat nodig zijn. Ookal heb ik al topics op dit forum gelezen dat er 9/10 keer meer dan voldoende oppervlakte beschikbaar is voor de benodigde bacteriecultuur.

En dan natuurlijk nog een foto van het aquarium zelf:
Mocht uit de foto naar mening blijken dat het niet echt een 'zwaar' beplant aquarium is, ik ben van plan om zo goed als elk plekje van de bodem te benutten voor plantengroei!
Prima filter an sich; maar mocht je ooit de gelegenheid/budget hebben voor een externe, zou ik het zeker niet laten. Is ook praktischer qua onderhoud, je verstoort er je bak niet mee.
En ik kan Seachem Matrix van harte aanraden; YouTubekanaal GreenAqua heeft ooit diverse filtermaterialen onder een microscoop gelegd en volgens die test heeft Matrix het grootste oppervlak, dus kunnen er de meeste bacteriën aan hechten.

Je hebt in ieder geval zwaarder aangeplant dan menig ander startende aquariaan, maar ik ben wel benieuwd of die rodere plantjes aanslaan bij je. Over 't algemeen willen die graag érg fel licht en co2 (onder andere). Je kunt achterin nog wat meer stengelplanten kwijt als je 'm nog voller wil hebben; of je topt je huidige planten en plaatst die steeds bij tot je het gewenste resultaat hebt. Hou wel rekening met dat al die planten ook extra voeding lusten; alleen teren op je soil betekent dat die snel uitgewerkt raakt. Je kunt capsules (ieder kwartaal) bijsteken en vloeibaare fertilizer gebruiken, dan kun je dat enkele jaren rekken.
 
Ik had het eigenlijk over je gewone aquarium :)) Heb zelf nog nooit vissen in quarantaine gehad en weet eerlijk gezegd ook niet hoe nuttig ik het vind bij deze vissen. Ik zou ze zelf rechtsstreeks in het aquarium doen.
Weet niet of je vissen overdruppelt of de plop en drop methode gebruikt, maar let er straks bij de oto's op dat ze met hun zijvinnen vast kunnen haken in het netje. Ik houd het netje bij loslaten altijd zijwaarts in het aquarium en mocht er in vast zitten niet gelijk aan de vis gaan trekken of netje schudden maar poosje wachten of hij zelf loskomt.
Oké! Dan heb ik het verkeerd begrepen!
Wat bedoel je precies met de ‘plop en drop methode’? Als je bedoelt dat je ze er gewoon inzet, zonder langzame acclimatisering of druppel-acclimatisering, dan eigenlijk nee. Ik ben namelijk wel op z’n minst van plan om ze langzaam druppel voor druppel te laten acclimatiseren. Puur uit voorzorg!
 
Sorry, maar ik vind het bakje nog veel te schoon. Geen bealgde wanden of hout. Ook de grond is nog schoon. Ik zou nog een paar maanden wachten met die oto's zodat ze zeker wat te eten kunnen vinden. Of je zou het kunnen proberen met Repashy op een steen smeren....
Sorry! Wellicht dat ik de verkeerde foto bijgevoegd heb. Dit is in ieder geval de juiste (vandaag genomen). Deze is weliswaar wel genomen na onderhoud en een schoonmaak beurt van het glas (alleen de voor- en zijkanten). Deze waren tot aan de helft bedekt met bruine alg. Het hout is inmiddels ook schoner, maar bevat nog zeker groene algen. Hopelijk is dit ook te zien en laat het a.u.b. alsnog weten als dit ook te weinig is!

Nogmaals: excuus!
 

Bijlagen

  • 71DDCCD2-EA09-459B-A8D0-9648B69A3021.jpeg
    71DDCCD2-EA09-459B-A8D0-9648B69A3021.jpeg
    456.8 KB · Weergaven: 141
Zitten we wel naar dezelfde foto te kijken? Ik zie behoorlijk wat alg op dat hout en de wanden zijn ook niet echt algvrij te noemen. Ik zou 't prima aandurven hier otocincli in te plaatsen.


Prima filter an sich; maar mocht je ooit de gelegenheid/budget hebben voor een externe, zou ik het zeker niet laten. Is ook praktischer qua onderhoud, je verstoort er je bak niet mee.
En ik kan Seachem Matrix van harte aanraden; YouTubekanaal GreenAqua heeft ooit diverse filtermaterialen onder een microscoop gelegd en volgens die test heeft Matrix het grootste oppervlak, dus kunnen er de meeste bacteriën aan hechten.

Je hebt in ieder geval zwaarder aangeplant dan menig ander startende aquariaan, maar ik ben wel benieuwd of die rodere plantjes aanslaan bij je. Over 't algemeen willen die graag érg fel licht en co2 (onder andere). Je kunt achterin nog wat meer stengelplanten kwijt als je 'm nog voller wil hebben; of je topt je huidige planten en plaatst die steeds bij tot je het gewenste resultaat hebt. Hou wel rekening met dat al die planten ook extra voeding lusten; alleen teren op je soil betekent dat die snel uitgewerkt raakt. Je kunt capsules (ieder kwartaal) bijsteken en vloeibaare fertilizer gebruiken, dan kun je dat enkele jaren rekken.
Dat is goed om te horen over Matrix! Des te meer reden om het in ieder geval te proberen.

Wat betreft het filter had ik ook zeker graag een extern filter willen hebben! Helaas staat het aquarium op een kast waar ik deze niet kwijt in kan (simpelweg omdat het een ladekast is). Daarom probeer ik hem te optimaliseren met filtermateriaal en Matrix en probeer ik de belasting gepast te houden.

Over de rode plantjes, als je de Alt. Reineckii Mini vooraan bedoelt, ben ik inderdaad op de hoogte dat deze voor optimale kleur meer CO2 en sterker licht nodig heeft! Hij doet het in ieder geval goed en ik ben van plan om er ook een sterker licht op te zetten!

Er staan overigens ook stengelbladeren achterin de bak (achter het hout). Deze groeien momenteel alleen nog niet heel hard (ik vermoed vanwege het zwakke licht van 7W). Gelukkig de Ludwigia wel!
Daarnaast doseer ik naast de voedingsbodem plantenvoeding voor complete voeding! Dit bevat alleen geen NO3 en PO4 in verband met mijn NO3-rijke water. Het PO4-tekort hoop ik op te lossen door simpelweg vissen toe te voegen die dit kunnen aanvoeren. Ik hoop zo vooral de NO3-waarden binnen de perken te houden!
 
Wat bedoel je precies met de ‘plop en drop methode’? Als je bedoelt dat je ze er gewoon inzet, zonder langzame acclimatisering of druppel-acclimatisering, dan eigenlijk nee.
Dat bedoel ik idd. Hou er rekening mee dat oto's verschrikkelijke stresskippen kunnen zijn dus als je ze overdruppelt is het toevoegen van bv wat plantmateriaal/drijvers misschien handig zodat ze zich eventueel beetje kunnen verstoppen.
 
Mag ik allereerst TS een pluim geven voor het eerst informatie inwinnen voordat tot actie overgegaan wordt?

Over de oto's, mij werd aangeraden om te wachten met oto's tot de bak zo'n 6 maanden gerijpt was. Zo had de bak genoeg tijd voor het groeien van een biofilm die dik genoeg was om de oto's van genoeg voedsel te voorzien. Ik denk niet dat alg een hele goede indicator is. Een bak die niet in evenwicht is kan in no-time een berg alg produceren, maar dat betekent niet dat deze bak klaar is voor oto's. Helaas is een biofilm laten groeien een traag proces. Naar mijn idee gaat dat wel sneller met een hogere bioload.
 
Mag ik allereerst TS een pluim geven voor het eerst informatie inwinnen voordat tot actie overgegaan wordt?

Over de oto's, mij werd aangeraden om te wachten met oto's tot de bak zo'n 6 maanden gerijpt was. Zo had de bak genoeg tijd voor het groeien van een biofilm die dik genoeg was om de oto's van genoeg voedsel te voorzien. Ik denk niet dat alg een hele goede indicator is. Een bak die niet in evenwicht is kan in no-time een berg alg produceren, maar dat betekent niet dat deze bak klaar is voor oto's. Helaas is een biofilm laten groeien een traag proces. Naar mijn idee gaat dat wel sneller met een hogere bioload.
Haha allereerst ontzettend bedankt voor het compliment!

De onderbouwing van je advies snap ik goed. Ik ben in de tussentijd nog verder gaan zoeken naar informatie en mogelijke oplossing voor de quarantaine. Uit andere fora blijkt dan ook dat dit een van de vissen is waar soms wordt aangeraden om ze niet in quarantaine te doen vanwege hun gevoeligheid en eventuele kieskeurigheid wanneer het aankomt op nieuw voedsel.
Met dit, ieders reactie en alle andere info in gedachte denk ik dat ik liever eerst nog even wacht tot de bak goed volwassen en vol beplant is om de kans van slagen nog groter te maken.

Ik denk alleen wel dat de Japonica garnalen en de 7 guppen er tegen die tijd wel in zitten. Zou dit naar iemands idee een probleem vormen? Bijvoorbeeld vanwege te veel competitie voor biofilm en algen?
En daarnaast, wat denkt iedereen over de quarantaine periode? Inderdaad destijds de gok nemen om voor deze vissen een uitzondering te maken, ze enkel te acclimatiseren en ze er in te zetten?

Iedereen alvast bedankt!
 
Ik heb nooit quarantaine gedaan, maar in zijn algemeenheid lijkt het me verstandig.
Maar bij oticincli zou ik het zéker niet doen. En pas na bijv 7 maanden toevoegen ivm genoeg biofilm.

PS uit dierenwelzijn oogpunt kan je overwegen oticincli "2e hands" te kopen van marktplaats, van iemand die ze wegdoet uit z'n aquarium. Anders worden ze in het wild gevangen, waarbij een aanzienlijk deel van deze stresskippen sterft.
 

Terug
Bovenaan