Otocinclus vittatus

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Dargine, 15 aug 2013.

View Users: View Users
  1. Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    • Wetenschappelijke naam
      Otocinclus vittatus
    • Nederlandse naam
      Dwergalgeneter / Oto (beide namen worden helaas gebruikt voor alle Otocinclus soorten)
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      neutraal
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      subtropisch - tropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      school
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      bodem en ruiten/voorwerpen
    • Herkomst
      Paraguay en zuid Brazillie, waarschijnlijk ook wat noordelijker tot in Venezuela en/of Colombia in hoger gelegen gebieden.

631788_0_82_moet_nog_fora_p1060511.jpg

766428_0_82_p1060687.jpg

• Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

150cm aquarium, Trofis Colisa. Gezelschapsbak ingericht met planten, stenen, hout en filterzand.
      Vrijwel geen techniek op verlichting en lucht-aangedreven sponsfilter na.
      Kamertemperatuur (woonkamer, dus "subtropisch") op leidingwater.
      Medebewoners zijn: Danio margaritatus, Heterandria formosa, Dario dario, Pseudepiplatys annulatus, Erethistes jerdoni, Corydoras habrosus en Pseudomugil gertrudae. Verder vuurgarnalen, grote diepslak, posthoornslak, kapslak, puntslak en 2 soorten poelslak + schijfslakjes.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Scholen verassend goed als ze sporadisch vrij rondzwemmen. Hangen meestal aan het hout of de ruiten.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Negeren alle medebewoners totaal, zelfs bij het voeren. Kan een vuurgarnaal op hun rug gaan zitten, maakt ze niks uit.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Leuk klein visje die erg goed schoolt en met elkaar door de bak trekken. Zijn goed zichtbaar al hangen ze meer rond op de ruiten, het hout en de planten dan dat ze zwemmen.
      Ook zijn ze erg makkelijk te houden mits je ze niet continu op dezelfde temperatuur houdt en niet jaar rond te warm.
      Enige grote nadeel is dat ze vaak worden aangeboden in de winkels onder of de verkeerde naam (vaak "Otocinclus affinis") of met meerdere soorten Otocinclus door elkaar, wat totaal ongeschikt is voor in je aquarium omdat ze een ander verspreidings gebied hebben, waardoor je deze soort wat koeler moet houden dan sommige andere Otocinclus.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Nog geen ervaring mee. Staat wel op de planning.
      Ze zijn eierleggend en hebben geen broedzorg.
    • Wat eten ze bij jou?
      Algtabletten, groente, ongekookte pasta en wat ze zelf bij elkaar scharrelen.

2. VissenIlona

VissenIlona

Lid geworden:
    23 nov 2012
    Hoi. bedankt voor dit stukje, aangezien ik meer informatie zoek over deze algeneter. Hier heb ik heel veel aan. Je houdt zelf de vis in een 150cm, maar op veel sites staat vanaf 60cm. Ben je het daar mee eens? Of heb je zelf het idee dat dat echt te klein is?

Natuurlijk, hoe groter hoe beter en hoe leuker ;)

3. Gertbl

Gertbl

Lid geworden:
    24 feb 2009
    Dargine, misschien wel leuk voor bij je info.
    Foto's van de toevalskweek die ik had met de vittatus:

IMG_2444_zps6aa7d9fd.jpg

IMG_2791_zpsba1deee1.jpg

4. Bri

Bri

Lid geworden:
    3 jan 2015
    Ik vraag me af of deze oto's eigen eitjes/jonkies eten?
    Ik heb de mijne 3 dagen terug in een apart aquarium gezet na constatering van n 'zwanger' vrouwtje, vandaag al meer dan 30 eitjes aangetroffen op de aanwezige plant!

5. meksjoef

meksjoef

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Zijn de eitjes wel bevrucht dan? Meestal legt een vrouwtje eitjes en bevrucht het mannetje na het leggen pas de eitjes. Inwendig worden bij vissen volgens mij geen eitjes bevrucht als behalve bij levendbarenden.