Otocinclus stervende?


Ik deel de gedachte van Albert en John over de tijd dat de bak draait. 3 maanden is wat dat betreft nog aan de korte kant. Zal dus nog even wachten met het toevoegen van nieuwe oto's.
Inmiddels draait de bak dus 4 maanden. Oto's gekocht na 3 maanden. Nog 2 maanden wachten dus voor ik een nieuwe Otocinclus aanschaf?
 
Ik zie het niet als een aanval hoor. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Afgaande op dit advies, wat is dan het moment om dit soort vissen aan te schaffen vraag ik me dan af? Wanneer weet je wanneer je bak genoeg gerijpt is? Wordt 6 maanden niet meer als een 'jonge' bak gezien?


Gelukkig want is absoluut ook niet als aanval bedoelt natuurlijk! ;)
Ik durf niet precies te zeggen na hoeveel tijd een bak gerijpt is,heb ook geen idee waar die 6 maanden vandaan komen en kan ook door 1 persoon een keer als persoonlijke mening gegeven zijn bv.
Elke bak is weer anders en zal op den duur eigen ervaring/gevoel zijn wanneer je weet dat je bak precies rijp is.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels draait de bak dus 4 maanden. Oto's gekocht na 3 maanden. Nog 2 maanden wachten dus voor ik een nieuwe Otocinclus aanschaf?

Ja, ik zou die 2 maanden sowieso nog wachten.
 
Gelukkig want is absoluut ook niet als aanval bedoelt natuurlijk! ;)
Ik durf niet precies te zeggen na hoeveel tijd een bak gerijpt is,heb ook geen idee waar die 6 maanden vandaan komen en kan ook door 1 persoon een keer als persoonlijke mening gegeven zijn bv.
Elke bak is weer anders en zal op den duur eigen ervaring/gevoel zijn wanneer je bak precies gerijpt is.
Ik waardeer dit advies juist heel erg. Ik wil m'n vissen in een goed aquarium waarin ze zich fijn voelen. Ik kan me voorstelllen dat de vraagstelling van mij wat anders overkomt.Je moest is weten hoe ik de LFS platvraag als ik er ben :D.

Ja, ik zou die 2 maanden sowieso nog wachten.
Dan wacht ik gewoon nog even ipv volgende week een nieuwe te halen.

Er zitten dan nu nog 2 oto's in de bak (en hopelijk blijft dat zo). Die verschuilen zich niet en zijn actief. Er is nu geen groepje, kan dat verder veel kwaad? Ze vertonen normaal gedrag.
 
Dat ze nu tijdelijk met te weinig zitten is in dit geval niet zo'n probleem. Je loopt meer risico op uitval als je gelijk weer nieuwe haalt.
 
Heb nog gezocht maar kan niet meer vinden waar ik dat las van die zes maanden....sorry...maar dat het best een tijd / maanden duurt voor zich een en ander ontwikkeld heeft in je bak lees ik wel op veel sites. Hoe groot is je aquarum en heb je veel (grootbladige) planten?
Ik hoop echt voor je dat het met die twee goed blijft gaan en even wachten met nieuwe is misschien wel het meest verstandig. Die van mij zijn echt verzot op komkommer maar korrels, pellets etc hoeven ze niet, vind ik ook wel spannend...hopen dat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgen net als jij.
 
Eigenlijk is dat helaas een beetje de tragiek van de Otocinclus. Ik vind het ook leuke vissen maar ik koop ze bewust niet. Allemaal wildvang en slechts een klein percentage haalt het levend tot bij de uiteindelijke liefhebber. Ook van die visjes hoor je dan heel vaak dat er na aankoop nog vrij veel uitval is... Waarna er nog meer gevangen worden.... De handel in en de populariteit van deze visjes heeft ervoor gezorgd dat ze ondertussen langzaamaan uitsterven...
Ik bedoel dit net als commentaar, laat dat duidelijk zijn, maar het moet ook wel gezegd durven worden...
Ligt het dan aan je bak of ligt het eerder aan het feit dat het gevoelige visjes zijn...
 
Ik wil net vragen hoe de inrichting is,heb je planten met grote bladeren en hout bv?
 
Oke kom ik weer aan met de eerste vraag die ik altijd stel bij dergelijke gebeurtenissen...
Hoe vaak en hoeveel ververs je?
Heb je de vissen rustig over laten wennen? (Steeds een beetje aquariumwater aan het zakje met nieuwe vis toevoegen)
 
Heb nog gezocht maar kan niet meer vinden waar ik dat las van die zes maanden....sorry...maar dat het best een tijd / maanden duurt voor zich een en ander ontwikkeld heeft in je bak lees ik wel op veel sites. Hoe groot is je aquarum en heb je veel (grootbladige) planten?
Ik hoop echt voor je dat het met die twee goed blijft gaan en even wachten met nieuwe is misschien wel het meest verstandig. Die van mij zijn echt verzot op komkommer maar korrels, pellets etc hoeven ze niet, vind ik ook wel spannend...hopen dat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgen net als jij.
Aquarium is 54l. Dat hoop ik ook voor jou!

Eigenlijk is dat helaas een beetje de tragiek van de Otocinclus. Ik vind het ook leuke vissen maar ik koop ze bewust niet. Allemaal wildvang en slechts een klein percentage haalt het levend tot bij de uiteindelijke liefhebber. Ook van die visjes hoor je dan heel vaak dat er na aankoop nog vrij veel uitval is... Waarna er nog meer gevangen worden.... De handel in en de populariteit van deze visjes heeft ervoor gezorgd dat ze ondertussen langzaamaan uitsterven...
Ik bedoel dit net als commentaar, laat dat duidelijk zijn, maar het moet ook wel gezegd durven worden...
Ligt het dan aan je bak of ligt het eerder aan het feit dat het gevoelige visjes zijn...
Er komt helemaal geen kweek aan te pas bij Otocinclussen? En ik durf natuurlijk nu niet meer uit te spreken dat ik denk dat het niet aan mijn bak ligt na alle vorige reacties :book:

Ik wil net vragen hoe de inrichting is,heb je planten met grote bladeren en hout bv?
Ik heb er twee bosjes Belgisch groen in zitten met mooie, grote bladeren. Ze zitten ook veel op m'n Ophiopogon Japonicus. Ik heb er ook Alternanthera Reineckii in maar die is behoorlijk kaal geworden, dus die wil ik binnenkort vervangen. Andere planten hebben wat kleinere bladeren of zijn grassen, maar ook hier is veel bruinalg afgesnopt. Verder 3 stukken drijfhout, waarvan één grote die midden in het aquarium staat. Ze zitten ook veel op het hout en lijken daar ook algen etc. op te vinden.

Oke kom ik weer aan met de eerste vraag die ik altijd stel bij dergelijke gebeurtenissen...
Hoe vaak en hoeveel ververs je?
Heb je de vissen rustig over laten wennen? (Steeds een beetje aquariumwater aan het zakje met nieuwe vis toevoegen)
Wekelijks 20%. 5 minuten met dichte zak in het water. Daarna 3 x 5 minuten aquariumwater toevoegen en na de laatst keer nog 5 minuten wachten, dus zo'n half uurtje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn aquarium draait nu ruim 2 jaar en in januari heb ik er 6 bijgezet. Ze leven allemaal nog.
Op dit forum heb ik eerder gelezen dat deze vissen een goed/lang ingedraaide bak wensen, vanwege het zoeken naar voeding.
Vandaar mijn opmerking
Hoe oud ze kunnen worden in een aquarium weet ik niet. Op dit moment heb ik 1 otocinclus die ik toch al 3 jaar heb.
 
Deze vissen worden met velen uit de natuur gehaald en het percentage uitval van dit soort is niet gering. Tussen het moment van vangst tot ze in jou bak wemmen zitten enkele weken. En aangezien het een vis is die vooral van micro organismen en algen leeft is het niet de gemakkelijkst vis om in leven te houden tijdens opslag en transport.

De laatste jaren lijkt het beter te gaan en heb ik het vermoeden dat groothandels ze goed bij voeden voor ze richting de dierenzaken gaan, Maar in het verleden kwamen ze vaak broodmager in de handel terecht met veel gevolgen (dode vissen) voor winkelier en consument.

Houdt ze ook niet te warm. Een graad of 22 is echt wel genoeg en wat stroming weten ze ook wel te waarderen. En wat veel mensen niet verwachten. Dit is een soort wat veel soortgenoten op prijs stelt. Als je echt van hun natuurlijke gedrag wil genieten koop er dan minstens een stuk of 15.

Je kan ze bij voeden met Komkommer (eerst even onder de warme kraan houden, zodat het zachter wordt) wat je verzwaard met een theelepel. De gewenning duurt even maar op een gegeven moment eten ze het wel.

De vangst:
 
Mijn aquarium draait nu ruim 2 jaar en in januari heb ik er 6 bijgezet. Ze leven allemaal nog.
Op dit forum heb ik eerder gelezen dat deze vissen een goed/lang ingedraaide bak wensen, vanwege het zoeken naar voeding.
Vandaar mijn opmerking
Hoe oud ze kunnen worden in een aquarium weet ik niet. Op dit moment heb ik 1 otocinclus die ik toch al 3 jaar heb.

Ze kunnen een jaar of 12 halen.
 
Ze kunnen een jaar of 12 halen.
Dank je wel, dat wist ik niet. Dan ben ik benieuwd hoe lang ze het bij me uithouden.
Is dat niet wat lang voor zo'n klein visje?
 
Dank je wel, dat wist ik niet. Dan ben ik benieuwd hoe lang ze het bij me uithouden.
Is dat niet wat lang voor zo'n klein visje?
Meervallen worden behoorlijk oud. Veel ouder dan karperzalmpjes en dergelijke.

Corydoras soorten en Ancistrussen kunnen ook makkelijk de 12 jaar halen. Wat geen Meerval is, maar wel een vis die ook behoorlijk oud kan worden is de Labeo bicolor. Ik had collega die er een 20 jaar heeft gehad.
 
Dat is geen plant voor het aquarium en kan je beter ook gelijk vervangen.
Ze doen het eerlijk gezegd al 2 maanden prima. Als het echt minder wordt haal ik ze er wel uit. Misschien heb ik een iets andere variant. Kwam na de aanschaf er ook achter dat dit geen aquariumplant is maar voorlopig ziet de plant er goed uit.
 
als bijvoer kan je zelf voerstenen maken.
een steen Met eiwit insmeeren en dan een pallet spirulina oid fijn maken tot poeder dat er overheen strooien 24 uur laten uitharden en dan in het aquarium plaatsen.
Ik gebruik leisteen wat ik met een zuignap aan de ruit vast maak.
Daar eten mijn oto's van al duurde dat wel 2 weken. Er is ook vast meer over te vinden op dit forum.
 
als bijvoer kan je zelf voerstenen maken.
een steen Met eiwit insmeeren en dan een pallet spirulina oid fijn maken tot poeder dat er overheen strooien 24 uur laten uitharden en dan in het aquarium plaatsen.
Ik gebruik leisteen wat ik met een zuignap aan de ruit vast maak.
Daar eten mijn oto's van al duurde dat wel 2 weken. Er is ook vast meer over te vinden op dit forum.
Dit klinkt wel heel interessant zeg! Voor het eerst dat ik zoiets lees. Dit moet ik maar is proberen dan. Nu verkruimel ik een algentablet een strooi het in de bak in de hoop dat de oto's wat meepikken.
Dat is geen plant voor het aquarium en kan je beter ook gelijk vervangen.
Ik heb de ophiopogon japonicus vervangen voor echinodorus barthii. Heb al een paar keer een oto onder een blad zien hangen, zijn net ninja's :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een mooie plant, heb hem zelf ook en krijgt met regelmaat rode bladeren.
Ik weet niet of je een voedingsbodem hebt, zo niet dan kleibollen bij de wortels doen, anders verpieteren ze.
 
Dat is een mooie plant, heb hem zelf ook en krijgt met regelmaat rode bladeren.
Ik weet niet of je een voedingsbodem hebt, zo niet dan kleibollen bij de wortels doen, anders verpieteren ze.
Dit kan gewoon naast Profito? En snoei je onderaan de stengel? Heb gelezen dat je het goed bij moet houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kleibollen kan gewoon naast profito. Aangetaste bladeren snoei ik idd onderaan de stengel.
Overigens ik koop de kleibollen , als kleibollenmix, bij aquariumbemesting.nl. Dan moet je er zelf bolletjes van maken.
Bij een lid hier van het forum lees ik ook goede berichten over zijn/haar plantenvoeding (backplay)
 
Kleibollen kan gewoon naast profito. Aangetaste bladeren snoei ik idd onderaan de stengel.
Overigens ik koop de kleibollen , als kleibollenmix, bij aquariumbemesting.nl. Dan moet je er zelf bolletjes van maken.
Bij een lid hier van het forum lees ik ook goede berichten over zijn/haar plantenvoeding (backplay)
Ik wou net vragen welke bolletjes je gebruikt :)
 
Kijk aan. De overige plantenvoeding koop ik daar ook in poedervorm, zoals de nitraat, fosfaat en de sporenelementen.
Het is ook een stuk goedkoper dan de kant en klaarproducten van de dierenwinkel.
 
Kijk aan. De overige plantenvoeding koop ik daar ook in poedervorm, zoals de nitraat, fosfaat en de sporenelementen.
Het is ook een stuk goedkoper dan de kant en klaarproducten van de dierenwinkel.
Behoorlijk. Kant en klaar zijn zo'n 2 á 2,5 keer zo duur zie ik. Hoeveel bolletjes stop jij er bij?
 
Bij een grote plant ongeveer 3 á 4 bolletjes van 1 cm doorsnee per plant bij de wortels steken.
De bollen gaan wel een jaar mee, kleinere planten wat minder of 1 bol..
En het is veel goedkoper en de kwaliteit van de plantenvoeding is gewoon goed.
Overigens bedankt voor je reactie op mijn fotoalbum
 
zoals verzocht hier de voersteen.
Ik heb het half achter de beplanting zitten.
Het ia eigenlijk een zuignap voor een aanzuigbuis vast te zetten of een verwarmingselement.
Door het glas lijkt de oto groter dan de werkelijkheid :)
IMG_20170308_192402.jpg

IMG_20170308_192351.jpg
 
zoals verzocht hier de voersteen.
Ik heb het half achter de beplanting zitten.
Het ia eigenlijk een zuignap voor een aanzuigbuis vast te zetten of een verwarmingselement.
Door het glas lijkt de oto groter dan de werkelijkheid :)
Bekijk bijlage 9984
Bekijk bijlage 9985
Dit is echt tof! Dit moet ik proberen. Ik heb echt lang na zitten denken hoe ik mijn oto's aan de spirulina kon krijgen. Bedoel je met eiwit zoiets? https://www.ah.nl/producten/product/wi236257/two-chicks-eiwit
 
Dat kan je beter niet gebruiken daar zit zout en suiker aan toegevoegd.

Ik ga als volgt te werk.

Vers ei eiwit scheiden.
Eiwit in een schaaltje roeren met een vork tot er belletjes te zien zijn.
10 leistenen insmeren met eiwit met een boterkwastje.
algen en spirulina tabletten vermalen.
dit uitstrooien over de steen.
uurtje later de stenen omdraaien en weer insmeren en bestrooien.
Dit 24 uur in de openlucht laten drogen.
De voorraad is weer compleet. ik gebruik 2 stenen per week. de rest van de week eten ze na verloop van tijd micro-organismen of alg van de ramen en planten.

Dit is echt tof! Dit moet ik proberen. Ik heb echt lang na zitten denken hoe ik mijn oto's aan de spirulina kon krijgen. Bedoel je met eiwit zoiets? https://www.ah.nl/producten/product/wi236257/two-chicks-eiwit
 
Heb ik ook gemaakt voor m'n oto's maar voor ze de kans krijgen hebben de garnalen alles al op :br::chef:....de oto's duiken soms wel weer op de garnalenkorrels als wraak:juggle:
 

Terug
Bovenaan