Otocinclus stervende?


M

mkatoen

Guest
Eén van mijn otocinclussen ligt sinds een paar dagen bijna alleen maar op de bodem en laat zich amper meer zien. Zonet lag hij ook bijna op de kop nadat ik hem zachtjes aanraakte en gisteren zag ik kort dat hij op de kop zwom, alsof er geen oriëntatie meer was. Ik kan de vis ook gewoon aanraken met een pincet o.i.d, hij waggelt zich dan een paar cm naar voren en gaat daar verder liggen. Is dit einde verhaal?

Ik ben nog niet helemaal wakker. Verkeerde subforum :stars:
 
Moet je in zo'n geval actie ondernemen of afwachten? ik ben elke keer aan het kijken of de vis nog leeft. Zoeken, aanraken. Wil de vis ook niet extra stressen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moeilijk om dat op afstand te bepalen hoor. Je moet als het kan zelf inschatten hoe de vis eraan toe is en bekijken of je hem uit zn lijden wil verlossen. Zoals ik het lees klinkt het niet best maar ik ben ook geen kenner. Als hij zo raar zwemt zo je denken aan iets in de hersenen of iets met de zwemblaas. Kenners kunnen hier denk ik beter een antwoord op geven.
 
Heb het een paar keer bij mijn meervallen gezien, die waren al oud dus kan idd zwemblaas of hersenen zijn.
Na en paar dagen gingen het weer goed. Maar uiteindelijk zijn ze overleden maar dat kwam omdat ze te oud waren.
Die meervallen van mij konden max 5 worden, dat hebben ze ook gehaald.
Weet niet hoe oud die van jou is?
 
Wat rottig zeg! Heeft 'ie z'n normale kleur nog en is ' ie mager geworden? Klinkt eerlijk gezegd niet goed en als 'ie ook niet meer eet enzo zou ik 'm uit zijn lijden verlossen.
 
Heb het een paar keer bij mijn meervallen gezien, die waren al oud dus kan idd zwemblaas of hersenen zijn.
Na en paar dagen gingen het weer goed. Maar uiteindelijk zijn ze overleden maar dat kwam omdat ze te oud waren.
Die meervallen van mij konden max 5 worden, dat hebben ze ook gehaald.
Weet niet hoe oud die van jou is?
Zal denk ik geen oudje zijn gezien ze van een LFS komen met aardig wat klanten.
Wat rottig zeg! Heeft 'ie z'n normale kleur nog en is ' ie mager geworden? Klinkt eerlijk gezegd niet goed en als 'ie ook niet meer eet enzo zou ik 'm uit zijn lijden verlossen.
Vis lijkt inderdaad iets magerder. Kleur zie ik nog niet veel aan.
De Oto zwemt apatisch, op de kop en alle kanten op. Lijkt op zwemblaas.
 
Ik zou gewoon ff een paar dagen wachten, meestal herstellen ze zich.
 
Ik als beginner en controlefreak ervaar nu echt de minder leuke kant van deze hobby :mad:

Ik snap je, maar dat betekent wel dat je om je dieren geeft. Wacht gewoon ff paar daagjes af. 9 van de 10 herstellen ze zich.
Veel mensen worden bang en gaan gelijk over tot euthanasie wat waarschijnlijk nergens voor nodig is tenzij je ziet dat het overduidelijk klaar is.
 
Ik snap je, maar dat betekent wel dat je om je dieren geeft. Wacht gewoon ff paar daagjes af. 9 van de 10 herstellen ze zich.
Veel mensen worden bang en gaan gelijk over tot euthanasie wat waarschijnlijk nergens voor nodig is tenzij je ziet dat het overduidelijk klaar is.
Ik wacht het inderdaad nog even af.
5xhzmd5HwJ8Nk1O-NmDxuRSUrt362672.jpeg

Zo ligt de Oto er al weer een paar uur bij op de bodem. Zit geen beweging in. Op het glas een gezonde. Wel een goed contrast tussen een zieke en gezonde Otocinclus.

5xhzmd5HwJ8Nk1O-NmDxuRSUrt362672.jpeg
 
Ik als beginner en controlefreak ervaar nu echt de minder leuke kant van deze hobby :mad:

Ja de hobby heeft ook minder leuke kanten maar in het algemeen zal het leuke en positieve wel overheersen hoor en zul je nog genoeg plezier eraan beleven:)
 
Hoop dat de vis nog herstelt en fijn te horen dat anderen daar ook positieve ervaringen mee hebben.
 
Zonde hoor maar helaas gaat dat zo weleens.
Sinds wanneer heb je de Oto's?
Ik heb 3,5 week geleden 3 Oto's gehaald. Daarvan leeft er nu nog maar 1. De eerste is na 2,5 week overleden (vorige week donderdag). Dit leek veel op SODS (http://www.aquaticplantcentral.com/...rium/46649-sudden-oto-death-syndrome-s-o.html). Ik trof de vis 's ochtends dood aan. De avond ervoor leek alles nog in orde. Heb geen afwijkend gedrag gezien. De tweede Oto, die dus vandaag is overleden, begon deze maandag raar gedrag te vertonen. Dit heeft dus wel een paar dagen geduurd. Al met al leek dit erg veel op zwemblaasontsteking. Er is nog één over van de eerste drie en die oogt gezond. Daarnaast heb ik vorige week donderdag een nieuwe vis gehaald. Deze heb ik dus een week nu en ziet er ook nog goed uit. Waterwaarden zijn goed, geen gekke dingen in de bak.
 
Jammer van je vis maar laat je niet ontmoedigen.
Zeker niet! Ik kijk het nu even een week aan. Als over een week de 2 overgebleven oto's nog leven dan durf ik het nog éen keer aan een nieuwe vis te halen. Ik hoopte het doodgaan van Otocinclussen bespaard te blijven maar helaas...
 
Heel jammer, maar met oto's wel een bekend probleem. Hoop dat de twee die je nog hebt t redden en er nog wat vriendjes bij krijgen uiteindelijk.
 
Ik ben geen deskundige, maar doet de otocinclus het niet beter in een goed ingedraaide bak, waarin al wat alg zit waar ze tussen kunnen
scharrelen?
Dan denk ik toch dat een aquarium al enkele maanden moet zijn ingedraaid voordat de otocinclus erbij gezet kan worden.
Ik weet niet hoe lang je aquarium al draait?
 
Dat van die ingedraaide bak is zeker zo. Ze leven van algen en al wat daarin/tussen leeft en dat heb je niet in een relatief nieuw aquarium. Ik las ergens liefst pas na een half jaar toevoegen.
 
Ik ben geen deskundige, maar doet de otocinclus het niet beter in een goed ingedraaide bak, waarin al wat alg zit waar ze tussen kunnen
scharrelen?
Dan denk ik toch dat een aquarium al enkele maanden moet zijn ingedraaid voordat de otocinclus erbij gezet kan worden.
Ik weet niet hoe lang je aquarium al draait?
De bak draaide al zo'n 3 maanden voordat ik de Oto's kocht. Zal zeker geen ondervoeding zijn.
 
Plankje gaf aan dat hij/zij ergens gelezen heeft dat een bak minimaal een half jaar ingedraaid moet zijn.
Maar ik gaf het maar aan, het zou een reden voor de sterfte kunnen zijn.
 
Plankje gaf aan dat hij/zij ergens gelezen heeft dat een bak minimaal een half jaar ingedraaid moet zijn.
Maar ik gaf het maar aan, het zou een reden voor de sterfte kunnen zijn.
Het lijkt me inderdaad ook niet verstandig om deze vissen in een nieuw aquarium te doen. Volgens mij is er verder geen algemene regelt die stelt dat je bak minimaal een half jaar moet draaien.
 
Het hoeft de oorzaak niet te zijn maar 3 maanden is iig voor een aquarium nog heel pril natuurlijk,is geen regel maar is gewoon beter om toch de bak langer te hebben draaien voor deze vissen aangeschaft worden.
 
Het hoeft de oorzaak niet te zijn maar 3 maanden is iig voor een aquarium nog heel pril natuurlijk,is geen regel maar is gewoon beter om toch de bak langer te hebben draaien voor deze vissen aangeschaft worden.
Na 3 maanden hebben zich nog niet genoeg micro organismen en algen gevormd en na 6 maanden wel? Ik vind het een vrij grijs gebied.
 
Ah jammer, het gebeurt nu eenmaal.a
Geef de moed niet op, btw het kan zijn dat ze al iets onder de leden hadden toen je ze kocht.
 
Na 3 maanden hebben zich nog niet genoeg micro organismen en algen gevormd en na 6 maanden wel? Ik vind het een vrij grijs gebied.


Zou toch kunnen? nogmaals,ik zeg niet dat het de oorzaak in jouw geval is maar deze soort staat er gewoon bekend om dat ze heel moeilijk aan standaard voer willen en daardoor vaak doodgaan in bakken die nog niet zo lang staan dus die kans is wel aanwezig.
 
Zou toch kunnen? nogmaals,ik zeg niet dat het de oorzaak in jouw geval is maar deze soort staat er gewoon bekend om dat ze heel moeilijk aan standaard voer willen en daardoor vaak doodgaan in bakken die nog niet zo lang staan dus die kans is wel aanwezig.
Ik zie het niet als een aanval hoor. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Afgaande op dit advies, wat is dan het moment om dit soort vissen aan te schaffen vraag ik me dan af? Wanneer weet je wanneer je bak genoeg gerijpt is? Wordt 6 maanden niet meer als een 'jonge' bak gezien?
 
Ik deel de gedachte van Albert en John over de tijd dat de bak draait. 3 maanden is wat dat betreft nog aan de korte kant. Zal dus nog even wachten met het toevoegen van nieuwe oto's.
 

Terug
Bovenaan