Otocinclus - schaafwond of schimmel?


DonaldDuck

Member
Lid geworden
14 januari 2020
Berichten
20
Onverwachts heb ik sinds 4 dagen nu 5 otocincli in onze 70 liter aquarium. 4 Otocincli zijn goed geland en doen het fantastisch op het moment. 1 Otocinclus niet. Bij nadere inspectie viel mij op dat zijn neus wit is en lijkt alsof er een stukje we geschaafd is. Ik vermoed dat hij zich heeft gestoten aan 1 van de dragonstenen in het aquarium. De stenen zonder mos heb ik nu weggehaald en deze week later wil ik een stukje hout voor in de plaats halen. Echter, wat moet ik nu doen met het beestje. Afwachten totdat hij beter wordt? Totdat het misschien dood gaat? Behandelen maar met wat? En ik ben huiverig om hem uit de bak te halen omdat deze vissen blijkbaar heel stressgevoelig zijn. Wat zouden jullie doen? Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Overigens heb ik hem gisteren nog zien eten, maar vergeleken met de rest is dit heel minimaal.
 

Bijlagen

  • 20230807_190513.jpg
    20230807_190513.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 50
Ik heb overigens extra catappablad erin gegooid voor de antibacterielewerking. En sorry voor het geluid filmpje. NOS sport stond op toen ik filmde:giggle:
 
eetlepel zout erbij (eerst oplossen in water) en voor het ergste vrezen
 
Dank je voor de moeite die je hebt genomen. Ik lees hier dat meervallen moeite hebben met zout (https://aquaforum.nl/ubb/pdfs/zout.pdf). Ik ga nog even op onderzoek uit naar alternatieven, maar als ik niets vind dan is een zoutbadje een optie.
 
Misschien als je er een paar kilo bijgooit maar nee moeite hebben ze met die hoeveelheid niet. (zelf diverse meervallen waaronder otocinclussen).
 
Ooh fijn om te lezen dat jij goede ervaring mee hebt. Geeft wat vertrouwen om het uit te proberen.
 
Hier een kleine update, misschien dat iemand er later wat aan heeft. Ik heb alles even op zijn beloop laten gaan en enkel een extra catappablad in het aquarium gegooid voor de antibacteriele werking. Dus geen zoutbadje en geen waterwissels (waterwissel staat dit weekend gepland en hopelijk komt mijn zojuist bestelde stuk hout ruim daarvoor binnen zodat ik met de waterwissel de stenen kan vervangen voor hout).

Ik bleef mij zorgen maken over de gesteldheid van die ene otocinclus, omdat hij vergeleken met de rest nauwelijks wat at en zich ook veel verschuilde. Ik was dus ook superblij om hem vanochtend op een stukje geblancheerd aubergine te zien zitten. Geen idee of hij van heeft gegeten en ik heb toen voor de zekerheid nog van artemia en daphnia gevoerd welke door de platy's en garnalen grotendeels opgepeuzeld werden. Echter, de 5 oto's werden superactief, volgens mij zag ik ze ook van eten en ik zag zowaar 'witje' meedoen met actief zijn. Omdat ik vandaag thuiswerkte kon ik de bak goed in de gaten houden en zag dat 'witje' zich veel liet zien. Het lijkt er nu op dat het geen schimmel is, maar echt een schaafwond.

20230807_190513.jpg
20230809_203257.jpg
 
Eerste foto is van 2 dagen geleden en 2e foto is van vandaag.
 
Hier een kleine update, misschien dat iemand er later wat aan heeft. Ik heb alles even op zijn beloop laten gaan en enkel een extra catappablad in het aquarium gegooid voor de antibacteriele werking. Dus geen zoutbadje en geen waterwissels (waterwissel staat dit weekend gepland en hopelijk komt mijn zojuist bestelde stuk hout ruim daarvoor binnen zodat ik met de waterwissel de stenen kan vervangen voor hout).

Ik bleef mij zorgen maken over de gesteldheid van die ene otocinclus, omdat hij vergeleken met de rest nauwelijks wat at en zich ook veel verschuilde. Ik was dus ook superblij om hem vanochtend op een stukje geblancheerd aubergine te zien zitten. Geen idee of hij van heeft gegeten en ik heb toen voor de zekerheid nog van artemia en daphnia gevoerd welke door de platy's en garnalen grotendeels opgepeuzeld werden. Echter, de 5 oto's werden superactief, volgens mij zag ik ze ook van eten en ik zag zowaar 'witje' meedoen met actief zijn. Omdat ik vandaag thuiswerkte kon ik de bak goed in de gaten houden en zag dat 'witje' zich veel liet zien. Het lijkt er nu op dat het geen schimmel is, maar echt een schaafwond.

Bekijk bijlage 364070Bekijk bijlage 364071
Even een vraagje wat daar helemaal niet over gaat… koop jij catappabladen of zoek jij ze zelf? Ben benieuwd waar ik deze kan halen.
 
Ik bestel ze bij onlineaquariumspullen.nl, maar als ik alleen dat nodig heb dan haal ik ze bij een dierenwinkel/hornbach in de buurt. Ik heb het altijd op voorraad hier vanwege de dwerggarnalen.
 
Overigens heb ik zelf meer het idee dat die ene oto aangesterkt is door de proteine na dagen niet te hebben gegeten en het scheelt dat hij een schaafwondje heeft. Volgens mij heeft jouw vis een grotere wond, toch? Dan heb je misschien niet genoeg aan enkel catappablad.
 

Terug
Bovenaan