Otocinclus en japonica grote onrust


MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Berichten
54
Leeftijd
35
Beste mede aquarianen,

Sinds vanmiddag heb ik :

5x Otocinclus affinis
5x japonica garnaal

Eigenlijk vanaf dat ze er vanmiddag ingegaan zijn gingen ze meteen hun ding doen en was er niks aan de hand . Nu half 9 savonds vliegen eerst de Otocinclus door de bak heen als een gek , daarna volgen ook de japonica , tegen het raam van onder naar boven tot aan het wateroppervlak en weer terug , van links naar rechts . Kortom
Er lijkt uit het niets grote onrust te zijn . Ik kan alleen niet de vinger leggen op de oorzaak . Het lijkt niet echt alsof er naar lucht gehapt word alhoewel ze soms een fractie van een seconde hun snuiten boven het water oppervlak doen .

Ik kan er m’n vinger niet opleggen wat de oorzaak is helemaal omdat dit de eerste keer is dat ik beide soorten heb . Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

(Ps het onderwerp heb ik in overige bewoners gegooid omdat ik geen idee had waar dit onder viel)
 
Over oto's kan ik niets zeggen, maar voor japonica's is dit normaal gedrag als er een vrouwtje vruchtbaar is. Ik zie het zelf vaak na een waterwissel. Dit kan een tijdje aanhouden maar ze worden vanzelf weer rustig. Tot het volgende vruchtbare moment dan...
 
Over oto's kan ik niets zeggen, maar voor japonica's is dit normaal gedrag als er een vrouwtje vruchtbaar is. Ik zie het zelf vaak na een waterwissel. Dit kan een tijdje aanhouden maar ze worden vanzelf weer rustig. Tot het volgende vruchtbare moment dan...
Hmm ik heb wel een 10-20% waterwissel gedaan voordat ze erin gingen . Wellicht is dat de oorzaak .
 
Hmm ik heb wel een 10-20% waterwissel gedaan voordat ze erin gingen . Wellicht is dat de oorzaak .
Een vruchtbaar vrouwtje scheidt een stofje uit waar de mannen wild van worden en op zoek gaan naar het vrouwtje. Dit doen ze alleen niet zo gestructureerd, maar door als gekken rond te racen. Dat is de oorzaak. Een waterwissel kan verschalen triggeren waarna japonica's vruchtbaar zijn.
 
Ik zie mijn japonica's dit niet zo vaak doen, maar om de één of andere reden worden mijn oto's vaak heel druk en een soort van schrikkerig als in de avond de lamp uit is
 

Terug
Bovenaan