Otocinclus en groenten: hoe vaak


P

Plankje

Guest
Hoi allemaal, al heel veel gelezen over voeren maar ik kom er niet echt uit: ik heb sinds een week een groepje otocinclus vittatus in mijn aquarium en ik wil alles doen om de bekende 'uitval' (mooi woord voor dode beestjes :() te voorkomen. Ze zijn dus vrij nieuw en niet echt mager gelukkig. Ik dacht ik koop ze nu ik wat meer vrij ben dan kan ik ze extra goed in de gaten houden.
Droogvoer, spirulinavlokken en algen tabletten hoeven ze niet maar ze eten ongeveer non-stop van komkommer en courgette...vannacht een hele plak courgette tot aan de schil opgegeten met wat hulp van de garnalen. Nu heb ik dus eigenlijk constant, elke dag vers, een plakje (biologische - geen bestrijdingsmiddelen) groente in mijn aquarium hangen.
Is dat slim? Of is het beter ze dat regelmatig te geven maar niet altijd beschikbaar te hebben? Voor nu denk ik "als ze maar eten is het goed" maar misschien is dat fout gedacht?

Het hout, de stenen, het glas en de planten bezoeken ze ook maar eigenlijk hangen ze al een week constant aan de groenten:chef:. Als iemand tips heeft hoor ik het graag!
 
Zolang ze er van eten zullen ze er wel behoefte aan hebben denk ik?
Ik weet eigenlijk ook niet of ze op die manier voldoende voedingsstoffen binnen krijgen.
 
Iemand anders nog ideeen?
 
Nee, geen idee. Ik heb er 4, vanaf november in mijn bak. Ik vraag me hetzelfde af inmiddels. Moeten ze niet wat extra's? Ik heb twee keer een algentablet gegeven, maar die valt na een uur uit elkaar zonder dat ervan wordt gegeten. Ondanks dat er op de verpakking staat dat ze 24 uur intact blijven en dus geen grote belasting vormen voor het aquarium. Hm. Ze zijn niet mager, maar ook niet echt dik ofzo. Ik hoop maar dat ze niets tekort komen zonder bijvoeding.
 
Dank Esther, en heb jij constant iets van groente in je aquarium voor ze? De eerste kritische weken hebben ze bij jou in elk geval overleefd dus :)
 
Nee Plankje, ze hebben bij mij puur overleefd op de algen in de bak. Maar dat zijn er dan ook veel. :stom:
Ik heb een paar dagen terug zo'n algentabletje erin gegooid, naar aanleiding van jouw berichtje hierboven. Aten ze niet van, viel binnen een uur uit elkaar. Ik was van plan het er morgen uit te vissen, heb geen tijd gehad om het eruit te halen, vakantie hier, kinderen thuis, logeertoestanden, druk dus! Maar het was soort van gaan beschimmelen en vandaag hebben twee Oto's al die schimmel opgegeten. Daar zaten ze tussen, of tussen wat er van over was, gek genoeg. Toen heb ik het even aangekeken, er zat ook wat meer alg op de plek waar het tabletje had gelegen, dat waren ze ook aan het opeten. Ondersteboven, letterlijk. Toen heb ik er nog een tabletje ingegooid. Dat viel ook meteen uit elkaar (volgens de verpakking moet het 24 uur stabiel blijven, nee dus). Gek genoeg was er een Pseudomugilvrouwtje wat de hele tijd aan het uiteengevallen tabletje zat te plukken. De Oto's zitten er wel steeds bij, maar eten er niet van. Eten van het grind eromheen. Wil morgen even komkommer halen om te proberen, maar ik heb liever dat ze nog wat algen eten uiteraard. Oja, en er komen Anatome helena's op af.De voorste A helena heeft meteen ook een poetsbeurt gehad. Vond ie niet zo'n succes. :D
En het is tijd om te poetsen morgen. :rolleyes:

IMG_20161230_202734238.jpg
 
De beste wensen voor 2017!
Dank Esther, leuk om te lezen en herkenbaar, dat ondersteboven eten :) dat doen die van mij ook, zo grappig om te zien!
Mijn oto's zijn inmiddels ook begonnen aan het garnalenvoer als ze de kans krijgen -meestal zijn de garnalen er snel mee op de loop- en als ik nu een algenwafeltje in de courgette doe zijn ze daar toch ook wel in geinteresseerd. Ze scharrelen ook wat meer door de bak en gaan de bodem, hout etc af....dus ik maak me maar geen zorgen meer. Kennelijk hadden ze veel behoefte aan verse groenten :cool:.

Mijn pseudomugils eten overigens ook van alles mee en komen ook meteen naar de bodem als daar wat te vinden is.
 
Hoi allemaal, al heel veel gelezen over voeren maar ik kom er niet echt uit: ik heb sinds een week een groepje otocinclus vittatus in mijn aquarium en ik wil alles doen om de bekende 'uitval' (mooi woord voor dode beestjes :() te voorkomen. Ze zijn dus vrij nieuw en niet echt mager gelukkig. Ik dacht ik koop ze nu ik wat meer vrij ben dan kan ik ze extra goed in de gaten houden.
Droogvoer, spirulinavlokken en algen tabletten hoeven ze niet maar ze eten ongeveer non-stop van komkommer en courgette...vannacht een hele plak courgette tot aan de schil opgegeten met wat hulp van de garnalen. Nu heb ik dus eigenlijk constant, elke dag vers, een plakje (biologische - geen bestrijdingsmiddelen) groente in mijn aquarium hangen.
Is dat slim? Of is het beter ze dat regelmatig te geven maar niet altijd beschikbaar te hebben? Voor nu denk ik "als ze maar eten is het goed" maar misschien is dat fout gedacht?

Het hout, de stenen, het glas en de planten bezoeken ze ook maar eigenlijk hangen ze al een week constant aan de groenten:chef:. Als iemand tips heeft hoor ik het graag!
Goh, wees blij dat ze groenten eten. geeft jij de groente rauw of kook je het even? Mijn oto's raken de groente nauwelijks aan!. En ik mis er nu dus ook 4 van de 6. Wat te doen?
 
Ik geef ze de groenten rauw, alleen even afspoelen. En de tabletjes die ik er in stop eten ze dus nu wel. Misschien heb jij wat meer algen of anderszins voedsel in je aquarium of een groter aquarium?
En hoe lang heb jij ze al? In de winkel werd ik gewaarschuwd (net als op internet) voor het feit dat ze het waarschijnlijk niet allemaal zouden halen en de eerste weke cruciaal zijn.

Hoe lang laat je de groenten in je aquarium? Ik meestal 24 uur, als het er wat langer in zit lijken ze het lekkerder te vinden.
 
Ik geef ze de groenten rauw, alleen even afspoelen. En de tabletjes die ik er in stop eten ze dus nu wel. Misschien heb jij wat meer algen of anderszins voedsel in je aquarium of een groter aquarium?
En hoe lang heb jij ze al? In de winkel werd ik gewaarschuwd (net als op internet) voor het feit dat ze het waarschijnlijk niet allemaal zouden halen en de eerste weke cruciaal zijn.

Hoe lang laat je de groenten in je aquarium? Ik meestal 24 uur, als het er wat langer in zit lijken ze het lekkerder te vinden.
Ik heb de oto's een maand of 3 nu. Ik laat de groenten er een paar uur in. Dat moet dus veel langer, begrijp ik. Dank, ik zal het veel langer laten liggen. En niet meer blancheren, maar rauw. Ben benieuwd.
.
 
Ik heb de wijsheid niet in pacht hoor, maar merk wel dat ze kennelijk even de tijd nodig hebben om het te gaan eten. En zo lang het niet ligt te verrotten in de bak vind ik het goed.
 


....en maar komkommer knagen, tot je er een dikke buik van hebt :br:
 
:D ja leuk is dat he al die visjes op zo´n komkommer.

als ik hier mensen op bezoek heb en die zien komkommer in de bak: WAT IS DAT NOU??? :D
 
Ja t bljft echt een leuk gezicht, en ze doen het er tot nu toe goed op, van sommigen denk ik dat ze zelfs een beetje te dik aan het worden zijn :S...maar omdat het zo vaak niet goed gaat met eten en oto's denk ik dat ik er maar blij mee moet zijn.
 
Ik heb ook Oto's en andere algen eters in mijn bak en al vele jaren. Die moeten natuurlijk doen waar ik zo voor heb ingevlogen, algen eten.
DAARNAAST krijgen ze elke 3 dagen wat spirulina tabletten en 1 x per week een 2 cm dikke schijf komkommer ( in mijn bak met de nu aanwezige hoeveelheid algeneters zijn dat overigens 5 schijven, aan een ijzerdraadje (uit de tuin) en die weer aan een lepeltje als anker). Gaat ook echt goed zo. Mijn oto's en andere algeneters zijn al erg oud, de oudste zijn de Peckoltia brevis, die zijn dit jaar 16 jaar geworden....!
Dat zijn deze:
[002352].jpg
 
Wat een prachtige beesten zeg!! Geweldig!
Mijn oto's eten niet of nauwelijks van tabletten maar ik zie ze wel veel aan vooral het hout hangen en eten en ook aan de planten dus ik denk dat het wel goed gaat. Heb ook stenen met eiwit en sprirulina poeder gemaakt maar mijn garnalen hebben ze kaal voor de oto's ook maar door hebben dat er wat te halen valt is mijn indruk :eek:
 
Ik heb ook Oto's en andere algen eters in mijn bak en al vele jaren. Die moeten natuurlijk doen waar ik zo voor heb ingevlogen, algen eten.
DAARNAAST krijgen ze elke 3 dagen wat spirulina tabletten en 1 x per week een 2 cm dikke schijf komkommer ( in mijn bak met de nu aanwezige hoeveelheid algeneters zijn dat overigens 5 schijven, aan een ijzerdraadje (uit de tuin) en die weer aan een lepeltje als anker). Gaat ook echt goed zo. Mijn oto's en andere algeneters zijn al erg oud, de oudste zijn de Peckoltia brevis, die zijn dit jaar 16 jaar geworden....!
Dat zijn deze:
Bekijk bijlage 8014
Prachtige vissen zijn het! Heb hier zelf 3 otocinclussen in de bak en die en die hebben volgens mij nog wel een tijdje genoeg aan de aanwezige alg, alhoewel ik wel moet zeggen dat het echt uitstekende schoonmakers zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er 2 maanden geleden 4 gekocht ik heb er nog 3 over nummer 4 was na 2 dagen dood.
de overgebleven 3 zijn druk met de plantjes en het glas.
ik maak een leisteen met eiwit en spirulina daar eten ze ook van. Komkommer willen ze (nog) niets van weten.
Mijn otos lijken kleier als die op de foto staan en zijn minder dik maar niet mager.
 

Terug
Bovenaan