Osmosewater kopen bij tappunt


Elvis Bonhof

Active member
Lid geworden
11 september 2018
Berichten
29
Leeftijd
62
Locatie
Breda
Ik ga komende week mijn aquarium vullen met water. Hier wil ik osmosewater voor gaan gebruiken die ik koop bij een aftappunt.

Wat is jullie mening hierover en hoeveel osmosewater kan ik gebruiken voor een aquarium met een inhoud van 300 liter. In een bepaalde verhouding of 300 liter osmosewater?

Bedankt voor de informatie.
 
:oops::D, daar zal een hoop informatie bij moeten komen, zoals waarom opstarten met osmose, voor welk bestand, en is dat wel nodig ?
 
Goede vragen van Ton en dat water bevat geen mineralen meer dus je zal het moeten mengen of op het goede peil moeten brengen.
 
Hallo Ton en Jessicapilon,

De reden dat ik de vraag stel is dat:

- ik een goede start wil maken.
- geen toevoegingen uit een flesje wil.

Verder lees is dat het osmosewater geen mineralen meer bevat. Is het dan verstandiger om het te mengen met leidingwater of is het toch beter om het aquarium te vullen met leidingwater en dan de waterwaardes te controleren of het de goede waarde heeft om er vissen in te doen?
 
Wat zijn je waterwaarden dan uit je kraan als je deze weet dan weet je ook of het nodig is om aanpassingen te doen of niet
 
Helemaal niks met leidingwater, maar kan je daar dan meteen vissen in doen?

De waterwaardes van Breda zijn;

- totale hardheid 7.67 - 10.14 GH
- zuurgraad 7.8 - 8.21 PH

Alle resterende waterwaardes zijn te vinden in onderstaande link. Graag kopiëren in adresbalk.

https://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Oosterhout.pdf
 
Nee daar kunnen niet meteen vissen in, maar met osmose water ook niet :)

Osmose water is wat je kan noemen dood water, er zijn maar een paar soorten vis die daarin overleven.
Osmosewater moet je of aanmengen met kraanwater, of met mineralen.

Maar als jij een kraanwater bak opstart, 3-4 weekjes wacht en dan de 1e vissen introduceert is er niks aan de hand :) volgens mij begrijp je het begrip osmose water verkeerd :deal:
 
Laatst bewerkt:
Ik zou met gewoon kraanwater starten en dan kun je dat altijd nog aanpassen als dit nodig mocht zijn en zoals al gezegd de bak 4 weken laten indraaien.
 
Bedankt voor jullie reacties en hulp. Ik ga de bak gewoon vullen met leidingwater en na enkele weken de waterwaardes meten en zo nodig aanpassen.

Ik kom er dan nog op terug om te bekijken en te bepalen wat er eventueel moet gebeuren.
 
Wat is het vis bestand wat je evt. voor ogen hebt, verlangen die hele andere waarden als je kraanwater?
 
Het gebruik van osmosewater hangt af van wat je van plan bent met je bak.

Welke vissen ga je houden? En op welke waardes willen die graag?

Ga je een plantenbak maken met CO2?

Of wordt het een zeewaterbak?

Daarnaast is osmosewater nooit puur te gebruiken. Je zult altijd mineralen toe moeten voegen.
Dit kan heel simpel door het met kraanwater te mengen, of een speciale mineralen mix (poeder) te kopen.

Zelf gebruik ik 100% osmosewater met mineralen. Ik gebruik ook CO2.
 

Terug
Bovenaan