Osmosewater aanmaken v.s. TDS-waarde bak

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
(Sorry voor het lange verhaal) Zoals elders te lezen is, is het al een tijdje erg rustig in mijn Crystal-bak. Dit zit me al tijden niet lekker. Toen ik begon met deze bak keek ik eerst altijd wat de TDS-waarde van de bak was en op basis daarvan maakte ik mijn osmose aan (met SaltyShrimp GH+). Op die manier kwam het maar niet tot kweek. Toen ben ik van die methode afgestapt en maakte ik week na week m'n osmosewater standaard aan op ± 125 TDS (ca. 195ppm). Spontaan kreeg ik nakweek in die bak.

Omdat de rust in die bak mij toch niet lekker zat ben ik toch verder gaan zoeken. Allereerst bleek de inlet van mijn filter (lilypipe) bijna dicht te zitten. Dit heb ik vorige week opgelost, dus nu heb ik meer doorstroming en filtering in de bak.

Ik meet regelmatig Ph,No2, No3, Po4 en Nh3. Die waardes waren altijd prima in orde. Incidenteel werd de TDS gemeten maar daar heb ik verder eigenlijk nooit bij stil gestaan want de garnalen deden het zichtbaar goed en ik had nakweek. Afgelopen weekend die bak ververst. Voor het verversen de TDS gemeten en deze was meer dan 250 (>400PPM). Ik heb bijna 20L uit die bak gehaald (50%) en daarbij 10 liter osmose toegevoegd met SaltyShrimp. Daarna gemeten. TDS nog behoorlijk hoog. Daarna nog 10 liter "kale" osmose toegevoegd. Zojuist gemeten en de TDS is nu ±200. Het gaat nu een stuk beter met die bak. Garnalen zwemmen weer lekker rond en vanavond werd er goed gegeten, terwijl ik eerder amper nog garnalen zag en er amper werd gegeten. De garnalen doen het dus zichtbaar beter.

Nu is mijn vraag: Wat is de beste methode, of hoe gaan jullie om met het aanmaken van het osmosewater ? Maken jullie het altijd aan op een vaste waarde ? En is deze waarde ongeveer gelijk aan wat jullie in je bak meten ? Of proberen jullie de waarde van de bak naar beneden (of boven) toe te corrigeren met het verversingswater ?

Alvast bedankt voor het lezen en jullie reactie.
 
Steeds hetzelfde water aanmaken, tenzij de GH sterk afwijkt.
De geleidbaarheid is de som van alle opgeloste stoffen. Dus met een hogere geleidbaarheid, veroorzaakt door andere opgeloste stoffen, kan je nog steeds een perfecte GH hebben. En als je dan de geleidbaarheid aanpast dmv je GH+, denk je dat je een probleem oplost terwijl je er een nieuwe creëert.
Dus bij een hogere geleidbaarheid kan je best eerst checken wat de oorzaak ervan is. En dan kan meer water verversen ook een oplossing zijn.
 
Als ik heb ververst dan zie ik daarna ook dat de uS wat oploopt door andere stoffen in de bak. Dat heeft niet gelijk als resultaat dat de gh stijgt. Advies van Backplay is dan ook prima zou ik zeggen.

Ik maak het osmosewater altijd aan op zo n 270uS.
 
De geleidbaarheid is de som van alle opgeloste stoffen. Dus met een hogere geleidbaarheid, veroorzaakt door andere opgeloste stoffen, kan je nog steeds een perfecte GH hebben.

Dat was inderdaad ook mijn redenatie toen.Wel doen de garnalen het zichtbaar beter nu. Hoe kan ik eventuele andere oorzaken van deze hogere geleidbaarheid proberen te achterhalen ? Want iedere weer meer dan 50% verversen lijkt me niet wenselijk.

Alvast bedankt!
 
Door te voeren en de ontlasting zal de geleidbaarheid ook stijgen volgens mij. Maar ja dat is moeilijk in een getal uit te drukken denk ik. Ik vul altijd aan met een uS van rond de 280 enhet water is zo n 290-300uS en dat komt denk ik door de andere stoffen waar Backplay ook op doelt.
 
Bij mij zijn die verschillen idd wel flink wat groter. Osmose ~ 130 TDS, Bak nu ~ 200 TDS
 
Dat scheelt nogal ja. Misschien voer je wat meer.
 
Door te voeren en de ontlasting zal de geleidbaarheid ook stijgen volgens mij. Maar ja dat is moeilijk in een getal uit te drukken denk ik. Ik vul altijd aan met een uS van rond de 280 enhet water is zo n 290-300uS en dat komt denk ik door de andere stoffen waar Backplay ook op doelt.
Dat was inderdaad ook mijn redenatie toen.Wel doen de garnalen het zichtbaar beter nu. Hoe kan ik eventuele andere oorzaken van deze hogere geleidbaarheid proberen te achterhalen ? Want iedere weer meer dan 50% verversen lijkt me niet wenselijk.

Alvast bedankt!

Alle opgeloste stoffen hebben invloed op de geleidbaarheid.

Hieronder eeen mooie calculator. Hierin kun je zien wat de verschillende stoffen voor invloed hebben op de geleiding.

Lenntech calculator geleiding

Veel plezier ermee.
 
Laatst bewerkt:
Dit topic ga ik volgens want ben ook bezig met dit verhaal.
Mijn idee was om meer op de gh te letten dan de tds.
Hier is de tds trouwens 200 ppm met een gh van 4 en is mijn bedoeling om het iets te verhogen naar 5-6.
 
Laatst bewerkt:
Dat was inderdaad ook mijn redenatie toen.Wel doen de garnalen het zichtbaar beter nu. Hoe kan ik eventuele andere oorzaken van deze hogere geleidbaarheid proberen te achterhalen ? Want iedere weer meer dan 50% verversen lijkt me niet wenselijk.
Een verhoging van 130 naar 200 is wel veel, dus dat moet zeker meetbaar zijn met een specifieke test. Mits de grootte van de verhoging zou ik eerst naar calcium, magnesium en de bicarbonaten kijken.
Als je niets vind met de gewone druppeltesten/strips is een echte analyse de enige oplossing vrees ik.
Als je door dat verversen terug een goede situatie creëert is daar niets mis mee natuurlijk, maar het is telkens maar een redmiddel.
Ik neem aan dat je verdampt water vervangt met puur osmose?
Iets van plantenvoeding dat je gebruikt?
 
Ik neem aan dat je verdampt water vervangt met puur osmose?
Iets van plantenvoeding dat je gebruikt?

Klopt. De bak vul ik indien nodig aan met puur osmose. Qua plantenvoeding gebruik ik profito (dosering volgens verpakking), fosfaat en nitraat.
Ik ga met jouw info aan de slag @backplay. Wil kijken of ik eenmalig in 1 week tijd 2x een 50% verversing kan doen en kijken of de geleidbaarheid daarmee daalt en daarna stabiel blijft. Anders moet ik inderdaad maar eens wat extra tests in huis halen of het laten testen bij de lfs.
 
Alle opgeloste stoffen hebben invloed op de geleidbaarheid.

Hieronder eeen mooie calculator. Hierin kun je zien wat de verschillende stoffen voor invloed hebben op de geleiding.

Lenntech calculator geleiding

Veel plezier ermee.

Plezier? Pppfff.... ik zal me daar eens in vastbijten :br:
 
Ik heb ook een vraagje in verband met osmosewater. Wil het topic niet kapen maar het is misschien niet echt de moeite om hiervoor een nieuw topic te starten, vandaar...

Ik heb net een nieuw osmosetoestel in gebruik genomen.
In de handleiding staat dat het toestel bij het eerste gebruik ongeveer een uurtje moet doorlopen om het membraan te spoelen.
Na een dik uur spoelen ben ik het water beginnen opvangen.
Nu lees ik net ergens dat de eerste 50 liter osmose beter niet gebruikt worden dus begint de twijfel: het eerste uur passeerde er ongeveer 8 liter osmose dus vraag ik me af in hoeverre de eerste bidons nu bruikbaar zijn...
 
Ik heb zelf de eerste 20 liter osmose weggespoeld. Daarna het nieuwe osmosewater gemeten en de TDS-waarde was prima dus dat heb ik gewoon gebruikt
 
ik heb m geloof ik gewoon 3uurtjes laten lopen en daarna ben ik het gaan gebruiken
 
Moet idd prima kunnen
 
Dennerle adviseerd voor een 190 liter per dag apparaat, dat het 2-3 uur moet spoelen.
Dit osmosewater NIET gebruiken. Het conserverings middel moet uit het membraan.
Dit zal een antibacterieel / antischimmel middel zijn. Dat wil je niet in je aquarium.
 
Jeetje, wat een enorme verspilling is dat dan...?

Valt best mee. In vergelijking tot de verspilling die wij tegewoordig luxe noemen.

( mpv's, 2 meter TV's, terras haarden/heaters, wasdrogers)
 
Een uurtje doorlopen is dan misschien wel nipt gerekend inderdaad. Om problemen te vermijden zal ik de eerste bidon van 35liter niet gebruiken.
Alleszins bedankt voor de antwoorden!
 
Een uurtje doorlopen is dan misschien wel nipt gerekend inderdaad. Om problemen te vermijden zal ik de eerste bidon van 35liter niet gebruiken.
Alleszins bedankt voor de antwoorden!

Is ook zo. Maar het zou mij wel pijn doen

Om @WPT een plezier te doen. Gebruik het water om uw toilet door te spoelen!:thumbs:
 
Terug
Bovenaan