Osmose


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
119,709
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure-75-ba.html

ik heb net bovenstaand osmoseapparaat gekocht en deze zou 285 liter moeten kunnen opbrengen in 24 uur. Hiervoor had ik de 50 uitvoering met een cap van 190 liter. op de nieuwe heb ik een extra DI filter zitten. Nu valt me op dat de nieuwe haast niks meer levert dan de oude. Kan dat komen door de DI filter??
De opbrengst is zo n 120 liter ipv 285. Nu is de druk hier thuis 3-4 Bar zover ik weet dus dat zal ook mede de oorzaak zijn van een niet echt hoge opbrengst. Maar kan de DI filter daar ook debet aan zijn?
 
Dat is enkel in ideale omstandigheden. Hetzij 5 bar en water van 20-25°C
 
Dat is enkel in ideale omstandigheden. Hetzij 5 bar en water van 20-25°C

Ja dat hebben we hier dus niet en dat scheelt al met al de helft in de opbrengst dus. De opbrengst tussen beide apparaten is nagenoeg gelijk. Dus eigenlijk heeft het weinig nut om dan een apparaat te nemen die meer kan produceren als de omstandigheden gelijk blijven.

Zit nu zo rond de 125 liter per dag denk. emmer van 12 liter duurt een kleine 2,5 uur.
 
Een boosterpomp kan een flink pak helpen. En die temperatuur? Die winters he. :)
 
In de winter is de opbrengst ook lager. Leidingwater is zeer koud.
In de zomer scheelt dat wel een half uur op 35 liter.

Maar ik heb zelf ook een 50 gpd vervangen door een 75 gpd. Maar deze geeft aanzienlijk meer.
Ook heb ik voor het filmtec membraan gekozen.
 
Het is niet zo dat het mij te lang duurt maar meer dat me opviel dat ze 285 opgeven en ik amper de helft als opbrengst heb. Inderdaad is het water hier stukken kouder dan de aangegeven temp van de fabrikant dus dat zal zeker een grote rol spelen.
Ik ben benieuwd wat we van de zomer dan als opbrengst gaan krijgen. Maar de DI filter zal niet direct de oorzaak zijn van een niet grotere opbrengst als ik het goed begrijp?
 
Het is niet zo dat het mij te lang duurt maar meer dat me opviel dat ze 285 opgeven en ik amper de helft als opbrengst heb. Inderdaad is het water hier stukken kouder dan de aangegeven temp van de fabrikant dus dat zal zeker een grote rol spelen.
Ik ben benieuwd wat we van de zomer dan als opbrengst gaan krijgen. Maar de DI filter zal niet direct de oorzaak zijn van een niet grotere opbrengst als ik het goed begrijp?

Volgens mij bepaald het membraan de productie. Het DI filter heeft nouwelijks weerstand tov het membraan.

Ik heb hier een opbrengst van 7 liter per uur. Dus 168 liter in 24 uur. Dat is ook geen 285 liter.
Maar ja, het apparaat hangt op zolder.

Mijn vorige gaf 3,5 liter per uur. Voor een 190 liter per uur apparaat.
 
Dan zat ik niet zo verkeerd met 2-2,5 uur voor 10 liter. De opgegeven hoeveelheden zijn inderdaad onder ideale omstandigheden en die hebben wij niet tot zelden. Nou ja we hebben gelukkig geduld:juggle:
 
Mss niet geheel ontopic. Maar hoe lang gaat zo een apparaat mee? Wat zijn de jaarlijkse kosten hiervan?
 
Leeftijd is afhankelijk van het gebruik en hoe "vuil" het water is dat gefilterd moet worden.
Je zal constant je TDS moeten, zodra dit oploopt is je membraan verstopt
 
Ik ververs wekelijks niet zoveel maar de oude had ik al dik 3 jaar in gebruik en de uS was nog maar rond de 20uS. Het hangt inderdaad af van hoeveel je wekelijks aanmaakt.
 
Leeftijd is afhankelijk van het gebruik en hoe "vuil" het water is dat gefilterd moet worden.
Je zal constant je TDS moeten, zodra dit oploopt is je membraan verstopt

Regelmatig spoelen (dus restrictor verwijderen) help om het membraan schoon te houden.

Sediment filter regelmatig vervangen. Jaarlijks bijvookeur. Dit filter verstopt snel. hierdoor werkt het membraan op een ksgere druk.

Koolfilter is eigenlijk bedoeld voor chloor verbindingen en pesticiden. Maar hier in nederland eigenlijk geen last van.
Maar ook een koolfilter is een fijnfilter. Dus ik zou deze om de 2 jaar vervangen.

Door bovenstaande maatregelen kan een membraan zeker jaren mee gaan.

Apparaten met filterhuizen zijn in aanschaf duurder. Maar in onderhoud goedkoper.

Het apparaat gaat langer mee, dan de filters. Maar deze zijn los te koop.
 
https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-75-ba.html

Deze heb ik en zover ik lees heeft die ook een 3/4 kraanaansluiting toch? Tja, technisch ben ik niet dus vraag het daarom maar na;)

John, kun je jou apparaat niet permanent monteren bij de wasmachine? Afvoer en aanvoer is reeds beschikbaar.
Alles netjes aansluiten, slangen op maat. Dan is het best netjes.
En dan kun je dat kraantje ook gebruiken. Wasmachine kraan staat toch altijd open.
 
Ok dan bijkomende vraag, hier zou hij dan aangesloten zijn op een boorput(grondwater) Met opvoerpomp. Is dit te doen? Schiet de pomp dan niet continu aan? Kan dit problemen geven met het membraam?
 
Ok dan bijkomende vraag, hier zou hij dan aangesloten zijn op een boorput(grondwater) Met opvoerpomp. Is dit te doen? Schiet de pomp dan niet continu aan? Kan dit problemen geven met het membraam?

Ik weet niet hoe het in belgie is. Maar een hydrofoorpomp kost hier meer aan stroom, dan dat leidingwater kost.
En dan bedoel ik ook dat de pomp continue aanstaat, met maar weinig flow door het membraan.

Daarnaast zal het sediment filter zeer snel verstopt zitten. Leiding water gaat eerst nog in bezink basins. Waar het zeker 48 uur in verblijft.
 
Het zou wellicht kunnen bij de wasmachine maar met mijn 2 linkerhanden kunnen we dan de wasmachine denk ik niet meer gebruiken. Dat heeft de winkel ook allemaal voor ons aangesloten.

Maar die uit Duitsland kan toch ook op dat vaste deel van de wasbak als ik de kraanhals eraf haal. Dan dat ding erop en daar de kraanhals weer op monteren dacht ik.
Volgens mij een zelfde systeem als die ik aangaf van Osmoseapparaat.nl

https://www.osmoseapparaat.nl/toebehoren/kraanverlenging-met-kogelkraantje.html

Of ben ik nu zo onhandig dan dat ik dat verkeerd zie:S:S
 
Ik weet niet hoe het in belgie is. Maar een hydrofoorpomp kost hier meer aan stroom, dan dat leidingwater kost.
En dan bedoel ik ook dat de pomp continue aanstaat, met maar weinig flow door het membraan.

Daarnaast zal het sediment filter zeer snel verstopt zitten. Leiding water gaat eerst nog in bezink basins. Waar het zeker 48 uur in verblijft.
njah het is een kwestie van geen aansluiting hebben op het leidingwater ;) dus er is geen optie. Momenteel word hier demi water gebruikt uit een vat van 1000 liter. Dit is op grote schaal aangemaakt. Het idee is om dit zelf aan te maken maar als ik het hoor zal het kosten baten niet goedkoper uitkomen.
 
Het zou wellicht kunnen bij de wasmachine maar met mijn 2 linkerhanden kunnen we dan de wasmachine denk ik niet meer gebruiken. Dat heeft de winkel ook allemaal voor ons aangesloten.

Maar die uit Duitsland kan toch ook op dat vaste deel van de wasbak als ik de kraanhals eraf haal. Dan dat ding erop en daar de kraanhals weer op monteren dacht ik.
Volgens mij een zelfde systeem als die ik aangaf van Osmoseapparaat.nl

https://www.osmoseapparaat.nl/toebehoren/kraanverlenging-met-kogelkraantje.html

Of ben ik nu zo onhandig dan dat ik dat verkeerd zie:S:S

Als je nou eens een lekker kopje koffie:koffie: zet. Jessica :chef:weer zo'n heerlijke appeltaart laat bakken. Zorgt dat je dat kraantje van osmose apparaat :cin huis hebt. En dan vraag je Alwin op de :koffie:koffie. En vraagt en passant even of hij weet hoe dat moet? Dan komt dat vast goed!:daisy:

Het is dat Groningen mij iets te ver is. Maar ik had het graag gedaan voor je.
 
Als je nou eens een lekker kopje koffie:koffie: zet. Jessica :chef:weer zo'n heerlijke appeltaart laat bakken. Zorgt dat je dat kraantje van osmose apparaat :cin huis hebt. En dan vraag je Alwin op de :koffie:koffie. En vraagt en passant even of hij weet hoe dat moet? Dan komt dat vast goed!:daisy:

:D:D
 
Ja dat is wel zo ja maar ja dat hebben we nu ook niet. Maar nu kunnen we de kraan niet gebruiken als de osmose is aangesloten en dan moppert moeder de vrouw weer. Dat kan wel met dat laatste kraantje:).
En een dagje zich niet wassen overslaan is geen optie vertelde ze:eek:. Een keer per week hem even aansluiten is op zich het probleem dus niet zolang we de kraan maar kunnen gebruiken.
 
geen mogelijkheid om hem bij de cv installatie te plaatsen john
over het algemeen is daar kraan en afvoer aanwezig

groet
jaap
 
We hebben zo n houten gammele trap en die wil ik niet steeds op moeten hoeven Jaap. Nekkenbrekers zijn dat.
 
merk je eigenlijk nog verschil met zo'n DI filter erbij? op de site staat dat de TDS dan echt niet tot bijna niet meer meetbaar zou zijn.
 
Klopt want die is nu 0 en was voorheen rond de 20uS. Dus het helpt wel degelijk:)
 
We hebben zo n houten gammele trap en die wil ik niet steeds op moeten hoeven Jaap. Nekkenbrekers zijn dat.
begrijpbaar John die :6 trappen hadden allang verboden moet zijn

groet
jaap
 
Ja maar dat wil de woningbouw niet horen Jaap:(. Maar ik ben al tevreden als we zowel osmose kunnen gebruiken en de kraan op hetzelfde moment. Dan is die uit mn laatste link denk ik de beste als die andere niet voor de wastafel geschikt zijn. Met de laatste hoef ik alleen het osmose slangetje erop te doen of gewoon lekker laten zitten want de osmose staat toch naast de wastafel:deal:.
Zo krijg ik geen klagende Jessica meer die roept dat ze zich niet kan wassen:stars:. Jammer dat vrouwen zo moeilijk prioriteiten inzien he:oops:.
 
tja is inderdaad jammer aan de andere kant als ze zich een paar dagen niet wassen zijn we ook weer niet blij :sorry::D:D

groet
jaap
 

Terug
Bovenaan