Osmose ja of nee?


Thijs2Ts

Well-known member
Lid geworden
12 november 2016
Berichten
79
Leeftijd
24
Locatie
Antwerpen
Hallo iedereen,
Zoals de titel aangeeft ben ik aan het twijfelen om een osmose apparaat aan te schaffen omdat ik toch wel wat vissen heb die wat lager qua pH willen zitten. Nu sommige mensen zeggen; nee niet doen beter stabiele waardes en wat hoger dan dat het zit te schommelen. Dus ja nu twijfel ik nog om er een aan te schaffen..
Wie kan mij helpen?
Mvg
ThijsDM1pleco24
 
Je kan ook met wat turf de ph verlagen. Hoe hoog is je ph nu en op welke waarde wil je die hebben?
 
Mijn pH zit nu op 7.6 a7.8 ik wil hem liefst onder de 7 hebben
 
Ik denk dat je dat met turf ook wel moet kunnen redden maar de kh zal dan ook zakken.
 
Ik denk dat je dat met turf ook wel moet kunnen redden maar de kh zal dan ook zakken.
Ligt natuurlijk aan de KH of het met turf zal lukken;)

Ik gebruik 100% osmosewater en turf, de ph is harstikke stabiel, de turf is nu de buffer voor de ph;)
 
Waarom zou de kh niet zakken met turf want dat geeft toch zuren af wat de carbonaten afbreekt?
 
Waarom zou de kh niet zakken met turf want dat geeft toch zuren af wat de carbonaten afbreekt?
Dat doet het ook, maar het ligt aan de KH hoever de ph zou zakken, bedoel ik. Omdat je hier de conclusie al trekt, terwijl je de KH niet weet, die kan net zo goed 10 zijn ofzo;)
Ik denk dat je dat met turf ook wel moet kunnen redden maar de kh zal dan ook zakken.


Verkeerde link geloof ik:D:D;)
 
Waarom turf?
Eigenlijk is het toch wel vreemd dat we turf in onze aquaria gebruiken….
Aan de ene kant halen we telkens elk verrot of misvormd blaadje uit ons aquarium. Aan de andere kant stoppen we er weer turf in, wat eigenlijk gewoon ook deels verrot plantenmateriaal is!

Dus waarom passen we in vredesnaam turf nog toe?
Nou het is namelijk zo dat goede turf, let wel de goede! een aantal positieve eigenschappen in ons aquarium heeft. De voordelen van turf zijn namelijk:

  • Het maakt het water zachter (Lagere GH en KH)
  • Het maakt het water zuurder (Lagere pH)
 
Dat doet het ook, maar het ligt aan de KH hoever de ph zou zakken, bedoel ik. Omdat je hier de conclusie al trekt, terwijl je de KH niet weet, die kan net zo goed 10 zijn ofzo;)


Ja dat klopt maar we weten niet hoeveel de invloed zal zijn op de ph (afhankelijk van de buffer) en bij een hoge kh heb je meer nodig net als bij het gebruik van co2. Maar turf verlaagd wel de kh en de ph;)
 
Ja maar je hebt vaak wel heel veel nodig om de ph te verlagen maar ja ook daar speelt de kh een sleutelrol.
 
Kienhout is ook te overwegen.
Dat verlaagt de ph minimaal mischien 0,1 punt ofzo;)
Ja dat klopt maar we weten niet hoeveel de invloed zal zijn op de ph (afhankelijk van de buffer) en bij een hoge kh heb je meer nodig net als bij het gebruik van co2. Maar turf verlaagd wel de kh en de ph;)
Dat zei ik toch ook?:daisy:;)
 
Je kan ook altijd 50/50 beginnen (kraanwater/osmose water). Van daaruit verder werken.
 
Als je KH hoger dan 4 is dan zal turf niet heel veel invloed hebben, de KH zal misschien een puntje zakken en de PH een tiende, misschien 2 tiende.
De reden dat je de PH met turf omlaag kunt trekken met osmose is juist omdat de buffering door KH weg valt, dan kun je stukken lager uitkomen.
 
Ik had destijds turf in de nano in en panty met een kh van 7 en een ph van 8. Een klein beetje granulaat liet de ph wel zakken tot 7.1.
 
Ja, als je heel veel turf toevoegt dan zal het gerust meer zakken, maar dat is niet de gewoonte ;)
In een nano is het natuurlijk al vrij snel veel.
 
Bedankt voor alle antwoorden tot hiertoe, ik hebvandaag ook een KH test gekocht, en ik heb mij KH ook gemeten.
Ik zet hier mijn waardes nog is ter verduidelijking:
Kh 5
Ph 7.6 a 7.8
Gh 11
 

Terug
Bovenaan