Osmose calculator.....

R

Rogerke45

Guest
Bestaat er iets van een "osmosecalculator", een tooltje waarmee je kunt uitrekenen hoe de verhouding osmose/kraanwater moet zijn om tot een bepaalde GH en KH te komen?

Mijn bak bevat netto 300 liter water. KH is 6. Leidingwater is KH 10. Hoeveel osmose/kraanwater moet ik nu toevoegen om tot een KH van 4 te komen?
 
Dat ligt er nogal aan hoe snel je die KH van 4 wilt bereiken.
Als je dat met één waterwissel gaat doen, moet je 150 liter aquariumwater vervangen door water met een KH van 2.
En om dat je krijgen heb je 30 liter kraanwater nodig en 120 liter osmosewater.

Het is eigenlijk heel eenvoudig, omdat de schaal van KH en GH lineair zijn.
(aantal liter osmosewater * KH) + (aantal liter kraanwater * KH) / door totaal aantal liter = KH
 
Inderdaad. Makkelijk zelf te berekenen met de regel van drie. :)
 
Bedankt, het is me gelukt de KH naar 5 te brengen. Als je de berekening eenmaal snapt is het idd heel eenvoudig.

Wat me opvalt: mijn water voelt nu veel anders aan en blijft op mijn handen en armen "plakken". Voorheen, met een KH van 10-11, liep het er zo vanaf.

Nog iets dat me opvalt, na een waterwissel is de co2 checker sneller lichtgroen. Voorheen pas na minimaal een etmaal, nu binnen 4-5 uurtjes. Betekent dit dat zachter water sneller co2 opneemt? Of dat er meer co2 vrij beschikbaar is omdat de buffering voor een deel weg valt?
 
Een lagere KH zorgt voor een lagere pH.
Een lagere pH zorgt ervoor dat er meer vrij beschikbaar CO2 in het water zit.
Bij hogere pH zal een deel van de toegevoegde CO2 in de HCO3 vorm zitten, dus niet echt vrij.
De vrije CO2 wordt gemeten met de dropchecker.
 
Een lagere KH zorgt voor een lagere pH.
Een lagere pH zorgt ervoor dat er meer vrij beschikbaar CO2 in het water zit.
Bij hogere pH zal een deel van de toegevoegde CO2 in de HCO3 vorm zitten, dus niet echt vrij.
De vrije CO2 wordt gemeten met de dropchecker.

Duidelijk verhaal. Kunnen we nu stellen dat waterplanten bij een lagere PH de co2 beter kunnen opnemen omdat er meer beschikbaar is?
 
Nope, het CO2 gehalte blijft hetzelfde.
 
Duidelijk verhaal. Kunnen we nu stellen dat waterplanten bij een lagere PH de co2 beter kunnen opnemen omdat er meer beschikbaar is?

Nope, het CO2 gehalte blijft hetzelfde.

Bij dezelfde pH is het CO2 gehalte hetzelfde. Alleen bij een hoge KH zal je pH moeilijker zakken.
En moet je veel meer bellen toevoegen. Als je al tot die pH gaat komen.
 
Terug
Bovenaan