Osmose apparaat


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,939
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Een standaard 3fasen osmose apparaat. (Koolfilter, sedimentfilter en RO membraam).

Ik heb nog nooit zo'n ding in het echt gezien. Maar hoe werkt zoiets? Ik bedoel niet van binnen maar hoe haal je er water uit?

Sluit je hem aan op een standaard kraan zet je de kraan aan, druk je de stekker erin en zet je een emmer onder de uitgang? Of moet je nog andere dingen aansluiten/kopen?
 
Niels,het is heel simpel,je sluit het apparaat aan op een waterkraan. Aan het apparaat zitten twee slangen,1 gaat in de afvoer.De andere is je osmosewater dat moet je dus opvangen. Geen stroom nodig,door de waterdruk wordt het via een uiterst fijn membraam"gefiltert"tot wat men noemt osmose water.
 
Ja ik heb hem staan Niels. Klopt helemaal wat Alex zegt. Gewoon erg simpel met 3 slangetjes die je op de kraan aansluit en 1 op de afvoer (gewoon in het gaatje van de gootsteen dus) en de ander in je bak of emmer.
Ik ben erg ontechnisch, maar dit is me wel gelukt dus zal jou ook wel lukken.

Waarvoor wil je het gebruiken dan??
Verlaagd ook de ph en de kh flink dus niet geschikt voor de slakkenhuiscichliden he ;)
 
Ooh, dat is makkelijk :).

Nou ik heb een beetje last van een aquarium ''dip''. Al lange tijd wil in mijn 80cm omtoveren tot tanga bak. En dat heb ik nu gedaan :D. Maar dan? Niet heel veel mensen hebben een hardscape (tanga/malawi) bak, dus dat vind ik erg leuk. Maar wat moet ik nu met de andere bakken? Van de 60cm (waar de multi's uitkomen) is de lamp een paar dagen geleden kapot gegaan. Ik kan bijna goedkoper een 60cm bak via MP kopen en daar de lamp uit halen dan een nieuwe lamp kopen :p. Dus ik ben wat verder gaan zoeken dan alleen zoet water. Dus ik kwam al op kogels, erg leuk, maar hoe moet ik zo'n bak inrichten? Hij moet dichtbeplant, veel verstop plekken, maar er moet wel veel zwemruimte zijn... Dus toen zocht ik in mijn oude word bestandjes :D. En toen kwam in een bestandje tegen waar ik allemaal kosten had berekend voor een zoutwater nano. 13L om precies te zijn. (Superfish IQ13 reef). Als je alles nieuw koopt (inclusief zout, aquarium en osmose apparaat) is dat ong. even duur als een grote nieuwe zoetwater. Maar wat doe je met 13L? Koralen, kreeftjes en slakken (ook leuk hoor! :D ). Een grotere zout bak wordt gelijk veel duurder (alleen het zout al!). Dus deze vraag was voor dit plan.

De max. beschikbare ruimte is 113cm. Een 80cm/1m bak zou dus kunnen. Maar 1m brak is ook niet goedkoop gezien het zout. (Een hobby kost geld, dat weet ik ook wel :p ).

Daarnaast was het ook een vraagje uit nieuwsgierigheid :D :D.

Mocht iemand nog tips hebben voor een bakje, ik sta altijd open voor idee�n. Ik ben opzoek naar iets bijzonders :).
 
Maar 1m brak is ook niet goedkoop gezien het zout. Tja ,je moet speciaal zout hebben.

Dus, bedenk eerst voor je er aan begint.
 
Tja Niels ik zou er zelf niet aan gaan beginnen want het is niet het gemakkelijkste hoor. Voor de 60 cm kun je bij de bouwmarkt toch voor een poaar euro een Philips 15W buisje halen?? Die gebruik ik ook in de 60 cm hoor. Kleur 840 heb ik hier toevallig.
 
Dat doe ik ;).

Zeezout wat echt uit de zee komt kan toch ook? Maar zeezout is geen beschermde term dus het kan ook gewoon steenzout zijn...
Aquarium zout (voor zee) is met mineralen voor de koralen maar koralen heb je niet in brak.

Voor de veiligheid wil ik dan dus ook aquazeezout nemen. Maar inrichten voor brak lijkt mij zo moeilijk...
 
jessicapilon zei:
Tja Niels ik zou er zelf niet aan gaan beginnen want het is niet het gemakkelijkste hoor. Voor de 60 cm kun je bij de bouwmarkt toch voor een poaar euro een Philips 15W buisje halen?? Die gebruik ik ook in de 60 cm hoor. Kleur 840 heb ik hier toevallig.

Zouden die passen? Ik heb een standaard aquarium merk, die van die stigray filters. Geen speciaal merk als juwel.
 
Nog een vraagje;

Hoe weet ik dat de kraan niet te ver open staat? Dat er niet teveel druk of juist te weinig druk is? Zit er een meter op zo'n apparaat?
 
Doorgaans niet,maar dat maakt ook niet uit. Kraan kan geheel open.
 
Ok�, overtollig water wordt dan afgevoerd via de afvoer buis?

Kan ik nog wat met het ''slechte'' water? (Ik heb alleen een tanga bak). Of gewoon weggooien?
 
Je scheid water,in mineraal arm en restwater. Het restwater is mss goed geschikt voor tanga,testen en je weet het.
geen idee,qua tanga waarden.
 
Bedankt,

Ok�, ja het scheiden van sommige stoffen is voor de tanga's als extra misschien wel goed, maar vast niet alles...

Ik ga hem vanavond bestellen :).
 
Tanga s willen juist een hoge kh. ik zit met 5 en dat is eigenlijk al te laag.
Ik voeg soms wat KH+ toe. En osmose heeft geen kh dus dat is alleen niet geschikt.
 
nilo1804 zei:
jessicapilon zei:
Tja Niels ik zou er zelf niet aan gaan beginnen want het is niet het gemakkelijkste hoor. Voor de 60 cm kun je bij de bouwmarkt toch voor een poaar euro een Philips 15W buisje halen?? Die gebruik ik ook in de 60 cm hoor. Kleur 840 heb ik hier toevallig.

Zouden die passen? Ik heb een standaard aquarium merk, die van die stigray filters. Geen speciaal merk als juwel.

In alle 3 soorten 60 cm bakjes die ik heb passen die lampen gewoon hoor. Dus dat moet denk ik wel lukken.

Op de osmose die ik hier heb zit geen meter maar je kunt de kraan helemaal opendraaien hoor.
 
Bedankt!

@John; Zit dat KH dan in het afval water?
 
Ja dat zit in het afvalwater dus. Ik gebruikte het voor de garnaaltjes en dan is de kh zo n beetje 0 wat eruit komt.
 
Ok�, duidelijk. Bedankt! :).
 
Ik heb een osmoseapparaat van 49 euro maar in jou geval moet er zeker nog een silicaatfilter bij gekocht worden??
Of koop je 1 waar dat a;standaard opzit.
De mijne heeft dat natuurlijk niet voor dat geld.

Kijk maar eens bij: osmoseapparaat.nl (als je die nog niet kent dan)
 
Ik bestel hem bij osmoseapparaat.nl voor 29,95 (niet via www.osmoseapparaat.nl te vinden).

Nee, in het begin nog niet. Mochten er toch algenproblemen komen dan ga ik filteren over rowaphos.
 
Geef jij daar dan de link eens van.
Wat jij zegt, is volgens mij dezelfde.
 

Terug
Bovenaan