Osmose apparaat aanschaffen, osmoseapparaat.nl of van een aquariummerk?


B

bart12345

Guest
Ik woon in amsterdam, en hier komt het water met een PH, kh en gh van 8 uit de kraan. Ik trek het in mijn bak wel naar onder de 7 door co2 en kienhout, maar zit er toch over te denken om een osmose apparaat aan te schaffen.

Ik dacht eigenlijk dat die dingen minstens 100 euro kostten, maar ik kwam deze tegen: https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure-50-ba.html

Heeft iemand ervaringen met de apparaten van osmoseapparaat.nl? Ze zijn de helft van de prijs als die van dennerle en leveren meer water op per uur op papier. Op marktplaats staan ze ook wel voor 3-4 tientjes, maar met stukjes techniek ben ik altijd huiverig tenzij er nog flink fabrieksgarantie op zit. Ben bang dat die van de site echter een kat in de zak zijn en ik er nog van alles bij nodig heb of dat ze na een maand kapot gaan.

Verder, als ik daadwerkelijk osmose water heb dan bevat het water geen mineralen ed. Kan ik dan het beste 50-50 kraan osmose water verversen zodat er nog mineralen inkomen van het leidingwater, of bestaat er materiaal waarmee ik die benodigde mineralen toe kan voegen (hebben de vissen en planten nodig als ik het goed heb) en puur osmose water ververs? En de zuurgraad verlagen van het osmose water doe ik het best met eikenblad extract? Kom ik in elk geval het meest tegen.
 
Oh ja, en ik krijg op die site de keuze tussen een standaard membraam of een filmtec membraan (meerprijs 15€). Wat is dit en doen of niet doen?
 
Ik heb onlangs de zwaardere OsmoPure 150 BA aangeschaft en tot nu toe bevalt hij me heel erg goed. De opbrengst van bijna 15 liter in een uur met water van 13 graden valt me niet tegen. Ook erg eenvoudig te installeren.
 
Bij blackwater Z-A en ZO-A vissen kun je prima 100% osmose gebruiken. Doe ik voor mijn Parosphromenus ook.
 
Filmtec membraan altijd nemen!!

Deze hebben meer opbrengst bij kouder water en met minder druk.

Apparaat is op zich prima. Alleen het vervangen van de patronen is niet handig.

Zelf heb ik onderstaande aangeschaft. Dit omdat ik nu alleen nog osmose gebruik.

IMG_0443.JPG
 
zijn prima apparaten hoor.

kraanwater mengen kan volgens mij goed, maar je kan ook met KH/GH+ werken.

weet niet wat voor vissen je hebt?
 
Z-A gezelschapsbak met beckfordi's, neontetra, altispinosa, corys panda en een l144
 
dan snap ik waarom je wat lagere waardes wilt :)
 
De 50 ba heb ik jaren gebruikt en wekelijks 15 liter aangemaakt en de Us was nog binnen de perken. Dus ik heb nooit iets vervangen maar na dik 3 jaar de nieuwe aangeschaft. Ik kan dus niet oordelen over het vervangen van de patronen.
 
Waarmee verlagen jullie de ph van het osmose water? Of gebeurt dat pas als het al in de bak zit, Kan me voorstellen dat de CO2 een waterversing met 20% osmose de ph ook al redelijk naar beneden trekt
 
De ph van osmose is eigenlijk niet te meten maar ik heb in de bakjes een ph verlagende bodem die het verlaagt naar een ph van ongeveer 6. Het water dat ik gebruik voor de zeewaterbak krijgt door het zout een ph van ongeveer 8 en een kh van 7-8. Voor de zeewatrabk moet het dus niet verlaagd worden maar gebruik ik enkel osmose om de stoffen eruit te halen.
 
De ph van osmose is eigenlijk niet te meten.

Klopt!

Osmosewater heeft geen buffer. Dus als je er alleen al naar blaast, gaat de pH al omlaag. Door de CO2.

Daarom kun je de pH (en dus ook CO2) veel makkelijker sturen met toevoeging van osmosewater.
 
Het is en blijft een vrij ingewikkeld scheikundig gebeuren voor veel mensen;).
 
Is het niet zo dat pure H2O (Oftewel, osmosewater) een ph van 7 heeft? Dat claimt mijn scheikundeleraar wel iig.

Waarmee verlagen jullie de ph van het osmose water? Of gebeurt dat pas als het al in de bak zit, Kan me voorstellen dat de CO2 een waterversing met 20% osmose de ph ook al redelijk naar beneden trekt
Voor de paro bak laat ik het water 10 tot 24 uur in een emmer met een zakje turf voordat ik het in de bak stop, want dan heb ik water met een ph van 5,5. En ik voeg een scheutje rooibosthee toe voor de kleur.
 
Nee, dat schijnt niet zo te zijn al ken ik die verhalen ook wel. Zoals Biljoenblik ook zei is het niet te meten van osmosewater. Door de lage kh kan dat alle kanten opschieten. Misschien dat het een ph van 7 heeft op het moment dat het de slang uitdruppelt maar dat zou ik echt niet weten.
 
Is het niet zo dat pure H2O (Oftewel, osmosewater) een ph van 7 heeft? Dat claimt mijn scheikundeleraar wel iig.

Dat klopt. Maar dat is de theorie. Het zit hem in het woord puur.
Zodra het water uit het apparaat komt, staat het in contact met lucht. Er er lost al gelijk CO2 op.
Dus de pH zakt dan al gelijk. Het water is dan al niet puur meer.

En osmose water is niet puur. Het is voor 97% ontdaan van zouten.

Wil je puur water dan moet het osmosewater nog een keer door een anion kation hars op basis van H+ en OH-.
Dan is dus het zout eruit. Vervolgens moe dit wate dan nog een keer door een koolstofpatroon. Voor organische componenten.
Daarna nog door een 0.15 um filter.

Dan heb je zogenaamd UHQ water.

En ook dit water is al niet meer puur als het uit het apparaat loopt.

Dus apparaat laten stromen. Opvangen in een vat en borrelen met helium of stikstof.
Uiteraard moeten deze gassen ook 99.9% zuiver zijn.

Dit komt nog het dichste bij puur.

Ja en dan wil je het gaan meten............. Heb je nog ff??
 
Dat klopt. Maar dat is de theorie. Het zit hem in het woord puur.
Zodra het water uit het apparaat komt, staat het in contact met lucht. Er er lost al gelijk CO2 op.
Dus de pH zakt dan al gelijk. Het water is dan al niet puur meer.

En osmose water is niet puur. Het is voor 97% ontdaan van zouten.

Wil je puur water dan moet het osmosewater nog een keer door een anion kation hars op basis van H+ en OH-.
Dan is dus het zout eruit. Vervolgens moe dit wate dan nog een keer door een koolstofpatroon. Voor organische componenten.
Daarna nog door een 0.15 um filter.

Dan heb je zogenaamd UHQ water.

En ook dit water is al niet meer puur als het uit het apparaat loopt.

Dus apparaat laten stromen. Opvangen in een vat en borrelen met helium of stikstof.
Uiteraard moeten deze gassen ook 99.9% zuiver zijn.

Dit komt nog het dichste bij puur.

Ja en dan wil je het gaan meten............. Heb je nog ff??

Nou ik ga aan de slag:D:D:juggle:
 
Nou ik ga aan de slag:D:D:juggle:
likt me dan tijd voor een aanbouw John :D:D om alle app kwijt te kunnen :D
wel een interessante verhandeling over osmose water :thumbs::thumbs:
1 ding vraag ik me wel af zie dat de opbrengst van de diverse osmose apparatuur
werkt met een druk van 4 bar en een temp van 25 graden
dat ga je denkt ik zonder toevoegingen niet halen uit een gewone waterleiding
of heb ik het mis
 
Nee ik haal de hoeveelheden die men noemt ook lang niet hoor. In deze tijd heb ik in de douche ik denk zo n 6 liter per uur en dat is per dag dus 144 liter. Volgens hun site moet dat rond de 240 liter zijn. Ik heb deze installatie net nieuw en er een DI filter bijgeplaatst. Als ik 1 emmer helemaal wil vullen met 12 liter dan ben ik zo n 2 uur onderweg.
 
Ik ben verder erg tevreden met dit apparaat dus daar ga je vast veel plezier aan beleven.
 
Bedankt voor alle uitleg, Ik heb de https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-75-ba.html zojuist besteld!

Ik denk dat mijn vissen blij zullen zijn dat ik de PH waarschijnlijk tussen de 6.0 en de 6.5 kan trekken op deze manier.
Goede keuze! Ik denk dat ik die ook ga kopen als de membraan van mijn osmopure 50 verstopt raakt. Een membraan voor de osmopure 50 kost maar 15 euro minder dan een osmopure 75 apparaat en ik ben toe aan een upgrade :p
 
De opbrengst ga je zeker niet redden, maar het ligt er aan hoeveel tijd je er voor kan uittrekken om de benodigde hoeveelheid te verkrijgen.
Zelf maak ik wekelijks 200 liter aan waar ik ongeveer 2 en een halve dag over doe.
 
Ach ja, ik heb ongeveer 40 liter per week nodig. Dat moet lukken met wat tijd en een flinke jerrycan;)
 
Nou hij is er hoor, heb hem net aangesloten. Hoe ver mag ik de kraan opendraaien? (hij zit op de douche)
 
wel zorgen dat de boel goed vast zit :D:D
 

Terug
Bovenaan