Oryzias woworae


Jarne99

Well-known member
Lid geworden
12 december 2016
Berichten
528
Locatie
Antwerpen
Recent heb ik in een groepje van 4 koppels rijstvisjes eitjes gevonden. Heb de vrouwen dan apart gezet voor het leggen en daarna terug in de gewone bak gezet. 1 eitje is al uitgekomen, een 7-tal andere vertonen een zwart stipje er in. Intussen hebben de moeders al terug eitjes hangen die ik in in hun bak ga laten als een soort experiment. Enige medebewoners zijn wat slakjes. Ik zal hier verder posten hoe het vervolg loopt. Hoop er uiteindelijk toch wel enkele groot te krijgen. Later vandaag zal ik foto's posten van zowel het kweekbakje als de gewone bak.
 
Hier is de gewone bak. Is een 30 liter van superfish. Verre van ideaal maar ja, is het bakje van mijn zus en die wilde perce deze visjes met hun blauwe schijn. Zaten eerst zelfs melanotaenia praecox in waarvan er nu nog twee leven in een andere bak.

image.jpg


En dit is dan het kweekbakje. 20 liter volglas dat ik nog had staan.

image.jpg


En dit is dan de beste foto die ik heb kunnen maken van het kleintje. Hoewel niet zichtbaar op de foto heeft het al zeer duidelijke blauwe ogen.

image.jpg
 
Intussen is er een tweede eitje uitgekomen. Vermoedelijk zullen de overige eitjes van dat legsel morgen of overmorgen ook uitkomen. Dan zijn er twee van de drie legsel uitgekomen en is het nog wachten op het laatste.
 
En intussen zwemmen er al 7 kleintjes rond in het kweekbakje en 1 bij de ouders. In beide zitten nog eitjes dus het is afwachten of dat er nog maar gaan worden en of dat die bij de ouders overleven.
 
Het aantal kleintjes is inmiddels niet meer te tellen. Zijn er zeker 15 maar zie ook nog maar 1 eitje liggen. Het visje in de ouderbak leeft ook nog.
 
Kleintjes groeien nog altijd goed en enkele naderen toch al een centimeter. Ik ga ze vanavond naar de heringerichte 30 liter verplaatsen en de ouders gaan dan naar de 125 liter. Dan kan gelukkig ook een bakje weg want momenteel staat het vol met 7 bakken in de woonkamer en 1 in de gang. Alleen is de baby in de 30 liter wel verdwenen met het uitkuisen ervan.
 
Ouders zitten nu dus al meer dan een maand in de rio 125 waar ze al meermaals eitjes hebben gehad maar waar ik nog geen jongen heb gezien. De jongen in de superfish zijn intussen ongeveer een centimeter groot, van zodra ze gewoon fijn droogvoer aannemen gaan zij bij de ouders. Zit momenteel ook een blauwalgplaag in de superfish dus hoop dat dat spoedig kan.
 

Terug
Bovenaan