Orientering Killi-biotoop in Nano 50liter


Y

yov

Guest
Hallo,

Zoals te lezen is in mijn ander topic ben ik aan het overwegen om killi's te houden in een dennerle Scapers 50. Ik wil dit aquarium (gezien de geringe omvang) toewijden aan 1 vissoort/type. En dit dan ook met uiterste zorg en zo natuur correct mogelijk doen. Dit laatste is voor mij een uitdaging aangezien ik tot nu toe nooit planten/inrichting gekozen heb volgens biotoop.

Graag had ik dan ook van de meer ervaren mensen wat inlichtingen geworven over de typische inrichting en planten die in de natuur voorkomen bij Dit soort vissen. Graag had ik ook voorbeelden/foto's van totaalinrichtingen gezien van hoe jullie het aanpakken.

Ik ben niet totaal onbekend met deze vissen en wil het mij niet te gemakkelijk maken. Ook de viskeuze zelf moet nog gebeuren en het is zeker niet de bedoeling dat ik de eerste beste killi die ik in de winkel tegenkom in huis neem. Belangrijk is dat het een kleurrijke vis is die zich geregeld toch laat zien in dit klein biotoopje.

Op termijn kan ik best ver gaan met dit aquarium. Drogere periodes/regenbuien op afroep zijn zeker niet uitgesloten! Al kan hier wel nog een tijd over gaan voor dit gebeurt ;)!

alvast bedankt!

Yov
 
De Ap. Splendopleure blijkt moeilijk te vinden te zijn... Mij werd wel de Aph. bitaeniatum Lagos aanbevolen. En ik kan mij hier zeker in schikken!
0YshosKs2EZ81LvUhqDygcp3wNJg3KoF.jpeg

Plan van aanpak:

Waterwaardes op pijl brengen, enkele drijfplanten (biotoop getrouw) toevoegen en vervolgens de vissen bestellen!

De bodem is van een zwart grind dus dit is ok! Turf zal ik toevoegen maar niet als substraat... is volgens mij heel omslachtig in onderhoud. Verder zal ik dan stap voor stap planten verwijderen/vervangen.

Planten regio west afrika: Riccia fluitans als drijfplant / Anubias nana om het hout wat aan te kleden en Fissidens fox. en eens kijken of een tijgerlotus goed reageerd met minder licht!
 
Gelukkig gaat er weer iemand een Afrikaanse bak starten, ga het volgen. Ik zou de fox niet gebruiken, die heeft veel co2 en licht nodig. Waarom niet Epiplaty annulatus bovenin en onderin een schooltje Afrikaanse zalmpjes/barbeeltjes?

Groetjes John.
 
Gelukkig gaat er weer iemand een Afrikaanse bak starten, ga het volgen. Ik zou de fox niet gebruiken, die heeft veel co2 en licht nodig. Waarom niet Epiplaty annulatus bovenin en onderin een schooltje Afrikaanse zalmpjes/barbeeltjes?

Groetjes John.

Dag John,

De Epiplaty komt er mss ook nog in afhankelijk van hoe de Aph. bitaeniatum Lagos hier op reageerd en de ruimte die ik over heb.

Voor zalmpjes zal 45cm echt wel te klein zijn vrees ik.
 
Hoe dacht je over lepidarchus adonis en Barboides gracilis?
Kleine scholenvisjes voor midden/onder in het aquarium.

Groetjes John.
 
Ik ben vorig jaar begonnen met Aplocheilichthys normani, en zoveel mogelijk planten uit Afrika. In mijn link hieronder kan je het relaas terugvinden. Niet heel succesvol, maar misschien wel informatief voor jou.
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Hoe dacht je over lepidarchus adonis en Barboides gracilis?
Kleine scholenvisjes voor midden/onder in het aquarium.

Groetjes John.

Ja maar we zoeken een blikvanger. Schooltjes zie ik liever in een groot aquarium. Daar komen ze meer tot hun recht!
@Esthersvisjes ik lees het even door! Ik heb je topic wel gevolgd en heb daardoor besloten de blauwoogjes in mijn 1,4m aquarium te houden.

De man bij wie ik de visjes haal zegt dat 4-5 koppeltjes haalbaar zijn... Wat denken jullie?
 
Heel interessante en prachtige visjes de killi vissen dit ga ik volgen en wens je alle succes.:thumbs:
 
Van planten ben ik Momenteel nog op zoek naar Bolbitis heudelotii Leuke varen die biotoop correct is. Riccia is inmiddels in bestelling bij iemand. anubias nana heb ik nog voldoende zelf beschikbaar. Van mos weet ik niet wat te nemen... Ik begin te overwegen om geen mos te nemen?

Voor het hout heb ik nog een stuk Savanna Wood liggen. Ook dit is Biotoop correct! het ligt sinds gisteren in een emmer en aangezien zijn geschiedenis en leeftijd verwondert het mij nog hoeveel kleur dit hout afgeeft! Het hout heeft (in omgekeerde richting!) jaren buiten gelegen in weer en wind , 2-3jaar in een aquarium gelegen, is goed gespoeld en gekookt geweest,Toen ooit in een winkel gekocht. (Is eens wat anders op deze manier!:p)

Zoals reeds vermeld is de bodem van een zwart grind dus dit is ok! Zou ik hier nog turfvezel door mengen? Hoe moet ik dat zien die poelen van de killi, is dat echt 1 plas in de modder of maak ik het mijzelf wat aangenamer en voorzie ik ook wat kiezel,rots? Zo ja wat is natuur correct? Ardenner breuksteen, maaskei, leisteen?

PErsoonlijk denk ik dat Breuksteen wel goed is aangezien de Killi op 12° DH zitten.
 
Als het over de blauwoogjes gaat, ze geven ergens wel aan wat het minimum is voor een schooltje. Ze kunnen vrij angstig zijn en halen zelfvertrouwen uit de groep. Het minimum is volgens mij 6, dus wat John zegt is te weinig.
Maar als wat John zegt over een andere soort gaat dan kan bemoei ik me nergens mee. :D
 
Als het over de blauwoogjes gaat, ze geven ergens wel aan wat het minimum is voor een schooltje. Ze kunnen vrij angstig zijn en halen zelfvertrouwen uit de groep. Het minimum is volgens mij 6, dus wat John zegt is te weinig.
Maar als wat John zegt over een andere soort gaat dan kan bemoei ik me nergens mee. :D
John heeft het over koppels killi ;-). In mijn 140 heb ik een school van 20 en ik wil er 20 extra bij! Geloof mij! Als je een grote school van deze visjes ziet in een lange bak wil je ze nooooit nog in een nano steken!

Edit: (ik zou er bijna poëtisch van worden!) maar geef mij de kans om 2-3meter aquarium te plaatsen ik neem terug blauwoogjes als school en zet er mij 100 in! :) zeker bij gedimde verlichting savonds is het prachtig! Alles wat wij op tv spelen tussen 21-22uur heb ik niet gezien! :p
 
Ja, haha, dat zou ik inderdaad ook héél graag willen! Helaas gaat dat nu niet lukken. Maar ik vind het superleuke visjes inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Zou dit niet ideaal zijn om killi eitjes in uit te broeden? :p
IMG_2513.JPG


De vriendin eens gek maken en zeggen dat dit bij ons in de living komt te staan! Haha
 
Yov,

Kijk eens naar mijn kubusaquarium met Poropanchax scheeli en Enteromius hulstaerti's!
Ik zit meestal tussen 21.00 en 22.00 te kijken als het licht gedimd wordt, spektakel!

On topic, de visjes die jij wil gaan houden zijn geen echte seizoensvissen. Ze worden meestal gevonden in rustig kabbelende savanne- en oerwoudbeekjes, die niet droogvallen.
Het lijkt mij dus niet nodig om het zogenaamde opdrogende plas biotoop na te bootsen. Turfvezel door de bodem zou ik niet gebruiken.
Decoratief zou ik zeggen: wat hout en bladeren op de bodem. Planten Vallisneria, bolbitus, anubias en riccia.
Als je bolbitus aanschaft, laat de plant dan een paar weken in een donker hoekje staan, kan ie rustig acclimatiseren en bealgt ie niet!
Ik heb 'm twee keer gekocht, eerste keer gelijk vol in het licht, na een maand weggegooid, vol met alg.
Tweede keer een maand in een donker hoekje, plant gehalveerd en 1 helft geprobeerd in het volle licht. Toen ging het super!

Die piepschuim bakken zijn ook zeer geschikt voor de bergen levend voer die al die vissen nodig hebben;), moet wel in de woonkamer, stel je voor dat het ontsnapt:deal:

Groetjes John.
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
@John. Straks na het werk blader ik heel je topic eens door! Ja ik moet wel met de vriendin in de zetel naar tv kijken die paar uur per dag dat ik haar zie! Ze zou mij dood smijten moest ik elke avond mijn stoel pakken en voor het aquarium ga zitten haha! Maar ik heb er voor gezorgd dat ik prachtig beeld heb op het aquarium van uit de zetel ;)!

Klopt dat dit geen echte seizoensvissen zijn. Deze zijn een volgende stap denk ik aangezien die niet voor de beginners zijn. Mss dat ik de turf dan enkel gebruik om over te filteren? Of heeft het absoluut geen nut om turf te gebruiken?

Vallisneria is moeilijk in 50liter. Ik heb wel de nana er in staan. (niet biotoop getrouw) Ben bang dat andere vallisneria mss niet zo kort kan?

bolbitus ben ik echt naar op zoek nu! Zou op mijn hout komen te staan! Mss dan idd eerst ergens diep zetten onder een andere plant en dan pas opbinden! Goeie tip thx!

En ja het levend voer zwijg er mij van! De micro aaltjes onder het aquarium mag ik pas boven halen als ik haar gewaarschuwd heb zodat ze de ruimte kan verlaten haha!

mvg,

Yov
 
Vallisneria is moeilijk in 50liter. Ik heb wel de nana er in staan. (niet biotoop getrouw) Ben bang dat andere vallisneria mss niet zo kort kan?
Is inderdaad een probleem. Ik had de spiralis (wat ook een van de kleinere soorten zou moeten zijn?) langs een korte kant in mijn oude 60cm, en daar luifelde hij de hele bak over. Toen dacht ik: laat ik deze inrichting in mijn 80cm bak opzetten, dan heb ik rechts ~30 open water, maar nee hoor: Daar wordt hij gewoon wat langer en luifelt weer de hele bak over :) (Zie links in mijn signature voor impressies.)[/QUOTE]

bolbitus ben ik echt naar op zoek nu! Zou op mijn hout komen te staan! Mss dan idd eerst ergens diep zetten onder een andere plant en dan pas opbinden! Goeie tip thx!
De ervaringen met bolbitus verschillen enorm van persoon tot persoon en niemand krijgt er echt grip op wat het verschil is. In mijn beleving is het zo'n beetje de makkelijkste plant in de hobby: vastbinden op een plek met wat stroming en groeien maar. In mijn setups heb ik ze rechts tegen de lavawand aangelijmd. Bij mij helpt CO2, maar ik heb ook wel van anderen gehoord dat het ook groeit als onkruid zonder.
 
Ik kan van iemand deze lotus krijgen (zonder naam?) iemand die een naam kan geven ?
IMG_2516.JPG

@Peter74 ik kom straks terug op uw bericht als ik weer over een computer beschik! ;-)
 
Ga je de bitaeniatum Lagos nemen in je Scapers tank?

Laatste plant is Nymphoides hydrophylla 'Taiwan'.
 
Ga je de bitaeniatum Lagos nemen in je Scapers tank?

Laatste plant is Nymphoides hydrophylla 'Taiwan'.

Ja ? Verklaar je vraag? Welke info ontbreekt mij? :p

Nymphoides hydrophylla 'Taiwan ... Zoals de naam al doet vermoeden GEEN afrika plant dus... :/

@Peter74 Spiralles is idd een optie ja. Maar dat word elke week snoeien dus..:p Vind zoiezo de nana geen mooi "vol" plantje... MEt zijn enkele sprietjes krijg je maar een triestig beeld!

C02 KAN toegevoegd worden. Ik heb alles hiervoor al op de nano staan maar het idee was dat West-Afrika bakjes weinig tot geen planten heeft en dus echt enkel sterke planten toegestaan worden.
 
Ja ? Verklaar je vraag? Welke info ontbreekt mij? :p
Vroeg me gewoon af hoe je die in een Scapers tank gaat proppen. :D
Heb de niet Lagos versie, en dat worden behoorlijk grote vissen als je ze goed verzorgd. Zitten hier in een meter aquarium en zou ze zelf niet zo in iets kleiner steken.
Heb al kweek van mij gehad die in kleine bakjes zijn verzeilt, en die zaten toch maar heel de dag wat zielig tussen de planten.
Vind het zelf niet de meest interessante killevissen qua gedrag, er zijn er veel leukere.
Voor de kweek hoef je niets te doen, dat gaat vanzelf. Ik probeer zo veel mogelijk de eieren te verwijderen, want anders is het al snel een overbevolking. Bij de garnalen duikt er zelfs regelmatig eentje op, waarschijnlijk door het verplaatsen van drijfplanten.
 
Vroeg me gewoon af hoe je die in een Scapers tank gaat proppen. :D
Heb de niet Lagos versie, en dat worden behoorlijk grote vissen als je ze goed verzorgd. Zitten hier in een meter aquarium en zou ze zelf niet zo in iets kleiner steken.
Heb al kweek van mij gehad die in kleine bakjes zijn verzeilt, en die zaten toch maar heel de dag wat zielig tussen de planten.
Vind het zelf niet de meest interessante killevissen qua gedrag, er zijn er veel leukere.
Voor de kweek hoef je niets te doen, dat gaat vanzelf. Ik probeer zo veel mogelijk de eieren te verwijderen, want anders is het al snel een overbevolking. Bij de garnalen duikt er zelfs regelmatig eentje op, waarschijnlijk door het verplaatsen van drijfplanten.
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/aphyosemion-bitaeniatum
http://www.seriouslyfish.com/species/aphyosemion-bivittatum/

3-4 cm? & 4-4.5cm Zeker dat we het over de zelfde vis hebben ? :p welke raad je dan aan qua gedrag?
 
Dan hebben we het over dezelfde.
Vrouwen 6cm en mannen 7cm is al realistischer.
Dit zijn 2 van mijn jonge mannen:


Ken er alleen leuke die te groot zijn voor jou aquarium, dus kan je niet verder helpen op dat vlak.

Prachtige dieren! Ik heb afmetingen ook van een kweker ontvangen. Ik informeer nog eens bij hem hoe en wat hij er op te zeggen heeft... ik hou het bij 3 koppeltjes dan en worden ze idd te groot kan ik ze altijd opvangen in de 140. Gezien de geringe bezetting en ontbreken van grote vissen kunnen deze er zeker in! Heb jij mss jongvolwassen hiervan beschikbaar ? :p
 
@backplay ter verdediging geeft de man aan :Het filmpje laat Aphyosemion Bivittatum Funge zien en die wordt inderdaad wat groter maar geen 7 cm geloof me.
Aph. biteaniatum Lagos is een slankere soort die max. 5 cm wordt. Ik heb ze al jaren.

Nuja! Mocht ik merke dat het te word er is al plaats voorzien in de 140!

Huidige situatie na reeds veel verwijdering van steenen en hout:
IMG_2528.JPG


Geëvacueerd vis/garnalenverstand:


De boraras hebben het verrassend goed gedaan! Ooit 10 geplaatst (ik denk 1 of 1,5 jaar?) terug en nu 7 over gehouden! Ik zag de kleine visjes als minder taai aan!

En tja de vuurgarnalen heb ik maaaanden terug al eens "allemaal" uitgevangen... :-/

IMG_2529.JPG
 
Prachtige dieren! Ik heb afmetingen ook van een kweker ontvangen. Ik informeer nog eens bij hem hoe en wat hij er op te zeggen heeft... ik hou het bij 3 koppeltjes dan en worden ze idd te groot kan ik ze altijd opvangen in de 140. Gezien de geringe bezetting en ontbreken van grote vissen kunnen deze er zeker in! Heb jij mss jongvolwassen hiervan beschikbaar ? :p
Zou dat aquarium hier graag binnen een maand of 2 buiten hebben, dus heb 4 man en 4 vrouw die dan een ander huisje nodig hebben.

@backplay ter verdediging geeft de man aan :Het filmpje laat Aphyosemion Bivittatum Funge zien en die wordt inderdaad wat groter maar geen 7 cm geloof me.
Aph. biteaniatum Lagos is een slankere soort die max. 5 cm wordt. Ik heb ze al jaren.
OK, weten we dat ook weeral! :thumbs:
 
Mocht je trouwens nog willen weten welke planten in je biotoop passen:
https://tinyurl.com/tugsf46
Top artikel! Ga ik met aan de slag!

Met de wetenschap dat de visjes dus echt wel kleiner blijven (en backupplan van 140cm) heb ik ze maar besteld!! Ondertussen de nano wat gesloopt en het savanne hout er al in geplaatst. 1 van de 2 filters zal dr af moeten want nu is de stroming te hoog. Dus dat word een keuze maken tussen de eheim classis of de hang On van dennerle
 
Even voor mijzelf:
HYDROTRICHE HOTTONIIFLORA of Limnophila sp. Guinea broad-leaf als bosje achteraan.
Nymphaea lotus 'Red' vanvoor in de open zwemruimte. (Blad klein houden door vaak snoeien!)

Anubias barteri nana op het hout gebonden. Bolbitis heudelotii ook op het hout gebonden.

Riccia als drijfplant.

Is al niet slecht on een Afrika bak van 50liter denk ik? :)

Juist voor de stenen/deco twijfel ik nog... Mss dat wat bruine stenen/kiezel (afgerond) niet mis zou zijn? Ardenner breuksteen zal al snel afsteken tegenover de donkere bak. Ideeën?
 
Nog wat Var. Anubias nana petite en var. Anubias nana bonsai. stekjes bij gekocht!

anubias nana  & mini.jpg


Ik denk dat ik qua inrichting wat deze kant op wil :
YDklidA47R9Gl1zJ24CKCHicmVqCoeHG.jpeg


Het mag wel nog iets donkerder!
 
Hardcape die ons voorkeur geeft.
Vooraanzicht :
IMG_2560.JPG

Zijaanzicht uit de zetel:
IMG_2561.JPG


Al het hout op de bodem is ideaal om anubias en bolbitis op te laten groeien.
 
Even voor mijzelf:
HYDROTRICHE HOTTONIIFLORA of Limnophila sp. Guinea broad-leaf als bosje achteraan.
Nymphaea lotus 'Red' vanvoor in de open zwemruimte. (Blad klein houden door vaak snoeien!)

Anubias barteri nana op het hout gebonden. Bolbitis heudelotii ook op het hout gebonden.

Riccia als drijfplant.

Is al niet slecht on een Afrika bak van 50liter denk ik? :)

Juist voor de stenen/deco twijfel ik nog... Mss dat wat bruine stenen/kiezel (afgerond) niet mis zou zijn? Ardenner breuksteen zal al snel afsteken tegenover de donkere bak. Ideeën?

Klinkt mooi!! Wat ik nog een beetje mis is een beetje dempen van het licht.
Met de Aph. biteaniatum heb ik geen ervaring, maar de soorten die ik (gehad) heb (waaronder Aph. splendopleure) houden allemaal van meer drijvers om onder te schuilen. Ook je Anubias doen het beter in gedempt licht. Je geeft wel aan Riccia als drijfplant te gaan gebruiken, maar dat wordt dan 1 dike plak ergens in de bak. Ik zou ook wat meer gespreid oppervlakte beplanting plannen. Bij mij doet de luifelende Vallisneria dat. Een andere mogelijkheid is 2 Nymphea's te plaatsen en er een door te laten schieten naar het oppervlak. (Eentje met zowel lage als hoge bladeren werkt niet.)

@Peter74 Spiralles is idd een optie ja. Maar dat word elke week snoeien dus..:p Vind zoiezo de nana geen mooi "vol" plantje... MEt zijn enkele sprietjes krijg je maar een triestig beeld!
Vallisneria zou ik niet snoeien in de lengte. Ik denk dat dat lelijke bladeinden geeft. Is het bij de nana niet een kwestie wachten tot hij zich verspreidt? Ik heb er geen ervaring mee, maar ben er erg benieuwd naar. Van de spiralis moet ik iedere week een paar nieuwe plantjes uithalen omdat ze uit hun hoek groeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
@Peter74 er zal ook wat Pistia inkomen;-)!

De valisneria nana doet het heel goed bij mij ik heb heel veel stekken hiervan maar ze "vult" niet mooi... is leuke plant voor de rest. Ik wacht nog even met de valisneria. Mss eens ooit een stekje spiralis proberen en kijken wat het geeft.

Al eens wat aangeplant:
IMG_2583.JPG

IMG_2584.JPG
 
Inmiddels al iets meer aangeplant.

Zicht vanuit de zetel:
IMG_2601.JPG


Vooraanzicht:
IMG_2600.JPG

Zelfde aanzicht maar dan met de lamp naar achter geschoven:
IMG_2602.JPG


Ideeën?
 

Terug
Bovenaan