oriënteren zoutwaterbak

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

Zal een opvoerpomp van 1800l/h goed zijn voor mijn sump?
 
Je moet iets doen om je fosfaat en nitraat gehalte op pijl te houden en er zijn natuurlijk verschillende manieren om dit te doen.
Bijvoorbeeld een regelmatige waterwissel van zo'n 20%, wieren filter, een fosfaatverwijderaar en nitraatverwijderaar (nitraatverwijderaar bestaat meestal uit een voedselbron voor bacteriën welke vervolgens het nitraat verbruiken).

Ik gebruik een potfilter met diakat-B om het fosfaatgehalte laag te houden (rond 0,06) en ik doseer dagelijks een mengsel van azijn met suiker als voedselbron voor bacteriën om de nitraatwaarde op 3 te houden. Dit werkt voor mij en is veel goedkoper dan een regelmatige waterwissen. Ik doe alleen een hele kleine waterwissel als dit nodig is om het zoutgehalte bij te sturen (meestal max 5 liter per 4 tot 6 weken).

Je moet vooral de methode kiezen die voor jouw werkt, dus handig, grijpbaar en qua kosten bij je past.

Ik zou liever met de verwijderaar samenwerken dan wissels, maar dat is nog niet voor nu, wel al goed om te weten :) .
 
Kan ik ook 2 pompen van 2500 nemen???
 
Hoeveel vissen mag ik eigenlijk houden als de bak 500L is en de sump 200?
 
Toppie!
 
Vooral geen twee afschuimers kopen! Zonde van het geld. Koop gewoon één die groot genoeg is viir jou bak. 2 afschuimers werken trouwens lang niet zo goed als één alleen.

Ik ga dat straks toch toepassen , ik kan me niet voorstellen wat dat als nadeel gaat opleveren .
 
Ik ga dat straks toch toepassen , ik kan me niet voorstellen wat dat als nadeel gaat opleveren .
Ik had gelezen dat de tweede afschuimer dan niet genoeg troep binnen zou krijgen of iets dergelijks...
Voor jou is het misschien handig aangezien je vast al een afschuimer hebt die je kunt gebruiken, maar vriend van de cory heeft er waarschijnlijk geen, en dan is het veel goedkoper om één grote te kopen, in plaats van 2 middel grote afschuimers, en het is qua onderhoud ook nog veel makkelijker...
 
Ik ga dat straks toch toepassen , ik kan me niet voorstellen wat dat als nadeel gaat opleveren .

1 grote schijnt beter te zijn, wegens groter reactor volume enzo...

maar dat is meer van horen zeggen..

een schuimer is eigenlijk gewoon een heel dom apparaat, en kan me idd niet voorstellen dat 2 schuimers elkaar tegen werken, zolang ze niet elkaars uitgang water op slurpen..

ik ken 1 iemand die heeft 2 bubbelmagus c6 naast elkaar.. dit werkt primaa..

ik zelf ga mogelijk met 2 draaien als de bbk250 niet genoeg blijkt voor mij vokgende bak
 
Ik kan me ook niet voorstellen dat 2 elkaar zouden tegenwerken maar goed hier is ook nog niet zoveel ervaring in huis natuurlijk;)
 
maar dat is meer van horen zeggen..

een schuimer is eigenlijk gewoon een heel dom apparaat, en kan me idd niet voorstellen dat 2 schuimers elkaar tegen werken, zolang ze niet elkaars uitgang water op slurpen..

ik ken 1 iemand die heeft 2 bubbelmagus c6 naast elkaar.. dit werkt primaa..

ik zelf ga mogelijk met 2 draaien als de bbk250 niet genoeg blijkt voor mij vokgende bak

Precies , van "horen zeggen" :)

Inderdaad . ik stel ze wel zo op dat er steeds vers aangevoerd water wordt opgeslurpt .
En ik schuim zowieso altijd weinig af , dus ik lig er niet van wakker .
 
Ik had gelezen dat de tweede afschuimer dan niet genoeg troep binnen zou krijgen of iets dergelijks...
Voor jou is het misschien handig aangezien je vast al een afschuimer hebt die je kunt gebruiken, maar vriend van de cory heeft er waarschijnlijk geen, en dan is het veel goedkoper om één grote te kopen, in plaats van 2 middel grote afschuimers, en het is qua onderhoud ook nog veel makkelijker...

Afschuimers heb ik inderdaad genoeg , maar te zwaar zou ik ook niet aanraden , dan ga je het jezelf in mijn optiek alleen maar moeilijk maken en in de tekorten zone komen , dat is wat moeilijker gebied om alles tevreden te houden tegenover de zone waar iedereen mee tevreden is (iets rijkere waardes)
 
Afschuimers heb ik inderdaad genoeg , maar te zwaar zou ik ook niet aanraden , dan ga je het jezelf in mijn optiek alleen maar moeilijk maken en in de tekorten zone komen , dat is wat moeilijker gebied om alles tevreden te houden tegenover de zone waar iedereen mee tevreden is (iets rijkere waardes)

Daar kan ik me wel in vinden.

Ik vroeg me af welk zand ik moet gebruiken, ze spreken hier overal over zogenaamd "levend" zand, maar normaal zand met een dikke korrel moet toch ook werken, toch?
 
Ja hoor maakt niks uit , alhoewel uit het levend zand toch nog nieuwe andere organismes kunnen ontstaan .
Ik heb het 1 keer toegepast en merkte toen toch meer op dan nu .
Maar levend zand geeft eerst veel troep af hoor in de zin van waas-schuim...., alles zit dan onder een waas (bij mij toch) , die kan weinig kwaad overigens , maar hou er wel rekening mee .
 
Oke super , wat is dat "levend materiaal" dan zoal?
 
Ik heb het witte zand van ATI maar ja wit blijft het niet lang. Ze adviseren wekelijks het met de hand om te woelen of te stofzuigen dus dat laatste doe ik want je ziet er heel snel vuil tussen zitten ondanks dat ik weinig bewoners heb.
 
Ik gebruik AquaMedic bali sand. Het is niet super grof, maar wel grof genoeg om niet te worden weggeblazen, het is 0,5-1,2mm. Qua kleur is het imo heel erg mooi, niet helemaal wit, maar eerder beige.
 
Het is ook maar net wat je mooi vind natuurlijk en er zijn zelfs bakken zonder bodem heb ik wel gezien.
 
Oke ik ga voor wit zand met grove korrel zoeken dan, ben niet zo van fan van "bare bottom" :)
 
Het is ook maar net wat je mooi vind natuurlijk en er zijn zelfs bakken zonder bodem heb ik wel gezien.

Misschien ga ik dat ook doen , en de bodem in de sump toepassen , een dikke laag met stroming eroverheen .
De geringde gobie gooit zoveel zand in de koralen dat ik het wat beu aan het worden ben .
 
Misschien ga ik dat ook doen , en de bodem in de sump toepassen , een dikke laag met stroming eroverheen .
De geringde gobie gooit zoveel zand in de koralen dat ik het wat beu aan het worden ben .

Hahaha het klinkt wel schattig om eerlijk te zijn :) .
 
Inderdaad , je moet het niet te lang op je koraal hebben liggen . Je maakt hem schoon met een pipet en een kwartier later zie je dat alles voor niks is geweest :(
Dat wordt je een keer beu he :)
 
Wel spijtig, dacht ook wel om zo een gobie te kopen, maar als het zulke gangsters zijn ;) .
 
Misschien goed opvoeden:juggle:

Was het maar zo gemakkelijk :D .


Deze week ergens hoop ik naar het appartement te kunnen gaan en op te meten hoeveel plaats er is. Om te zien hoe groot ik kan gaan ;) .
 
Wel spijtig, dacht ook wel om zo een gobie te kopen, maar als het zulke gangsters zijn ;) .

Er valt prima mee te leven hoor, je moet er alleen wel rekening mee houden welke koralen je op of bij de bodem plaats. bijvoorbeeld een lobo of fungia moet je niet op de bodem plaatsen als je een
Amblygobius Phalaena hebt.
 
de puellaris zandhappers zwemmen een stuk minder hoog, bkijven bijna alleen op de bodem..

phalaena kunnen echt dramatisch zijn, mijn vorige phalaena wist hele monti platen te slopen op den duur met ze zand beukerij
 
En hoe zit het met valencienna strigata , amblygobius decussatus en amblyeleotris aurora??
 
Weet ik niet .
 
Ik lees dat je vrij alkalisch water nodig hebt voor zoutwatervissen, hoe houden jullie de ph hoog ?
In het levend steen zou toch wat calcium moeten zitten denk ik ?
 

Terug
Bovenaan