oriënteren zoutwaterbak

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

Ik denk dat je het snap. Dus stel je hebt een bak van 50breed, 40 diep en 50 hoog (100L voor wiskundig gemak) .
Als je je overloop dan op 45 cm hoogte hangt , en de bak helemaal vult, wilt dit zeggen dat je sump 10 liter moet aankunnen?
Dit allemaal veronderstellend dat je de bakken tot het randje vult ;)
 
En met wat vul je de sump dan ?
Bioballen? siporax? Of die algenbrei ?
 
upload_2017-6-25_0-40-52.png

Zo mijn filtratie regelen kan toch ook?
 
Dat rechtse is een potfilter? Biologische filtratie heb je in de sump niet nodig, daar zijn de stenen in de display bak al voor ;)
Als je je aan de 1kg steen per 10l regel houdt, zou je met de stenen genoeg filtratie hebben. Wil je door een esthetische reden minder steen in de displlay kun je of steen in de sump plaatsen of siporax. Ik heb bijvoorbeeld 8kg ipv de 16 kg die ik zou moeten hebben en daarom heb ik ook een liter eheim substrat (goed voor 450l) erbij.

De mechanische filtratie is op het plaatje goed geplaatst. De groene gedeelte zou je kunnen gebruiken voor de afschuimer en andere techniek.
 
Maar dus, de eigenlijke sump heeft buiten mechanische filtratie geen verdere filtratie?
Hetgene dat je water filtert zijn de afschuimer en je stenen dan , niet ?
 
Dus buiten het kunnen wegsteken van mijn afschuimer, en mijn andere apparatuur , en het toevoegen van extra water volume, waarom zou ik dan een sump nemen?
Dienst deze dan om nitraat en fosfaat weg te nemen ?
 
Oke nitraat en fosfaat verlaag je dus door waterwissels, net zoals in zoetwater.
Ik lees ook dingen over een refugium met algen of mangrove planten, maar dit is blijkbaar geen must, en kan ik later eens proberen.
 
Dus buiten het kunnen wegsteken van mijn afschuimer, en mijn andere apparatuur , en het toevoegen van extra water volume, waarom zou ik dan een sump nemen?
Dienst deze dan om nitraat en fosfaat weg te nemen ?

Je neemt de sump voor het gemak om de techniek in weg te werken .
De eiwitafschuimer zorgt ervoor dat een groot deel wat normaal in nitraat verandert , wordt afgeschuimd en dus niet meer in je watersysteem zit .
Buiten dat wordt met het afschuimen nog veel meer vervuiling mee afgevoerd . Dit meten we zelf niet , maar gebeurt wel .
Ook nuttige diertjes en bacterieen worden verwijderd , dat is gewoon zo .
 
Oww oke, ik ben in ieder geval van plan om een grote sump te maken, ik denk dat ik hem zelf ga bouwen.
Dan kan ik het allemaal hebben zoals ik wil. Ik ben vooral van plan om een echt groot filtersysteem te maken want ik wil mijn water op en top in orde hebben!
Maar mijn laatste vraag in verband met de sump : hoeveel l/h moet mijn opvoerpomp pompen?
 
Nog een vraagje, maakt al het materiaal veel lawaai?
 
Goed materiaal niet maar wat vaak standaard bij de kant en klare bakken zit wel. Daarom hebben wij de Tunze9001 eiwitafschuimer genomen want die erbij zat was lomp, lawaaierig en slecht.
 
Oké :D
Want op een zoutwaterbak zit toch wel een hoop meer techniek dan zoetwater, een afschuimer, stromingspompen, opvoerpomp, en dan heb je nog een hele hoop opties !

Ik kijk er echt naar uit om ermee te beginnen!
Hoe mooi een plantenbak ook kan zijn, ik ga we wagen aan de zeewaterbak.
 
Oww oke, ik ben in ieder geval van plan om een grote sump te maken, ik denk dat ik hem zelf ga bouwen.
Dan kan ik het allemaal hebben zoals ik wil. Ik ben vooral van plan om een echt groot filtersysteem te maken want ik wil mijn water op en top in orde hebben!
Maar mijn laatste vraag in verband met de sump : hoeveel l/h moet mijn opvoerpomp pompen?

Op zich niks mis mee , ik heb net ook mijn sump groot genoeg gemaakt (die is 1,75m lang)
Maar de grootte bepaald niet de kwaliteit van je water , dat ligt in de handen van de beheerder .
Zelfs met een iniminiesumpje kan je veel bereiken .
 
Op zich niks mis mee , ik heb net ook mijn sump groot genoeg gemaakt (die is 1,75m lang)
Maar de grootte bepaald niet de kwaliteit van je water , dat ligt in de handen van de beheerder .
Zelfs met een iniminiesumpje kan je veel bereiken .

Haha dat lijkt me wel erg groot :p .
Ik ga hem groot genoeg maken dat ik veel ruimte heb voor uitbereiding.
 
Na wat opzoekwerk heb ik besloten om mijn sump zelf te maken.
Maar welke hoogte moete deze zeker hebben?
 
rond de 35-40cm . Maar lager kan ook , gewoon uitrekenen welke buffer je nodig hebt bij stroomuitval . De vakken in de sump bevatten relatief weinig waterhoogte , zo tussen 15 tot 25cm .
 
Ik gebruik wel een potfilter maar deze is alleen gevuld met een fosfaat verwijderaar (diskat B), verder zit er niets in. Deze gebruik ik ook alleen omdat ik deze al had van mijn zoetwaterbak en ik zo geen ander filter hoef te kopen.
Naar mijn idee heb je bijna altijd ruimte tekort in de sump, ik zou dus altijd voor een zo groot mogelijke gaan.
 
Ik gebruik wel een potfilter maar deze is alleen gevuld met een fosfaat verwijderaar (diskat B), verder zit er niets in. Deze gebruik ik ook alleen omdat ik deze al had van mijn zoetwaterbak en ik zo geen ander filter hoef te kopen.
Naar mijn idee heb je bijna altijd ruimte tekort in de sump, ik zou dus altijd voor een zo groot mogelijke gaan.
Naar zo iets was ik dus aan het zoeken haha :D
Bestaat er ook nitraat verwijderaar?
 
Na even googelen lees ik dat de NP-reducing BioPellets veel langer meegaan dan de diakat B .
Dus ik da de biopellets in mijn filter doen.
 
Ik heb nog niet zo heel veel ervaring met zeewater maar waarom zou je dit willen gebruiken? In de regel zou een goede afschuimer en voldoende steen denk ik al voldoende moeten zijn. Mocht ik fout zitten dan wordt ik vast wel gecorrigeerd. Ik werk zelf ook niet met dit soort middelen;)
 
Vooral geen twee afschuimers kopen! Zonde van het geld. Koop gewoon één die groot genoeg is viir jou bak. 2 afschuimers werken trouwens lang niet zo goed als één alleen.
En pas op met nitraatverwijderaren, te weinig nitraat is ook niet goed, vooral met koralen!
 
En pas op met nitraatverwijderaren, te weinig nitraat is ook niet goed, vooral met koralen!

Helemaal mee eens en met een goede afschuimer lijkt het mij niet nodig. Je moet dus geen nitraat van 0 willen hebben als je koralen wil aanschaffen tzt.
 
Aahn oke , ik dacht dat ze alleen licht en mineralen als calcium etc nodig hadden ;) .
1tje dan maar, bespaart mij geld :) .

Ik ging ervan uit dat je in een zeewater aquarium geen fosfaat en nitraat wilt hebben.

misschien wil ik ietsje teveel filteren :D .
 
Je moet iets doen om je fosfaat en nitraat gehalte op pijl te houden en er zijn natuurlijk verschillende manieren om dit te doen.
Bijvoorbeeld een regelmatige waterwissel van zo'n 20%, wieren filter, een fosfaatverwijderaar en nitraatverwijderaar (nitraatverwijderaar bestaat meestal uit een voedselbron voor bacteriën welke vervolgens het nitraat verbruiken).

Ik gebruik een potfilter met diakat-B om het fosfaatgehalte laag te houden (rond 0,06) en ik doseer dagelijks een mengsel van azijn met suiker als voedselbron voor bacteriën om de nitraatwaarde op 3 te houden. Dit werkt voor mij en is veel goedkoper dan een regelmatige waterwissen. Ik doe alleen een hele kleine waterwissel als dit nodig is om het zoutgehalte bij te sturen (meestal max 5 liter per 4 tot 6 weken).

Je moet vooral de methode kiezen die voor jouw werkt, dus handig, grijpbaar en qua kosten bij je past.
 

Terug
Bovenaan