oriënteren zoutwaterbak

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

Nee. Niet als ze goed gevoed zijn. heremietkreeften kunnen wel aan koraal zitten maar het is echt het laatste waar ze aan zouden zitten, en ze richten meestal geen schade aan.
 
Internet zegt 1 slak of heremiet per 4L
 
Internet zegt 1 slak of heremiet per 4L
Internet is vaak overdreven ;) Voor die 500l bak, moeten 6-8 trochus slakken en 4-5 heremieten genoeg zijn. Let wel op dat het trochus zijn, geen turbo's of astreas. Trochus eten veeeel meer en ze kunnen zichzelf omdraaien als ze achterover vallen. andere slakken kunnen dat neit en gaan dan dood.
 
Super, gaat het nauw steken als ik er wat meer in steek? Ik vind het wel leuk beestjes :D . Misschien steek ik er ook wat nerite slakken in.
 
wauw heb de prijs voor koralen eens opgezocht en die kosten veel geld !
Reden te meer om rustig aan te beginnen :p
 
Haha, ja daar schrok ik ook van en gelukkig is ons bakje klein dus kleine koralen zijn minder duur. Maar ja, jessica wil als het goed blijft gaan tegen het eind van het jaar de Reefer 170 Deluxe kopen en dan moeten er weer wat koralen bij natuurlijk:br::br:. Groter dan die 170 liter wil ik ook niet gaan want ik heb volgens mij nog wat andere bakken die ik ook moet onderhouden;).

Maar het is een feit dat een zeewaterbak vele malen duurder is dan zoetwater.
 
wauw heb de prijs voor koralen eens opgezocht en die kosten veel geld !
Reden te meer om rustig aan te beginnen :p

Ligt er maar aan waar je ze vandaan haalt , je kunt toch vrij goedkoop je bak vullen hoor . De kosten van koralen zijn voor mij echt niet de kosten .
Er is aanbod genoeg door partikulieren (wel opletten waar je ze vandaan haalt)
Je koopt ze dan wat kleiner , maar met wat veel geduld komt dat ook goed .
 
Ja dat is ook een optie die Erwin noemt mits je eigen vervoer hebt. Hier in de regio wordt zelden wat aangeboden (net als met zoetwater).
 
Ja dat is ook een optie die Erwin noemt mits je eigen vervoer hebt. Hier in de regio wordt zelden wat aangeboden (net als met zoetwater).

Ja , dat is minder , ik hoef echt niet ver te rijden om aan stekken te komen , in een straal van 50km wordt er meer dan genoeg aangeboden (wat ik overigens nog niet veel gedaan heb)
Maar gaat wel nog komen .
 
Hier in het Noorden kom je zelden leuke dingen tegen. Zoek je leuke TB garnalen dan moet je al vrij ver reizen en dat is bij heel veel dingen zo. Wat dat betreft is in het Noorden wonen niet ideaal.
 
Ligt er maar aan waar je ze vandaan haalt , je kunt toch vrij goedkoop je bak vullen hoor . De kosten van koralen zijn voor mij echt niet de kosten .
Er is aanbod genoeg door partikulieren (wel opletten waar je ze vandaan haalt)
Je koopt ze dan wat kleiner , maar met wat veel geduld komt dat ook goed .
Heb ik ook al gedacht , maar heb een beetje hetzelfde probleem als john...
Ik weet niet waarom maar hier in vlaanderen vind ik echt niet veel aanbiedingen voor zulke dingen.
Er staan een aantal zoutwaterbakken online maar die verkopen alleen alles of niets.
Haha, ja daar schrok ik ook van en gelukkig is ons bakje klein dus kleine koralen zijn minder duur. Maar ja, jessica wil als het goed blijft gaan tegen het eind van het jaar de Reefer 170 Deluxe kopen en dan moeten er weer wat koralen bij natuurlijk:br::br:. Groter dan die 170 liter wil ik ook niet gaan want ik heb volgens mij nog wat andere bakken die ik ook moet onderhouden;).

Maar het is een feit dat een zeewaterbak vele malen duurder is dan zoetwater.

Iets om naar uit te kijken ;)
Ja dat vind ik ook , maar ik denk wel dat het zijn geld waard zal zijn !
 
Voor mijn bak ga ik sowieso al een potfilter erbij steken, gewoon omdat ik die hier heb staan, en die staat hier niets te doen.
In de filter zitten watten, actieve kool, bioballen en siporax, kan ik er voor zoutwater nog iets bijsteken?
Ik had gelezen over kalk om de ph omhoog te krijgen, maar zat zou het gesteente toch al moeten voorzien?
 
Het i waarschijnlijk ook een domme vraag , maar hoe komt het water van de aquarium in de sump en hoe gaat het dan weer naar boven?
 
Met een opvoerpomp gaat dat weer richting de bak. Ik heb de sump achter de bak en dan loopt het via en kammetje zeg maar daarin waarna de eiwitafschuimer zijn werk kan doen.
In het vak ernaast komt het dan terecht en daar voert de opvoerpomp het via een buis weer de bak in.
 
Voor mijn bak ga ik sowieso al een potfilter erbij steken, gewoon omdat ik die hier heb staan, en die staat hier niets te doen.
In de filter zitten watten, actieve kool, bioballen en siporax, kan ik er voor zoutwater nog iets bijsteken?
Ik had gelezen over kalk om de ph omhoog te krijgen, maar zat zou het gesteente toch al moeten voorzien?


Mij is geadviseerd om in onze bak geen normale filter te laten draaien maar enkel het levend steen zijn werk te laten doen. In watten en sponzen kun je een bom aan nitraat krijgen en dat wil je juist voorkomen. Maar goed, op zo n grote bak ligt dat wellicht anders en dat zullen de mer ervaren leden je vast kunnen zeggen.
 
Geen potfilter gebruiken!!!! Dit is alleen een bron van detritus, en dus ook nitraat en fosfaat! Het heeft vrijwel géén voordelen, maar wel een heleboel nadelen.
 
Het i waarschijnlijk ook een domme vraag , maar hoe komt het water van de aquarium in de sump en hoe gaat het dan weer naar boven?
Het water loopt via een overloop naar beneden en wordt door een opvoerpomp naar boven gepomp. Zorg voor een overloop net een gat die 2 x zo groot is als de slang van de opvoerpomp, zo weet je dat je overloop genoeg water de sump in kan laten.
 
Bij mij is de overloop vrij simpel: het is een 90 graden knie van 32mm pvc die via een gat in de achterwand en 1,5 meter pvc het water naar de sump brengt.
IMG_20170624_184246.jpg
IMG_20170624_183913.jpg
 
O ja, dan heb je inderdaad gelijk. Ik werd even van de wijs gebracht omdat ik zelf geen leiding heb waardoor het wordt afgevoerd maar een overloopkam.
 
Bij mij is de overloop vrij simpel: het is een 90 graden knie van 32mm pvc die via een gat in de achterwand en 1,5 meter pvc het water naar de sump brengt.
Bekijk bijlage 16246 Bekijk bijlage 16247

Moet daar geen korfje op , het lijkt me gewoon in de bak te zijn en niet in een overloop , lijkt me een gevaarlijke situatie , vissen die doorspoelen , slaken die de gehele afvoer verstoppen (heb ik diverse keren gehad dat 1 pijp potdicht komt daardoor , gelukkig wel een tweede pijp)
 
Moet daar geen korfje op , het lijkt me gewoon in de bak te zijn en niet in een overloop , lijkt me een gevaarlijke situatie , vissen die doorspoelen , slaken die de gehele afvoer verstoppen (heb ik diverse keren gehad dat 1 pijp potdicht komt daardoor , gelukkig wel een tweede pijp)
Ja, daar zit een netje overeen. Ik wilde eigenlijk zo'n retrofit overflow:
cpr-overflow-boxwback-small.jpg


Maar die zijn in Nederland niet te krijgen, ik zou er dus zelf één moeten maken, maar ze verkopen hier bij de gamma geen zwart acryl, alleen transparant die ook nog super dun is... Voorlopig is dit veilig genoeg
 
Voor een 500 liter bak is een groep van 7/8 gramma lorreto super mooi (persoonlijke mening natuurlijk).
Om te starten kun je ook beginnen met alleen steen en vissen en na verloop van tijd wat leder koralen. Leder koralen worden vaak als minder mooi bestempeld maar er zitten echt prachtige exemplaren tussen en die hebben echt veel minder hoge eisen.
 
Kwa afvoer met een 32mm kan je heel veel water afvoeren , zeker in een vacuum situatie .
Voor een 1000 liter pompje wat overdreven , maar weet je in elk geval dat je genoeg kunt afvoeren .
Inderdaad! Paddenstoel leders zijn mijn favoriete koralen, en het zijn één van de makkellijkste koralen die er zijn. Sinularia's zijn ook altijd leuk!

Dat kan je mij niet wijsmaken , ik vind de leders net het moeilijkste om ze steeds te laten pronken .
Maar zijn heel mooi , helemaal mee eens .
Hier staan de sps altijd goed , leders daarentegen ...
Veel moeilijker qua stroming . Sps staat altijd vol open ongeacht de stroming ...
Ook kunnen paddestoelen heel slecht tegen veranderingen , als je ze maar verzet of vast hebt gehad .
 
Ow ik snap het idee van een sump, wat mij altijd bang maakte , was dat de uitvoerpomp niet genoeg water zou pompen en heel je bak leegstroomt via de sump, maar ik snap het hoe het werkt nu!!
Het water zal nooit hoger komen tot de hoogte dat je de invoerbuis in de sump hangt. Net zoals je een fles water helemaal omgekeerd in in een glas water zet en het glas niet helemaal overstroomt. (zo heb ik het getest ja :p ).
Stom van me da ik zoiets over het hoofd zie :p .

Voor een 500 liter bak is een groep van 7/8 gramma lorreto super mooi (persoonlijke mening natuurlijk).
Om te starten kun je ook beginnen met alleen steen en vissen en na verloop van tijd wat leder koralen. Leder koralen worden vaak als minder mooi bestempeld maar er zitten echt prachtige exemplaren tussen en die hebben echt veel minder hoge eisen.
Ooh ja deze ga ik zeker overwegen! Leuk dat je ze in school kan houden :D


Mooie koralen ook! Als de duivelsklauw makkelijk is wil ik hem wel proberen in de toekomst.


Over wat je zegt over de potfilter, als ik met niet vergis is dit alleen bij slecht verzorgde potfilters.
Als je eerst een goede mechanische filtering doet, en dan biologische filtering, dan zit al het detritus in de filterwatten, en komt het niet in het biologische deel van de filter. (tenzij je geen goede mechanische filtering heb)
Daarom is het belangrijk dat je de watten elke week vervangt , anders is het , zoals jullie inderdaad zeggen, een nitraatfabriek :) .
Neem nu mijn potfilter als voorbeeld. Als ik hem vul met bovenste laag een dikke laag watten , en al de rest siporax. Dan heb toch hetzelfde concept als een sump? Gewoon kleiner dan ?
Bij een sump is er toch ook mechanische filtratie dat je proper moet houden ?
Ik wil zeker niet lastig doen hoor tegen jullie! Maar gewoon even delen hoe ik het geleerd heb :D .
Het zou gewoon zonde zijn als ik mijn potfilter niet kon gebruiken , maar heb er al een ideetje voor ;) .
 
In zoutwater heeft een potfilter écht geen waarde. Geloof me. Zoutwater is heel anders dan zoetwater. Je hebt steen, die zorgt voor biologische filtratie. En wekelijks watten vervangen is niet genoeg, moet zeker om de dag.
 
Njah misschien denk ik nog te zoet...
Maar wat filtert je sump dan als je steen de ammoniak doet ?
 
Ow ik snap het idee van een sump, wat mij altijd bang maakte , was dat de uitvoerpomp niet genoeg water zou pompen en heel je bak leegstroomt via de sump, maar ik snap het hoe het werkt nu!!
Het water zal nooit hoger komen tot de hoogte dat je de invoerbuis in de sump hangt. Net zoals je een fles water helemaal omgekeerd in in een glas water zet en het glas niet helemaal overstroomt. (zo heb ik het getest ja :p ).
Stom van me da ik zoiets over het hoofd zie :p .

.
Nee, het werkt niet helemaal zo. Je hebt zeg maar je bak, die vul je tot de rand van de overloop, dan vul je de sump tot de gewenste hoogte. De hoeveelheid water dat de sump in gaat is dezelfde hoeveelheid als die door de opvoerpomp naar boven wordt gepompt. Als de pomp uitvalt, gaat de bak maar weer tot de rand van de overloop leeg, en dat moet je sump aankunnen.
 

Terug
Bovenaan