Oriëntatie nieuw aquarium.


S

simone25

Guest
Hallo allemaal.

Ik ga binnenkort samenwonen en heb daarom mijn oude aquariums verkocht.
Dus ik moet nu weer helemaal overnieuw beginnen.

Mijn vriend wil ook wel weer een aquarium en nu zitten wij te denken om die langs de zijkant van de bank te zetten. Dus dat je vanaf de bank en de eettafel van het aquarium kunt genieten.

De bak moet langer dan 1 meter zijn en maximaal 1.60.
Met ledverlichting en een filtersysteem onder het aquarium of anders een los filter.

Iemand die een leuke bak weet?

Alvast bedankt.
 
De Eheim Vivaline Led en de Oase Highline zijn dan wel hele mooie bakken.
 
Ik zou eerst bepalen wat je in het aquarium wilt gaan houden qua vissen en planten en daar de maat op afstemmen. Des te groter, des te meer keus je daarin hebt. En als hij er eenmaal staat vervang je hem niet snel, dus misschien is het wijs gelijk voor de 1.60 te gaan en je daarop verder te oriënteren.
 
Ik zou eerst bepalen wat je in het aquarium wilt gaan houden qua vissen en planten en daar de maat op afstemmen. Des te groter, des te meer keus je daarin hebt. En als hij er eenmaal staat vervang je hem niet snel, dus misschien is het wijs gelijk voor de 1.60 te gaan en je daarop verder te oriënteren.

Ik zat er aan te denken om het juist anders om te doen, eerst de bak uit te zoeken en daarna kijken wat er in komt. Tijd zat om dan nog te bepalen wat er in komt.
 
mijn voorganger heeft gelijk qua de afmetingen als het kan dan gelijk een mooie maat kiezen
maar heb je al nagedacht wat je wilt gaan houden ga daar van uit
daarnaast is er zo veel keuze uit mooie bakken in verschillende prijsklassen
ga eens op het net kijken bij de verschillende web winkels bv romberg of veldhuis enzovoort
of een mooi vol glas bak laten maken kortom keuze genoeg zou ik zeggen

Ik zat er aan te denken om het juist anders om te doen, eerst de bak uit te zoeken en daarna kijken wat er in komt. Tijd zat om dan nog te bepalen wat er in komt.
en dan er achter komen dat wat je heel mooi vind en graag zou hebben eigenlijk niet past :sorry::D

groet
jaap
 
Laatst bewerkt:
Misschien ook handig om je budget vooraf te bepalen, zo weet je ook beter wat de mogelijkheden zijn.
Een grote bak is duurder in aanschaf, maar ook in onderhoud kost het meer tijd en geld.
De ene vis heeft ook meer tijd en aandacht nodig dan de andere vis, het is handig om vooraf te bepalen wat je ervoor over hebt. Qua geld, maar ook qua tijd en energie.
 
Je zult in de praktijk vaak altijd nog wel vissen tegenkomen die groter moeten dan het formaat wat jij uiteindelijk hebt gekocht. Zelf kijk ik ook wat ik qua ruimte en geld kan aanschaffen/besteden en kijk dan wat daar in kan. En ja niet alles kan dan in de regel maar dat is dan niet anders;).
 
Mijn vorige aquariums waren een meterbak en een 30cm bakje.

Zou er wel graag weer farlowella's in willen, weer een kweek koppel. En waarschijnlijk komen er ook garnalen in. Dus dan kun je er al niet hele grote vissen bij zetten.

Had al op een aantal website gekeken maar daar werd ik ook niet veel wijzer van.
 
Ferplast star 160?

als je de hobby leuk vind, en je kan het kwijt zou ik gewoon voor zo groot mogelijk gaan.
 
Laatst bewerkt:
zet gewoon een paar dingen op een rijtje
bv wil ik een bak met led of juist tl verlichting met internefilter of juist een buiten filter hoe hoog moet de bak zijn en hoe diep
hele mooi bakken zijn bv de http://www.romberg.nl/producten/aquaria/aquatlantis/aquatlantis-fusion-60-cm-4036.html of de http://www.romberg.nl/producten/aquaria/akvastabil/akva-fusion-3872.html
mooi af gewerkte bakken laatste is dacht ik zonder verlichting
zit een prijskaartje aan maar dan heb je ook wat
lager in prijs maar zeker niet slecht de juwel bakken bv de rio 400 of de http://www.romberg.nl/producten/aquaria/juwel/juwel-vision-450.html
nadeel van deze bakken je zit vast een vrij dure tl´s als ze stuk gaan ibv afwijkende maat en filter zit er vast in
of dit merk trofis https://www.aquarium-enzo.nl/trofis-431#/afmeting-125_tot_155cm-155_tot_185cm/page-2 zonder intern filter en iets dikker glas als de juwel bakken

groet

jaap
 
Heb al jaren een aquarium. Dus de hobby zit wel goed :)

Heb even een foto geupload als voorbeeld waar wij de bak willen hebben staan.

Dus een vast intern filter is geen optie. En wil graag led verlichting daar ben ik al wel over uit.
Vind ook aardig wat planten in de bak mooi dus de leds moeten het wel aan kunnen.

20170306_152550.jpg
 
mooi plaats voor bak een zo gezegde doorkijk bak dus
mooi als roomdivider
houd dus in dat de techniek zoveel mogelijk uit het zicht moet
in dat opzicht is mischien een volglas bak laten maken een optie met mooi meubel waar je de techniek mooi in weg kan werken

groet

jaap
 
Gek dat nog niemand dit zegt. Of ik heb er over heen gelezen.

Bij een rondom vrijstaande bak is het geen gezicht als daar filterbuizen en electra langs lopen.

Dus mijn advies:

Neem een bak (of laat er een maken) waar een droogkamer in zit.
Dit is een koker in het aquarium tot in de kast. Hierin kunnen de slangen van het filter en de electra doorgevoerd worden.

Kies zelf de meest geschikte plaats hiervoor. Dus de plek waar je het minst kijkt.

Voor de rest lijkt het mij een heel mooi project worden.
 
Nog 1x, mijn grote bak is een mooi voorbeeld.

Weet niet of hij nog ergens tegen een muur aan komt te staan?
 
Nog 1x, mijn grote bak is een mooi voorbeeld.

Weet niet of hij nog ergens tegen een muur aan komt te staan?

De bank staat tegen de muur dus 1 van de zijkanten van de bak komt ook tegen de muur, als dat mogelijk is.



Wat zijn jullie ervaringen met een sump? Is dit beter dan een pomp/filter in de bak of er naast? Moet je dit zelf maken/laten maken of zijn er ook al kant en klare te koop inclusief aquarium?
Heb hier zelf helemaal nog geen ervaringen mee dus alle tips zijn welkom.
 
Als je de bak 2,5cm van de muur laat staan kan je er slangen langs laten lopen. Plakt er een sier stripje op of een strookje hout ervoor en je ziet het niet meer.

Een sump/bioloog kan je gewoon bestellen bij iedere aquarium bouwer, hun hebben er vaak ook ervaring mee en kunnen je wss beter adviseren dan ik dat kan op dit moment.

Maar het is niks anders dan een extern filter alleen dan groter.
Ipv een pomp kop heb je nu een opvoerpomp.
En ipv slangen heb je vaak een overloop en droogkamer en werk je met pvc leidingen.

Er staan meer topics hier waar mensen een bioloog hebben, Google staat er ook vol mee, een aquarium bouwer kan je zat adviseren.

Voor mij was het ook een sprong in het diepe en is me aardig gelukt al zeg ik het zelf.
 
Het ligt er sterk aan wat je ermee wil, Voor een laagbezette plantenbak zou ik opteren voor ene intern of potfilter BAkken met een grote belasting kan een sump gunstig zijn.
 
Ik hou wel van een beplante bak. Geen idee of dat nou zo handig is met een doorkijk bak.

Ik heb dinsdag een garnalen bakje gekregen dus ik kan mij daar eerst mee bezig houden. En onder tussen rustig uit zoeken wat we nu willen voor grote bak met alles er op en eraan.

Tips zijn natuurlijk nog steeds welkom.
 
Doorkijkbakken zijn een vak apart Maar ook met planten is resultaat te boeken hoor. wat ik dan zou doen is hem lekker breed houden Dan kun je vanaf beide kanten toch met diepte werking spelen. Maar er staat vast ook veel voorbeelden op het net waar ik eens goed naar zou kijken.
 
Nou Japie krekel.. een beplante doorkijk bak zijn niet veel voorbeelden van...
Ik zou per definitie niet gaan voor een intern filter, dan zit je er altijd naar te kijken..

En opzich is het niet moeilijk..
Hardscape:
-alle 3 de kanten verschillend laten lijken
-geen symmetrie
-geen rechte lijnen

Planten:
-hoog in het midden
-laag langs de randen
-hoogste plant ongeveer de helft van je bak hoogte

En dan krijg je zoiets

IMG_5302.JPG
 
ik vraag me een ding af : als ik het goed begrijp zet je de bak haaks op de draagmuur.

nu heb ik wel een bank midden in de kamer maar met een aquarium lijkt me dat toch anders
 
Ik ga dit maar ff volgen denk ik....ben ook op zoek naar een bak tussen 130/160cm.
Nu dacht ik ook aan een Juwel Rio400, maar inderdaad de verlichting is dan ietwat beperkt. Hoewel, is dat met de nieuwe ook nog zo?

Je kunt ze nu ook met Led kopen icm een computertje voor zons ondergang en opkomst.
Apaqualantis Fusion zijn prachtige bakken maar wel tov de Juwel behoorlijk prijziger.
 
ik vraag me een ding af : als ik het goed begrijp zet je de bak haaks op de draagmuur.

nu heb ik wel een bank midden in de kamer maar met een aquarium lijkt me dat toch anders
ik weet niet hoe simone dit aan gaat pakken, maar mijn bak staat op de funderingsbalken die van links naar rechts gaan tussen me draagmuren.
huizen na 1990 zouden hier sowieso geen moeite mee moeten hebben heb ik hier wel eens gelezen.
 
Uh geen idee hoe dat precies bij mij thuis zit. Dat zal ik mijn vriend dan ff moeten vragen.

Ik dacht dat het huis in 1979/1980 gebouwt is.
 
Dan heb je ongetwijfeld een betonvloer en volgens mij moet die dit prima aan kunnen.
 
een betonnen vloer moet hele grote bakken (denk aan 1500L+) goed aankunnen..

maar of huizen uit 1980 allemaal al met betonnen vloeren werden gemaakt? betwijfeld het.
 
Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen hier..
Maar vaak zie je dat soort dingen terug komen in foto albums van hele grote bakken of in de zelfbouw sectie van dit forum als het gaat om funderings vragen.
 
Heb het ff nagevraagd en wij hebben een betonnen vloer.
 
in de meeste huizen zit wel een luik in de vloer om onder de vloer te kunnen komen/kijken meestal bij voor of achterdeur
kijk en je weet het :D:D
onze toko is gebouwd in 1972 en voor zien van fijne betonvloeren
gelukkig maar anders had de 1050 er niet gekomen :'(

groet en succes
 
Nou Japie krekel.. een beplante doorkijk bak zijn niet veel voorbeelden van...
Ik zou per definitie niet gaan voor een intern filter, dan zit je er altijd naar te kijken..

En opzich is het niet moeilijk..
Hardscape:
-alle 3 de kanten verschillend laten lijken
-geen symmetrie
-geen rechte lijnen

Planten:
-hoog in het midden
-laag langs de randen
-hoogste plant ongeveer de helft van je bak hoogte

En dan krijg je zoiets

Bekijk bijlage 11240
Mooie bak!!!
 
Leuk project!
Even een nieuwsgierig vraagje.... Hoe heb je je stroomtoevoer? Heb je daar een stopcontact in de vloer zitten?
 
Hoe staat het er inmiddels voor?
 

Terug
Bovenaan