Optimale temperatuur Mikrogeophagus ramirezi


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,105
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Hallo allemaal! Ik vind veel tegenstrijdige info op internet, sommigen zeggen 22-24 graden met een warmere periode in de zomer en sommigen zeggen het hele jaar 26-28 graden. Wat is volgens jullie ervaring het beste voor deze vissen?
 
Zou het niet zo kunnen zijn dat deze vissen zo snel dood gaan omdat ze vaak te warm worden gehouden?
 
Ja, dat is de temperatuur op de plekken waar ze vandaan komen, betekent niet dat het de ideale temperatuur voor ze is, want, wie weet wanneer deze mensen daar zijn geweest om de temperatuur in de Orinoco te meten. en misschien hebben ze niet eens op de plek van de Orinoco gemeten waar de ramirezi voorkomt, dat maakt alle info zo tegenstrijdig :p. Op seriously fish lees ik dan weer 22-28 en op hobbykwekers 25-28...
 
Ok ja dat is zo natuurlijk. Dan kan ik je helaas niks verder helpen hiermee
 
Bij mij zitten ze nu op 22 graden met als kanttekening dat ik ze pas sinds zaterdag heb.... Maar mijn research wees uit dat de altispinosus koeler mag dan de ramerezi. De absolute minimum temperatuur weet ik niet mijn bak wil niet echt kouder dan 22 graden door de tl. Wat ik wel overal vond is dat ze idd minder oud worden op een hoge temperatuur.
 
Bij mij zitten ze nu op 22 graden met als kanttekening dat ik ze pas sinds zaterdag heb.... Maar mijn research wees uit dat de altispinosus koeler mag dan de ramerezi. De absolute minimum temperatuur weet ik niet mijn bak wil niet echt kouder dan 22 graden door de tl. Wat ik wel overal vond is dat ze idd minder oud worden op een hoge temperatuur.
Dan heb je net zoveel ervaring als ik. Ik heb ze sinds woensdag of donderdag en ik houd ze op 24 graden.
 
Mijn ramirezi's zijn in middels rond de 2 jaar oud. Standaard op 25 graden, bij 25+ is t binnen een paar dagen eieren.
 
Ja maar ramerezi moet ook warmer dan altispinosa
 
mijn o zo favoriete site vermeld vanaf 22.. zou standaard niet hoger dan 24 gaan zitten.
 
Gewoon doen, seriously fish heeft meestal gelijk.
 
De beschrijvingen moeten het doen met de informatie die beschikbaar is. In de loop der jaren komt er steeds meer informatie beschikbaar waardoor oa de temperaturen kunnen veranderen.

Ik ken helaas niemand die Ramirezi gedurende enkele jaren op een 22 graden heeft gehouden....naar mijn idee zou het wel moeten kunnen maar niet het jaar rond. Bouw dan in de winter een koelere periode in en in de zomer een warmere. Vissen het hele jaar op hun minimale of maximale temperatuur houden komt de levensduur vaak niet ten goede.

De ramirezi is vaak ook nog eens een teer visje wat snel dood gaat....voornamelijk omdat aquarianen nogal eigenwijs zijn en ze op de verkeerde waterwaardes houden....
 
Ik hou al mijn ramirezi op 24 graden, ik heb op minder geprobeerd maar dat deed de visjes echt geen goed.
Zodra ik de temp verhoog nar 26 graden zijn er wat later ook wat eitjes.

Maar zoals JDL zegt, gedurende enkele jaren op 22 houden zal vrees ik slecht uitdraaien. Je kan hem voor een korte tijd kouder houden, maar pas wel op dat ramirezi erg gevoelig is aan wisselende waterwaarden.
 
Never mind, niet goed gelezen.....
 
Never mind, niet goed gelezen.....
Kan mijn bericht niet meer aanpassen.. Ik dacht de hele tijd dat deze post over de altispinosa ging... Ik heb niet goed gelezen en mijn antwoorden slaan dus nergens op. Excuus voor de verwarring.
 

Terug
Bovenaan