Opties 325 Ltr. Onverwarmd.


K

Krekel

Guest
Ik heb momenteel een bakje staan van 325 Ltr. Bruto (130x50x50). Ik speel met de gedachte om het onverwarmde avontuur eens aan te gaan. Ok een beetje bijwarmen in de winternacht moet mogen.

De geijkte goudvissen guppies etc ben ik niet zo een fan van. Het mogen best wat forsere vissen zijn mits die uiteraard in deze bak met fatsoen gehouden kunnen worden. Ik ben eigenlijk ook niet echt een aanhanger van hele drukke zwemmers. (een beetje leven mag best maar adhdertjes is ook weer overdreven) Al zal dat in wat koeler water wat minder zijn. Wat beplanting hou ik ook wel van maar dat hoeven voor mij geen bijzonder lastige klanten te zijn.

Ik zat zelf te denken aan een wat kleiner slag Channa BV (als die er in koel water versie zijn) Een soort specifiek aquarium met slechts een paar vissen sta ik ook voor open.

Ik zou zeggen zeg het maar. Er zit nog geen druppel in dus er kan nog een hoop.
 
Je kan een biotoop doen van onze eigen regio?
Volgens mij is zoiets echt nog leuk !
 
Hmmm de inheemse vissen die ik interresant vindt worden doorgaans een klap te groot voor deze bak. En een echt koude periode in de winter wordt lastig binnen.
 
Vissen die jaar rond zonder verwarming kunnen zijn bijvoorbeeld Corydoras paleatus, Hyphessobrycon anisitsi, Puntius conchonius, Danio rerio, Tanichthys albonubes en Macropodus soorten. Zit hier iets van je gading bij? Channa soorten zitten volgens mij allemaal ook niet al te warm.
 
Macropudussen zijn zeker een optie. De Channa´s die ik voor dit formaat geschikt acht volgens mij ook. Ik las trouwens vanacht een artikel waar in men stelt dat we voor heel veel vissen de ondergrens best een stuk naar beneden zouden moegen stellen. Dat leek mij iig wel hout te snijden maar kan het zo gauw niet weer vinden.
 
Puntius conchonius is ook een topper!

Ik heb ze zelfs buiten gehouden. De vrouwen werden diep roze met een groene rug, en de mannen knalrood met een groene rug. Dat komt door de UV straling van de zon.
 
Puntius conchonius is ook een topper!

Ik heb ze zelfs buiten gehouden. De vrouwen werden diep roze met een groene rug, en de mannen knalrood met een groene rug. Dat komt door de UV straling van de zon.
Ze zijn inderdaad prachtig in de vijver. Kweken daar ook erg makkelijk in.
 
Je kan een biotoop doen van onze eigen regio?
Volgens mij is zoiets echt nog leuk !
Ik denk dat je dan echt wel moet koelen! Mijn bak is zo goed als onverwarmd! hangt nu een 100W staaf in voor de heel koude nachten maar deze werkt eigenlijk enkel na het vullen met fris water. Verder houd de bak mooi 20graden aan. Deze dagen is dit zelf 22 en ik verwacht met de zomer gemakkelijk 24 of zelf meer! (in de nano moet ik zelf extra koelen!!)
 
Een mooie grote blikvanger zou bijvoorbeeld Gymnogeophagus balzanii kunnen zijn. Wel een grote soort, maar kan onverwarmd, en zou een mooie eyecatcher zijn in je bak.

Overigens zijn er volgens mij meerdere gymnogeophagus soorten die onverwarmd kunnen, maar van G. balzanii ben ik in ieder geval zeker
 
Laatst bewerkt:
Laetecara dorsigera kan ook onverwarmd onder de 16 komt het toch niet .
Met paleatus of aneus erbij.
Ruitvlekzalmen
 
Bueno Aires tetra kwam ik ook nog tegen. Als je jezelf erin verdiept is er nog best veel mogenlijk.
 

Terug
Bovenaan