opstartwormen vis die ze opeet


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Ben het vaker tegen gekomen maar kan het even niet vinden.

Welke visjes kunnen in koud water, sluieraquarium, om wormpjes op te vreten. Meen antennebaars zijn er nog meer soortjes vis die de klus klaren?
 
Verdwijnen die niet vanzelf Michelle?
Ik heb ze ook wel eens gezien jaren terug, meen me te herinneren dat ze op den duur weer verdwenen. Ik had ze trouwens in een bak die al wat langer draaide.
Geen idee wat de oorzaak is, omdat mijn bak langer draaide denk ik niet alleen het milieu tijdens het opstarten.
 
Is voor een kennis. Zit telkens met wormpjes. Doet dan sluiers in badkuip en heeft al van alles inclusief flubenol, halamid etc. gebruikt. Heeft nieuwe opstart en is bang dat er weer ellende komt. Heb haar al gezegd dat de opstart wormpjes niet schadelijk zijn maar raakt in paniek als ze ze weer ziet en gaat dan weer van alles erin gooien om de wormen de nek om te draaien. Veel frustratie en komt zo nooit in stabiele fase dus dacht opper een worm etend visje. Minder toestanden dan de andere dingen die ze inzet. Maar is wel handig als ik een mooi visje opper die in haar aquarium kan leven. Ook zo wat als het worm etende visje 2 weken later dood in haar aquarium drijft.

Is bare bottom en weinig planten moet ook tegen redelijk veel grotere verversingen kunnen gezien sluier aquarium. tempratuur tussen 19 en 28 graden als bloedheet is.
 
Is voor een kennis. Zit telkens met wormpjes. Doet dan sluiers in badkuip en heeft al van alles inclusief flubenol, halamid etc. gebruikt. Heeft nieuwe opstart en is bang dat er weer ellende komt. Heb haar al gezegd dat de opstart wormpjes niet schadelijk zijn maar raakt in paniek als ze ze weer ziet en gaat dan weer van alles erin gooien om de wormen de nek om te draaien. Veel frustratie en komt zo nooit in stabiele fase dus dacht opper een worm etend visje. Minder toestanden dan de andere dingen die ze inzet. Maar is wel handig als ik een mooi visje opper die in haar aquarium kan leven. Ook zo wat als het worm etende visje 2 weken later dood in haar aquarium drijft.

Is bare bottom en weinig planten moet ook tegen redelijk veel grotere verversingen kunnen gezien sluier aquarium. tempratuur tussen 19 en 28 graden als bloedheet is.
Bedankt voor de verdere uitleg Michelle. Hmmm bare bottom... het was mijn eerste bak en had toen grind. Ging er van uit dat het vervuiling van de bodem was maar blijkbaar hoeft dat geen oorzaak te zijn.
Ik volg je topic uit interesse even mee.
 
De scleromystax barbatus

Tja dat is nogal een vis. Wat ik lees word hij ook nogal groot hoewel ze wel een groot aquarium heeft dat zal het probleem niet zijn. Denk dat ze dit soort dood eng vind :oops: Weet je niet wat kleiners? 5 kleintjes kan ook is wellicht niet zo eng om te zien als je begrijp wat ik bedoel. Mogen ook niet de sluierstaarten beschadigen.
 
Misschien helpt minder voeren. Dit zorgt enerzijds ervoor dat de wormpjes minder voedsel ter beschikking hebben en anderzijds dat de sluiers meer honger krijgen en zo actiever op zoek naar eten zullen gaan, wormpjes opeten dus. Misschien kan een hongerstaking van een paar daagjes helpen (;


Maar wat is de reden dat er geen grind/zand op de bodem ligt? Dacht altijd dat sluiers dat wel kunnen waarderen?
 
Beetje off topic. Veel sluierhouders gaan over op bare bottom. Beter schoon te houden met gigantische ladingen poep die je eenvoudig kan afhevelen en algen is ook vaak een probleem dan even sponsje erover en schoon. Sluiers eten altijd hun eten op, geen etensresten. Kan dus ook niet in de bodem verdwijnen. Kunnen zich dood vreten. Wat ze niet lusten vreten ze gewoon weg niet. Neem aan dat de wormen dus niet lekker zijn anders vreten ze het wel op. Heb wel eens medicinaal voer gehad, 10 dagen niet gevoerd maar spugen het na 10 dagen nog dood leuk uit.

Is niet mijn aquarium dus inrichting en voerbeleid is geen discussiepunt. Dit is aan haar en heeft er ook wel verstand van maar is als de dood voor de wormen. Dit is al maanden een terug komend probleem. Zo gauw ze iets ziet worden er chemische toestanden in gezet en filtermedia word vervangen etc. wat haar weer veel tijd kost qua stabiel krijgen. Iedereen is wat dat betreft anders maar ik denk dat zij ondertussen een wormen fobie heeft ontwikkeld :stars:

Vandaar de vraag welk visje erbij zou kunnen die de wormen opeten. Zou de meest biologische/diervriendelijke of hoe je het noemt oplossing zijn. Natuurlijk een bijkomend visje heeft ook zijn behoeftens dus stel het is een visje die een schuilmogelijkheid moet hebben zal dat gerealiseerd moeten worden en zal ook niet z on probleem zijn door middel van schuilhol ofzo iets.

Ik heb zelf geen verstand van ander soort visjes vandaar het topic. Had al tips van honderden soorten verwacht :D
 
Is er al Levamisole ingezet?
Yep, maar ik wil dus geen chemische actie meer aanraden omdat echt alles er al in is gegooid. Ligt de boel weer plat moet ze weer opstarten en komt in dan weer in cirkeltje.

Zijn alleen de antenne baarsje en de grote hierboven worm etende visjes? Niets anders; bijv. black molly, zwaarddrager, chiclide soortje noem maar wat hoor. Ik neem aan dat het een soort van jagend visje zal moeten wezen.
 
Je noemt eigenlijk allemaal soorten op die (sub) tropisch gehouden wensen te worden en eigenlijk niet in een koudwaterbak met sluiers horen. Nu klinkt het alsof ze de bak elke keer helemaal leeg haalt en hiermee dus telkens opnieuw opstart? Waarom niet de bak in balans laten komen en dan hopen dat de wormen weggaan!? Mag ik vragen hoe groot de bak is en wat de bezetting is? Kan het zijn dat de bak te klein is voor het aantal vissen en de vervuiling niet tegen te gaan is met regelmatig verversen? Niet bekend verder met opstartwormpjes, maar dit zijn een beetje mijn gedachten
 
Het is een rio 240 liter met 2 sluiers en eheim potfilter. Er is begonnen met flubenol, sluiers eruit want die kunnen dat niet hebben, geen resultaat. Levimasole, geen resultaat, halamid, geen resultaat, KP, geen resultaat. Na sommige van deze goedjes ligt alles plat dus weer een maand opstarten. De laatste actie was aquarium leeg en een paar dagen droog laten staan. Filters ontsmet en droog laten staan dus weer opstarten. Dus dit is al maanden lang een bron van frustratie.

Omdat het aquarium bare bottom is ziet ze de wormen vanzelf weer terug komen. Als ze weer de wormen ziet ontstaan grijpt ze dus in maar word het aquarium nooit stabiel. Zij vind die wormen dood eng en haalt de sluiers eruit omdat ze bang is dat ze ziek worden van de wormen. Heb al diverse malen gezegd laat maar gaan gaat vanzelf weg maar dat kan ze niet. De wormen vermenigvuldigen zich en ze wil geen aquarium vol met wormen. Ik heb ook foto s gezien en is inderdaad wel een beetje eng gezicht al die kronkelende wormen.

En guppen? Slakken?
 
zondag speurdag. Heb eens gekeken bij vijvervissen en kwam de zonnebaars tegen. Wellicht is dit de oplossing voor haar. Als ze jong zonnebaarsje neemt is hij nog niet zo eng en groot om te zien. Vreet allerlei gespuis uit vijver en van de vis af. Als ze geen wormen meer ziet baarsje in een vijver zetten of wellicht raakt ze er wel aan gehecht en kan hij blijven. met die 2 sluiers moet dat kunnen denk ik.
 
Worden vissen ter grote als guppen geen sluier voer? kan me voorstellen dat daar aardig wat inpast namelijk.

Zonnebaars... zo te zien een goede "ongedierte" bestrijder maar ik heb geen idee of deze een aquarium op prijs stellen.
 
zondag speurdag. Heb eens gekeken bij vijvervissen en kwam de zonnebaars tegen. Wellicht is dit de oplossing voor haar. Als ze jong zonnebaarsje neemt is hij nog niet zo eng en groot om te zien. Vreet allerlei gespuis uit vijver en van de vis af. Als ze geen wormen meer ziet baarsje in een vijver zetten of wellicht raakt ze er wel aan gehecht en kan hij blijven. met die 2 sluiers moet dat kunnen denk ik.
Mooi visje ook, dit zou best wel eens kunnen werken.
Zonnebaars... zo te zien een goede "ongedierte" bestrijder maar ik heb geen idee of deze een aquarium op prijs stellen.

Op Wikipedia staat dat ze in aquaria gehouden kunnen worden, maar ja, er wordt wel meer geschreven.
 
Als ik zo even lees is de baars een betere optie dan guppen inderdaad. Missschien dat ikzelf er ook eentje erbij ga doen. Vreten ook nog eens de parasieten van vis af. Hopen dan zonder stukje sluier…….. Geen idee of de sluiers kleine visjes zullen opvreten. dat zullen we dan moeten ervaren…… Ik heb ooit een baby sluier van cm of 3 gehad die lieten ze met rust ook tijdens het eten.

Las dat er ook dwerg zonnebaars is maar dat je ze alleen moet houden want alle zonnebaars planten zich zeer snel voort.

Als visje niet floreert in aquarium dan terug naar winkel of vijver zoeken. Dat zal niet zo heel moeilijk wezen 1 visje. Hier dicht bij een koi centrum die ze verkoopt. Zal hem best terug mogen brengen als het niet goed gaat. Enige nadeel wat ik zo even less is dat ze levend of diepvriesvoer moeten hebben. Levend voer ben ik niet van en zij denk ik ook niet dus zal het moeten doen met diepvries en bij haar dan de wormen.

Van de week even naar koi centrum en eens kijken hoe ze er levend uitzien en even informeren of hij in groot aquarium kan. Ik heb 1.60, 400 liter aquarium dus wat meer ruimte.
 
Leuke vis. 'Handtam' te krijgen door bv regenwormen te voeren. Vrees dat je kennis dit alleen niet snel zal doen:D Geen idee hoe ze het in een aquarium doen.

:r weer ver te zoeken he :D:D Ga ik natuurlijk eens doen. Z on grote rode regenworm in potje en dan laten zien hoe ze haar visje handtam kan maken :D
Zal haar wel overtuigen dat haar wormpjes probleem zal worden opgelost door het visje als hij z on dikke worm opvreet.
 
:r weer ver te zoeken he :D:D Ga ik natuurlijk eens doen. Z on grote rode regenworm in potje en dan laten zien hoe ze haar visje handtam kan maken :D
Zal haar wel overtuigen dat haar wormpjes probleem zal worden opgelost door het visje als hij z on dikke worm opvreet.
Ik denk dat er dan iemand over haar nek gaat :D
 
:r weer ver te zoeken he :D:D Ga ik natuurlijk eens doen. Z on grote rode regenworm in potje en dan laten zien hoe ze haar visje handtam kan maken :D
Zal haar wel overtuigen dat haar wormpjes probleem zal worden opgelost door het visje als hij z on dikke worm opvreet.
Sorry, was goed bedoelt.
 
Haha ja... nu is het maar goed dat die vriendin van je zoetwater heeft en geen zee.... daar heb je nog veel meer van dat gespuis :D
 
Tja dat is nogal een vis. Wat ik lees word hij ook nogal groot hoewel ze wel een groot aquarium heeft dat zal het probleem niet zijn. Denk dat ze dit soort dood eng vind :oops: Weet je niet wat kleiners? 5 kleintjes kan ook is wellicht niet zo eng om te zien als je begrijp wat ik bedoel. Mogen ook niet de sluierstaarten beschadigen.

Deze kunnen/moeten in koudwaterbakken, en worden max 11 cm sluiers worden aanzienlijk groter. Alle andere bodembewoners van die groep moeten in een warmwaterbak en worden te klein om bij sluiers te zetten, dan heb je grote kans dat de sluiers ze proberen op te eten en dan stikt de sluier omdat de corydoras zijn gifstekels uitzet op het moment dat een vis hem wil opeten.
 
Het is een rio 240 liter met 2 sluiers en eheim potfilter. Er is begonnen met flubenol, sluiers eruit want die kunnen dat niet hebben, geen resultaat. Levimasole, geen resultaat, halamid, geen resultaat, KP, geen resultaat. Na sommige van deze goedjes ligt alles plat dus weer een maand opstarten. De laatste actie was aquarium leeg en een paar dagen droog laten staan. Filters ontsmet en droog laten staan dus weer opstarten. Dus dit is al maanden lang een bron van frustratie.

Omdat het aquarium bare bottom is ziet ze de wormen vanzelf weer terug komen. Als ze weer de wormen ziet ontstaan grijpt ze dus in maar word het aquarium nooit stabiel. Zij vind die wormen dood eng en haalt de sluiers eruit omdat ze bang is dat ze ziek worden van de wormen. Heb al diverse malen gezegd laat maar gaan gaat vanzelf weg maar dat kan ze niet. De wormen vermenigvuldigen zich en ze wil geen aquarium vol met wormen. Ik heb ook foto s gezien en is inderdaad wel een beetje eng gezicht al die kronkelende wormen.

En guppen? Slakken?


Zijn het wel opstartwormen?
 
Deze kunnen/moeten in koudwaterbakken, en worden max 11 cm sluiers worden aanzienlijk groter. Alle andere bodembewoners van die groep moeten in een warmwaterbak en worden te klein om bij sluiers te zetten, dan heb je grote kans dat de sluiers ze proberen op te eten en dan stikt de sluier omdat de corydoras zijn gifstekels uitzet op het moment dat een vis hem wil opeten.

Ok geen kleintjes dus. Ik hem aan haar door gegeven maar ik denk dat ze het niets vind met die sprieten aan de bek. Ziet er een beetje vervaarlijk uit vergeleken met een kop van een sluier.
 
Zijn het wel opstartwormen?

Tja dat is nog maar de vraag. Heb hier ooit eens een post geplaatst met een foto van haar wormen. Was toen ook niet geheel duidelijk wat het nu precies was. Ik heb zelf ook een tijd geleden een wormen gedoe gehad. Verschrikkelijk maar bij mij heeft de manaus levimacil en flubenol het probleem opgelost hoewel dit ook wel wat langer op zich heeft laten wachten.

Had ook mogen verwachten dat de halamid en KP toch alles uitroeit maar helaas niet. Volgens mij heeft ze ook nog combinaties gedaan van middelen dat ik al bang zou wezen dat aquarium zou ontploffen. Zo erg is haar frustratie. Kan me er ook wel wat bij voorstellen hoor. Ze had net een nieuw aquarium en alles goed laten indraaien enz. dan maanden lang zulk soort ellende.

Heb haar de schleromystak barbarous en zonnebaas geopperd dus kijken wat ze gaat doen.
 
Ja dat zijn dan ijzersterke wormen want halamid is niet mals. Afwachten wat de vissen eventueel gaan doen.
 
Ok geen kleintjes dus. Ik hem aan haar door gegeven maar ik denk dat ze het niets vind met die sprieten aan de bek. Ziet er een beetje vervaarlijk uit vergeleken met een kop van een sluier.
Heb je wel de juiste soort voor ogen?
barbatus-apr2018.jpg
 
IMG_0112 (1).JPG
Scleromystax-barbatus2.jpg
ik had deze gevonden.

Scleromystax-barbatus2.jpg


ziet er toch gevoelsmatig wat anders uit (vervaarlijker) als je dit gewend bent

IMG_0112 (1).JPG
 
Ja die van jouw foto is een andere soort, weet niet waar je die gevonden hebt maar google is geen betrouwbare bron op dat gebied (die toont enkel de foto's met de meeste kliks, maar zegt niks of het ook de juiste foto is)
En genoemde vis word max 10 cm dus aanzienlijk kleiner dan een sluier bij juiste huisvesting
 
De sclermomystax barbatus is het broertje van de corydoras, de vis van jouw foto is een closeupfoto en benaderd niet de realiteit
 

Terug
Bovenaan