Opstarten en inrichten Juwel Rio 240L bak met sluierstaarten - zoveel keuzes!


Ja.. Ik probeer veel en snel te leren maar ik baal dat ik er niet eerder bij was.

Kijk tuurlijk vind ik het leuk dat ik nieuwe vissen uit kon zoeken laat ik daar eerlijk over zijn, maar ik had liever voorkomen dat die 2 ukkies zijn overleden..
 
@Erikdebrabander Ik heb nu een luchtpompje geplaatst en moest meteen aan jou denken haha (schijnt wel goed te zijn als je medicatie gaat gebruiken). Dat ding staat nog niet in de kast, wat een bromding zeg. :DD

20200412_093202.jpg


Even snel een foto van mijn clubje:
20200412_093214.jpg

Hallo???? Eten???
20200412_093223.jpg
 
Ik heb 2 nieuwe sluiers, en op mysterieuze wijze beginnen er ineens allemaal planten rond te zweven in mijn bak. Zelfs de javavaren is losgetrokken. Maarja, ik ben hiervoor gewaarschuwd haha.

Ik wilde vissen, geen tuinmannen. :DD
 
Hehe. Die brom die had ik ook in mijn JBL gaat door je hele huis.
DE Superfish schuimblok helpt erg veel maar de slang ook nergens tegenaan scheelt ook erg veel.
Een Eheim heb ik niet geprobeerd maar de Sera gaat best redelijk.
Medicatie en luchtpompje... weer iets geleerd!(y)

Mijn waterpest is ook ineens verdwenen LOL!!!Kijken of de rest het wel ovrleeft.
 
Dino? Graag een linkje svp.:) Geen idee waar, wat dat is..:cool:

Dankjewel!
Enne:
www.fancygoldfishstore.nl
Of via Facebook Fancy Goldfishstore zoeken. Hij reageert mega snel via Messenger en je kan hem alles vragen (als je bijvoorbeeld een bepaald soort kleur of vis zoekt of advies nodig hebt).
 
Hehe. Die brom die had ik ook in mijn JBL gaat door je hele huis.
DE Superfish schuimblok helpt erg veel maar de slang ook nergens tegenaan scheelt ook erg veel.
Een Eheim heb ik niet geprobeerd maar de Sera gaat best redelijk.
Medicatie en luchtpompje... weer iets geleerd!(y)

Mijn waterpest is ook ineens verdwenen LOL!!!Kijken of de rest het wel ovrleeft.

Ja een luchtpompje zorgt ervoor dat de medicatie beter door de bak gaat want je hebt meer circulatie. En je hebt extra gasuitwisseling en dus zuurstof wat prettig is met medicatiegebruik want dat helpt bij het herstel. Staat ook in de bijsluiter trouwens dat een luchtpompje aan te raden is.
 
Vandaag krijgen de vissen een dagje geen eten en laat ik de bak even met rust.

Tot nog toe heb ik altijd nog nitriet gemeten. Nooit hoger dan 0,5, maar toch. Dus tot nu toe heb ik dagelijks 50-80% ververst. Dit komt natuurlijk omdat ik de bak niet heb ingedraaid en best een hoge bezetting heb. Daarnaast denk ik dat ik telkens gewoon te veel aan het rommelen ben geweest. Inrichting veranderen, plantjes verplaatsen, spul erin, bacteriën etc. Daarnaast voer ik ook best veel voor een bak die nog niet is ingedraaid.

Dus plan van aanpak:
Even geen ramen/stenen enzo poetsen. Geen planten verplaatsen of terug zetten. De bodem minder afhevelen (alleen grote poepjes). Vandaag niet voeren, misschien morgen ook nog, en dan langzaam opbouwen met voeren. Uiteraard ververs ik wel water als dat nodig is maar even iets minder intensief als de nitrietwaarde 'aanvaardbaar is' (dit is nooit aanvaardbaar maar ik hoop dat de bacteriën het snel overnemen). Daarbij heb ik natuurlijk medicatie in de bak zitten. Ik heb gister wel nog ververst, want ik vind 0,4/0,5 toch echt te hoog. Daarna heb ik de medicatie weer bij gedoseerd.

Een hoop gerommel even dus... maarja niet verrassend natuurlijk. Ik hou alles scherp in de gaten maar mag dus even minder rommelen van mezelf. Ik hoop dat dit snel helpt!
 
Ik denk dat je hier heel goed aan doet. Het probleem is, dat een te hoge ammoniak- en nitrietwaarde de weerstand van je vissen ondermijnt, waardoor ze bevattelijker worden voor alerlei infecties, zowel parasitair als viraal en bacterieel. En ik heb gemerkt dat dit voor sluiers in het bijzonder geldt. Daarom is "gerommel " in je bak niet zonder risico. Ik hoop dat het evenwicht in je bak zich snel gaat herstellen.
 
Thanks! Ik moet wel op mijn handen zitten hoor. Wil ze graag voeren, en eigenlijk nog een keer water verversen. Ik heb nu een nitrietwaarde van 0,3. Ik twijfel enorm; verversen of laten stabiliseren? Gedrag van de vissen is momenteel normaal, ik heb extra beluchting in de bak. Maar het is wel te hoog. Het lijkt alleen niet te stijgen dus ik hoop eigenlijk heel erg dat de bacteriën wel zodanig aangegroeid zijn dat ze het bijna aankunnen. To ververs or not to ververs, that is the question.

Ik moet dan ook wéér medicijn bijdoseren. Ik vraag me af of dat de werking wel ten goede gaat. Ik wil van die verrekte Costia parasiet af.
 
Er staat in de gebruiksaanwijzing: 1e dag 1 ml per 40 liter. 3e dag 1 ml per 40 liter. Optioneel 5e dag 1 ml per 40 liter. 7e dag water verversen.
Ik denk dat ik toch water ga verversen, en ik doseer maar weer bij. De Costia was/is bij de Ranchu best heftig, zijn kieuwen waren erg rood ook.

Thanks, ik zal even de zoekfunctie gebruiken.
 
Ik heb net nog een filmpje van water verversen gevonden en overweeg nu ook meer te testen vooral omdat ik ook filters aan het indraaien ben. Moet het zelf ook wat gaan organiseren met de sluiers want bij de tropische bak was het best stabiel (ook wel even met bruine algen enzo gestoeid hoor voordat hij stabiel werdt).
Mischien heb je hier ook wat aan bij het opstarten:

 
20200422_174121.jpg

Een foto van mijn bakje. De vissen zijn happy! Bruinalg begint eindelijk minder te worden. Plantjes beginnen steeds meer tot rust te komen en te groeien. De bacteriecultuur is stabiel en na een paar dagen niet verversen nog steeds geen nitriet meetbaar. Erg blij mee! Nu kan ik 2 x per week gaan verversen.

Het was veel werk afgelopen weken, maar het was het waard!
 

Bijlagen

  • 20200422_174121.jpg
    20200422_174121.jpg
    145.1 KB · Weergaven: 77
Ziet er inderdaad echt leuk uit zo!
Niet te druk en makkelijk schoon te houden lijkt me. (y) :love:

Blijven de plantjes goed zitten?
 
Wat een leuke bak zeg!
Ik ga dit topic zeker volgen. Morgen komt mijn rio 240 binnen, daarom vind ik het zo gaaf om te zien dat jij dezelfde bak hebt!
 
Hoi allemaal ik doe van de week een uitgebreidere update. Het ging afgelopen tijd mentaal niet zo goed met me vandaar de stilte van mijn kant.
De 2 kleinere vissen groeien ontzettend hard en zijn al bijna net zo groot als de Oranda. De Ranchu groeit ook als kool. Ik heb nog veel last van bruinalg maar ga mijn silicaat meten want dat zou de boosdoener kunnen zijn. Er staat een leuke Buddha in de bak.

Er komt hopelijk binnenkort een grotere bak van 160 (of 180) breed x 47 diep x 55 hoog. Er staat een offerte uit. Ben benieuwd!

Deze foto is van een paar weken terug, de vissen zijn alweer flink gegroeid, ik maak van de week een foto:
 
Foto
 

Bijlagen

  • 20200513_193116.jpg
    20200513_193116.jpg
    137.8 KB · Weergaven: 73
Het lukt hier niet om de foto te bekijken. Als ik op de link klik krijg ik de melding "Oeps we zijn enkele problemen tegengekomen, de pagina kan niet weergegeven worden."
 
20200513_193116.jpg
 
Aah, je Boeddha is inmiddels ook gearriveerd. Mooi! Je bak straalt echt rust uit. En je vissen groeien lekker door. Ja, als je de ruimte ervoor hebt, is een grotere bak geen overbodige luxe. Sluiers hebben echt de ruimte nodig. (Mijn bak staat ingebouwd in een kast, dat vind ik nu wel een beetje jammer want ik ben gebonden aan mijn huidige formaat).
In ieder geval ben ik blij je hier weer te zien...
 
Leuke inrichting met veel ruimte!
Moet ik straks ook nog goed naar kijken ze zijn zo slim om regelmatig klem te zitten tussen de filterbuizen. Ze komen ook superslecht uit een hoekje echt raar zit geen achteruit op :ROFLMAO:
Super dat je er weer bent. Iedereen heeft wel eens wat minder "zin".
 
Even een update na een poosje stilte. Het gaat goed met de vissen! Ze groeien als goed! Helaas is dit niet zo te zien op de foto maar ze zijn al wat groter.

De oranda (Balou) begint flink te verkleuren. Het zwart in het uiteinde van de staart is nu doorzichtig (ik dacht eerst even dat hij vinrot had) en wordt steeds meer oranje en zijn schubben ook.

De 'kleintjes' (de fantail en het moortje) zijn al flink groter. En de Ranchu Bobby heeft het ook prima naar zijn zin. :)

Helaas is er even geen geld meer voor een nieuwe bak (dit stond in de planning), maar ik kan voorlopig gewoon lekker genieten van deze 4. ?

Filmpje toevoegen lukt helaas niet.
 

Bijlagen

  • 20200803_100854.jpg
    20200803_100854.jpg
    435.3 KB · Weergaven: 71
  • 20200803_100804.jpg
    20200803_100804.jpg
    58.2 KB · Weergaven: 70
  • 20200803_100854.jpg
    20200803_100854.jpg
    435.3 KB · Weergaven: 66
  • 20200803_100804.jpg
    20200803_100804.jpg
    58.2 KB · Weergaven: 71
  • 20200803_100854.jpg
    20200803_100854.jpg
    435.3 KB · Weergaven: 62
  • 20200803_100804.jpg
    20200803_100804.jpg
    58.2 KB · Weergaven: 76
  • Screenshot_20200803-102624_Video Player.jpg
    Screenshot_20200803-102624_Video Player.jpg
    372.4 KB · Weergaven: 64
Wat zijn ze mooi geworden, echt een super leuk stel zo, en je bak oogt ook heel mooi. :smitten:En zo mooi om te zien hoe de kleintjes ook gegroeid zijn.
 
Hihi! Balou begint echt een kleurtje te krijgen. Zie je goed als je terug bladert!
Leuk dat je er weer bent! En je bak staat er ook lekker fris bij :love:
 

Terug
Bovenaan