Opstarten bak voor betta man - vragen


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
... en dan nu góed!

Het is zover, ik heb officieel last van MTS :juggle: . Er komt nóg een bakje bij :eek:.
Naast de huidige SF Home 60, waar een bettaman samen met 6 C. Paleatus en 5 kardinaatetra's in woont, en een biOrb 15 Classic die staat op te starten om over een aantal weken vuurgarnalen in te huisvesten, heb ik een SF Home 25 gekocht. Die moet helemaal van voren af aan opgestart worden en gaat bettaman huisvesten. Beter voor hem (hij is een Veiltail en ondanks dat hij alert en actief is, lijkt het mij beter als zijn territorium iets kleiner en rustiger wordt).
En dan kunnen er op termijn andere, beter passende vissen bij in de Home 60.

Ik heb gekozen voor de Home 25 omdat ik deze mooi vind en las daarnaast dat een liggende rechthoek beter is voor een betta dan een staande of een vierkante bak. Hoe richt ik deze Home 25 vervolgens zo betta-vriendelijk mogelijk in?De bak heeft geen filterhuis meer. Er zit een SF heater 50 watt bij, en een Aquaflow 50 (niet de 100 die er standaard bij nieuw verkocht wordt, dus). Er ligt nu nog een lichte filterzand bodem in. Bak zou 1 week hebben gedraaid als logeerbak.

Vragen:
- Ik wil de bak helemaal schoonmaken en er een donkere bodem in doen. In de Home 60 zit JBL Sansibar Dark en die vind ik wel mooi. Is die wat jullie betreft ook goed?
- Is de Aquaflow 50 geschikt, en dan vooral qua afmeting van de cartridge? Die wil ik namelijk gaan vullen met stukje spons, deel Sera Siporax Mini, en laagje filterwatten.
- Welke planten zet ik het beste in deze bak, gelet op voorkeur van bettaman en afmeting en belichting bak?
- Ik ga achter drijfplantjes aan, maar welke decoratie zou nog meer passen? Hout met anubis er op? Zo'n ronde schuilgrot? En welk formaat dan?
- Doordat er geen filterhuis meer in zit, mis ik de afscherming van de heater. Moet daar een bedekking op, bv in de vorm van zo'n heater cover, of is dat onnodige opsmuk?
- Mis ik nog belangrijke dingen?

Ik wil graag gericht en goed mijn inkopen gaan doen om zo dadelijk na het indraaien Duffie zijn eigen bak te geven. Wie helpt?
 
Lekker veel planten en drijvers zou ik zeggen maar die Aquaflow 50 zou ik voor een 100 vervangen want de 50 is echt klein qua inhoud. Zelf gebruik ik geen cover om de heater.
Met een grot zal de Betta weinig doen schat ik zo in. Ik hoop niet dat Duffie zn naam eer zal aandoen en zich gaat gedragen als een duffe vis ;)
 
Duffie heeft zijn naam te danken aan een kinderboek (voor de liefhebber: Timo en de Oppasninja).
Die 100 staat idd al op mijn boodschappenlijst, ik weet nu dat de inhoud erg belangrijk is, niet alleen het debiet.
 
Mooi bakje, volgens mij meer dan groot genoeg voor een betta. Zelf hier een bakje staan met een sponsfilter, maar heb destijds ook dezelfde bak gedraait op de eden 501. Foto's enzo heb ik wel in mijn topic (zie handtekening).

Inrichting kan eigenlijk alles wel, echter; hoe donkerder de bak hoe meer je vis er uit zal sringen. Let alleen even op scherpe/uitstekende delen waar hij zijn staart aan open kan halen.
Beplanting wat crypto'/anubias. Kijk het aan, wisselen kan altijd als het niet goed gaat onder de verlichting (doe ik hier althans)

Edit; reden voor het eden filter is de hoeveelheid biologische media die er in kan. Helaas nu geen ruimte voor op mijn bureau, dus werk ik met een sponsfilter

Heater inderdaad ook zonder bescherming

edit; je hebt een vrij donkere betta bedenk ik me nu. Juist wat meer achtergrondbeplanting/een lichtere kleur waar hij dan meer afspat zal dan gaver zijn. Donkere bodem is denk ik dan wel gaaf, of een dunne laag zand wellicht
 
Een Betta wenst niet teveel stroming, maar dat is op te lossen door de uitstroom richting de achterruit te laten gaan.
 
Voordeel van zo'n kleine bak is dat je het vermoedelijk zonder plantvoeding zal kunnen laten draaien, afhankelijk van je planten bestand, zelf heb ik dat in mijn Betta bak ook zo, (zie mijn onderschrift van de • Nano 30 Ltr. )
 
Had inderdaad al mee zitten kijken in jouw topic, @Killerfish . Was toen nog erg aan het twijfelen over wel of niet die aparte bak want het loopt (ook financieel) nu wel érg uit de klauw allemaal met die hobby (tenslotte was het een verjaardagskado voor zoon, nietwaar :oopss:).

Wil een betta hout (bv zo'n mangrove wortel) als hardscape? Of juist zo min mogelijk?

@TonHageraats Met die uitstroom gaat het idd nu in de Home 60 ook goed sinds ik de uitlaat die kant op heb gedraaid.
 
Hout kan met een betta, maar vaak zitten er scherpe punten/kanten aan waar ze hun vinnen aan kunnen openhalen. En dat laatste gebeurt snel omdat ze graag overal tussendoor zwemmen. Nodig hebben ze hout niet. Wat je kan doen is wat half ronde stukjes schors, zoals dit, dit rolt nat wat uit elkaar.

Planten vinden ze erg fijn.
Wat hier het meest gewaardeerd wordt voor de bodem is een grote anubias (ze slapen graag op zo'n blad) en bronmos. Eigenlijk vinden ze elke plant wel fijn, maar met deze 2 doen ze hier het meest.
Voor bovenin of half bovenin hebben ze hier liefst hygrophila difformis (erg makkelijke plant voor zowel bodem als drijf) en Braziliaanse klimop. Beide planten hebben de eigenschap dat ze er niet alleen onderdoor kunnen zwemmen, maar ook tussendoor zwemmen. Dat doen ze hier veel. Ze ploegen er echt tussendoor en gaan er ook op liggen slapen.
De klimop doen wij meestal halfhoog. Een sliert met een zuignapje ongeveer halfhoog vastzetten van waaruit hij naar het oppervlak kan groeien.

Wanneer je alleen de betta in het bakje gaat houden zou ik niet al te veel van het filter maken. Je hebt kans dat je met de stroming meer kwaad doet dan goed. Je kan wat slakken overwegen. Die ruimen overgebleven voer op en wat ze uitscheiden is voor het filter makkelijker te verwerken. We hebben zelf posthoornslakken.
Wanneer je bak open is zou je een kleine "hang on the back" - filter kunnen overwegen. De versamax mini (bij je huidige filter) of de normale kleine zouden een optie kunnen zijn. Dan moet je wel je waterpeil hoog genoeg houden om het geluid van kletterend water te voorkomen (tenzij je houdt van het geluid van klaterend water).

Met Betta's kan je het beste veel water wisselen (minimaal 50% per week) en de bak betrekkelijk schoon houden. Ik zou zelf daarom kiezen voor een bodem die je ook kan afzuigen wanneer nodig. Een korrelgrootte van 0,7-1,25mm of 1-2mm is daarvoor ideaal. Daarmee blijft het zand op de bodem terwijl je eventueel vuil afzuigt.

Verder houdt de betta ook erg van vers voer en dat is ook goed voor ze. Kan ook leuk zijn om ze bijna handtam mee te maken omdat ze het erg lekker vinden.

IMG_20200822_171628.jpg
IMG_20200822_171657.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een fijne tips, @GCJ ! Ik had nog niet van catappa schors gehoord, wel van het blad. Anubias gaat ook op de lijst. Had al een stukje hout met anubias er op gezien. Vind ik zelf wel mooi maar zal inderdaad er op letten dat het compleet rond is en niet scherp. Anders alleen de plant. Die Higrophila is ook erg mooi.
De klimop heb ik in de huidige bak, die zal ik stekken of overzetten.

De slakken worden puntige blaashorens. Die kan ik morgen krijgen en gaan in quarantaine in een vaas met een pistias drijfplant die ik nu heb. Zitten drie hele kleintjes in, met wat overgebleven waterpest en een kruimeltje tropische vlok. Ik zal eerst proberen het huidige filter (aquaflow 50) te gebruiken en de holle ruimte waar nu het actieve kool in zit, te vullen met de sipora mini. Er gaat inderdaad alleen de betta man in, dat is de hele opzet.

Ik voer Duffie inmiddels twee gedroogde rode bloedworm per dag, en hij eet mee met de tabimin van de cory's en de vlokken van de tetra. Die larven eet hij inderdaad al bijna uit mijn hand :smitten:
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Reden van het hout omdat ik het een gaaf stuk vind en hij perfect past. Zwemt er inderdaad graag om/onder en door met de vele gaten
 
Wat een fijne tips, @GCJ ! Ik had nog niet van catappa schors gehoord, wel van het blad. Anubias gaat ook op de lijst. Had al een stukje hout met anubias er op gezien. Vind ik zelf wel mooi maar zal inderdaad er op letten dat het compleet rond is en niet scherp. Anders alleen de plant. Die Higrophila is ook erg mooi.
De klimop heb ik in de huidige bak, die zal ik stekken of overzetten.

De slakken worden puntige blaashorens. Die kan ik morgen krijgen en gaan in quarantaine in een vaas met een pistias drijfplant die ik nu heb. Zitten drie hele kleintjes in, met wat overgebleven waterpest en een kruimeltje tropische vlok. Ik zal eerst proberen het huidige filter (aquaflow 50) te gebruiken en de holle ruimte waar nu het actieve kool in zit, te vullen met de sipora mini. Er gaat inderdaad alleen de betta man in, dat is de hele opzet.

Ik voer Duffie inmiddels twee gedroogde rode bloedworm per dag, en hij eet mee met de tabimin van de cory's en de vlokken van de tetra. Die larven eet hij inderdaad al bijna uit mijn hand :smitten:

Dat klinkt goed :)

Decoratie is vaak scherp trouwens. Je zou het niet verwachten, maar ook specifieke decoratie voor aquaria hebben vaak scherpe randen en punten, vaak binnenin waar de vissen graag komen.

Wanneer je daadwerkelijk minimaal die 50% water wisselt zou je een heel eind moeten komen met de kwaliteit van het water. Wanneer de omstandigheden slecht zijn (meer afval in water door slecht groeiende planten bijvoorbeeld) kan je overwegen dat vaker dan 1x per week te doen. Zo'n filtertje kan dat afval echt niet aan.

Leuk die slakken. Ik ken de soort die jij hebt zelf niet, maar met slakken is het goed af en toe een blaadje spinazie, brandnetel of bijvoorbeeld paardebloem in het water te doen. Dat sterft af en dat is gezond voedsel voor ze.

Let op dat je je betta niet teveel voert. Ze hebben aan erg weinig eten genoeg. Bij teveel droog voer kunnen ze verstopping krijgen. Ze krijgen hier per dag droog voer ter grootte van ongeveer een halve diepvrieserwt. Meer niet. Levend voer (en ik dacht ook diepvriesvoer) daar verstoppen ze in principe niet van.
We slaan hier af en toe (per ongeluk) ook wel eens een dag over met voer en dat lijkt geen probleem te zijn.

Heel veel plezier verder met je betta, wij vinden het erg leuke vissen.
 
Voor hier ook om de dag maar een beetje. Buik van de dieren zget genoeg, vreten gewoon door heb ik gemerkt

Bij het granulaat van bassleer zitten heel kleine maatschepjes. Wij vinden ze ideaal.
Wanneer we meerdere keren per dag willen voeren voeren we echt maar enkele korrels van het (kleine) granulaat. Dat leggen we dan echt voor de monden neer. Altijd leuk en gezellig.
 
Bij het granulaat van bassleer zitten heel kleine maatschepjes. Wij vinden ze ideaal.
Wanneer we meerdere keren per dag willen voeren voeren we echt maar enkele korrels van het (kleine) granulaat. Dat leggen we dan echt voor de monden neer. Altijd leuk en gezellig.
Same here! Maar deze betta heeft ook in een gezelschapsbak gezwommen, vandaar. Paar korrels bassleer idd hier ook maar ja
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
edit; je hebt een vrij donkere betta bedenk ik me nu. Juist wat meer achtergrondbeplanting/een lichtere kleur waar hij dan meer afspat zal dan gaver zijn. Donkere bodem is denk ik dan wel gaaf, of een dunne laag zand wellicht
Klopt, hier een foto van Duffie.
DC5CE2B7-AD27-482A-A74E-E2404457A50F.jpeg

Lichte plantkleuren en een donkere bodem werken inderdaad wel lekker met hem.
 
Wat goed dat ik eerder dit topic startte! Met die info voor ogen heb ik qua inrichting andere keuzes gemaakt dan ik voorheen zou hebben gedaan.

De bodem is nu inderdaad een grovere 1-2 mm korrel, gemeleerd grijs. Verder heb ik een flink aantal stukken decoratiehout in handen gehad die ik allemaal ineens veel te scherp vond voor de waaierstaart van onze bettaman. Ook de door zoon zo vurig gewenste spongebob crusty crab bar en de schattige open steen-grotjes zijn onder die voorwaarden direct gesneuveld. We hebben gekozen voor een bemoste brug, zonder scherpe punten of randen. Vonden we wel mooi Japans (of Zelda-achtig, zo de gamers onder ons het met ons eens zullen zijn).

Nog geen planten gekocht, die zagen er bij de winkel waar ik was, niet zo mooi uit. Eerst de tweedehands bak héél goed schoonmaken en een paar weken indraaien op voer en bacterieën.
 
Zolang je niet verwacht dat dit de bacteriën zijn die je nodig hebt voor nitrificatie dan kan het weinig kwaad.

Meestal zijn het bacteriën die je toch al vrij snel krijgt, de bacteriën die organisch afval afbreken.
 

Terug
Bovenaan