Opstart zee aquarium


Heel erg mooi! Vind het 'vechten' tegen de stroming in zeebakken altijd zo mooi

Zit inderdaad aardig veel stroming in. Zeker in vergelijking tot zoetwater.
 
Mooi filmpje hoor .
Er zit ook al aardig wat in .
Die linkse paddestoel , mocht ie veel dicht staan , verplaatsen naar meer (wisselende) stroming .
Ben er zelf lang mee aan het sukkelen geweest in de begin .
Stroming vind ik overigens wel meevallen .
 
Mooi filmpje hoor .
Er zit ook al aardig wat in .
Die linkse paddestoel , mocht ie veel dicht staan , verplaatsen naar meer (wisselende) stroming .
Ben er zelf lang mee aan het sukkelen geweest in de begin .
Stroming vind ik overigens wel meevallen .

Ik ben ook met die paddenstoel aan het klooien. Zoals ie nu staat, staat ie ongeveer 60% van de tijd met de poliepen uit. Voorheen stond ie veel meer uit, dus zit nog te kijken of ie ergens beter kan staan.

Qua stroming heb ik 10.500 l/h. Vind ik meer dan voldoende ook, anders waaien m'n xenia, torch en hamertjes steeds helemaal plat.
 
Met de toorts en hamertje idd opletten met te harde stroming .
Hier doen de paddestoelen het beste als ze steeds wisselende stroming krijgen , dus dat de poliepen flink op en neer gaan wiegen zeg maar .
Maar wel vrij harde stroming eroverheen .
Enkel de grote bij mij staat in rustiger water , maar die groeit dus ook gelijk een stuk minder hard .
 
Even een update. Het gaat allemaal hartstikke goed. Vissen en koralen zien er allemaal gezond uit. Visbestand is als volgt:
- 1x gele dokter
- 1x geeloog borsteltand dokter
- 1x siganus magnificus
- 2x anemoonvis
- 2x kauderni
- 1x rode dwergkeizer
- 1x groene lipvis
- 1x zesstreep dwerglipvis
- 1x meiacanthus atrodorsalis
- 2x pholidichthys leucotaenia
- 1x poetsvis

Dat wat foto's, en een linkje naar een kort filmpje van de bak. Enige wat jammer is vind ik, is dat de siganus magnificus zich niet laat zien. Die is toch wat schuwer.

Link (zet hem even op 1080p voor de beste kwaliteit):

981257aquaria17_0_84_img_2226.jpg


143811aquaria17_0_84_img_2228.jpg


747878aquaria17_0_84_img_2233.jpg


698264aquaria17_0_84_img_2235.jpg


213627aquaria17_0_84_img_2236.jpg
 
Staat er allemaal netjes bij .
 
Bedankt! Ben ook begonnen met het toevoegen van koralenvoeding, dus hopelijk gaan ze ook nog mooier kleuren :)
 
Wat bedoel je daarmee , sporenelementen of echt vast voer ?
 
Wat bedoel je daarmee , sporenelementen of echt vast voer ?

Sporenelementen om Ca, Mg, iodine e.d. wat omhoog te brengen. Deze begonnen wat aan de lage kant te raken. Verder gaat het goed met de bak, alleen de vingerleder helemaal rechts staat er wat matig bij.
 
Sporenelementen om Ca, Mg, iodine e.d. wat omhoog te brengen. Deze begonnen wat aan de lage kant te raken. Verder gaat het goed met de bak, alleen de vingerleder helemaal rechts staat er wat matig bij.

Ca en Mg vallen niet echt onder sporenelementen , of het zou in een mix verwerkt moeten zitten .
Jodium druppel ik dagelijks 2 druppels op 350l .
De sporenelementen die ik daarbuiten toevoeg zijn mangaan ,ijzer , vanadium ,koper , zink ,fluoride , barium en seleen .
De leders (en steenkoraaltjes) daarenboven kan je nog extra bijvoeren met brachionus , artemia , copepoden , phytoplankton .
Afhankelijk van de poliepstructuur vangen ze die zo , de ene soort vangt dus meer/anders dan een andere .
Sinds kort heb ik een broccolileder staan , dat is me toch een vangmachien , echt mooi om zien .
 
Bedankt voor de complimenten!

Ik heb inderdaad 3 mixen van colombo. All in one en coral vits, en een buffer.

Dan nog even een filmpje van een nieuwe aanwinst. Kwam hem toevallig bij iemand tegen. Had besloten deze vis niet te kopen, maar vond hem zo sneu. Zat in een 80 liter bakje namelijk. Had voorheen in een 850 L bak gezeten, maar daar moest ie uit. Ik heb hem dus maar meegenomen. Ik heb het over een Paracanthurus Hepatus. Mijn bak is 400 liter, wat dus eigenlijk ook te klein is voor deze vis. Gelukkig staat er een 1500 liter bak op de planning voor volgend jaar :)

Maar goed, de vis zit nu een week in de bak. En uiteraard meteen een witte stip uitbraak. Heb de uv nu 24 uur aan staan en doe knoflook door het voer. Op dit moment is de witte stip bijna helemaal verdwenen, alleen Dory heeft nog een enkel stipje. Geniet van het filmpje zou ik zeggen!

 
Bedankt! Ben nu ook begonnen met het toevoegen van wat extra plankton. Hopelijk gaan de koralen dan ook wat harder groeien.
 
Even weer een filmpje van hoe de bak er nu bij staat:

 

Terug
Bovenaan