Opstart zee aquarium


A

aquaria17

Guest
Na lang nadenken heb ik besloten om te gaan voor een zeeaquarium. Ik hou het bij de basis om niet te veel geld uit te geven. Dit is de setup waar ik mee ga beginnen:

- rio 400
- 2 tls marine white
- 1 blauwe led
- skimmer, evo 1000
- 20 kg levend steen
- 25kg zout en opstart bacterien
- eheim 2217 + filtermateriaal (inclusief fosfaat killer)
- koraalzand

Dit laat ik 4/5 weken indraaien. Zoals jullie zien is de set up niet uitgebreid. Ben wel benieuwd naar jullie meningen hier over. Ook tips zijn van harte welkom!
 
20 kg levend steen is echt veel te weinig. Ik zou denken aan minimaal 35kg, en het liefst 40-45kg. (Tenzij je zorgt voor genoeg biologische filtratie in de potfilter met bijvoorbeeld siporax of marinepure)
Ook is de verlichting niet genoeg tenzij de buizen 180w elk zijn... Maar volgens mij zijn ze maar 80w elk.
Een buitenfilter is een mooie plek voor detritus, dus moet heel vaak schoon worden gemaakt (om de dag of om de twee dagen).

Nog een paar vragen: Begin je met osmose water of met kraanwater? (Ik neem aan dat je kraanwater gebruikt, anders zou je geen fosfaatkiller gebruiken).
Is de verlichting alleen voor de opstart of wil je die ook gebruiken om koralen te houden?
Wil je �berhaupt wel koralen of alleen vissen?
Wat voor filtermateriaal wil je gebruiken?
 
Bedankt voor de reactie.

Lampen zijn 80 watt inderdaad. Zou er nog een extra tl bij kunnen doen.

Gebruik inderdaad kraanwater.

Wil er wel koralen in, met deze belichting:

Filtermaterialen zal ik zo even opzoeken.

Deze set up werd me aanbevolen door de verkoper.
 
Ik denk om eerlijk te zijn niet dat je koralen kunt houden met die verlichting, ook niet met 1 tl erbij. Misschien kenia bomen of xenia, maar niet veel meer. Als je goed koralen wil houden, moet je aan 6x 80 watt denken. Aquaria veldhuis heeft van eigen merk een armatuur van 4x 80w, die icm wat je nu hebt perfect zou zijn. Wel zou je de standaard buizen van veldhuis moeten vervangen door ati of giesemann buizen. Ook heeft die armatuur een paar blauwe led als nachtverlichting. Link: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... =120&nop=1


Ik zou als je kan natuurlijk zeewater of osmose water gebruiken, kraanwater heeft veel elementen die we niet in onze bakken willen.

Vergeet niet dat verkopers doen wat hun naam zegt: Verkopen. Meestal adviseren ze onnodige dingen, of duurdere dingen om meer te verdienen, en soms andersom, soms verkopen ze dingen die niet goed genoeg zijn, om een ander product te kunnen verkopen als de waardes niet goed zijn.
 
Bedankt voor de info. Ben het met je eens dat verkopers niet altijd de juiste info geven. Verkopen staat op 1 zegmaar. Vandaar dat ik ook hier even de vraag stel. Maar de beste man heeft mijn zijn set up laten zien. Die is nagenoeg gelijk aan wat ik nu heb, en hier zaten prachtige koralen en vissen in. Dus blijkbaar kan het wel?

De fosfaatkiller is toch een goede oplossing voor de silicaten in het kraanwater? Of is dit niet afdoende? En ik kreeg van de verkoper de tip om eerst geen fosfaatkiller toe te voegen, daarna het water te meten (3 week na opstart) en als het dan niet helemaal goed was pas de fosfaatkiller toe te voegen, en anders weglaten. Is dit een goed idee?

Van het levend steen heb ik trouwens 30kg genomen. De verkoper zei zelfs dat ik het eerst kon doen met 10kg in de opstart, en later meer toevoegen. Ik ben zelf van plan om na 3 week nog eens 15 kg extra toe te voegen.
 
Een fosfaatkiller zal neit zoveel doen als de filters van een osmose apparaat natuurlijk. Het zal alleen fosfaat (geen silicaten!) verwijderen, terwijl een osmoseapparaat nitriet, nitraat, fosfaat, silicaten, chloride (volgens mij) etc. verwijdert en Ph, kh en gh verlaagt.

Nee, in 2x 80w kan je echt heel weinig doen, vooral in de laagste zones van de bak.

30kg voor de opstart is wel goed voorlopig, maar aan 10kg had je veel te weinig gehad.
 
MaestroCygni zei:
Een fosfaatkiller zal neit zoveel doen als de filters van een osmose apparaat natuurlijk. Het zal alleen fosfaat (geen silicaten!) verwijderen, terwijl een osmoseapparaat nitriet, nitraat, fosfaat, silicaten, chloride (volgens mij) etc. verwijdert en Ph, kh en gh verlaagt.
Een osmoseapparaat filtert zo goed als alle opgeloste deeltjes uit water.
Opgeloste deeltjes zijn te meten met een geleidbaarheidsmeter. Zuiver water heeft (kort gezegd, niet 100% correct, maar dat is voer voor puristen) een geleidbaarheid van 0 microSiemens/cm. Het kraanwater in Nederland varieert behoorlijk, maar het is zeker van enkele honderden tot soms wel tegen de duizend microSiemens/cm. Osmosewater komt uit zo ergens rond de 15 a 20 microSiemens. Het voorgaande om even aan te geven hoe weinig er in osmosewater is opgelost.
En met dat verwijderen van opgeloste deeltjes gaan ook de deeltjes die 'zorgen voor' de KH en G verloren, zodat die tegen nihil aanliggen.
Over pH valt echter weinig nuttigs te zeggen. Die is bij gebrek aan bufferende capaciteit zo variabel dat hij makkelijk alle kanten op schiet. Dat is overigens niet erg, want voor een zeewaterbak zul je dit (nagenoeg) pure water gaan voorzien van mineralen en daarmee gaat de pH ook weer heen waar hij zijn moet.
 
Bedankf voor de reacties weer!

Als ik het goed begrijp zeggen jullie eigenlijk met kraanwater kan niet, en ook dat de deze verlichting het niet goed gaat komen? Ik ga de verkoper hier vandaag nog eens specifiek naar vragen.
 
Kraanwater kan natuurlijk wel, maar is niet aan te raden. In sommige plekken is het water dat uit de kraan komt geschikter dan bij andere plekken. Hier in Groningen is het water redelijk goed, maar ik weet niet hoe het bij jou is.
 
ik heb een lange tijd op kraanwater gedraaid.

de investering die je nu doet, is echt zonde om daar geen 50/60� bij te doen voor een osmose apparaat met di filter.
je gaat elende krijgen met kraanwater (kh14 met ca600 ofzo) .

ik vind het het niet waard om met kraanwater te starten, het kan.. maar ideaal is het absoluut niet.

je zit nu op 160w tl op 400 liter..
dat is een begin. je zou 2x jmb of hvp aqua led balken kunnen overwegen.

echter voor de opstart zijn ee 2 tl en ledbalk voldoende.
ook vissen hebben er voldoende aan.

wil je koralen, zou ik echt de hele kap vervangen, de juwel tl buizen hebben een speciale maat qaardoor je alleen hun buizen kunt gebruiken..
je zou eventueel 2x jmb led balken erbij kunnen hangen, de 3w versie, en daarmee voldoende licht hebben.

welke afschuimer ga je gebruiken?
kijk een voor een gebruikte tunze 9010 of iets in die richting.
een turboflotor blue 1000 vind ik ERG krap voor die bak (heb die zelf op een trofis 1200 gehad)
 
MaestroCygni zei:
Een fosfaatkiller zal neit zoveel doen als de filters van een osmose apparaat natuurlijk. Het zal alleen fosfaat (geen silicaten!) verwijderen,

hier sla je de plank volledig mis.
alle op ijzeroxide basis fosfaat killers zullen silicaat verwijderen..

de varianten op aluminium basis zullen zowel fosfaat als silicaat als br verwijderen.

daarom ALS je kraanwater gebruikt.. gebruik een foafaat killer.

gezien het enooorm snel verzadigd bij kraanwater, is de aanschaf van dit spul om een 400liter op te starten.. duurder dan een osmose apparaat..

mocht de ts toch kraanwater gebruiken, google eens op: diakat B.

dit is hetzelfde spul als bijvoorbeeld rowaphos. de kosten liggen alleen ongeveer op kwart..

reden: het komt niet uit de aquarium techniek vandaan, het word ingekocht door 1 nederlandse shop die het importeerd uit een grote duitse water zuivering fabriek.

het blijft uiteindelijk allemaal ijzererts.

teveel en tevaak fosfaat killer toevoegen is ook niet goed.. je ijzer of aluminium gehalt (net welke je gebruikt) van je bak zal oplopen.. dit is niet te testen met hobby test setjes. aleen een profi analyse kan dit doen. hoewel ik zelf nooit probleem heb gehad hiermee komt het voor, en kan hele nare en bijna onverklaarbare sterftte met zich mee brengen (vooral doktersvissen kunnen slecht tegen metalen)
 
De aanschaf van een osmose apparaat is niet zo'n probleem. Meer de plek waar ik dat ding moet aansluiten en de tijd die het kost om water te maken. Het kraanwater hier is best goed gelukkig, woon ook vlakbij groningen. Zal het osmose apparaat toch eens in overweging nemen.

Ook het toevoegen van extra licht ga ik naar kijken!

De afschuimer wordt een evo 1000
 
mini-fred zei:
MaestroCygni zei:
Een fosfaatkiller zal neit zoveel doen als de filters van een osmose apparaat natuurlijk. Het zal alleen fosfaat (geen silicaten!) verwijderen,

hier sla je de plank volledig mis.
alle op ijzeroxide basis fosfaat killers zullen silicaat verwijderen..

de varianten op aluminium basis zullen zowel fosfaat als silicaat als br verwijderen.

daarom ALS je kraanwater gebruikt.. gebruik een foafaat killer.

gezien het enooorm snel verzadigd bij kraanwater, is de aanschaf van dit spul om een 400liter op te starten.. duurder dan een osmose apparaat..

mocht de ts toch kraanwater gebruiken, google eens op: diakat B.

dit is hetzelfde spul als bijvoorbeeld rowaphos. de kosten liggen alleen ongeveer op kwart..

reden: het komt niet uit de aquarium techniek vandaan, het word ingekocht door 1 nederlandse shop die het importeerd uit een grote duitse water zuivering fabriek.

het blijft uiteindelijk allemaal ijzererts.

teveel en tevaak fosfaat killer toevoegen is ook niet goed.. je ijzer of aluminium gehalt (net welke je gebruikt) van je bak zal oplopen.. dit is niet te testen met hobby test setjes. aleen een profi analyse kan dit doen. hoewel ik zelf nooit probleem heb gehad hiermee komt het voor, en kan hele nare en bijna onverklaarbare sterftte met zich mee brengen (vooral doktersvissen kunnen slecht tegen metalen)

Zag ik net ook. Maar toen ik info zocht over fosfaatkillers stond er niks bij over silicaten.
Maar ik denk dat we allebei vinden dat een osmose apparaat een veel betere optie is.
 
uiteraard is het gebruik van een osmose toestel 10x beter..

vaak word er alleen gedacht aan het silicaat.. maar er zit zooo veel meer in dat je liever niet hebt.

ook dingen als koper/metalen/diverse chemische stoffen vanuit de zuivering..

goedkoopste osmose apparaat doet 50gpd.. een netto van ongeveer 140 tot 150 liter per 24 uur.
dan duurt het idd ruim 48 uur om je bak te vullen.

plaatsen kan op een buitenkraan? mijne hangt buiten aan een groot 300liter vat, deze staat op dit moment water te maken terwijl ik op werk ben.
hier zit een aquabee 1000 pompje in en kan ik zo naar me bak pompen met lanhe slang, ideaal.

@ cygni

DIAKAT� B bindt op zeer effectieve wijze onder andere fosfaten en silicaten en eenmaal gebonden wordt het niet weer vrijgegeven. Om deze eigenschappen wordt het al lange tijd gebruikt in de aquariumwereld. Het heeft zijn effectiviteit dan ook al meer dan bewezen. Vele (zee)aquarianen gebruiken het naar volle tevredenheid.


of de triton op basis van alu (mooiste po4 killer die er is imho)

Fosfaatadsorber op aluminiumbasis.

Verwijdert ook Barium, Silicaat, Arsenicum en Chroom uit het aquariumwater.
 
Ga denk ik toch een osmose apparaat aanschaffen. Kan hem mooi in de garage aansluiten, dus het is minder gedoe dan ik dacht. Bedankt voor alle tips en info! Als er nog meer is wat ik moet weten, hoor ik het natuurlijk graag :)
 
mini-fred zei:
goedkoopste osmose apparaat doet 50gpd.. een netto van ongeveer 140 tot 150 liter per 24 uur.
dan duurt het idd ruim 48 uur om je bak te vullen.
Fred, is dat de theoretische opbrengst of de praktische opbrengst?
Daar kan immers een groot verschil tussen zitten. Waar de vraag heen leidt: is de aanschaf van een boosterpomp ook nog te overwegen?
 
Mascha&Ivo zei:
mini-fred zei:
goedkoopste osmose apparaat doet 50gpd.. een netto van ongeveer 140 tot 150 liter per 24 uur.
dan duurt het idd ruim 48 uur om je bak te vullen.
Fred, is dat de theoretische opbrengst of de praktische opbrengst?
Daar kan immers een groot verschil tussen zitten. Waar de vraag heen leidt: is de aanschaf van een boosterpomp ook nog te overwegen?

Ik denk theoretische opbrengst. Ik heb dat model en het duurt bij mij 4-5 uur om 25 liter water te krijgen. De temperatuur en waterdruk zij belangrijke factoren. Dit model pompt alleen 190 liter per uur als de temperatuur 25 graden is en de waterdruk x bar is (ben even vergeten hoeveel bar het precies is). In veel gevallen zal de opbrengst veel kleiner zijn (zonder boosterpomp).
 
Die osmose apparaten gaan allemaal uit van 4 bar. Maar uit onze kraan komt net 2 bar. Dus de opbrengst moet worden gehalveerd. Maar goed zoveel liter heb ik niet nodig, alleen voor af en toe verversen.
 
Kreeg de aanbeveling om eens in de 3 week 10% � 15% te verversen. Dus dat valt best mee toch? Is 35 a 40 liter per keer.
 
het is de theoretische max opbrengst wat door het membraan met correcte begrenzer geleverd kan worden.

dit is getoetst op alleen het membraan, met 4 bar druk en 25 graden water..

de praktische opbrengst ligt een stuk lager

in mijn geval:
ik heb een osmopure 75 di.
deze zou teoretisch net geen 300l per 24 uur opbrengen.

een 400 liter vat vullen duurt 48 uur dus iets meer dan 50% ip een buitenkraan.

in een rio 400 met 40kilo steen gaat een krappe 300liter.. een 50gpd apparaatje doet 120 liter tot 130 liter per 24 uur.. duurt anderhakve dag voordat hij vol zit.. mijn 75DI deed ongeveer even lang voor mijn systeem te vullen (130/60/60 met 100/40/40 (28wh) sump.

een boosterpomp zal zeker helpen, maar aangezien mijn apparaat buiten hangt was dit voor mij geen optie.. je zal een stuk minder afval water hebben door de hogere druk en met een GOED membraan theoretisch 50/50 afval/osmose water maken.

bij hogere doorstroom zal je ook grotere di (in mijn geval dus een 2e) stap moeten hebben, en dan loopt het dusdanig in de papieren dat ik wel gewoon iets geduld zal opbrengen..

ook een 2e membraan achter het originele zal ongeveer hetzelfde effect moeten hebben en de doorstroom moeten kunnen verdubellen..

alle opties worden direct een heel stuk duurder, en als je dit allemaal mee berekend.. zeg ik op mijn beurt"

doe het dan helemaal niet en ga voor een bak met sump en dito techniek.
 
Ik heb in de eheim filter trouwens alleen zeolite zitten nu. Is dat voldoende filter?
 
��n van de twee steun spijlen aan de bovenkant van de rio 400 is afgebroken. Glas loopt een klein beetje bol. Weten jullie misschien een oplossing om zo'n spijl te vervangen of een alternatieve oplossing? Anders mis ik een stukje stevigheid... Hoe erg is dat?
 
Dank. Die kit je gewoon vast zie ik. Is dat dan sterk genoeg?
 
Oke, de oude is nog geheel intact. Kan ik die dan ook gewoon weer op z'n plek kitten?
 
nee een eheim potfilter met zeoliet is echt een no-go

gebruik alleen zeoliet als je weet wat het in zeewater doet, waarom je specifieke roducten erbij moet kopen. en waarom je het bijvoorbeeld sagelijks moet schudden.

je kan dat ding alleen gebruiken voor kool en/of fosfaat killer.

verder word het een nitraat fabriek tenzij je hem dagelijks of 2 dagelujks uit elkaar wilt halen.. dan kan je er eventueel watten in stoppen..

mijn nitraat ver 3 dubeldde bij gebruik van watten die ik 3 dagen liet zitten
 
De bak draait nu 3 weken en er zit aardig wat bruine algen in. Op het glas zitten sinds een paar dagen ook groene algen. Heb vandaag het water laten testen en alle waardes waren goed, alleen nog een heel klein beetje ammoniak (tussen de 0 en 0,25 geloof ik).

Ik heb 10 kg extra levend steen toegevoegd en een stromingspomp van 8000 l/h gehaald. Heb nu dus in totaal ongeveer 35kg levend steen en 10,500 l/h stroming. Ook heb ik een osmose apparaat gekocht, om niet meer met kraanwater te hoeven werken.

Eiwitafschuimer staat op de hoogste stand, want de kleur van het water dat ie filtert is nog erg donker.

Over twee weken laat ik het water nogmaals testen. Zijn alle waarden dan helemaal goed, dan komen de eerste slakjes en misschien een paar algeneters in de bak. Maar voor nu, nog even geduld.
 
Vanavond zal ik even foto's plaatsen! Heb het aantal kg levend steen weer opgevoerd, zit nu op zo'n 50 kilo. Tot nu toe gaat het aardig goed, waardes stabiliseren mooi. Heb de eerste borstelworm en mosseltjes ontdekt.

Wat ik helaas wel ontdekte, is dat er aiptasia groeit op aardig wat plekken. Iemand hier ervaring mee hoe dit te verwijderen? Had gelezen dat pepermuntgarnalen een mooie biologische oplossing zijn. En andere aiptasia x als chemische oplossing (doe ik liever niet). Las ook dat de steen er uithalen en kokend water over de aiptasia gooien zou helpen, maar dan moet ik bijna al m'n stenen er uit halen....

Dus tips zijn erg welkom!
 
Bij deze wat beeldmateriaal!

Totaaltje:
872518aquaria17_0_84_image4.jpg


Links:
698992aquaria17_0_84_image2.jpg


Midden:
536989aquaria17_0_84_image3.jpg


Rechts:
356943aquaria17_0_84_image1.jpg


Kenia boompje die is meegekomen met het levend steen:
173471aquaria17_0_84_image6.jpg


Ook wat koraal wat is meegekomen, geen idee wat het is:
485792aquaria17_0_84_image7.jpg


En als laatste het koraal waarvan ik denk dat het aiptasia is:
964575aquaria17_0_84_image5.jpg
 
laatste is inderdaad aiptasia.
als je ze 1 voot 1 met de hand wil kapot spuiten kan je idd aiptasiax gebruiken. dit heeft geen bijwerkingen.
of kiezen voor joes juice, is het zelfde principe maar dan op basis van calciumhydroxide (is eventueel zelf te maken als je in bezit bent van calciumhydroxide of kalkwaterpoeder)

als je een dier zoekt kan je inderdaad kijken maar een pepermunt garnaaltje. of een vijlvis.

of na indraaien een pincet vis maar buiten dat dit een sxhitterend dier is, zal hij niet altijd aiptasia eten.. ook vervangend diepvries voer word niet altijd aangenomen. waardoor ze vaak de hongersnood sterven
 

Terug
Bovenaan