Opstart vragen


Louis2000

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
120
Leeftijd
23
Hey allemaal,

Ik weet niet of dit de perfecte plaats voor dit bericht is.

Ik ga er aan beginnen maar heb nog 3 kleine vraagjes..

  1. Kan het kwaad dat ik mijn hardscape met hout en tropica soil 2 a 3 weken laat staan zonder water?
  2. Ik ga een darkstart doen, ik heb een osmose systeem dat 300 l/24h kan maken. Ik de eerste weken ga ik bijna dagelijks water verversen moet dat altijd met osmose water zijn?
  3. Ik heb 2x 9l tropica soil. Ik ben van plan ook zand te doen aan de ene kant van de bak, kom ik toe of Raden jullie aan om meer te kopen? Aquarium 240l 120x50x45
Ik Dank jullie alvast!
Groeten Louis
 
Hoi Louis,

1. In principe niet lijkt mij, als het maar niet vochtig is kan het niet zoveel kwaad. Als er wel vocht in de buurt is heb je kans op schimmel.
Hout wil nog wel eens gaan drijven totdat het helemaal volgezogen is met water. Kan meerdere dagen duren. Dus meestal laat ik dat eerst in een bak of emmer even dobberen zodat ik, voor het vullen van de bak, meteen goed kan zetten omdat het al zwaar is.
2. Dit kan ik niet beantwoorden zonder meer info. Ik ben vooral benieuwd waarom je een darkstart doet, osmose water gebruikt en zoveel water gaat wisselen in het begin?
Puur osmose water moet je nooit toevoegen (enkel is een keer om verdamping te compenseren), dus je voegt altijd zouten toe aan je osmose water voordat je je aquarium met osmosewater vult of ververst (neem aan dat je dit wist, maar meld het toch ff). Als je leidingwater gaat gebruiken om te verversen 'verdun' je de zouten die je zelf hebt toegevoegd met de zouten uit leidingwater. Daarmee doe je het effect van osmosewater (en dus 'zelf je zoutenmix kunnen samenstellen') eigenlijk teniet. Als je met kraanwater gaat verversen zou ik niet met osmosewater beginnen.
Ik vraag mij sowieso af waarom je dagelijks wil verversen, dat kan ook nadelig zijn voor de opstart van je bak.
3. Geen idee. Ik ben team voedingsbal :)
 
Hout wil nog wel eens gaan drijven totdat het helemaal volgezogen is met water. Kan meerdere dagen duren. Dus meestal laat ik dat eerst in een bak of emmer even dobberen zodat ik, voor het vullen van de bak, meteen goed kan zetten omdat het al zwaar is.
dat hangt inderdaad van het hout af en ik heb hier nu al dik 2 weken een stuk in een emmer en dat zinkt nog niet helemaal. Mopani is vaak een zware soort die niet hoeft in te wateren.
 
  1. Kan het kwaad dat ik mijn hardscape met hout en tropica soil 2 a 3 weken laat staan zonder water?
  2. Ik ga een darkstart doen, ik heb een osmose systeem dat 300 l/24h kan maken. Ik de eerste weken ga ik bijna dagelijks water verversen moet dat altijd met osmose water zijn?
  3. Ik heb 2x 9l tropica soil. Ik ben van plan ook zand te doen aan de ene kant van de bak, kom ik toe of Raden jullie aan om meer te kopen? Aquarium 240l 120x50x45

1. nope
2. wat is jou definitie van een darkstart en waarom zou je dan dagelijks water moeten verversen?
3. ligt er aan hoe dik je de soil wilt. Zou er minimaal een zak of 4 bijkopen

(note: ik weet het antwoord wel op vraag 2, maar ik wil er zeker van zijn dat je weet wat je gaat doen)
 
(note: ik weet het antwoord wel op vraag 2, maar ik wil er zeker van zijn dat je weet wat je gaat doen)
ik ben wel erg benieuwd! Waarom zou je bij een darkstart dagelijks verversen? Er zit 0 ammonium in leidingwater, als je door osmose haalt ben je helemaal alles kwijt. Als je vervolgens dagelijks verversen raak je meteen ook alle ammonium kwijt dat wordt geïntroduceerd in de bak door bijvoorbeeld voedingsbodem of voer wat je er in strooit. Of maak ik nou een denkfout?
 
Ik wilde eerst het antwoord van TS afwachten, maar goed, het is natuurlijk geen 'overhoring'

Een darkstart (aka plantless cycle) doe je alleen bij een het gebruik van een aquasoil.
Dus de bak een aantal weken zonder verlichting, zonder voeding en zonder CO2 te laten draaien (met filter en iets warmer water dan normaal) om daarna pas te gaan beplanten
als er geen NH3 en NO2 meer word gemeten. Dit wordt uiteraard wel gedaan als er zoveel water mogelijk uit de bak is gehaald. De belangrijkste reden achter deze strategie is dat de bacteriecultuur goed in
ontwikkeling is gekomen zodat je veel minder last krijgt van 'melting' van gevoelige planten. En je bent af van de verplichte waterwisselschema.
Een ander bijkomend voordeel is dat je geen last meer van een nitrietpiek als je na een paar weken de beplanting aanbrengt.
Slechts 1x een 100% waterwissel met gewoon leidingwater, daarna kan je de keuze maken of je met osmose wilt gaan werken of niet.

Ik had de indruk dat TS een darkstart wil gaan doen en daarna de verplichte waterwissels om van de lekkende ammonia af te komen. Maar dat hoeft niet als je een darkstart hebt gedaan
 
Hoe kun je dit nou vanuit het niets gaan proberen
 
Ik snap het concept van een dark start, ik geloof daar niet zo in maar moedig mensen altijd aan om dingen te proberen, daar leer je het meest van. Dus tot zover prima.

Wat mij zorgen baart zijn de vele waterwissels. Je bacteriën gaan pas groeien als ze voldoende ammonium (nh4) voor de kiezen krijgen. Elke dag verversen verlaagt de concentratie nh4 en dan start je filter misschien helemaal niet op. Op een gegeven moment meet je dan 0 nh4 en 0 no2, maar dat is het gevolg van de vele waterwissels en niet van een ingelopen filter. Als je dan planten (en vis) gaat toevoegen heb je kans dat het juist fout gaat.
Daarnaast ontgaat mij de functie van Osmose water in dit proces. Osmose water is relatief duur en voegt denk ik niks toe tbv de darkstart.
Zeker niet als je daarna gaat verversen met kraanwater.

Denk uiteindelijk dat we met ongeveer dezelfde vragen zitten :p
 
Hoi Louis,

1. In principe niet lijkt mij, als het maar niet vochtig is kan het niet zoveel kwaad. Als er wel vocht in de buurt is heb je kans op schimmel.
Hout wil nog wel eens gaan drijven totdat het helemaal volgezogen is met water. Kan meerdere dagen duren. Dus meestal laat ik dat eerst in een bak of emmer even dobberen zodat ik, voor het vullen van de bak, meteen goed kan zetten omdat het al zwaar is.
2. Dit kan ik niet beantwoorden zonder meer info. Ik ben vooral benieuwd waarom je een darkstart doet, osmose water gebruikt en zoveel water gaat wisselen in het begin?
Puur osmose water moet je nooit toevoegen (enkel is een keer om verdamping te compenseren), dus je voegt altijd zouten toe aan je osmose water voordat je je aquarium met osmosewater vult of ververst (neem aan dat je dit wist, maar meld het toch ff). Als je leidingwater gaat gebruiken om te verversen 'verdun' je de zouten die je zelf hebt toegevoegd met de zouten uit leidingwater. Daarmee doe je het effect van osmosewater (en dus 'zelf je zoutenmix kunnen samenstellen') eigenlijk teniet. Als je met kraanwater gaat verversen zou ik niet met osmosewater beginnen.
Ik vraag mij sowieso af waarom je dagelijks wil verversen, dat kan ook nadelig zijn voor de opstart van je bak.
3. Geen idee. Ik ben team voedingsbal :)
Owke thx ik heb een foutje gemaakt inderdaad. Bij darkstart moet je geen water wissels doen toch? Maar voor hem op te starten gebruik ik dan gewoon leiding water?

Zodra al de amonia uit het water is doe ik zoveel mogelijk water er uit en dan beplanten en vullen met deel osmose water en deel kraan water? Heb maar vat van 100 l voor osmose water op te slaan. Daarom dus
 
Owke thx ik heb een foutje gemaakt inderdaad. Bij darkstart moet je geen water wissels doen toch? Maar voor hem op te starten gebruik ik dan gewoon leiding water?

Zodra al de amonia uit het water is doe ik zoveel mogelijk water er uit en dan beplanten en vullen met deel osmose water en deel kraan water? Heb maar vat van 100 l voor osmose water op te slaan. Daarom dus
Inderdaad zou ik tijden darkstart geen waterwissels doen. Bij voorkeur gebruik je wel hetzelfde soort water als waar je je vissen in gaat houden. Bacteriën voelen zich namelijk ook fijn onder condities waar ze opgroeien. Als je dan ineens volledig andere waterkwaliteit hebt, hebben ze ook aanpassingstijd nodig.
Voor wat betreft Osmose, je kan inderdaad een deel Osmose doen, 50/50 is bijvoorbeeld wel gangbaar. Echter vind ik dat persoonlijk nooit een goed uitgangspunt. Het leidingwater in Nederland was in het verleden soms erg hard op sommige plekken. Dat is tegenwoordig niet meer het geval, drinkwaterbedrijven ontharden het water zelf ook al, om klanten zachter water aan te kunnen bieden.
Als je het dan zelf nog verder gaat ontharden, krijg je misschien wel te zacht water. Dit bevat te weinig zouten, waardoor je o.a. problemen kunt krijgen met de pH van het water.

Met andere woorden, hoeveel Osmose water je moet gebruiken om het kraanwater te verdunnen is afhankelijk van:
- Waarom wil je Osmose gebruiken (welke vissen krijg je er in en waarom hebben ze 'verdund kraanwater' nodig)?
- Wat is de kwaliteit van het drinkwater? (kan je op internet vinden op de site van het drinkwaterbedrijf)
 
Owke thx ik heb een foutje gemaakt inderdaad. Bij darkstart moet je geen water wissels doen toch? Maar voor hem op te starten gebruik ik dan gewoon leiding water?

Zodra al de amonia uit het water is doe ik zoveel mogelijk water er uit en dan beplanten en vullen met deel osmose water en deel kraan water? Heb maar vat van 100 l voor osmose water op te slaan. Daarom dus
Nee , bij een Plantles Cycle doe je geen waterwissels. Ikzelf doe op de dag van opstarten het volgende:
- heater en filter uitzetten
- binnenkanten van de ramen even schoonmaken
- zo veel mogelijk water eruit: 1x100%
- alles beplanten
- afvullen met leidingwater
- heater, filter en Co2 aansluiten

- de dag erna een waterwissel van 50%. Probeer zo mijn mogelijk de bodem te verstoren
- ik gebruik zelf altijd 50% osmose en 50% leidingwater. Zo hoef ik niet in de weer met het aanvullen van mineralen, er blijft genoeg over
- en dan de wekelijke waterwissels. Bij Tropica soil is een wekelijkse waterwissel van 30% voldoende

- Belichting starten voor 6 uur per dag voor de 1e 3 weken, daarna langzaam opbouwen tot 8 uur per dag
- Voeding: Tropica Specialised (macro's) en de Tropica Premium (micros) Direct de volledige dosering.
- Kalium direct vanaf dag 1 de normale dosis (target 20ppm)
- CO2: direct starten. (licht groene dropchecker met 20ppm indicatievloeistof)

Dit is mijn opstart schema voor een bakje met aquasoil als bodem. Dat wil niet zeggen dat dit de 'beste manier' zou zijn.
Maar dit is mijn manier van werken en ik behaal daar wel leuke resultaten mee.
 
Nee , bij een Plantles Cycle doe je geen waterwissels. Ikzelf doe op de dag van opstarten het volgende:
- heater en filter uitzetten
- binnenkanten van de ramen even schoonmaken
- zo veel mogelijk water eruit: 1x100%
- alles beplanten
- afvullen met leidingwater
- heater, filter en Co2 aansluiten

- de dag erna een waterwissel van 50%. Probeer zo mijn mogelijk de bodem te verstoren
- ik gebruik zelf altijd 50% osmose en 50% leidingwater. Zo hoef ik niet in de weer met het aanvullen van mineralen, er blijft genoeg over
- en dan de wekelijke waterwissels. Bij Tropica soil is een wekelijkse waterwissel van 30% voldoende

- Belichting starten voor 6 uur per dag voor de 1e 3 weken, daarna langzaam opbouwen tot 8 uur per dag
- Voeding: Tropica Specialised (macro's) en de Tropica Premium (micros) Direct de volledige dosering.
- Kalium direct vanaf dag 1 de normale dosis (target 20ppm)
- CO2: direct starten. (licht groene dropchecker met 20ppm indicatievloeistof)

Dit is mijn opstart schema voor een bakje met aquasoil als bodem. Dat wil niet zeggen dat dit de 'beste manier' zou zijn.
Maar dit is mijn manier van werken en ik behaal daar wel leuke resultaten mee.
Owke goed, maar ik ga toch sowieso bij 30% water wissel ( osmose water) gh of gh/kh plus moeten toevoegen?

Het onderwerp van de plantenvoeding snap ik niet goed hoeveel en wanneer.

Is er geen goede all in one voeding?
 
Inderdaad zou ik tijden darkstart geen waterwissels doen. Bij voorkeur gebruik je wel hetzelfde soort water als waar je je vissen in gaat houden. Bacteriën voelen zich namelijk ook fijn onder condities waar ze opgroeien. Als je dan ineens volledig andere waterkwaliteit hebt, hebben ze ook aanpassingstijd nodig.
Voor wat betreft Osmose, je kan inderdaad een deel Osmose doen, 50/50 is bijvoorbeeld wel gangbaar. Echter vind ik dat persoonlijk nooit een goed uitgangspunt. Het leidingwater in Nederland was in het verleden soms erg hard op sommige plekken. Dat is tegenwoordig niet meer het geval, drinkwaterbedrijven ontharden het water zelf ook al, om klanten zachter water aan te kunnen bieden.
Als je het dan zelf nog verder gaat ontharden, krijg je misschien wel te zacht water. Dit bevat te weinig zouten, waardoor je o.a. problemen kunt krijgen met de pH van het water.

Met andere woorden, hoeveel Osmose water je moet gebruiken om het kraanwater te verdunnen is afhankelijk van:
- Waarom wil je Osmose gebruiken (welke vissen krijg je er in en waarom hebben ze 'verdund kraanwater' nodig)?
- Wat is de kwaliteit van het drinkwater? (kan je op internet vinden op de site van het drinkwaterbedrijf)
Ik wil osmose gebruiken omdat, ik gelezen en gehoord heb dat de idiaale waarde 120 tds is. En mijn water uit de leiding is 270 en je kan deze dan aanleggen van bijna 0 naar 120 tds.

Vissen ben ik nog niet helemaal uit.

Ik woon trouwens in België.

Wat raad jij me aan om te doen?
 
Ik zou eerst kiezen wat voor vissen je wil en vervolgens kan je bepalen welke waterkwaliteit je nodig hebt. Ik zou niet onnodig met osmosewater bezig gaan.
TDS van 270 is namelijk voor veel vissen helemaal niet verkeerd.
Nadeel aan TDS is dat hey een verzamelparameter is, je meet dus met 1 waarde heel veel stofjes, dus lastig te interpreteren.
Sommige vissen stellen bepaalde eisen aan je water (temp, hardheid, pH, KH). Je kiest vissen die ongeveer dezelfde condities nodig hebben en dan zorg je dat je goed water voor ze hebt. Osmose kan daar heel geschikt voor zijn, dat zeker, maar is niet per definitie nodig.
Dus kijk eerst eens wat voor vissen je leuk vindt :) en dan kunnen wij je wel helpen met het water dat daarbij hoort!

Overigens weet ik van Pidpa en de Watergroep dat ze hun waterkwaliteit per regio ook op hun site hebben staan. Andere belgische drinkwaterbedrijven ken ik niet.
 
Ik zou eerst kiezen wat voor vissen je wil en vervolgens kan je bepalen welke waterkwaliteit je nodig hebt. Ik zou niet onnodig met osmosewater bezig gaan.
TDS van 270 is namelijk voor veel vissen helemaal niet verkeerd.
Nadeel aan TDS is dat hey een verzamelparameter is, je meet dus met 1 waarde heel veel stofjes, dus lastig te interpreteren.
Sommige vissen stellen bepaalde eisen aan je water (temp, hardheid, pH, KH). Je kiest vissen die ongeveer dezelfde condities nodig hebben en dan zorg je dat je goed water voor ze hebt. Osmose kan daar heel geschikt voor zijn, dat zeker, maar is niet per definitie nodig.
Dus kijk eerst eens wat voor vissen je leuk vindt :) en dan kunnen wij je wel helpen met het water dat daarbij hoort!

Overigens weet ik van Pidpa en de Watergroep dat ze hun waterkwaliteit per regio ook op hun site hebben staan. Andere belgische drinkwaterbedrijven ken ik niet.
Goed, ik doe eigenlijk osmose water voor de platen. Niet echt voor de vissen. Uiteraard kijk ik ook naar de vissen!
 
Waar ik ook nog niet aan uit ben is, het reminiraliezeren van het water, deze stenen in bijlage komen van de eurotuin. Vrij goedkoop. Maar je moet je water aanlengen met GH OF GH/kh plus. Ik las da seiryu stenen je kh omhoog doet. Zijn dit zo stenen?

Heb helaas de verpakking weg gedaan
 

Bijlagen

  • 2E47FB90-4FBD-481D-A293-61245033D57E.jpeg
    2E47FB90-4FBD-481D-A293-61245033D57E.jpeg
    259.7 KB · Weergaven: 46
  • CBF1E38A-BE62-47E9-9647-6F81047A2D47.jpeg
    CBF1E38A-BE62-47E9-9647-6F81047A2D47.jpeg
    252.9 KB · Weergaven: 49
Om te testen of ze de kh verhogen kun je er een beetje azijn overgieten en als ze bruisen dan is dat het geval. Zelf heb ik geen ervaring met deze stenen.
 
Om te testen of ze de kh verhogen kun je er een beetje azijn overgieten en als ze bruisen dan is dat het geval. Zelf heb ik geen ervaring met deze stenen.beda

Dankje voor de tip, ik heb ze deze ochtend in een emmer gelegd met water en de kh gemeten van het tap water, 7-8 ik laat ze er nu gans de dag in ga ik straks een hogere kh meten indien ze afgeven?
 
Ik zou ze testen met azijn want als ze heel weinig afgeven dan zal de kh morgen denk ik niet veel veranderd zijn. Druppels zijn ook maar een indicatie van de kh dus dat is dan altijd lastig om vast te stellen denk ik.
Het hangt ook af van hoeveel liter de bak is waar ze inkomen mochten ze iets afgeven maar om zeker te zijn zou ik de azijntest doen.
 
@Gino88 had recent ergens iets waaruit bleek dat de azijn test niet goed zou werken / niet klopt. Kan jij die link hier nog een keer delen Gino? Ik kan ‘m niet vinden.
 
Misschien dat Gino daar zelf op kan reageren want normaliter zou dat moeten werken en veel leden testen zo de stenen.
 
Hoer zie ik een post van hem van een Engelstalige site:


Ik heb het niet allemaal gelezen want Engels is niet mn sterke punt,
 
Hoer zie ik een post van hem van een Engelstalige site:


Ik heb het niet allemaal gelezen want Engels is niet mn sterke punt,
Dat is m inderdaad
 
Ik lees wel de volgende zin maar ja dat heeft betrekking op het gerucht dat die stenen niet bruikbaar zijn en dat is denk ik kort door de bocht.
Most aquarium owners know the “fact” that if you drop vinegar on a rock and it bubbles, the rock can’t be used in the aquarium. This “fact” is simply wrong. Very wrong.
 
First off the “vinegar test” doesn’t work, period. If drops of vinegar are put on a rock that is calcium carbonate, the vinegar is too weak of acid to “fizz” and bubble.
 
Het enige wat ik weet is dat het vaak wel zo wordt getest en dat velen al stenen hadden die gingen bruisen. Misschien is een sterker zuur beter maar ja dat heb je niet altijd in huis denk ik.
 
De stenen liggen nu al bna 9uur in de emmer, meet ongeveer het zelfde 7 - 8. Denk dat de stenen geen kh afgeven. Of kan dit ook verschillen door dat het water op kamer temp gekomen is?

Tds van kraan water en emmer zijn het zelfde
 
@Gino88 had recent ergens iets waaruit bleek dat de azijn test niet goed zou werken / niet klopt.
Het enige wat ik weet is dat het vaak wel zo wordt getest en dat velen al stenen hadden die gingen bruisen. Misschien is een sterker zuur beter maar ja dat heb je niet altijd in huis denk ik.
Inmiddels is het artikel gevonden zie ik. :)

Het punt dat die man (wetenschapper, chemicus) maakt is eigenlijk: los ervan of zo'n zuurtest met azijn nou bubbels geeft of niet: het zegt volgens hem niets over de geschiktheid van stenen voor een aquarium. Kort gezegd is de invloed van kalkhoudend gesteente heel erg beperkt. Het kan in bepaalde gevallen (in zuur water met name) iets oplossen in het water en zal dan een beetje invloed uitoefenen op de pH en hardheid. Dit kan eigenlijk qua waarden niet uit de hand lopen en is in 99% van de gevallen totaal zonder consequenties voor je vissen. Alleen voor bepaalde, specifieke vissoorten kan het voor de kweek wenselijk zijn om álle invloeden op de waterhardheid, hoe klein soms ook, onder controle te houden.

Maar meestal maken mensen zich dus druk om niks. Het stenenverhaal is een van de vele doorvertelde dingen in deze hobby waar je vraagtekens bij kunt zetten. Veel mensen vinden het fijn om verteld te worden hoe dingen zitten en willen er niet te veel bij nadenken. Dat is hun goed recht. En het houdt types als ik, die daar juist allergisch voor zijn (en voor al het onnodige gedoe dat mensen zich zo op de hals halen) van de straat.... ;) want dan hebben we weer wat te mopperen en discussiëren.
 
Moet ik dan gh of gh/kh plus toevoegen hahaha
 
Je laatste vraag snap ik even niet maar het is nog vroeg.
 
Wel, osmose water moet je reminiraliezeren naar ongeveer 120 tds toch anders sterven je vissen. Ik heb gelezen dat je dat doet met gh + of gh/kh+. Sommige objecten zorgen dat je kh stijgt dus dan moet je enkel gh toevoegen. Zou een wekelijkse wissel van ongeveer 40 % zijn.

Het is een scape met een paar stenen wat hout en redelijk wat planten.


Ik stel veel vragen omdat ik deze keer een mooie bak wil en niet zoals mijn vorige een kleine ramp. 😀
 

Terug
Bovenaan