Opstart verkorten, zinvolle onzin?

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door AF-Beheer, 27 nov 2018.

View Users: View Users
  1. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003
    Deze EU is met medewerking van sschot en World Citizen tot stand gekomen waarvoor onze dank.

Het starten van een bak heeft tijd nodig. Dit omdat er organismen moeten gaan ontwikkelen die de kringloop binnen het stukje natuur in de meestal glazen bak in stand moet gaan brengen en houden, zodat de flora en fauna welke wij willen gaan houden hier zonder al te grote problemen niet direct zullen dood gaan.......

Dit betekent dat de stikstof kringloop op gang moet komen met de hierbij benodigde organismen. Dit proces kost tijd. (zie de biologie les van vroeger) Hoeveel tijd dit precies kost weten wij niet helemaal, maar door nitraat en nitriet te meten, kunnen we redelijk zien welke omzettingen er plaats vinden en in welk stadium de organismen zijn......

Na een week of 4 tot 6 is de bak dan klaar voor de fauna, de flora kan ook mee starten zonder dat de stikstofkringloop op orde is.

Nu zijn er genoeg ideeën en theorieën en praktische handelingen en middeltjes die zouden helpen dit proces sneller op te starten, waardoor wij als ongeduldig wezen eerder fauna in onze bak kunnen steken.....

Maar, wat kunnen de experts hier nu over zeggen?

- wordt de opstart korter door te enten?
    - zijn het toevoegen van preparaten zinvol om te verkorten, buiten het financiële gewin voor de verkoper?
    - wat zijn de risico's van verkorten, of zijn deze er niet?
    - wat zijn de voordelen?
    - wat zijn de nadelen?
    - wat is nu 't beste?

We horen graag al jullie kennis, ervaring, studie's, ideeën en expertise over dit onderwerp, ook omdat bijna elke (her)startende aquariaan wederom met deze vraag en dit thema komt!

Zoals altijd, hou het gezellig, leuk en vol respect, maar laat er ook een mooi document uitkomen wat iedereen helpt bij zijn of haar opstart!

2. Marc1969

Marc1969

Lid geworden:
    16 jul 2018
  3. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Enten in het filter. en indraaien is met 4 weken goed.

Slakje of vlokvoer verkruimelen. in het water.
    Dan meten. op nitriet.

Niet teveel vis ineens erin.

4. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Verkorten kan wel degelijk, daar kun je heel goed slakken voor gebruiken in combinatie met het enten van het filter, dan kan je met 2 weken al klaar zijn, wij doen het altijd zo, niks mis mee. Middeltjes gebruiken we er niet voor dan alleen opstartbacterien in het filter te doen.
    Voordelen is dat je veel sneller bewoners kan toevoegen/verhuizen, nadelen heb ik nooit kunnen ontdekken

5. JdeV

JdeV

Lid geworden:
    12 jul 2014
    Als je het filter niet ent is een paar weken wel nodig.
    In het geval van goed enten van het filter durf ik het wel aan om het aquarium direct op te starten.

2 jaar geleden heeft mijn zusje mijn bak een complete make-over gegeven. Alles is eruit gegaan, nieuwe bodem in gemaakt en nieuwe planten/hout. Het filter is geënt met materiaal uit haar filter wat al enkele jaren draait.
    De bezetting qua vis is er binnen een dag weer ingegaan en zwemt nog steeds vrolijk rondt. Hierbij wel een kleine opmerking dat ik een geen zwaar vissen bestand heb, dit zal ook van invloed zijn.

6. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Als het filter goed wordt geënt is de indraaiperiode veel korter, of zelfs onnodig.
    Maar ja, wat wordt er nou met enten bedoeld? Een ingedraaide filterspons in het nieuwe filter knijpen? Biologisch filtermateriaal overzetten? Oud water gebruiken?

Oud water gebruiken is nutteloos, dat weten we allemaal inmiddels wel.

Een filterspons in het nieuwe filter uitknijpen heeft nut, maar vaak is het niet genoeg om de indraaiperiode te kunnen overslaan.

Filtermateriaal van een ingedraaid filter gebruiken is mijn favoriete manier om een bak op te starten. Zo verzeker je dat je een grote hoeveelheid gezonde bacteriën overzet.
    Mijn 60cm is op deze manier ingedraaid, en in de Betta bak die ik zondag heb opgezet zit nog geen ammonia, wat bij een niet ingedraaid aquarium na 3 dagen ontstaat.

Uiteraard is het belangrijk om dagelijks te controleren op ammonia en nitriet. Het beste kun je een week wachten voor je vissen toevoegt, als er dan nog geen ammonia of nitriet aanwezig is, is de bak goed ingedraaid.

7. edje555

edje555

Lid geworden:
    11 nov 2015
    Bacterien hechten bij een steriele bak dus helemaal nieuw inclusief nieuw schoon filter na 24uur pas op de media en na 48uur is het verdubbeld, dus ja dan heb je wel 4weken nodig om te rijpen van je filter.

Middeltjes om op te starten zijn er ook maar of dat echt werkt hangt van het product af en houdbaarheid, gel balletjes die langzaam oplossen met bacterien inwendig in een vloeistof schijnen goed te werken om aan een nieuwe aquarium toe te voegen.

Gebruik je oud filtermateriaal uit een bestaand filter dat draait dan is het in 2weken vis klaar maar let wel op een aquarium is pas echt gerijpt na 6maanden met genoeg bacterien in de bodem dus nog fragiel de eerst 6 maanden en gevoelig voor veranderingen in water waarde schommelingen en afvalstoffen zoals van vissen.
    De bodem en plekken waar de Arearobe bacterien in en op zijn gehecht vangt vaak de klap op na een schoonmaakbeurt van het filter, tenzij je natuurlijk 2 filters hebt draaien en om en om reinigt dan vangt dit elkaar op.

Heb je een filter dat in is gedraaid op een ander aquarium en meteen over zet op een nieuwe ingericht Aquarium kunnen vissen er al na 24uur in ! geen probleem mits geen overbezetting aan vis.

8. MarlonnekeW

MarlonnekeW

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Waarom is oud water gebruiken zinloos? Volgens mij is bijna al het aquariumwater qua chemische samenstelling (ph, kh, gh enz.) anders dan kraanwater. Kijk alleen al naar de kleur van aquarium water (meestal gelig tot bruin) in vergelijking met kraanwater (wit/doorzichtig).

Zou je gelijk opstarten met nieuw water, dan zwemmen de vissen in een bak met kraanwater. Zou je 'oud' water van andere bakken gebruiken, dan heb je gelijk aquariumwater met bv tannines erin enz. Zeker bij bepaalde soorten, die specifieke waterwaardes nodig hebben, zal dit een hoop uitmaken.

Als je indraaien alleen ziet als puur de stikstofkringloop, dan heeft 'oud' water misschien niet zoveel effect, maar als het gaat om het bereiken van een natuurlijk evenwicht in al zijn facetten, dan kan het m.i. wel degelijk een hoop helpen.

Bertus vindt dit leuk.
  9. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Helemaal mee eens, denk ook aan de aanwezige plantvoedingen en µS waarden.

10. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011

Omdat de goede bacterien die wij nodig hebben eigenlijk alleen in je filter en de bodem zich hechten. Om een goede ph en kh te verkrijgen is het prima bruikbaar maar goede bacterien zet je hier eigenlijk niet mee over.

tuinkabouter en MaestroCygni vinden dit leuk.
  11. edje555

edje555

Lid geworden:
    11 nov 2015
    Omdat nieuwe planten nog vrijwel niet veel doen in een nieuw Aquarium, de planten gaan een aanpassing fase van minstens 1week door om hun wortelstelsel te vormen en ook aan het licht aan te passen.
    Alle overtollige stoffen die je meeneemt met het oude Aquarium water kunnen algenbloei of algen veroorzaken door het afsterven van bacterien en een sterke kaamlaag bevorderen waardoor de gasuitwisseling wordt belemmetd en de bak niet op gang wil komen door te weinig zuurstof.
    Hoe meer zuurstof hoe actiever Arearobe bacterien zijn en zich sneller vermedigvuldigen, je hebt meer bacterien activiteit boven de PH 7 dan bij een lage PH onder 7.

Verder kan je ook veel algensporen mee nemen vanuit een oude bak die zich op decoratie en planten gaan hechten en ook allerlei problemen gaan geven bij de opstartfase immers de planten doen nog weinig de 1e week dus alle plantenvoeding en overige stoffen zullen de algen heel blij mee zijn !

12. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Het blijft een onderwerp met heel veel invalshoeken en ideeen, waar er toch ook stukjes persoonlijke voorkeur en/of doelstelling een aanvullende rol spelen in dit fenomeen.

- wordt de opstart korter door te enten?
    Enten is een deel van de bacterie cultuur overzetten in het aquarium, zodat deze sneller op het gewenste punt is.
    Een spons uitknijpen of dat soort zaken zal dus wel helpen bij een iets snellere bacterie cultuur opbouw, maar naar mijn mening blijft een goede periode noodzakelijk om de cultuur lekker te laten groeien en rijpen, dus ik zou altijd een 4 weken aanhouden, ook na enten.
    Wanneer een filterinhoud deels of geheel wordt overgezet, dan ben ik er redelijk van overtuigt dat de indraai periode korter kan zijn, maar ook dan zou ik persoonlijk toch kiezen voor een indraai periode, omdat de bodem sowieso nog niet meedoet.

Water enten is volgens mij onzin, omdat hier "niets" in zit.

Vissen in een kale bak plaatsen, zonder bodem, zonder filter maar met een dagelijkse verversing is echter ook geen probleem, maar vraagt dus om een heel andere aanpak.

- zijn het toevoegen van preparaten zinvol om te verkorten, buiten het financiële gewin voor de verkoper?
    Er schijnen bacterie stammen op deze manier aan het aquarium te kunnen worden toegevoegd, maar deze komen "vanzelf" ook, dus of dit echt helpend is, dat zou met microscopisch en biologisch onderzoek bekeken moeten worden, maar zonder dergelijk onderzoek hou ik het op vooral financieel gewin voor de verkopende partij.

- wat zijn de risico's van verkorten, of zijn deze er niet?
    Ik vind dat er zeker risico's zijn.
    Door oud materiaal te gebruiken, kunnen er ook ongewenste zaken in de nieuwe bak komen. Deze krijgen dan ook direct de gelegenheid zich te vermeerderen, waardoor bijv. ziekte of verzwakkende omstandigheden al direct aanwezig zijn

- wat zijn de voordelen?
    De hoogte van de nitriet piek en de duur kunnen mogelijk iets verkort worden, maar blijven volgens mij aanwezig
    Het zou mogelijk kunnen zijn om iets sneller iets meer vis toe te voegen
    Het geeft een beeld dat je iets doet, dus heb je een goed gevoel

- wat zijn de nadelen?
    zowel gewenste als ongewenste zaken kunnen in de bak komen
    er is geen duidelijk antwoord hoe kort het nu kan zijn, het blijft dus koffiedik kijken en/of meten
    haastige spoed is zelden goed
    geduld is soms lastig op te brengen, maar volgens mij de basis voor een stabiele bak, zowel bij opstart als later

- wat is nu 't beste?
    Ik persoonlijk vind een opstart van 4 tot 6 weken altijd het beste, laat de natuur lekker haar gang gaan, gebruik deze tijd om zaken voor te bereiden of uit te zoeken en begin rustig en bouw gewoon langzaam op. En gebruik deze tijd om bijv. de waterwaardes te sturen op het voor de vissen gewenste niveau

En bijzondere omstandigheden vragen om bijzondere acties, maar dat is geen basis opstart in mijn persoonlijke optiek en nood breekt wetten op een dergelijk moment

13. MarlonnekeW

MarlonnekeW

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Ik denk persoonlijk dat er verkeerd tegen indraaien aangekeken wordt. Er is voornamelijk aandacht voor de stikstofkringloop en dat is eigenlijk best wel jammer. Wat je eigenlijk doet, is een simpele bak met water, veranderen in een soort mini ecosysteempje. Daarin spelen ook hele andere factoren een rol dat alleen hoe lang je moet wachten voordat je goede bacteriën krijgt.
    Ik heb laatst bv een bak opnieuw opgestart met allemaal planten uit een bepaalde biotoop. Achteraf was dit nogal stom, want het bleken allemaal zeer moeilijke planten te zijn en niet geschikt voor mijn, op dat gebied, nogal low-tech aquarium. Het gevolg was dat ze na een paar weken allemaal begonnen af te sterven. Ik kreeg met veel te veel plantenresten te maken, waardoor de hele bak uit balans raakte. Volgens het 'normale' principe van de stikstofstofwisseling was mijn bak goed ingedraaid (met een filter dat al heel lang draaide), maar eigenlijk was dit niet het geval, omdat ik niet lang genoeg gewacht had om te kijken of de planten goed zouden aanslaan.

Persoonlijk kom ik steeds meer tot de conclusie dat je niet een standaard regel kunt opstellen hoeveel weken je nodig hebt om in te draaien. Als ik als planten alleen een paar stukken hout met Anubias en bv een paar crypto's gehad had, was dat moment er veel sneller geweest.

Wat betreft het water; ik heb, vooral toen ik pas begon met de hobby, veel gemeten en alles opgeschreven. Als ik bakken indraaide met kraanwater, zag ik altijd hetzelfde patroon; een kh en gh rond de 7-8 en een ph van 7.5. Later veranderde dat. Het is me steeds opgevallen dat dit best wel lang duurt, zelfs een paar maanden. Door oud water te gebruiken is daar dus echt veel tijd te winnen.

Ik heb inmiddels al best wel veel bakken opgestart of opnieuw opgestart en elke keer dagelijks gemeten. Ik heb echt nog nooit in al die keren iets van nitriet gemeten. Of ik nu 5 weken gewacht heb, of na 1,5 week heel voorzichtig begonnen ben met een paar bewoners toe te voegen met of zonder enten. Dat er altijd een nitrietpiek komt, is in m.i. dus echt een fabeltje.

Huipie vindt dit leuk.
  14. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Een ingedraaide bak is voor mij (en voor velen) een bak waar de vissen niet dood zullen gaan aan ammonia of nitriet vergiftiging.

Wat jij beschrijft noem ik een rijpe bak. Een bak waarin zich als het ware een ecosysteem heeft gevormd die veel stabieler is dan een net opgestarte bak. Ook hier is oud water nutteloos, vind ik. Vooral als het minder dan 50-60% van de inhoud is.

En wat wil je van het oud water hebben? Tannine? Kun je ook zelf aan een nieuwe bak toevoegen.

Wil je een andere pH? Turf en osmosewater doen wonderen.

Wil je de micro-organismen die in een rijpe bak zitten? Dan moet je mos, algen of organisch afval uit een rijpe bak toevoegen.

RichD1011 vindt dit leuk.
  15. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Indraaien is voor mij ook een kwestie van de stikstofkringloop rond hebben, het nut van oud water zie ook ik in veel gevallen niet in.
    ik ververs 50-60% per week, veel oud water zal er dus ook nooit in mijn bak aanwezig zijn. oftewel ik heb altijd nieuw water en het overzetten daarvan slaat nergens op.

is maar hoe je het ziet, ook een bak die 2 maanden heeft staan draaien is nog onstabiel. die stabiliteit komt pas namate je bezetting gaat toevoegen.

Jazeker, maar wat valt er onder enten? filtermateriaal overzetten? bodem overzetten? vissen inzetten?

Indien je veel vis tegelijk moet toevoegen (ivm territorium vormers) is easy life filtermedium, of een pak zeoliet in je filter een uitkomst. dus in dat geval zeker zinvol.
    in andere gevallen zou ik zeggen van niet.

na 2 weken vis toevoegen heeft risico, na 2 maanden vissen toevoegen heeft ook risico.
    risico is er altijd, want een bak draait niet "in" zonder belasting.
    indraaien betekend voor mij de belasting rustig opbouwen.

voordelen van wat?

nadelen van wat?

laat een bak altijd even een 2 weken draaien, maar dat is meer om te kijken of er geen gekke dingen tevoorschijn komen zoals schimmels ect. begin dan met een sterke vissoort toe te voegen.
    in het geval van meerdere territorium vormers: alles in 1x erin.

Heb zelf overigens nog nooit nitriet gemeten, niet tijdens het indraaien en ook niet na het "te" grondig reinigen van mijn filters.
    snap overigens wel dat er een heel verschil zit tussen een bak indraaien voor een aantal taaie Malawi's, of een paar hele gevoelige labyrint soorten.

16. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Verbaas me altijd weer hoe dat indraaien benadert wordt door een hoop liefhebbers
    Bak inrichten water er in o ja ook nog een beetje voer er in verkruimelen en dan maar wachten tot er wat gebeurt:juggle::S
    Bacteriën moeten kunnen groeien en daar hebben ze wel voedsel voor nodig en voor dat je dat hebt ben je met de genoemde methode wel een paar weken verder inderdaad
    Een ander benadering en sneller is denkbaar
    bv het toevoegen van een goede bacterie starter wordt immers door lfs ook gebruikt om verkoopbakken klaar te stomen die hebben geen tijd om 4 weken te wachten lijkt me:sorry::D
    Zelf heb ik twee mogelijkheden in gebruik
    1 bak inrichten paar druppels ammoniak er in en na 48 uur enkel vissen toe voegen
    2 bij nood bak inrichten bacterie kweken in dit apparaat https://www.aquaplantsonline.nl/wat...ial-activator-fw-3000-kweekset-voor-bacterien toevoegen en vissen er in.
    daarnaast heb ik net zoals
    Aan geeft nog nooit geen nitriet gemeten in gevaarlijke waarden
    Lijkt mij er op dat als je bak nitriet bevat er toch wat mis is met je gebruikte opstart.

17. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ook als je een bacterie starter gebruikt moet je bijvoeren. De bacteriën in de starter moeten ook gevoerd worden.

Een starter betekent trouwens niet dat je gelijk vissen kunt toevoegen. Je kunt geluk hebben, maar dat is zeker niet altijd het geval

18. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Daarbij is het maar de vraag of in die bacteriestarter ook de goede bacterien zitten want daar is ook nogal wat discussie over zo af en toe. Er zit nogal wat verschil tussen als ik alles mag geloven.

NicoleE vindt dit leuk.
  19. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Zal inderdaad af hangen hoe groot de bak is de manier van inrichten en het gebruikte bodem materiaal en of je deze goed hebt gespoeld.
    De voeding van de bacterie wordt aan geleverd door de vissen in dit geval en het eten wat ze krijgen en het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een heel bestand gelijk er in doet
    Ik ga er van uit wat de firma bij gebruikte starter levert ook de juiste verhoudingen heeft.
    Ik zelf heb er fijne ervaringen mee en daar gaat het om ten slotte toch:thumbs::D

20. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
  21. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Nitrivec is nodig voor denitrificerende bacterie, die traag groeit, dus de geef je een starter er bij.

Deden ze vroeger !!!

22. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Het schijnt dus dat een “nitrietpiek” ook slechts enkele minuten/uren kan duren, zelfs met dagelijks testen kan je een dodelijke concratie dus missen en zo onopgemerkt blijven.
    Het niet meten van nitriet is dus niet per definitie een teken dat je nitrietpiek wel of niet is geweest.

Apisto, Cornelius en jessicapilon vinden dit leuk.
  23. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Bedoel je niet de nitrificerende?

Bertus vindt dit leuk.
  24. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    De nitrificerende. / was te snel met tikken. Heb je ook met wit water uit het filter.

Ook dode bacterie, en zuurstofloos water. Schoon filter, he. te schoon.

7 vissen dood.

Ook de 3 kuhli,s/ en 4 andere, di ik al jaren had.

Laatst bewerkt: 8 dec 2018 om 10:12
    jessicapilon vindt dit leuk.
  25. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ja ik dacht al dat je een tikfoutje had gemaakt;)

Bertus vindt dit leuk.
  26. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Als ik een nieuw aquarium opstart spoel ik het grind erg goed schoon en vul het aquarium voor de helft met leidingwater. De beplanting en hout doe ik vervolgens in het aquarium samen met twee of drie emmers water uit een goed draaiend aquarium. Vervolgens vul ik het aquarium verder en sluit een pomp aan met daarin nieuwe filterwatten. Andere vulling voor mijn pompen gebruik ik niet. Na een dag filteren hevel ik een emmer water af en “ spoel “ met dat water de planten. Het water weer in de bak kiepen richting de inlaat van het filter waardoor stofvuil van planten gespoeld wordt. Dit doe ik nog een paar keer met enkele uren daartussen. Na nog een dag filteren doe ik wat vissen in het aquarium die ik de dag erna voer. Kunnen ze eerst even bijkomen.
    Een nieuw aquarium opstarten duurt bij mij dus twee tot drie dagen. Ik heb me nog nooit verdiept in nitrietpieken en dergelijke en heb ook geen plannen in die richting: vind het heel erg overdreven en voor mij overbodig.

Hobbygroet Jos Hut

flipper34 en RichD1011 vinden dit leuk.
  27. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Ja, moet je wel eerst een goed ingedraaid filter hebben.
    Anders duurt het toch langer.
    Omdat je anders de nitrificrende bacterie mist.

28. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Ik mis niets. Alle aquaria die ik opstartte doen het vanaf meet af aan goed. En dat is nog steeds zo. Ik heb geen storende algen in de aquaria en een algenplaag heb ik nog nooit gehad. En toch al meer dan een halve eeuw bezig waarvan een jaar of dertig zeer succesvol bij keuringen met een Hollandse plantenbak.

Hobbygroet Jos Hut

Fruyit en RichD1011 vinden dit leuk.