Opstart algen


Y

yov

Guest
Ik heb mijn aquarium opgestart en geënt op 3/12 en heb sinds het begin last van algen.

Vandaag zien deze er zo uit:

Bekijk bijlage 5327
Bekijk bijlage 5328
Bekijk bijlage 5329

Waarde's 1 dag na het toevoegen van voeding.

Ph 6,8 KH 5 GH 10 N02 0,1 N03 5-10 NH4 0,05 P04 0,6<0,8 02 10 Fe 0,2 CO2 23,8

Mijn verlichting heb ik al 1 uur vermindert en naar 30% teruggeschroefd dit in stappen sinds 8/12. Ook heb ik enkele dagen Zuurstofwaterer gespoten. Maar deze algen blijven groeien! welke adviezen kunnen jullie nog geven?

Alvast bedankt,

Yov
 
Vaak zie je wel wat algen bij de opstart omdat je dan verhoogde nh3/4 hebt en dat is een boost voor algen. een co2 van dik 23 zou voldoende moeten zijn voor een gemiddelde bak. Wel is de po4 nog laag en dat mag gerust minimaal 1,0 zijn.
 
Zit er Co2 op of voeg je een vloeibare koolstofbron op?
C02 word toegevoegd en heeft nachtventiel. EasyCarbo ben ik voorlopig met gestopt.

Wat versta je hier onder?

H202 werd rechtstreeks op de algen gespoten :
http://catweazle.rgkoelman.nl/(S(3mpfrgj2drahzr45brezerv0))/artikelen/h2o2.aspx

nu ook met gestopt want het werkte niet dusja..

ik kan de PO4 niet verhogen zonder de rest omhoog te krijgen... want ik moet echt 3 keer de normale dosis plantenvoeding gaan toevoegen!

Ik kreeg de tip van @tuinkabouter om toch een deel water te verversen. Deze algen zijn toch hoofdzakelijk door de start en veel plantaardige belasting dus ik neem de volgende aanpak:

Ramen goed ontdoen van de algen. HEt hout met de grove kant van een spons te lijf gaan! en vervolgens 50% waterwissel. Bacteriën zullen zich inmiddels al wel in het filter gehecht hebben.

Vers water toevoegen en voeding geven met een dosis Easycarbo. Eens kijken wat dit voor effect zal hebben!
 
ik kan de PO4 niet verhogen zonder de rest omhoog te krijgen... want ik moet echt 3 keer de normale dosis plantenvoeding gaan toevoegen!


Fosfaat zit niet in plantenvoeding maar dat kun je kopen van EasyLife of als stockoplossing (in de vorm van een poeder dus). Zo kun je gericht de po4 verhogen als dat nodig zal zijn.
Als je voldoende co2 hebt dan vraag ik me af of carbo veel zal doen. Dat werkt beter tegen penseel en baardalgen van de Roodwieren. ook is een goede circulatie van belang.
 
Fosfaat zit niet in plantenvoeding maar dat kun je kopen van EasyLife of als stockoplossing (in de vorm van een poeder dus). Zo kun je gericht de po4 verhogen als dat nodig zal zijn.
Als je voldoende co2 hebt dan vraag ik me af of carbo veel zal doen. Dat werkt beter tegen penseel en baardalgen van de Roodwieren. ook is een goede circulatie van belang.

Ik heb de COMPLEET van backplay ;) hier zit dus P04 in 0,4mg/l maar dan gaat mijn NO3 met 6.1mg/l omhoog.
 
In algemene basis plantenvoeding zit inderdaad meestal ook fosfaat. Maar vaak niet in de juiste verhouding die een volbeplantaquarium verbruikt. In zo'n geval kun je, als je dat wil, gericht fosfaat en nitraat verhogen. Ik doe dat ook in mijn beplantte bak, naast mijn basisplantenvoeding. Zonder dat krijgen mijn planten gebreksverschijnselen. En waar planten niet goed groeien krijgen algen een kans.
 
In algemene basis plantenvoeding zit inderdaad meestal ook fosfaat. Maar vaak niet in de juiste verhouding die een volbeplantaquarium verbruikt. In zo'n geval kun je, als je dat wil, gericht fosfaat en nitraat verhogen. Ik doe dat ook in mijn beplantte bak, naast mijn basisplantenvoeding. Zonder dat krijgen mijn planten gebreksverschijnselen. En waar planten niet goed groeien krijgen algen een kans.
Ja ik zag dat backplay deze ook apart heeft staan. Ik contacteer hem even voor een dosis.
 
In de gewone micro van Backplay zit dit en ik zie geen po4 daarbij:

Basic Micro: 1 Liter = 6,5euro
Bevat alle micro elementen die nodig zijn voor een goede plantengroei.
Bevat ook magnesium en kalium die een belangrijke rol spelen in de aanmaak van
chlorofyl , en van vitaal belang zijn voor de fotosynthese.
Het ijzer is gecheleerd met sterke chelaten waardoor het ook goed werkt in water met
een hoge hardheid en pH.
Samenstelling:
Kalium, Magnesium, Ijzer (HEEDTA, DTPA, EDDHMA) , Mangaan (EDTA), Calcium,
Boor, Zink (EDTA), Koper (EDTA), Molybdenum, Kobalt, Ascorbinezuur, Kaliumsorbaat.
Dosering:
1 – 2 x per week 10ml op 100L.
10 ml op 100L:
K = 1 mg/l
Mg = 0,2 mg/l
Cl = 0,18 mg/l
Fe = 0,1 mg/l
Mn = 0,040 mg/l
B = 0,018 mg/l
Co = 0.005 mg/l
Cu = 0,003 mg/l
Zn = 0,003 mg/l
Mo = 0,002 mg/l
 
Ook in Profito zit geen po4 lees ik hier:
https://easylife.nl/nl/zoetwater/plantenvoeding/profito

Zover mij bekend is zit in gewone plantenvoeding dan ook geen nitraat of fosfaat.


Wat hier boven staat klopt volkomen.. ik werk sinds kort met ei met easylife producten en alles moet je los van elkaar toevoegen ..... evenals kalium ... dit moet ik ook apart toevoegen ...doe ik dit niet dan merk ik dat gelijk aan me planten

Mvg rick
 
Ik werk al jaren met de producten van easylife en altijd positief resultaat mits je ml hoeveelheid aanhoud ....en de profito niet wekelijks maar verdeeld over 7 dagen of 3x per week dit heeft altijd positief gewerkt en mindersnel op tekorten ook.....
 
Wat hier boven staat klopt volkomen.. ik werk sinds kort met ei met easylife producten en alles moet je los van elkaar toevoegen ..... evenals kalium ... dit moet ik ook apart toevoegen ...doe ik dit niet dan merk ik dat gelijk aan me planten

Mvg rick


Zat ik dus wel goed. Kalium zit toch ook al voldoende in kaliumnitraat en kaliumfosfaat, tenzij je de fosfo en nitro gebruikt natuurlijk. Is het niet voordeliger om op poeders over te stappen?
 
Zat ik dus wel goed. Kalium zit toch ook al voldoende in kaliumnitraat en kaliumfosfaat, tenzij je de fosfo en nitro gebruikt natuurlijk. Is het niet voordeliger om op poeders over te stappen?


Hallo

Het kan mss voordelig zijn voor de meeste mensen idd ...maar 1 liter flessen easylife kost mij nog geen 10 euro inkoop ... en 500ml nog geen 5 euro .... dus voor mij prima tedoen altijd makkelijk als familie eigen winkel heeft die dit kan leveren ik ben nu bezig met jerrycans tekrijgen van 5 liter elk ....easycarbo heb ik al in 5 liter jerry can

Mvg rick
 
Even niet de tijd om alles door te nemen maar in de COMPLETE van backplay zit deze wel. Maar nog niet genoeg dus?
 
Even niet de tijd om alles door te nemen maar in de COMPLETE van backplay zit deze wel. Maar nog niet genoeg dus?

Als je uitgaat van wat je met de EI toevoegt niet nee maar voor de meeste gewone bakken dus wel. Bij de EI overdoseer je ook en daar is geen rekening mee gehouden en dan moet je bijdoseren. Maar verder is die voeding prima hoor.
 
Hallo

Het kan mss voordelig zijn voor de meeste mensen idd ...maar 1 liter flessen easylife kost mij nog geen 10 euro inkoop ... en 500ml nog geen 5 euro .... dus voor mij prima tedoen altijd makkelijk als familie eigen winkel heeft die dit kan leveren ik ben nu bezig met jerrycans tekrijgen van 5 liter elk ....easycarbo heb ik al in 5 liter jerry can

Mvg rick


Ja kijk, dat is nog eens voordelig dan;)
 
Ik heb het advies opgevolgd maar zonder de EI methode. Ik heb correct gemeten en gedoseerd (PO4 en N03). dankzij deze balans goed te trekken is de als nagenoeg verdwenen op zeer korte tijd! Verder doen mijn planten het nu meer als uitstekend met zelf bloemen tot gevolg!

Compilatie fotos genomen op : 11/01 ; 15/01 en rechts vandaag! Algen kunnen dus even snel verdwijnen als dat ze opkomen!
2017-01-21 16.44.54.jpg


En de bloem deze ochtend:

2017-01-21 10.32.08.jpg
 
Wat heb je precies veranderd? Alleen dat je Po4 en no3 hebt toegevoegd?
Ik heb de No3 een hoop verhoogd en vervolgens ook een n03 toevoeging gedaan van 1,5-2. Verder niets verandert buiten wat ik hiervoor al aan het doen was. (Zonder veel succes) ik heb om alles een handje ge helpen ook easy carbo op de algen gespoten maar dat had voorheen geen effect.
 

Terug
Bovenaan