Opnieuw inrichten aquarium


C

Christa85

Guest
Na 10 jaar geen aquarium te hebben gehad, was de tijd eindelijk rijp.. een rio 180 aangeschaft met toebehoren. Helaas waren de verkopers niet zo volledig in hun verhaal en kochten we een dure voedingsbodem en scherp grind terwijl we ook cory's willen. Het aqarium draait nu 2 weken en de waardes zijn goed. Toch willen we de bak weer helemaal omgooien en een goede bodem plaatsen. Vissen (zijn er nu nog maar een paar) en planten eruit etc. Hebben jullie tips om zoveel mogelijk goede bacterien te behouden? Het filter zit vast in de bak. Ik had bedacht om de losse sponzen van het filter in een emmer te plaatsen en een oud pompje die we nog hadden erin te plaatsen om enige circulatie te houden. Heeft dat zin?
 
Je kan de sponzen prima even tijdelijk in een emmer zetten hoor. Dan kun je de boel veranderen en de sponzen weer terugplaatsen.
 
Dankjewel voor je reactie Jessica!
Ik had begrepen dat na 30 minuten de bacterien in het filter gaan afsterven bij gebrek aan circulatie. Het goed opnieuw inrichten gaat wel een paar uur duren, vandaar mijn bezorgdheid..
 
Nee hoor want bij stroomuitval gebeurt dat ook weleens. Zolang ze in een emmer zitten is dat niet direct een probleem voor een korte tijd. Zou er ook wat circulatie bij doen als dat kan en dan aan de slag.
Hier hebben de filters weleens 4 uur stilgestaan zonder echte problemen. Er zal misschien dan iets doodgaan van het bestand maar dat is heel snel weer op orde.
 
Komend weekend is het zo ver. De herinrichting gaat gebeuren. Ik heb nog een paar vragen om het allemaal zo goed mogelijk te laten lopen. Ik heb een metselkuip gekocht om zoveel mogelijk water te bewaren. Ik vind de kuip heel erg stinken. Nu ben ik er een beetje bang voor deze te gebruiken. De sponzen uit het filter doe ik in een emmer met aquariumwater. Maar ik weet niet of er zo genoeg bacterien overblijven, omdat dus de bodem eruit gaat. En zijn er manieren de vissen te vangen zonder netje? Ze zijn snel en ik ben bang dat t nogal stressvol voor ze zal zijn.. is er bijvoorbeeld een slimme val oid te maken? En zijn er verder nog tips om de herinrichting zo soepel mogelijk te laten verlopen? Alvast bedankt!
 
Ik denk zelf dat met een netjes uitvangen wel het snelste gaat want anders heb je heel wat vallen nodig. Stress gaat het toch wel opleveren namelijk. Speciekuipen worden wel vaker gebruikt maar in oud aquariumwater zitten weinig goede bacterien. Wel zullen de bewoners het natuurlijk fijn vinden als ze in het "oude" water terugkeren. De eerste weken goed de waarden in de gaten houden en zuinig voeren.
 
Zelf heb ik vorig jaar de meterbak van een nieuwe bodem voorzien zonder de vissen uit te vangen. Maar ja dat geeft ook veel stress moet ik zeggen hoor. Daarbij komt dat je ze in het blinde water amper nog ziet dus een volgende keer vang ik ze wel uit.
 
Nieuwe kuipen ruiken inderdaad aardig. Maar of dat kwaad kan??????? Ik zou even de aankomende dagen omwassen met kraanheet water.

Vissen uitvangen, water laten zakken.
Een groot net doet wonderen (20cm net bijvoorbeeld)

Emmer met materiaal moet wel in beweging zijn. Bodem uitzuigen met stuk tuin/aquarium slang.

Emmer waar vissen inzitten best even een luchtpomp inhangen.
 

Terug
Bovenaan