Opnieuw een nano aangeschaft...


X

xxMaxx

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben enkele jaren geleden hier actief geweest en heb toen mijn nano cube verkocht.

Nu kreeg ik er weer zin in en ga ik morgen een aqualantis cubic 40 halen met een inhoud van 52L

Ik ben wat betreft aquaria nog redelijk een leek. Ik wil dus heel basis beginnen maar er wel een mooi bakje van maken. Nu wil ik er vooral garnalen in en misschien een vis die geschikt is voor zo'n klein bakje?

De bak komt met een filter, een lamp en een thermostaat, dus moet zelf nog wat diggen halen.
Welke materialen zeggen jullie heb ik nodig te hebben? Uiteraard grind, maar wilde er ook iets van CO2 er in hebben? Welke planten kan ik het beste mee beginnen? Plantjes voor beginners... iemand ook voorbeelden voor een leuke maar wel simpele inrichting?

Wat een vragen... alvast bedankt!
 
IMG_0252.JPG



Bij mij groeiden de anubiasjes en het mos en ook de cryptocorynes prima zonder co2, stukje hout geeft meestal wel sfeer en wat diepte. Drijfplantjes vinden garnalen ook altijd fijn.
 
Dankje voor je reactie, staat genoteerd!
 
Inderdaad de bovengenoemde. Als je makkelijke planten neemt is het geen noodzaak om co2 toe te passen. Als je co2 gebruikt maak je het jezelf over het algemeen alleen maar moeilijker.
 
Inderdaad de bovengenoemde. Als je makkelijke planten neemt is het geen noodzaak om co2 toe te passen. Als je co2 gebruikt maak je het jezelf over het algemeen alleen maar moeilijker.

CO2 is toch goed voor de planten? (Dit is wat ik weet). Ik dacht dat het geen kwaad kon. Is overigens BIO CO2 van dennerle wat ik op het oog heb... is een klein starterssetje van om en nabij €20.
 
CO2 is toch goed voor de planten? (Dit is wat ik weet). Ik dacht dat het geen kwaad kon. Is overigens BIO CO2 van dennerle wat ik op het oog heb... is een klein starterssetje van om en nabij €20.

Co2 is goed voor planten inderdaad, maar alleen een paar planten hebben heel veel nodig om te kunnen groeien. Met zo'n klein bakje twijfel ik of je bio co2 moet gebruiken, want dat is soms redelijk onstabiel en dat geeft algen.
 
Oke, dus CO2 is nog niet per se nodig, weet ik dat!

Dan ga ik is even online kijken voor wat plantjes. Weten jullie een voorgrond plantje wat 'makkelijk'? Ik weet dat daar een paar moeilijke soorten tussen zitten
 
De Sagittaria Sabulata is een leuk en makkelijk plantje.
 
Zojuist bruin grind gehaald en een mooi stuk hout, zal straks foto plaatsen!

Moet ik het hout eerst laten weken in water? Aquarium moet nog indraaien dus is dat dan per se nodig?
 
Het zal nu wel nog drijven denk ik.
 
Oh zo inderdaad, even een steen op leggen dan!
 
Welkom!:zwaai:
 
De eerste inrichting is gedaan, vrijdag komen de plantjes binnen...

IMG_5429.JPG
 
Het hout al wel in water gehad, zodat het niet drijft?
 
Nee dat niet, maar zit goed in de bodem, bak is al gevuld en het hout bleef mooi zitten!
 
Toch zou ik het in water leggen, t gaat vrijwel zeker drijven als je nu water in je aquarium doet!
 
Je kan er een steen onder binden met een stukje visdraad zodat het op de plaats blijft liggen.
 
Toch zou ik het in water leggen, t gaat vrijwel zeker drijven als je nu water in je aquarium doet!
Haha, nee het bleef gewoon zitten. Aquarium is al gevuld! :)
 
Mooi dat het blijft zitten, maar soms gaat het toch onverwacht nog drijven:deal:.
 
Haha ja, heb ik geluk mee!

Nou de binnenfilter heb ik er uit gehaald en er zit een Dennerle hoekfilter in. Morgen komen de plantjes binnen :D

IMG_5433.JPG


IMG_5434.JPG
 
Ben benieuwd hoe het er met de plantjes gaat uitzien.
 
Ik ook, zal wel wat tijd kosten om alles leuk weg te zetten :S ben redelijk kieskeurig haha
 
Ja dat is normaal en vaak pas je na het plaatsen nog wel het een en ander aan. Dat maakt het ook leuk denk ik.
 
Ja, alleen als het niet lukt vrij frustrerend. Had ik bij mijn vorige nano bak. Het lukte gewoon steeds net niet om het naar mijn zin te maken. Maar moet zeggen, het is ook helemaal niet gemakkelijk...
 
hoe ga je het hoekfilter garnalen proof maken?
ik heb het filter ook een paar maanden in mijn 35 liter garnalen bakje gehad. Eerst zonder garnalen opzetstuk dat kostte snel de baby's hun leven. Met opzetstuk kwamer er geen garnalen meer in maar liep het weer snel vol. Ik ben overgestapt op de Eden 501 die was vrij simpel garnalen proef te maken en hoeft maar 1x per 3 maanden schoon gemaakt te worden.
 
Hoe gaan er dan baby garnalen dood door het hoekfilter?
 
Ja, alleen als het niet lukt vrij frustrerend. Had ik bij mijn vorige nano bak. Het lukte gewoon steeds net niet om het naar mijn zin te maken. Maar moet zeggen, het is ook helemaal niet gemakkelijk...

Ben je al op de goede weg Max?
 
Hij loopt nu lekker! Ik heb een kap over de filter zitten, daar zit iets van Carbon in en daar kunnen ze geloof ik niet doorheen, heb dat toentertijd ook in mijn vorige nano bak gehad met garnalen en dat ging prima!

Vandaag of morgen weer even wat water verversen, de planten zijn nog niet aan het doodgaan :D
 

Terug
Bovenaan