Opnieuw een dwergkogelvis


R

Rozan

Guest
hallo allemaal!

ik kom weer is terug op dit forum!
ik ben hier al zon 2 jaar ongeveer niet meer op geweest omdat ik geen aquaria meer heb en totaal ben overgestapt op de paludariums. ik heb veel gifkikkers en boomkikkers waarmee ik kweek en allemaal super goed gaat.

maar nu krijg ik toch weer de aqua kriebels en zit te denken om 1 van mijn aquariums (wat ik altijd nog heb bewaard) van 60x30x30 weer neer te zetten en 1 dwergkogelvisje in te gaan houden. ik heb deze vroeger ook gehad dus weet er wel het een en ander nog van.

maar waarom ik dit topic aanmaak is toch nog even een paar vragen te stellen en hopelijk kunnen jullie mij helpen :D

volgens mij is deze maat voor 1 kogelvisje goed toch?(mochten er 2 in kunnen zou ik ook leuk vinden maar ik denk dat de bak daar te klein voor is)

ik wil de bak gaan inrichten met zand en grind op de bodem, en dan veel met stenen gaan werken. de planten die er in komen wil ik eigenlijk als een soort riparium idee gaan doen dat de bovenkant boven het water uitsteekt en daar ook verder groeit. ik heb namelijk mijn lichtbak van dit aquarium in gebruik voor een bak van de kikkervisjes maar heb nog wel een losse lamp voor in een aquarium lichtbak die ik er dan boven wil hangen want de planten hebben natuurlijk wel genoeg licht nodig.
is dit een probleem voor de kogelvis dat er geen lichtkap opzit, vanwege springen ofzo ik weet niet of ze dat doen.

met de stenen wil ik dan ook holletjes gaan maken waar de kogel in kan want ik weet nog dat ze van schuilplekjes houden en zich niet moeten gaan vervelen :)

wat voor planten soorten weet ik nog niet ideeen zijn heel erg welkom!
 
Kogelvissen vinden slakken erg lekker, misschien is het handig voor dat je de kogel in huis haalt vast een slakken kweekje op te zetten. kijk ook eens op het kogelforum www.kogelforum.nl voor handige tips en tricks. Let wel even op de dwergkogel is ondertussen een bedreigde diersoort door de aquariumhandel. Ze kweken echter wel in gevangenschap, dus probeer als je er wat aan wilt doen wel een gekweekte te kopen op marktplaats ofzo.

mvg. Jorrit
 
Ja de slakken kweek ben ik al mee begonnen. In mijn palus heb ik watertjes zitten en zelfs daar zitten ze in en dan haal ik ze eruit stop ik ze in een kweekbakje. Ik zal er proberen te letten van de nakweek!
Andere die mij nog verder kunnen helpen?
 
Rozan, als je eventueel slakken nodig heb heb vandaag een flinke vangst gedaan, en woon bij je in de buurt, kan afentoe wel vissen voor je?:j
pb maar even ( woon als je locatie klopt) ongeveer half uurtje fietsen van je vandaag xD!
 
Leuk! Ik heb zelf ook een kogeltje. In 60cm aquaria kan in je principe wel 2 kogels houden (1 kogel heeft 40L nodig, alle daarop volgenden 20L), mits natuurlijk goed beplant. Denk ook aan het breken van de zichtlijnen. Een lichtkap is niet nodig, mijn aquarium is ook open met een LED lampje er boven. Als je idee�n nodig hebt qua inrichting kan je altijd in mijn topic kijken :eek:) Ook kan je op het kogelvisforum lid worden om daar wat informatie in te winnen.
 
oke dan ga ik proberen een man en vrouw te vinden! leuk!
bedankt voor je info en tips, jou bakje ziet er mooi uit! echt gaaf. ik zie dat jij problemen had met je naaldgras, ik wil die plant ook gaan gebruiken. is dat nog opgelost?
 
o wat jammer, hopen dat het nog goed komt.
zijn er planten die je mij kan aanraden voor een kogelvisje? of maakt het allemaal niet zo veel uit.
 
Ja super bedankt! Ze zitten in de kweekbak ;) ik laat de bak 4 weken indraaien en wil er dan pas kogeltjes in gaan doen, dus tegen die tijd is de kweek al goed op gang lijkt mij :)
 
haha dat denk ik ook!
Als ie dan nog niet op gang is hahaha! ze kunnen al even vooruit met wat je nu hebt. :D
 
Laatst in een dierenwinkel zag ik in een overvolle bak (ramirezi's, guppen, platys en nog massa's andere) een PIEPklein kogeltje rondzwemmen. Ik moest me echt bedwingen om niet in een opwelling het beestje mee te nemen, allemachtig wat een schatje. Thuisgekomen ben ik er wat over gaan lezen en ik vind het echt een rotidee dat juist door onze hobby zo'n diertje zo bedreigd is in de natuur. Daarnaast lees ik veel dat in Nederland vrijwel alles in de handel wildvangst is... ik neem aan dat jij je ook al aardig verdiept hebt, weet je of dit klopt? Aangezien ze blijkbaar wel kweken in gevangenschap. Weet je al waar je de jouwe gaat halen en of dat kweek of wildvangst is?

Ik zou het wel een mooi idee vinden om door kweek te zorgen dat zo'n soort in ieder geval in stand blijft... dan doen we nog een beetje wat terug voor de natuur, met deze hobby.
 

Terug
Bovenaan