opnieuw beginnen met Juwel Vision 180


D

dijkie

Guest
nadat ik een paar jaar geleden al een blauwalg invasie had overleefd met uiteindelijk in Nederland niet verkrijgbare middelen ( Rivanol ), kwam het deze zomer weer terug.
nu niet meer te bestrijden.
oorzaak waarschijnlijk een rotte voedingsbodem ( was zeker al 10jr oud ).

bak is nu helemaal leeg, ontsmet met allerlei chemicaliën, filterdelen zijn in de vaatwasser geweest en alle slangen en de achterwand zijn weggegooid.

opnieuw beginnen dus.

ik heb dus ;
Vision 180
vrijwel nieuwe TL's
Eheim 2224
een verwarming
een vers stuk kienhout
en al een emmer HS voedingsbodem.

en wil dus geheel een nieuwe start maken.

liefst heb ik een achterwand die er wat rotsachtig uitziet, maar dan uit 1 stuk, die vind ik nergens, bestaat die wel ?

mooiste vind ik zwart grind.

bestaande vissen zitten voor nu even in een andere kleinere bak die ik even opgestart heb.
wat nog in leven was ;
2x algeter
5x corydoras
1x maanvis

vissen die erbij zouden komen ;
gourami's
(kardinaal)tetra's
koper en roodkop zalmen
regenboogvissen
...?

ideeën nodig voor;
inrichting
filterinhoud
achterwand
in/uitstroomset
wel of geen UV filter ?
 
Weet je zeker dat je een voedingsbodem wilt gebruiken. Dit gaat zich op den duur mengen met je grind zodat het er wat rommelig uit gaat zien.
 
dikke kans dat je voedingsbodem de oorzaak was van je blauwalg... maar dan ga je dat nog een keer gebruiken? :)

lekker niet doen. grind kan (zolang het afgerond/niet scherp is), zand vind ik persoonlijk beter.
bij de planten die het nodig hebben een paar voedings/klei bolletjes bij de wortels steken.

bestand zou ik zeker even flink aan sleutelen, maanvissen (scalare) zijn groepsvissen die echt wel een bak van minimaal 130x50x50 nodig hebben. ook wil je erg veel vissen voor de middenlaag.
en regenboog vissen, er zijn nogal wat visje die onder "regenboog vissen" vallen. een specifiek wetenschappelijke naam is wat dat betreft doorgaans erg handig :)

inrichting en achterwand moet je zelf bepalen uiteraard :) en ja er zijn (rots)achterwanden van 1 meter die uit 1 stuk zijn gemaakt. akwaline is 1 van de merken die dit hebben.

voor de in/uitstroom zou ik niks bijzonders nemen, inlaat en uitlaat in dezelfde hoek.
sommige vinden een spraybar geweldig, andere (zoals ik) vinden een gewoon knietje/breedstraler de bak in geweldig.

UV... zou zeggen probeer het eens en kijk is wat het voor je doet.
 
dank voor de reacties.
de maanvis heb ik eens van iemand gekregen, vis doet het verder prima, maar meer erin hoeft niet perse, kan er evt een vrouwtje bij nemen.
de wetenschappelijke naam zoek ik er nog even bij, maar het moet gewoon een kleurige bak worden.
naar die achterwand ga ik nu even zoeken, die Akwaline ziet er wel goed uit.

voedingsbodem, tja, de adviezen wijken wat af, met heb ik inderdaad kans dat ik binnen een jaar of 10 weer aan de beurt ben, als jullie zeker weten dat zonder de planten het ook goed gaan doen ?!

UV filter had ik wel draaien, maar heeft de blauwalg niet voorkomen en het plastik is hier en daar wat stuk, dus e.e.a. is aan vervanging toe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Regenboogvissen kun je best ook met meerdere houden dan zie je een mooi gedrag in de bak net zoals bij zovele vissen.
 
opnieuw begonnen.
extra bij gekocht, Eheim 7W UV filter.
nieuw grind, achterwand, slangen en filtervulling, nu weekje indraaien voor de planten erin komen.

WhatsApp_Image_2018-03-03_at_17.13.15.jpg
 
Is dat bewust die week wachten met planten of gewoon door omstandigheden?
 
deels,
moet ze nog kopen en wil de bak voorzichtig in laten werken.
temp was nog niet ok, op gegeven moment was t 32C, wat te warm dus.
door schoonmaken was instelling verwarming verdraaid.

van t weekend de eerste planten erin
 
deels,
moet ze nog kopen en wil de bak voorzichtig in laten werken.
temp was nog niet ok, op gegeven moment was t 32C, wat te warm dus.
door schoonmaken was instelling verwarming verdraaid.

van t weekend de eerste planten erin
Achja, de verwarming kan de bak dus in ieder geval makkelijk aan:D:p
 
Leuke bak maar zie ik links een Javavaren in de bodem staan en rechts voor dat rode plantje een Anubia? Deze mogen niet met de wortelstok in de bodem namelijk;)
 
hoe heb je die rotswand erin gekregen in 1 geheel? bij mijn vision zit er een schoor in het midden van het aquarium waardoor ik hem uit twee delen moest maken.
 
Mooie stukken kienhout heb je in je bak liggen.
Met minder planten zie je de bodem goed en kun je ook je vissen beter observeren of komen er nog planten bij met de tijd.
 
achterwand is wel uit 2 delen, de naad valt mooi weg zo, de linkerkant valt bij de naad over de rechterkant heen. Achterwand is gehaald bij de Rifwachter, merk mij onbekend, maar erg mooi.
er komen zeker nog meer planten, niet alles tegelijk. hetgeen ik gekocht had moest ik even kwijt, dus ontdaan van het glaswol en ergens neergezet.
ik wil links nog iets om de instroom beetje aan t zicht te onttrekken.

de javavaren komt denk ik nog op t rechter houtstuk.
Anubia deed het altijd prima in de grond, wil eens zien hoe deze t gaat doen.

linker houtstuk afgelopen zaterdag laten doen bij Zunnebeld, "aquascaping" is mooi geworden.

inmiddels zit er een schooltje tetra's bij
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even een , vooralsnog laatste, update.
waterwaardes zijn goed, bijne 3 maanden onderweg, binnenkort voor t eerst filter schoonmaken.
tot nu toe draait t goed stabiel en genieten we er van


20180516_210413.jpg
 
Ziet er goed uit zover, lekker veel zwemruimte voor de vissen.
Wat mij betreft zou er ergens wel een iets hogere/grotere plant in mogen, alles zit achterin nu beetje op dezelfde hoogte.
 
planten zijn weer gegroeid, dus achterin komt t vanzelf wel goed en komt er meer diepte in de bak. ook de aquascaping op het hout groeit erg goed.
binnenkort foto update.

achterwand stond geen merk op, maar gekocht bij de Rifwachter.
 

Terug
Bovenaan