Opgroeibak corydora panda


C

Cactus

Guest
Goedemiddag,

Sinds een paar weken heb ik wat jonge corydora panda's ,de oudste is nu 16 dagen, de jongste een dag of twee.
Deze wil ik graag laten opgroeien in een (kweek)bak, ze zitten nu nog in een kleiner bakje van ongeveer 10*8*15 cm (met bruissteentje en wat verstop mogelijkheden).
Als ze groot genoeg zijn is het de bedoeling dat ik er andere mensen blij mee kan maken (lees: verkopen) omdat ze helaas niet in mijn "grote" (ahum, 60 liter bak) passen omdat daar dan veel te veel bewoners in zouden zitten.
Het plan is om een aqurium(pje) te kopen van ongeveer 20 a 30 liter waarin ze kunnen opgroeien (groter kan ik helaas niet kwijt).
Ondanks dat ik elke dag 75 % van het water ververs (nu nog zelfs 2x per dag) met het water uit het andere aquarium, moet ik deze opgroeibak dan ook in laten draaien?
In de opgroeibak komt bodem in van heel fijn zand / grind (zit ook in de andere bak) en verder een bruissteen en wat verstop plekken.

Graag jullie advies
 
In principe hoef je een bak niet in te draaien als je dagelijks zo een grote hoeveelheid water ververst.

Erg leuk dat de kweek zo goed lukt!
 
Je kan ook een plastic bak halen bij de Action, sponsfilter erin en klaar is Cactus. Kosten van een bak 30 liter met deksel 2,95!!
 
Ik gebruik deze bakjes hier ook voor.

Zit mooi dekseltje op, luikje voor het voeren, ideaal.
En heel makkelijk schoon te spoelen onder de kraan!

30183.jpg
 
Ik gebruik deze bakjes hier ook voor.

Zit mooi dekseltje op, luikje voor het voeren, ideaal.
En heel makkelijk schoon te spoelen onder de kraan!

Bekijk bijlage 6747

In zo'n soort bakje zitten de kleine corydora's nu ook.
Het zijn er nu denk ik 20, en heb ook nog ongeveer 20 eieren die moeten uitkomen.
Deze eieren zitten weer in een ander (niet transparant) bakje waarbij ik dagelijks water ververs en Esha 2000 toevoeg.
Eieren zaten eerst wel in het andere bakje met de visjes maar kreeg het idee dat ze daar eerder beschimmelden.

Weet iemand vanaf welke leeftijd de jonge corydora's zelf opzoek gaan naar eten?
Zover als ik begrepen heb moeten de eerste periode zo'n beetje drijven in het voedsel omdat ze zelf nog niet opzoek gaan naar eten.
Bij gebrek aan levende artemia voer ik ze diepvries cyclops.
Wel eerst laten ontdooien natuurlijk.
Cyclops is het kleinste diepvriesvoer wat ik heb momenteel, ik heb ook artemia, rode muggenlarve en tubifex uit de vriezer maar dat is vele malen groter.
Ik durf ze geen stof voer te geven omdat ik her en der al heb gelezen dat het voer kan opzwellen in de buikjes van de jonge corydora's en daar dood aan kunnen gaan.
 
Als je het stof (fijnwrijven) voer eerst laat weken in water, bijvoorbeeld in een eierdopje, dan kun je het veilig voeren.
Je ziet aan het gedrag wanneer ze echt zelf op zoek gaan naar eten, weet zo even niet meer uit mijn hoofd op welke leeftijd dat is.
 
Even een kleine update:
A.s. zaterdag ga ik een grotere kweekbak kopen (zo iets als hierboven vermeld staat), daarbij een sponsfilter op lucht en een verwarmingselement (voor het geval dat).
Heb gelezen (maar weet niet meer waar) dat het beter is om wat fijn grind om de bodem te doen (hierin kunnen de goede bacteriën zich kunnen nestelen), zonder bodembedekking zouden slechte bacteriën zich kunnen plaatsen op de bodem/zijkant van de kweekbak, dit zou slecht kunnen zijn voor de jonge corydora's (ze zouden er zelfs dood aan kunnen gaan).
Zou iemand dit kunnen bevestigen/ontkrachten?

Hoe maak ik het beste de bodem schoon als er een laagje grind op ligt?
In mijn kweekbakje heb ik nu nog geen grindbodem en het eten wat niet is opgegeten door de jonge corydora's kan ik makkelijk opzuigen, dit doe ik met een spuit van 60 ml (twee maal daags omdat ik ook twee keer per dag voer).
 
Niemand die een antwoord heeft op mijn bovengestelde vragen?
 
Ik heb ooit van een grote corydoraskweker gehoord dat een laag zand/grind wel goed was om bij de jongen te houden. Je kan het afzuigen met zo'n dun luchtslangetje bijvoorbeeld.
 
Bedankt voor je reactie!
Op internet kom ik heel af en toe een foto tegen van een opgroeibak waar dan (inderdaad) een beetje grind op de bodem ligt, vaak is niet de hele bodem bedekt, ik vraag me af wat hier de rede van zal zijn?
 

Terug
Bovenaan