Open aquarium. Dekruit noodzakelijk?


B

Bobbysh

Guest
Ik heb een aquarium aangeschaft welke de plaats in gaat nemen van superfish 30l.
Dit gaat om een dennerle scapers tank 50 liter. Hier zit geen dekruit bij.

Is dit noodzakelijk? Vind open bakken wel mooi eigenlijk. Wil daar waarschijnlijk een betta, garnalen en een pangio kuhli in gaan houden
 
Zelf geen ervaring met ze maar al verschillende keren gezien en gelezen dat Betta's kunnen springen en omdat ze aan het oppervlak adem halen zou het ook slecht zijn als het temperatuurverschil te groot is.

Pangio's horen in een groep dus is 1 exemplaar niet aan te raden.
 
Zowel de betta als garnalen kunnen nog wel eens een sprongetje wagen.

Tevens is het voor een betta slecht als de lucht die die aan het oppervlak hapt veel verschilt van de temp in de bak ivm het labyrinth orgaan.. althans zo heb ik dat begrepen.
 
Ik heb zelf ook een paar open bakken en op zich is dat geen probleem.
Mijn garnalen blijven in de bak (misschien goed getraind of slim genoeg) maar qua vissen heb je iets minder mogelijkheden.
Sommige springen en anderen hebben zoals gezegd het labyrinthorgaan om rekening mee te houden.
 
Zelf geen ervaring met ze maar al verschillende keren gezien en gelezen dat Betta's kunnen springen en omdat ze aan het oppervlak adem halen zou het ook slecht zijn als het temperatuurverschil te groot is.

Pangio's horen in een groep dus is 1 exemplaar niet aan te raden.

Op de ene site staat dat pangio's solitair leven maar ook in een groepje gehouden kúnnen worden. Op de andere site staat weer dat ze gehouden moeten worden met 3.
Wat mij betreft neem ik er dan meer dan 1 hoor geen probleem maar vraag me nu dan wel af wat waar is.
 
Na de reacties gelezen te hebben wil ik dan toch een dekruit aanschaffen.

Tot mijn verbazing kan ik deze los te koop helemaal niet vinden.

Wie weet of dennerle losse dekruiten verkoopt? Of hoe ik er anders aan kan komen(zonder dat het al te duur word)
 
Zitten er plastic hoekjes bij om op het glas van de bak te doen? Zo ja, kun je een stukje glas bij de glashandel laten snijden, of acrylglas zelf snijden. Acrylglas kun je bij een bouwmarkt kopen.
 
Op de ene site staat dat pangio's solitair leven maar ook in een groepje gehouden kúnnen worden. Op de andere site staat weer dat ze gehouden moeten worden met 3.
Wat mij betreft neem ik er dan meer dan 1 hoor geen probleem maar vraag me nu dan wel af wat waar is.
Ja er is veel onzin te lezen.

https://www.seriouslyfish.com/species/pangio-semicincta/


Dit een van de betrouwbaarste bronnen en 5 is het minium. De kans dat je ze ziet is dan ook een stuk groter.
 
Op de ene site staat dat pangio's solitair leven maar ook in een groepje gehouden kúnnen worden. Op de andere site staat weer dat ze gehouden moeten worden met 3.
Wat mij betreft neem ik er dan meer dan 1 hoor geen probleem maar vraag me nu dan wel af wat waar is.

Is volgens mij met werkelijk alles dat er verschillende info op het internet van te vinden is en idd lastig om daar het juiste uit te filteren als je zelf geen kennis van het onderwerp hebt of in dit geval van de vissoort.
Daarom is oa dit forum zo handig,staan hier soms ook weleens tegenstrijdigheden maar over het algemeen heb je zo aan het eind van een topic wel betrouwbare info gekregen waar je op kan bouwen.
 
Oke duidelijk dan neem ik er meer dan 1. Kan dit in de afmetingen 45x36x34? 55 liter zonder inrichting. Moet kunnen toch?

Ik heb de bak 2e hands gekocht hier zat geen ruit of houders bij.

Op APO staat helaas niet degene met de afmetingen voor mijn bak.

Eens kijken wat ik met acrylglas kan.
 
Acrylglas kan, uiteraard, maar je zult schrikken van de prijs.
En vaak moet je het per complete plaat kopen.
Dan praat je over tientallen euro's.
(Paar jaar geleden zou ik een plaat halen ter vervanging van een schilderijglas: 80 euro.)
Elke glashandel bij je in de buurt snijdt voor een paar euro een glasplaatje voor je op maat.
 
Acrylglas kan, uiteraard, maar je zult schrikken van de prijs.
En vaak moet je het per complete plaat kopen.
Dan praat je over tientallen euro's.
(Paar jaar geleden zou ik een plaat halen ter vervanging van een schilderijglas: 80 euro.)
Elke glashandel bij je in de buurt snijdt voor een paar euro een glasplaatje voor je op maat.

Oo dan ga ik eens kijken bij een glashandel bedankt voor de tip
 
Wat zijn dan eigenlijk nog dingen waar ik op moet letten met het opgeven van de afmetingen? Zoals de binnenmaat van de bak, nog wat mm eraf voor de snoeren enz.
 
Voor een kabel heb je niet zoveel ruimte nodig maar zou het even goed opmeten hoe het met de verlichting zit iig.
 
Voor een kabel heb je niet zoveel ruimte nodig maar zou het even goed opmeten hoe het met de verlichting zit iig.

Inderdaad, ga ik doen.

En de rest van de kanten bijvoorbeeld de voorkant, kan die strak tegen het aquarium aan of is het belangrijk om ook hier een beetje ruimte over te houden?
 
Er moet rondom overal ruimte zijn anders past het niet in de beugeltjes waar heel de boel op rust.
Welke afmetingen heeft je bak?
 
Wat zijn dan eigenlijk nog dingen waar ik op moet letten met het opgeven van de afmetingen? Zoals de binnenmaat van de bak, nog wat mm eraf voor de snoeren enz.
Ik heb het even nagemeten voor je: 32 x 43cm is de originele maat, met genoeg ruimte voor snoeren en slangen. (als je de originele spullen erbij gebruikt, zoals de Scapers Flow en het Scapers Light)
Als je de dekruit helemaal naar de voorruit schuift heb je aan de achterkant nog 2.5 cm over. En de dekruit heeft, net als de bak zelf, kleine afgeronde hoeken.
 
Ik heb het even nagemeten voor je: 32 x 43cm is de originele maat, met genoeg ruimte voor snoeren en slangen. (als je de originele spullen erbij gebruikt, zoals de Scapers Flow en het Scapers Light)
Als je de dekruit helemaal naar de voorruit schuift heb je aan de achterkant nog 2.5 cm over. En de dekruit heeft, net als de bak zelf, kleine afgeronde hoeken.

Super! Thanks.

Is 2 mm dikte voldoende? Van polystyreenglas. Zie ik bij de hornbach te koop staan.
 
Kijk even of het erg doorbuigt.
Even bij de randen in je handen nemen.
Het hoeft niets te dragen, dus een beetje doorbuigen is geen probleem.

Ik denk dat het wel kan, als het maar afdekt.
 
Super! Thanks.

Is 2 mm dikte voldoende? Van polystyreenglas. Zie ik bij de hornbach te koop staan.

Ik zat met een soortgelijk probleem voor mijn volglas aquarium van 50x30cm. Hiervoor heb ik bij Hornbach een 50x25mm Hobbyglas plaatje van 4mm dik gekocht voor rond de €5,50. In de zagerij kunnen ze dat eventueel voor je op maat zagen. Hier heb ik vervolgens aan de korte kanten 2 zwarte hoekprofielen onder geplakt met siliconenkit, waardoor het plaatje vast op de bak blijft liggen. Doordat ik aan beide kanten in de diepte 2,5cm over heb, kunnen daar alle kabels enz. doorheen.

Ik heb ook naar 2mm gekeken, omdat je dat eventueel zelf op maat kunt maken met een scherp mes, maar doordat het zo dun is, buigt het heel snel door. Daarom heb ik uiteindelijk voor 4mm gekozen. Daar is niet tot nauwelijks beweging in te krijgen.
 
Ik zat met een soortgelijk probleem voor mijn volglas aquarium van 50x30cm. Hiervoor heb ik bij Hornbach een 50x25mm Hobbyglas plaatje van 4mm dik gekocht voor rond de €5,50. In de zagerij kunnen ze dat eventueel voor je op maat zagen. Hier heb ik vervolgens aan de korte kanten 2 zwarte hoekprofielen onder geplakt met siliconenkit, waardoor het plaatje vast op de bak blijft liggen. Doordat ik aan beide kanten in de diepte 2,5cm over heb, kunnen daar alle kabels enz. doorheen.

Ik heb ook naar 2mm gekeken, omdat je dat eventueel zelf op maat kunt maken met een scherp mes, maar doordat het zo dun is, buigt het heel snel door. Daarom heb ik uiteindelijk voor 4mm gekozen. Daar is niet tot nauwelijks beweging in te krijgen.

Ditzelfde glas heb ik in de 2 mm besteld inmiddels. De 4 mm heb ik niet zien staan maar het is een vrij klein oppervlak dus ik denk dat dat goed moet komen.
Dat ik het zelf op maat kan snijden vind ik ook wel fijn.

Dat met de hoekprofielen is ook een goede tip dankjewel!
 

Terug
Bovenaan