Opeens tientallen wormen in aquarium


E

Eitje

Guest
Een paar dagen geleden hebben we garnalen bij iemand opgehaald. Deze verdeeld over 2 aquaria. Nu hebben we net uit 1 van de 2 aquaria een aantal wormen gevangen die naar ons idee er voor de garnalen niet in zaten. We kunnen niet vinden wat voor wormen het zijn. Heeft iemand hier een idee? De grootste witte worm had een driehoekige kop. Ik ga proberen of mn camera er scherp op kan stellen. Alvast erg bedankt. In de bak zitten meerdere guppen malawa garnalen en een helena slakje
 

Bijlagen

  • 16086545511534720219791352484830.jpg
    16086545511534720219791352484830.jpg
    121.7 KB · Weergaven: 146
Als ze een puntige kop hebben is het waarschijnlijk zogenaamde Planaria, dit moet je behandelen want zijn parasieten. Zoek maar even op internet zijn zat plaatjes van te vinden, ook op dit forum zijn verscheidene topic's hieraan geweid. A.d.h.v. de foto kan ik het iig niet zeggen.

Mocht het planaria zijn en je gaat het behandelen lees je dan wel even goed in de mogelijkheden. Kan zijn dat sommige middeltjes schadelijk kunnen zijn voor je garnalen. Er bestaan ook vallen.

gr
Stefan
 
We zijn er inderdaad bang voor. Maar gezien het gebrek aan ervaring en dus kunnen beoordelen de vraag hier gesteld. Nog enkele foto's van de grootste worm toegevoegd
 

Bijlagen

  • 20201222_175513.jpg
    20201222_175513.jpg
    155.8 KB · Weergaven: 142
  • 20201222_175509.jpg
    20201222_175509.jpg
    83.9 KB · Weergaven: 144
  • 20201222_175524.jpg
    20201222_175524.jpg
    191.1 KB · Weergaven: 141
  • 20201222_175457.jpg
    20201222_175457.jpg
    149.3 KB · Weergaven: 155
  • 20201222_175450.jpg
    20201222_175450.jpg
    136.8 KB · Weergaven: 148
  • 20201222_175332.jpg
    20201222_175332.jpg
    142.9 KB · Weergaven: 162
Sorry de foto's zijn echt heel erg slecht. De wormen die we hebben gezien zijn weg. Alles schoon gespoeld met kokend water wat we in dat aquarium hebben gebruikt. (Hebben op dit moment 1 grote en 2 kleine aquaria staan) we hebben gelezen dat de helena ook planaria eten. Zeker gezien we niet het risico willen lopen om de wormen naar de andere aquaria te verplaatsen kunnen we de vissen en garnalen niet meer ergens anders onderbrengen. Zouden 4 helena slakken genoeg zijn voor een 30 liter aquarium?
 
Helena's eten geen wormen, niet alles geloven wat op internet staat.

No-planaria is veilig te gebruiken bij garnalen
 
We geloven ook niet alles, daarom plaatsen we het ook hier. Ervaring van anderen is toch het meest fijn. Ik ga dat middel zoeken. Bedankt
 
ik zie geen planaria maar het kan wel fijn zijn om een keer zoon behandeling te doen zo dat je ze gewoon niet krijgt maar dat moet je dan we met allen planten er in doen
als je dan nieuwe planten koopt loop je weer kans dat het in je bak komt
 
Ik heb een ander middel gevonden wat ook veilig voor mn vissen is. We willen niet via water of een plant restje aan een net een van de andere aquaria ook besmetten. Alleen de slakken gaan even in quarantaine. Enorm bedankt allemaal voor het mee helpen en denken. En vooral naar oplossingen zoeken. We willen het heel graag goed doen en zorgen dat al onze bewonertjes veilig zijn en blijven.
 
die slakken gewoon dood laten gaan die kunnen die planaria ook mee nemen als je echt zeker van je zaak wil zijn
 
Ik heb een ander middel gevonden wat ook veilig voor mn vissen is. We willen niet via water of een plant restje aan een net een van de andere aquaria ook besmetten. Alleen de slakken gaan even in quarantaine. Enorm bedankt allemaal voor het mee helpen en denken. En vooral naar oplossingen zoeken. We willen het heel graag goed doen en zorgen dat al onze bewonertjes veilig zijn en blijven.
Bedenk wel dat als je d eslakken verplaatst, je het probleem ook verplaatst, slakken zijn gastheer van wormen (gaan in het huisje van de slak zitten)
 
Bedenk wel dat als je d eslakken verplaatst, je het probleem ook verplaatst, slakken zijn gastheer van wormen (gaan in het huisje van de slak zitten)
Gaat apart in quarantaine. Heb nog een klein kweekbakje. Maar dank je wel. Heb je toevallig een idee hoe ik die wormen uit het slakkenhuis kan krijgen? Gezien al die middelen niet goed voor je slakken zijn
 
Gaat apart in quarantaine. Heb nog een klein kweekbakje. Maar dank je wel. Heb je toevallig een idee hoe ik die wormen uit het slakkenhuis kan krijgen? Gezien al die middelen niet goed voor je slakken zijn
Nee daar heb ik geen oplossing voor.

Nog even over dat middel wat je wil gebruiken, hou rekening met het feit dat garnalen vele malen gevoeliger zijn dan vissen, dus het kan dan wel visvriendlijk zijn maar kan zomaar zijn dat je garnalen er wel aan dood gaan (dat is het geval met 9 v/d 10 antiwormenmiddeltjes)
 
Het komt bij een garnalen winkel vandaan die specifiek vermeld dat het voor vissen, garnalen en kreeftjes veilig is. Helaas alleen niet voor slakken
 
Gaat wel een tijdje duren allemaal. Maar als ik meer weet zal ik het hier plaatsen. Zeker als het mn vissen of garnalen wel schaad. Dank je Nicolientje-W
 

Terug
Bovenaan