Opeens mega veel garnalen sterfte ...


E

Etienne98

Guest
Gister zei ik nog in een topic dat het de laatste tijd goed gaat met de garnalen, maar helaas is dat in een keer omgeslagen!

Werd net wakker en super veel garnalen liggen dood in het aquarium. Ook een hele boel garnalen zitten bovenaan het aquarium op de bladeren. Eigenlijk allemaal. Meteen temperatuur gemeten, deze is 26 graden. Zoals iedere dag met dit warme weer zet ik de ventilator erop en laad ik de lamp zoveel mogelijk uit. Ook nitriet gemeten, maar daar is geen sprake van.

Meteen osmose apparaat aangezet, maar deze is dus nu aan t lopen. Ondertussen heb ik water eruit gehaald en ben ik aan t verversen met kraanwater...

Hoe kan dit ?
Wat mij wel opvalt is dat de ppm waarde stijgt. Deze was gisteren 250, nu 260. Normaal gesproken rond de 220.
 
Wat kan ik nu het beste doen om die ppm zsm te verlagen? (Wat denk ik de oorzaak is?)
Puur osmosewater toevoegen?
 
Ik denk dat de warmte de oorzaak is en daardoor een lagere zuurstofgehalte waardoor de garnalen boven in gaan zitten voor koelte en extra zuurstof, ik hoor er meerdere garnalenhouders over.
Je kan ook een oxydator gebruiken of zorgen voor meer oppervlakte stroming voor de zuurstof en afkoelen natuurlijk.
 
Is inderdaad vermoedelijk een te warme bak waardoor er weinig zuurstof in het water zit, dat verbeter je niet door osmose toe te voegen, beter is het een oxydator erin te zetten of een luchtpompje.
 
Is inderdaad vermoedelijk een te warme bak waardoor er weinig zuurstof in het water zit, dat verbeter je niet door osmose toe te voegen, beter is het een oxydator erin te zetten of een luchtpompje.

Luchtpompje heb ik al. Daarnaast ook de ventilator erop staan. Temperatuur is nu gezakt naar 24,5 graad. Ppm naar 225

Ik betwijfel toch of t niet aan de ppm waarde ligt aangezien deze de laatste tijd hoger is dan normaal. Ook liggen de dode garnalen op de bodem, krom of lijkt t alsof ze niet konden vervellen. Misschien een combinatie van beide
 
Luchtpompje heb ik al. Daarnaast ook de ventilator erop staan. Temperatuur is nu gezakt naar 24,5 graad. Ppm naar 225

Ik betwijfel toch of t niet aan de ppm waarde ligt aangezien deze de laatste tijd hoger is dan normaal. Ook liggen de dode garnalen op de bodem, krom of lijkt t alsof ze niet konden vervellen. Misschien een combinatie van beide
Bij moeite met vervellen gaan ze niet massaal bovenin zitten, evenals ze dat niet doen als je ppm iets hoger is.
 
Vond de garnalen er wel vreemd uit zien

03E4FDC1-D197-458E-80D8-E7722863513C.jpeg
 
De temperatuur was niet ineens veel hoger dan normaal. De afgelopen tijd zit de temperatuur vaak tussen de 25-26 graden.

Kan ik koelelementen in het water leggen?
 
Als het kleine zijn wel ja, niet TE snel afkoelen anders krijgen ze daar last van.
 
Ik gebruik in 1 bakje flesjes van 500 ml die ik invries. Die leg ik in de bak en die drijven en de garnalen gaan ondanks de kou er nog graag opzitten ook. Zo n flesje koet een nano van 30 liter met zo n 2-3 graden af en die afkoeling gaat gelijdelijk tot het ijs is ontdooid. In de TB bakjes gebruik ik coolers.
 
Op die foto is niks geks te zien qua vervellingsproblemen, dat ziet er heel anders uit als ze dat zouden hebben.

Koelen kun je ook door een fan over het wateroppervlak te laten blazen
 
Inmiddels een tijdje verder ...
Temperatuur is rond de 23-24 graden. Toch valt t mij de laatste dagen op dat er weer meer garnalen boven in het water zitten.. wanneer ik de ventilator op het aquarium zet, worden dit er wel minder. Het lijkt me niet dat dit door de temperatuur kan komen, toch? Het is niet meer zo warm als eerst.

Het aquarium bevat een luchtpompje en filter die voor de stroming van het water zorgen.

A3D786F7-1A25-4D6E-AA62-A3020F644380.jpeg


5DD2D795-77E3-42C3-9FE1-8A6F47E0443E.jpeg
 
Hoelang heb je dat zuurstofsteentje er al in? Alle beetjes helpen en met beweging aan het oppervlak heb je wel een betere uitwisseling van gassen.
Ik en ook andere leden hebben ook gemerkt dat vooral bij hogere gradaties er uitval is geweest bij warmte maar 23-24 is nog binnen de perken zou ik denken.
 

Terug
Bovenaan