Op zoek naar een nieuw aquarium; met LED of TL?


I

Ioreth

Guest
Inmiddels al een paar jaar geen draaiend aquarium gehad en omdat de lichtkap van mijn oude Rekord 60 stuk is, ben ik nu op zoek naar een nieuw aquarium.
Voorheen was mijn plan om ooit over te gaan naar een 80cm aquarium en daar heb ik nu de kans voor (nog groter kan helaas niet).

Mijn idee:
Gezeldschaps aquarium
80cm
Interne pomp (mag niet vast zitten)
Met kap
Zonder meubel

Het aquarium wat mij wel aan spreekt is de Eheim Aquapro 126 van 80x35x45. Onder andere omdat deze een losse pomp heeft, welke ik uiteindelijk kan vervangen voor mijn externe Eheim pomp.
Dit aquarium heeft 2 TL's van 18W (is dit dezelfde maat als TL's in een 60cm aquarium? Zodat ik ze eventueel kan vervangen voor TL's van Philips ofzo.)

Nu kom ik in winkels ook aquaria tegen met LED licht er in en vraag me dan meteen af hoe die lampen zijn voor de planten en of je ze kan vervangen mochten ze stuk gaan. Meestal werd er vanuit fora gezegd dat je de standaard TL's van een aquarium beter kon vervangen voor bijvoorbeeld specifieke TL's van philips, omdat dat beter was voor de planten. Hoe zit dat nu dan met die standaard LED's in een kant en klaar aquarium?
Ik begrijp dat rode en blauwe LEDs nodig zijn voor de planten? Maar volgens mij hebben die standaard aquaria witte LEDs? Dus wat is de kwaliteit van de goedkopere LED aquaria?
Voordeel voor mij van LED's zou zijn het dimmen, omdat de kamer waar het aquarium komt helaas een grote schuifpui heeft op het zuiden. Er zal geen direct zonlicht op het aquarium komen, maar er is veel indirect licht.

Dan zag ik ook losse LEDbalken te koop die je op diverse manieren in je aquarium zou kunnen plaatsen. En zo kwam ik dan ook weer bij Eheim waar ik de "plants" ledbalk zag met zowel rood, blauw als witte LED's. Maar is dit een lamp die te gebruiken is als vervanging voor 2 TL's en zou hij eventueel kunnen in de Eheim Aquapro 126? (Overigens zou dit dan eventueel een toekomst idee zijn, vanwege mijn huidige budget.)

Heeft iemand misschien ideeën/tips/andere aquaria om naar te kijken/of antwoord op mijn vragen?
 
Je kan ook eens kijken naar de Ferplast Dubia 80cm. Deze heb ik en daar kun je de interne filter makkelijk achterwege laten en een buitenfilter bij gebruiken.
ook heeft deze een tijdklok in de kap en hier kunnen de goedkope buizen in uit de bouwmarkt. Dit is niet dezelfde maat als de 15W uit de 60cm bakken.
 
Bedankt voor de reactie!
Dat is misschien ook een optie.
Die heeft T5's inderdaad.
Zit dat interne filter dan los of moet je hem er uit snijden net als bij een Juwel?
Ik ben alleen wat voorzichtig met timers die je met de hand draait (dit lijkt er ook zo een?). Wat slechte ervaringen met losse varianten gehad.
 
Nee die kun je als je wil erin hangen of eruit laten hoor. Mocht de timer het begeven dan kun je zelf er een losse tussen doen.
 
ik denk dat ook van belang is wat wil je met je bak, veel en veeleisende planten? of ben je al blij met een aantal niet veel eisende planten.
mogelijk doen ze het dan al goed onder de led met de lichtinval van buiten.

zijn die witte leds in de standaart bakken geen rgb leds?

ik heb sinds kort een superfish expert led 70 en zitten 2 led balken waarbij de voorste toch wat meer blauw is en de achterste wit.
zitten een paar planten in maar nog te kort om er iets zinnigs over te zeggen.

misschien dat als er al led in zit wel makkelijker een andere led balk in te plaatsen is?
 
Ik zal niet veel veeleisende planten plaatsen, maar ik hou wel van een plantenbak.

Ik heb geen idee of die LEDs RGB's zijn. Helaas vermelden de meeste winkels en ook merken niet duidelijk wat voor LEDs het zijn. Meestal geven ze het een mooie naam zoals 'Daylight' ofzo en dat is het.
Ook weet ik niet hoe makkelijk het is om de LEDs van zo'n aquarium te vervangen. Ik neem aan dat dat wel lukt als zo'n merk ook losse LED's verkoopt, maar hoe dat moet weet ik niet.
 
Ik heb net even bij mijn aquarium gekeken maar die balk zou je makkelijk kunnen vervangen voor andere, er zit zelf voor een 2e balk al gaatjes ter voorbereiding voor andere of nieuwe led balken. heb andere led's gekocht voor mijn andere aquarium maar ook die (wel kleinere dan) zou ik in dat aquarium kunnen plaatsen zie ik.

Ik persoonlijk vind het led licht ook mooier dan de meeste tl licht die ik zie maar dat is mijn mening.

of planten het goed doen onder de standaard led kan ik je niet zeggen want die heb ik ook pas maar kan je wel vertellen dat dit dus makkelijk aan te passen is mocht het niet voldoende zijn alleen zit je dan wel weer met die kosten.
 
Ok, goed om te weten dat bij jou het bijvoorbeeld al makkelijk te vervangen of aan te passen is.

Ik moet er nog even verder over denken wat ik ga doen, ook vanwege het geld. LED is helaas nogal prijzig in aanschaf.
 
ja inderdaad, je moet zelf naar je eigen budget kijken en zou goed marktplaats in de gaten houden als je geen haast hebt.
dit bakje zo goed als nieuw op marktplaats gevonden voor de helft van de nieuwprijs.

en handig als je weet welke bak je ongeveer wilt even in een winkel kijken die hem heeft staan hoe de verlichting in de kap zit.
maar ik denk dat het bij de meeste wel goed te vervangen valt.
heb bij verschillende merkten ook verschillende clips en adapters gezien om ze op te hangen.

Voor tl geld dit ook hoor makkelijk om te plaatsen naar led
 
Inmiddels heb ik toch gekozen voor de Eheim aquapro 126 die TL's heeft. Uiteindelijk wil ik dan kijken naar de wat betere losse ledbalken met een dimmer die ik er dan in kan zetten, maar dan moet ik eerst nog even wat gaan sparen.
 
kijk ook eens op de site van KITELICHT AQUARIUM LED dat zijn goede strips de RGB is drie kleurig rood groen en blauw dit zijn de kleuren die de planten nodig hebben, makkelijk te bevestigen waterdicht en goed uit te breiden of bij problemen makkelijk te vervangen.
 

Terug
Bovenaan