Onze Juwel Rio 180 (Benvo)


Prachtige plantenbak Ben!
En dat met LED verlichting.

Ik las net nog een topic over LED en NBAT plantenbakken. Duidelijk nog niet hier gekeken dan.:daisy:
 
zo das nog eens een planten bak zeg prachtig
en zo zie je maar ook onder led verlichting kan het een topper worden

groet

jaap
 
Vinden de visjes nooit leuk, waterverversing!

482756_0_82_cimg2224.jpg

628421_0_82_cimg2225.jpg
 
Heb dit topic ook weer helemaal doorgelezen vanaf het begin, het is en blijft een prachtbak!
ben jaloers op hoe de planten er zo mooi bij staan, bij mij zit er op sommige bladeren bruine vlekken en zwarte randjes :(
als er weer foto's bijkomen kom ik zeker weer even kijken.
 
Kleine wijziging, zo vind mijn echtgenote. Rode planten op een andere plek! Ze heeft gelijk, ik vind het ook mooier.


IMG_0150.JPG
 
groeit lekker Ben :petjeaf:

in het kader van de constructieve opmerkingen: zou het niet faai zijn al er 'iets' is dat de overgang van de voorgrondplant link en rechts 'breekt'?
 
In ieder geval iets om over na te denken. Ik neem aan dat je het Bacopa plantje bedoelt. Eigenlijk wilde ik daar nog eens een oplopend paadje van maken licht diagonaal naar achteren.
 
Kleine wijziging, zo vind mijn echtgenote. Rode planten op een andere plek! Ze heeft gelijk, ik vind het ook mooier.


Vrouwen hebben toch soms gelijk Ben en ik spreek de vrouw ook niet tegen hoor;).
Je bak staat er inderdaad als een plaatje op hoor:thumbs:.
 
Omdat een fotoboek tenslotte (ook) voor foto's is....

Dit is een fotoserie over de bouw van een eigen Arduino lichtcontroller. De controller heeft een software programma dat aan alle kanten mogelijkheden biedt voor uitbreiding. Nu gebruik ik 3 kanalen middels een Arduino Uno. Omdat er zes PWM pinnen beschikbaar zijn kan ik uitbreiden naar zes. Gebruik ik de Mega, die ik aanvankelijk gekocht heb, kan dat nog meer zijn. De instelbare tijden zijn gecombineerd met helderheden. Alles werkt met fade in en fade out. Bij de bouw, de hardware heb ik ook rekening gehouden met uitbreiding, de Arduino heeft niet, als vaak gebruikelijk, gaten in z'n ombouw. Ik heb gekozen voor stekkers die aan de binnenkant gebruikt worden maar ook aan de buitenkant naar de licht balken toe is er gewerkt met originele aansluitingen. Verder heb ik een screwshield op de Arduino gezet ook hier is alles dus in originele staat gebleven en daardoor altijd aanpasbaar.

Hoe begon het?
Foto 1: Eerst moest er uitgezocht worden hoe de balken in elkaar zaten, wat er wel en wat er niet inzat.
Foto 2: Laat de eerste aanschaf zien. Als gezegd, in eerste instantie koos ik voor de Arduino Mega die ik zeker nog wel ga gebruiken.
Foto 3: Het 20x4 LCD scherm.
Foto 4: Achterop het LCD scherm heb ik een I2C backpack gesoldeerd. Je kan dan met 4 kabeltjes werken waar er anders veel meer voor nodig zijn. (Philips uitvinding)
Foto 5: Voor de eerste keer heb ik de DS 3231 RTC (klok) aangesloten, ook deze werkt middels I2C. Klok en LCD scherm hebben beiden een eigen adres die je, zonodig, kan wijzigen.
Foto 6: Toen e.e.a. goed was aangesloten kon er tijd zichtbaar gemaakt worden, hoewel er nog wel wat zoekwerk nodig bleek om de goede Library voor mijn software te vinden.
Foto 7: Ik was begonnen met het schrijven van de software en was al heel gelukkig dat ik een statisch beeld kon weergeven. Wist ik veel wat er nog ging komen...
Foto 8: Toch lukte het, na lang zwoegen (!!), met de software, tijd dus om te testen. Op het scherm kun je zien dat de witte balk dimt.
Foto 9: Tijd voor de hardware! De behuizing.
Foto 10: Het LCD scherm is in het deksel gebouwd.
Foto 11: De DS3231 RTC clock is vastgezet op het Screwshield en van bedrading voorzien.
Foto 12: Laat zien dat ik voor de aansluiting aan de balken heb gewerkt met 3 aderige kabels en een stekkeraansluiting, de balken blijven origineel dus.
Foto 13: Dit is hem dan, m'n lichtcontroller, aan de niet zichtbare achterkant zit een poweringang van 12 V en de 3 kabels naar de balken toe. De voorkant heeft een 9V poweringang en een USB voor updates.
Foto 14: Hier werkend onder mijn bak. De witte balk zal om 11:00 uur ook op 100% staan.

IMG_0166.JPG
 

Terug
Bovenaan