Onze Juwel Rio 180 (Benvo)


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,308
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Wij hebben ons Aquarium nu zo'n 2,5 � 3 jaar. Heel vroeger, als jonge man had ik ook een aquarium met de mogelijkheden van toen. Nu maken we gebruik van nieuwe mogelijkheden �n worden we steeds enthousiaster hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Wij, mijn vrouw en ik, beschouwen ons zeker niet als ervaren maar bezien ons bakje wel met toenemend plezier! Met hetzelfde plezier, overigens, kijken we hier naar anderen, ervaren maar zeker ook naar beginners, en ontdekken daardoor nieuwe mogelijkheden.
Ons aquarium is trouwens een Juwel Rio 180.


Groet,
Ben.

973869_0_82_pc210080.jpg
753588_0_82_pc210081.jpg
591494_0_82_pc210078.jpg
348881_0_82_pc210077.jpg
 
Ziet er zeer goed uit! :thumbs:
 
Onder het topic "Twinstar" heb ik vertelt dat we bezig zijn met een proefje met een zelfbouw electrode. Hier een paar foto's:


527379_0_82_cimg2044.jpg
269935_0_82_cimg2046.jpg



Groet,
Ben.
 
Schitterende bak.
Wat is dat voor bodembedekker?
 
Mooi beplante bak! Hoe heet die plant links van het hout?
 
benvo zei:
Onder het topic "Twinstar" heb ik vertelt dat we bezig zijn met een proefje met een zelfbouw electrode. Hier een paar foto's:


527379_0_82_cimg2044.jpg
269935_0_82_cimg2046.jpg



Groet,
Ben.


En? werkt hij goed?
Vertel de bouw van jouw twinstar eens.
 
Dit is een zeer mooi aquarium, ben!
Mag ik je vragen hoeveel vissen je ongeveer in je aquarium hebt zitten?
 
Ga zo door ziet er erg goed uit mooi groen!
 
Dank jullie wel!

Voor Seabait: De bodembedekker is Staurogyne Repens

Voor Jacq93: Het door jou gevraagde plantje is een Hygrophila Pinnatifida

Voor C�dric: We hebben zo'n 34 meest kleinere vissen in onze bak.

9 Cory's
2 siamese algeneters
4 diamant-neons
9 kardinalen
5 kegelvlekbarbelen
5 roodkopzalmpjes

Verder nog een aantal niet te tellen vuurgarnaaltjes. Er zitten ook nog zo'n 5 japonica's in en Helena slakken.
 
Hallo Bertus,


Voor de zelfbouw van onze electrode gebruikte ik een PVC schroefdop en een PVC pijpje met Schroefdraad waar de dop op past.
Het zal allemaal namen hebben, ik ken ze niet maar je kunt deze zaken kopen bij bijv. Gamma, Praxis o.i.d.
Verder gaasjes van koffiezeefjes. Een stukje twee aderig snoer en dat was het eigenlijk. Omdat het niets voorstelt kwam ik tot de uitspraak op het topic twinstar dat het offici�le ding m.i. veel te duur is. Je moet het maar eens nalezen, als je wilt.
Als ik aan schoonmaken toe ben zal ik het apparaatje eens uit elkaar halen en er een foto van maken. Alles wordt dan denkelijk wat duidelijker.


Groet,
Ben.
 
En wat is het nut van zoon aperaatje?
 
Oh, Shakur, kijk even onder mijn Twinstar topic. Daar vind je een uitgebreide uitleg van het ding.



Groet,
Ben.
 
Mooie plantenbak, TOP.
 
Mooi. Vissen komen ook mooi uit met hun kleuren.
 
Ah, daar zijn de foto's gebleven... Leuk aquarium, je planten staan er mooi bij! Ik zie dat jij Hygrophila pinnatifida erin hebt staan. Is mijn nooit gelukt om dit mooie plantje in leven te houden, wat is jouw geheim?
 
994663_0_82_pc230024.jpg
368979_0_82_pc230023.jpg

959625_0_82_pc230022.jpg
424318_0_82_pc230020.jpg

657735_0_82_pc230016.jpg
193671_0_82_pc230028.jpg


Nog een paar plaatjes van de bewoners van onze Rio 180.






De Hygrophila, Geert, moet het wel toevallig goed doen. Ik knip er van tijd tot tijd de koppen uit die ik terug zet. That's it!



Groet,

Ben.
 
617272_0_82_pc240005.jpg



De beloofde foto van de zelfbouw electrode. Hier heb ik hem schoongemaakt en in onderdelen op het aanrecht liggen. Nu is goed te zien hoe het apparaatje in elkaar steekt.



Groet,
Ben.
 
Hallo Bertus,


In mijn fotoalbum heb ik een foto gezet van de uit elkaar liggende electrode, zoals ik dit eerder aan je beloofde.
Hiermee wordt alles wel duidelijk denk ik?


Groet,
Ben.
 
Bertus, er staat een uitleg voor jou op mijn fotoalbum...


Hopelijk bereik ik je nu, ik weet niet of ik dit zo goed doe maar ik beloofde jou nog een antwoord.



Fijne feestdagen!

Groet,
Ben.
 
benvo zei:
Hallo Bertus,


In mijn fotoalbum heb ik een foto gezet van de uit elkaar liggende electrode, zoals ik dit eerder aan je beloofde.
Hiermee wordt alles wel duidelijk denk ik?


Groet,
Ben.

Ja, ik zie hem. wat ik al had verwacht, 2 gaasjes, in feite hetzelfde principe aks bio Co2 uit het stopcontact.
Hoe zttten de stekkertjes dan op het gaasje?
Gewon los geklemd?


Bedankt. Ben.
 
Ja, de plaatjes zitten gewoon geklemd. De gaasjes worden gescheiden door het tussen ringetje.



Groet,
Ben.
 
Een update!

De electrode heeft nu zo'n vier weken in mijn bak gezeten. De gaasjes heb ik al een paar keer moeten vervangen, ze gaan maar kort mee. Ze vallen gewoon uit elkaar. Extra oxidatie door de toevoeging van spanning? We moeten ook vertellen dat, bij mij althans, niet precies bekend was hoe lang en hoe vaak het apparaatje moet werken. Bij ons werkte hij elk uur ��n minuut lang tussen de tijden 9:00 uur en 23:00 uur, 14 keer dus. Wat de invloeden zijn wanneer er vaker/langer gebruikt wordt is niet te zeggen. Hoe dan ook, er zijn conclusies te maken. Doet het iets?

Ja, het doet iets. Het duurt langer eer je je glas moet schoonmaken, minder (alg-)aanslag dus.
Zet het apparaatje niet onder een plant, het zorgt voor bruine (brand(?)) vlekken.
Het water wordt beslist helderder.
Dit leidt ertoe dat het gebruik nuttig zou kunnen zijn wanneer je een aquarium opstart, onze bak daarentegen draait al zo'n drie jaar. In ons aquarium zou ik niet zo snel een dergelijk iets gaan gebruiken omdat we weinig alg problemen hebben, bovendien vinden wij het niet zo'n fraai gezicht in onze bak.

Dan nog iets; wij hadden voorafgaand aan deze test een aantal Neon- en Kardinaal- Tetra's verloren aan wat leek op neonziekte. Tijdens het gebruik, tot nu toe, is er geen enkele vis meer doodgegaan. Komt dat door de electrode? Mogelijk, we durven die conclusie niet echt te trekken. Daarvoor ontbreekt ons de kennis. Opvallend vinden we het wel.

De reden dat we dit hebben gedaan is dat er nog al wat discussie, al of niet positief was over dit soort producten. Wij wilden dit graag zelf ervaren en dan oordelen, voor zover mogelijk natuurlijk!

Iedereen een gelukkig en gezond 2016 toegewenst!

Groet,
Ben
 
JBL heeft een water verversings systeem. JBL in/out genaamd.

https://www.youtube.com/watch?v=6iQCypPk3YU

Het ziet er eenvoudig uit en leek me ook gemakkelijk. Nu doe ik dit met emmers hetgeen toch altijd weer geknoei geeft.
Met producten van Gardena bleek het ook eenvoudig na te maken, bovendien een stuk goedkoper.
Probleem echter, mijn waterafvoer mogelijkheid zit zo'n 12 meter van mijn bak af, in de bijkeuken op een hoogte van ca. 70 cm. Mijn Aquarium zal de afvoer halen rond een 100 cm. Er is dus geen groot hoogteverschil wel een grotere afstand te overbruggen. Dit maakt dat het water niet wil afzuigen, al helemaal niet, zoals JBL claimt, door simpelweg de kraan open te zetten zodat onderdruk ontstaat in de slang. (Zie het filmpje op YouTube)

Daarom ben ik erg benieuwd hoe jullie dit oplossen, welke methodieken worden er zoal gebruikt!

Voor een echt werkende manier zou ik erg dankbaar zijn!


Groet,
Ben.
 
Je hebt inderdaad een prachtige bak! Je rode lotus is echt super mooi, hopelijk wordt die van mij ook zo mooi!
 
Susanne zei:
Je hebt inderdaad een prachtige bak! Je rode lotus is echt super mooi, hopelijk wordt die van mij ook zo mooi!


Dank je voor het compliment!
De lotus van jou wordt vast ook zo. Een tip, als je hem laag wilt houden, haal regelmatig bladeren weg. Je zal zien dat de plant snel nieuwe bladeren vormt en mooi vol wordt. Ook houdt een lotus wel van ijzer.
Veel succes!


Groet,
Ben.
 
Bedankt voor de tip! Kreeg eerder ook als tip om te zorgen voor veel licht, bij weinig licht zal hij de hoogte in gaan om toch licht te vangen. Op welke manier kan ik ijzer toevoegen?
 

Terug
Bovenaan