Onze allereerste aquarium


Maar ik vraag mij dan eigenlijk af hoeveel van de leden van dit forum allemaal gestart zijn met hun allereerste aquarium en gelijk voor een grotere versie zijn gegaan, zonder te weten of het hun ging bevallen??

Hoeveel er dat zijn weet ik niet, maar heel veel van ons. Al doende leert men.
35 jaar geleden begon ik ook met een te klein aquarium en zonder indraaien, dat was voor het internettijdperk waar je afhankelijk was van boeken en de informatie die de verkoper je gaf. Je raadt het al. Ik draaide niet in, zette er neontetra's in en ze kregen heel snel witte stip, kreeg Exit mee van de winkel en even later lagen alle vissen op de rug. Ik had het advies van de verkoper gevolgd. Ik weet de sterft aan het medicijn, met de kennis die ik nu heb was het een NH3/4 of NO2 piek.

Zo'n 12 (?) jaar geleden weer aan een aquarium begonnen, destijds had ik meer informatie beschikbaar via het internet en ben ik begonnen met een 60 cm bakje. Deels ook de informatie van de verkoper ter goeder trouw gevolgd en er een verkeerd bestand in gezet. :stom:, de vissen werden veel te groot voor dit bakje.
Heb het bestand gecorrigeerd en heb 3 jaar lang veel plezier gehad van de 60 cm, daarna ging ik groter naar een 120 bak.

waarom maken ze ze dan voor vissen??
Commercie, maar ze maken ze niet perse voor vissen.

Waarom maken ze knaagstenen voor konijnen (niet goed, ontwikkelen ze blaasgruis door), waarom verkopen ze snoepstangen vol met suiker voor vogels, ook niet goed voor ze. Heel veel draait om geld.
Waarom verkopen ze nog steeds goudviskommen en komeetstaarten samen?
 
Jammer dat je ondanks de vele ervaringen die men hier heeft op het forum toch liever voet bij stuk wilt houden en perse vissen erin wilt. Vergeet aub niet dat een winkel het weinig boeit als ze maar verkopen he.

Als je na een schoenenwinkel gaat en je hebt maat 44 en ze hebben enkel nog 42 ga je toch ook niet maat 42 kopen?

Dat is hetzelfde vind ik persoonlijk met vissen.

Hier heb je een overzicht met een lijst met bekende kleine visjes maar zoals er ook staat beschreven hebben deze allemaal bepaalde eisen qua water en temperatuur.

https://www.visaquarium.nl/a/nano-aquarium/kleinste-vissen

Het laatste wat iedereen hier wilt op het forum is mensen aanvallen of voor gek verklaren of weet ik het. Alles is zeer goed bedoeld en vaak ook met veel wijsheid en ervaringen van vallen en opstaan.

We kunnen wel zeggen oh weet je wat zet er (even heel overdreven) neons en zalmpjes erin. Maar als je dan opeens dode vissen gaat krijgen of andere problemen, dan word geroepen ja maar ik kreeg dit en dit advies van het forum. Bij een winkel zouden ze dan eerder zeggen ah joh je had gewoon pech hier koop deze en deze hoppa weer €20,- in het laatje.

Garnaaltjes zijn ontzettend leuk hoor. Kijk maar bij mn onderschrift nano cube 30l.

Ik hoop oprecht dat je de adviezen van harte neemt. Het gaat je een hoop problemen voorkomen.
Das een zeer mooie link wat de kleinste visjes betreffen Mandy dank daarvoor en in mijn grote bak kunnen deze kleine rakkers ook leuk vertoeven.
 

Ik begrijp die keuze volledig. Dat lijkt overigens ook een verstandige keuze. Probleem is alleen, en je sloeg zelf de spijker al op de kop, dat winkeliers dit soort aquaria verkopen als aquaria voor vissen. Ze vertellen daar, (helaas) uiteraard, niet bij dat dit dan enkel is bedoeld voor aquascape, garnalen, slakken, eventueel een betta of wellicht het opkweken van een nestje jonge visjes. Dierenwinkels blijven winkels die aan het eind van het jaar winst moeten maken.
En op de vraag of fabrikanten het heel vervelend vinden als ze meer van dit soort aquaria verkopen aan ongelukkige beginnende hobbyisten die vervolgens 1 á 2 jaar later terug komen voor een groter model, weten wij allemaal wel het antwoord.

Mocht iemand toch visjes in zo'n klein aquarium gaan houden zal dit ongetwijfeld stress opleveren, vaak met als gevolg zieke vissen. Vandaar dat iedereen er direct zo bovenop zit om je te behoeden voor de gevolgen. Een aantal leden hebben als alternatief al garnalen voorgesteld. Persoonlijk zou ik de bon zoeken en die (15 km waren het?) terug rijden naar de LFS en mijn geld terugvragen om ergens anders een aquarium van 60 cm te halen. Jij blij, kinderen blij, vissen blij :D

Wat betreft beginnersfouten heb ik mij in eerste instantie goed ingelezen (wellicht ben ik de uitzondering). Maar ook dat mocht mij niet behoeden voor fouten. Ook ik heb een overbezetting gehad in mijn 80 cm aquarium omdat ik adviezen negeerde en dacht dat het wel kon.
 
Klein probleem
Een bak van 60cm kunnen wij nergens plaatsen...
Die van nu is 35cm en kast staat vol!
Er is maar 1 ruimte voorlopig waar groter kan, maar dat is in de veranda waar het nu reeds 25-30° is terwijl het buiten amper 16° is...

Daarom dus geopteerd voor een kleine bak
 
Klein probleem
Een bak van 60cm kunnen wij nergens plaatsen...
Die van nu is 35cm en kast staat vol!
Er is maar 1 ruimte voorlopig waar groter kan, maar dat is in de veranda waar het nu reeds 25-30° is terwijl het buiten amper 16° is...

Daarom dus geopteerd voor een kleine bak

Helder. In dat geval zou ik adviseren om nu voor garnalen te gaan (zijn echt heel interessant! Grote opruimers) en dit met een mooie slak te combineren.
Wellicht voor de kids niet helemaal wat ze er van hadden verwacht. Maar dan kan het gezin toch aan de aquarium hobby proeven en wellicht dat zich later mogelijkheden voordoen voor een groter aquaria?
 
Ga hem je inrichten met planten. Lees je in over de visjes die je leuk lijkt of garnaaltjes (staan veel in fb groepen en MP te koop)

Ik denk dat je nu wel weet dat een maanvis geen optie is ;) en wat wel een optie zou kunnen zijn :D
 
Nee, daarom vond ik die lijst van Mandy wel handig
Zitten er leuke tussen die amper 2,5cm worden
Dus mss wel een optie?
Mits de school minimaal blijft natuurlijk!!
 
Nee, daarom vond ik die lijst van Mandy wel handig
Zitten er leuke tussen die amper 2,5cm worden
Dus mss wel een optie?
Mits de school minimaal blijft natuurlijk!!

Als je je keuze qua vis hebt gemaakt, Google je even op die zijn naam en kom je vanzelf tegen in welk aantal deze worden geadviseerd en kan je je bak op die soort vis afstellen :D
 
@Mandykuh die zijn echt wel mooi!!

Ik denk dat we eens een family-meeting moeten gaan doen :thumbs:
 
@Mandykuh die zijn echt wel mooi!!

Ik denk dat we eens een family-meeting moeten gaan doen :thumbs:


Ik weet niet hoe oud jou kindjes zijn mare als je zo een kleintje hebt als mij en ie kan je bak dicht doen zeer zeker doen:D
 
5 en 8 jaar
 
Als je je keuze qua vis hebt gemaakt, Google je even op die zijn naam en kom je vanzelf tegen in welk aantal deze worden geadviseerd en kan je je bak op die soort vis afstellen :D

http://www.seriouslyfish.com/knowledge-base/ is een aanrader. Je moet wel de Engelse taal machtig zijn en de wetenschappelijk naam van de vissen in het zoekveld invoeren.
 
Maar ik vraag mij dan eigenlijk af hoeveel van de leden van dit forum allemaal gestart zijn met hun allereerste aquarium en gelijk voor een grotere versie zijn gegaan, zonder te weten of het hun ging bevallen??
Het zou eigenlijk niet zo moeten zijn dat mensen een aquarium kopen (of welk huisdier dan ook) om daarna te kijken of het iets voor ze is. In plaats daarvan zou iedereen eerst goed moeten nadenken, rondkijken, zich inlezen en er nog een paar nachtjes extra over moeten slapen, zodat een weloverwogen beslissing kan worden gemaakt waarbij eenieder zich bewust is van de verantwoordelijkheid die het hebben van een huisdier met zich meebrengt en dat het een langetermijn verbintenis is.
 

Terug
Bovenaan