Onverklaarbare uitval bij corydoras panda...


N

Nickey

Guest
Hallo allemaal, ik hoopte dat het vanzelf over zou gaan en ik maakte me er niet zo'n zorgen over tot dit weekend weer 2 cory's zijn doodgegaan in de trofis colisa 1000...
Ik had 14 cory's overgenomen, 2 weken quarantaine gehad en toen een aantal maanden in een 80cm, daarna naar de 1m verhuist. intotaal 4 jonkies gekregen waarvan 1 het heeft gehaald.
Er zaten dus 15 corydoras panda in de 1m. Langzamerhand ging er hier en daar een cory dood. kan gebeuren. tot dit weekend er weer 2 dood gingen ineens. Toen ik ze dacht te gaan tellen telde in er nog maar 6!
Ik heb intotaal 4 lijkjes gevonden, of de cory's zijn dus meesters in verstoppen geworden de laatste 3 dagen of er is iets heel erg fout in de bak.

Alleen de cory's gaan dood, geen enkele andere vis ( 25 espeis, 12 neon tetra, 1 ancistrus, 3 otocinclus, 2 diamantgoerami, stuk of 9 mollys en een stuk of 100 vuurtjes)
ZE zijn zeker niet de zwakste vissen die er in zitten, de leeftijd van ze weet ik niet, ik heb ze dus over genomen maar een heel aantal is nog niet volgroeid.

Het lijkt me niet aan de waarden te liggen, anders had ik wat moeten merken aan de andere vissen maar ik zal straks toch nog even meten maar ik verwacht dus niks raars.

Het gedrag van de cory's die doodgaan;
-Ze lijken niet meer de bodem te kunnen vinden (geen evenwicht houden)
-de liggen vaak op de kop
-ademen normaal
-zien er verder normaal uit

De rest van de cory's gedragen zich helemaal normaal, ik houd ze enorm goed in de gaten en zie niks raars.
Ik heb recent geen enkele vis toegevoegd, geen planten of wat dan ook.

IK hoop dat jullie kunnen helpen, aub alleen berichten plaatsen waar ik wat mee kan please :)

Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het wel.

Alvast bedankt!
 
Jeetje, dat is niet goed idd.

Je leest steeds vaker dat er wat zwakkere cory's worden gekweekt, zo ook bij de panda, maar als jij nu ineens 4 lijkjes vind, dan lijkt er iets anders aan de hand te zijn.

Je zegt dat de bodem niet meer goed kunnen vinden. Bedoel je dan alleen dat ze problemen met hun evenwicht hebben of dat ze ook veel bovenin het aquarium zitten?

Voor de zekerheid zou ik toch even je water gaan testen. Als dat goed is, dan kun je die mogelijke oorzaak in elk geval alvast van je lijstje schrappen snap je?
 
Ik heb dit weekend 2 lijkjes gevonden, een maand terug 1 en nog langer terug weer 1. niet dus 4 in een keer ;)

ZE zitten wel op de bodem maar tollen rond op de bodem, dan weer op de rug, dan op de zij, dan weer normaal, als ie zegmaar vooruit zwemt draait gij gwn rondjes om zn eigen as. Hij kan zichzelf tijdens het zwemmen niet recht houden.

Afgelopen vrijdag zag ik dat gedrag bij 1 cory, ik heb het afgewacht en zaterdag was er 1 dood, diezelfde zaterdag vertoonde een cory weer dat gedrag, die heb ik verplaatst naar je 80 boven en die is zondag doodgegaan, boven is er geen enkele habrosus ziek geworden dus het lijkt me niet besmettelijk.

Ik ga de waarden zo testen, ff iemand vragen ok de kleuren te vergelijken ;)
 
Waterwaarden zijn getest en zoals verwacht niks raars ;)
Ph netjes 7.5
Nitriet rond de 20
Nitraat rond de 0.5
De Kh was 10/11, de stripjes (ik heb getest met druppeltest hoor :) ) zeggen dat dat te hoog is...

Niks aan het handje zou je dus denken...
 
Langdurig nitriet kan ook schadelijk zijn voor de vissen.

Moet ik wel erbij zeggen dat ik zaterdag dus ook weer m'n wekelijkse dose plantenvoeding heb gedropt in de bak :)

Je zegt er wel wat trouwens, kroos is namelijk heel erg gaan groeien in m'n bak...

Mooi, meer verversen, en nitriet vreters derin
 
Klopt, maar zk heb ik ook verteld dat ik de leeftijd dus niet weet ;)

Klopt, zie ik nu ook. Overheen gelezen.
Mijn excuses.

Maar als de waarden verder niets raars laten zien en de rest van de vissen het verder goed doen zou dat het ook kunnen zijn.
 
Nickey meet wel nitriet en bij een goed ingedraaide bak zou je dat niet mogen meten.

Hoe heb je die waarden gemeten Nickey?

Edit: druppels zie ik al
 
De bak draait een dik half jaar denk ik, goed, beetje raar dit verhaaltje maar ik teste dus eerst met een testrip en daarna heb ik de Kh, ph nog nagemeten met druppels, het is me niet duidelijk hoe ik de andere waarden moet meren met druppels en er waren op dat moment geen mensen thuis die me konden helpen, ik zal zo een herkansing doen, dan weten we het precies.

2 weken geleden heb ik 1 week verversen overgeslagen... (vivarium weekend)
Verder heb ik eigelijk geen idee... Ik ben helemaal niet meer gaan voeren, integendeel.
 
Als het het nitriet was geweest hadden de andere vissen er waarschijnlijk ook last van gehad. Mij staat iets bij van een tol/draai ziekte bij corydoras? Is op internet heel weinig over te vinden, maar als je zoekt op tollende corydoras zie je dat er veel berichten staan met dezelfde symptomen als jij nu ziet.
 
Als je nitriet no2 meet met een teststripje lijkt me niet goed, dan zit het er vast en zeker in..
Drijven de zieke vissen ook omhoog of blijven op de bodem? als ze op de bodem blijven tollen zou je haast denken aan een aantasting in de hersenen door het een of ander?
 
Aflezen van strips is al een hele kunst en ze zijn niet echt betrouwbaar dus of er veel waarde aan de test met strips moet worden gehecht betwijfel ik.
Wellicht iets waar de Cory s alleen of eerder vatbaar voor zijn? Misschien verduidelijkt een video van het gedrag het een en ander;)
 
Zo, ik moet nu 10 minuten wachten voordat ik de uitslag kan meten. word aan gewerkt ;)

De zieke vissen blijven bij de bodem.

Ik zal eens zoeken noa ;)
 
Aflezen van strips is al een hele kunst en ze zijn niet echt betrouwbaar dus of er veel waarde aan de test met strips moet worden gehecht betwijfel ik.
Wellicht iets waar de Cory s alleen of eerder vatbaar voor zijn? Misschien verduidelijkt een video van het gedrag het een en ander;)

Het punt is, ik heb op dit moment geen beelden van de vissen die tollen, die zijn allemaal dood. het gedrag van de rest van de cory's is niet anders maar bij de cory's die dood gingen begon het ook plotseling
 
Ik zit nu voor de bak, de vissen zitten momenteel te asen op een dode volwassen vuurgarnaal... als zich ok wel een zielig jong mollietje, heeft al een beetje een groei achterstand maar ik drijg hem uit te vangen en quarantaine te zetten, ze hoort namelijk vrolijk naar me toe te zwemmen
20161206_173309.jpg
 
Molly zit apart, werd aangevallen.

De nitriet is volgens druppel 7, strips gaan dus de klik in. naar 7 lijkt me niet schadelijk...
 
Oke...

Nitraat hebben je planten nodig toch?
No3 heb ik gemeten met druppeltest, moest eerst 2 schepjes poeder in 10ml doen en s aar na 6 druppels uit een flesje, k test met jbl test set.
Ik moet over 5 minuten weg maar zal me der heel even gouw in verdiepen, ik snap niet waarom ik het allemaal kwijt ben
 
Mooi, meer verversen, en nitriet vreters derin

Nitriet mag je echt niet kunnen meten in je aquarium!!!

Ik heb toevallig gister alle 10 mijn bakjes verschillende waterwaarden van gemeten, maar nitriet was overal 0!

Als jij nitriet test met een teststripje, dan mag het witte vlakje niet roze kleuren. Als hij wel licht roze kleurt, dan zit er dus wel degelijk nitriet in je water! Hoeveel is met een stripje nauwelijks te meten.

Meer verversen en kijken waar de nitriet vandaan komt.

Uiteraard kunnen je cory's ergens anders aan dood zijn gegaan.
Maar je hebt het nu ook al over een dode garnaal en je molly is ook niet vrolijk schrijf je.

Hopelijk blijft de rest stabiel, want dit is niet leuk voor je.
 
Ik snap ook niet wat Marcel dan fout zegt...
Het was bijna niet meetbaar, ik heb t nog even teruggezocht en het is eigelijk helemaal wit.
K heb me een beetje verdiept in de waarden, I'm haalde alles helemaal door elkaar, fosfaat en nitriet haalde ik door elkaar, nitraat en nitriet, het spijt me..
Ff de hele waterwaarden opnieuw:

NO3: 7
No2: 0
Kh:11
Ph: 7.5

Alles normaal toch?
De molly gaat het niet goed mee, maar zoals ik al zijn had hij/zij al een groei achterstand, het kan dus ook daarvan komen. net als met de garnaal, kan door ouderdom maar ik weet ook dat de vissen hier en daar wel eens een garnaal opeten (k zag later dat ze achter een andere aanzaten zonder succes) en een groepspel ervan maken. hoeft dus niet perse iets te betekenen...
 
Bij sluierstaarten klinkt rondtollen als een zwemblaasprobleem. Ik geloof niet dat dat ook voorkomt bij corydorassen maar wie weet?
 

Terug
Bovenaan