onststeking aarsvin....wat is het?


R

rknoops313

Guest
Hallo.

Ik heb gisteren een witte bult met een roze/rode uiteinde op de aars of aarsvin van mijn yellow tail Acei geconstateerd.
De bult was voorheen eerst een stuk kleiner en alleen wit net als de vin...ik ben nog onervaren met ziekte , dus ik zag er geen bijzonderheden aan .

Kan iemand mij verrtellen wat dit is en of dat nog behandelbaar is?
IMG_20180122_211755.jpg
IMG_20180122_211755.jpg
IMG_20180122_211947.jpg
IMG_20180122_211836.jpg
 
dat ziet er wel raar uit. Ik ken het soort visje niet maar komt dit uit het poepgaatje of zit het ernaast. Hangt het aan de vin. Van de foto word ik niet veel wijzer. misschien dat je het enigzins kan beschrijven. Als het uit het poepgaatje komt komt er dan ook nog poep uit het gaatje of komt het door de bult naar buiten?
 
Ik kan het zelf ook niet echt goed zien ....hij eet gewoon goed, maar heb m nog niet zien poepen.
Ik heb nog even verder gezocht op het internet en toen kwam uit op "Ankerworm".

ankerwormen-aarsvin.jpg
 
Misschien een optie om hem in een zoutbadje te doen en dat het misschien vanzelf loslaat of dat je met een pinchet zachtjes eraf krijg? Zou niet in 1 keer hard eraan trekken omdat je niet weet of het een beestje is en het zich misschien heeft vast gehaakt in de vis. Veel gespuis houd niet van zout en wellicht dat het na een tijdje in het zout wat losser zit of uit zijn eigen los laat. Als het los is op wit papiertje leggen en foto posten zodat ieder kan zien wat het precies is.

tracht de vis in het water te laten als je hem vasthoud zal evengoed wel spartelen maar in water beter.

Wel even checken of nieuwe post plaatsen of jouw soort visje in een zoutbadje kan want dit weet ik niet. Ene visje kan wel de ander niet.

Boven in het ziekten gedeelte staan een sticky zoutbadje hoe en wat.

Succes en ben benieuwd wat het is.
 
Is een chiclide visje? Check wel even of de vis zoutbadjes kan hebben want niet alle chiclides kunnen tegen zout! Ik heb verder geen verstand van chiclides. Zou het ook niet leuk vinden dat je post dat het visje dood neervalt in het zoutbadje:help:Maar als hij ertegen kan is de minst belastend. je zult toch even moeten kijken of het een of ander ongedierte is of iets anders. Tumortje, stukje darm of iets dergelijks.

Info dierenarts zodat je het misschien kan herkennen.

http://www.vetonline.nl/fileadmin/PDF2015/vetonline/vis 6.pdf

Succes
 
Ja klopt ...het is een Malawi Cichliden

Ik heb om te beginnen 1 gr zout per liter toegevoegd om herstel te bevorderen.
Vervolgens ben ik begonnen met Dactycid van Colombo..dus zou werken te wormen, en ook ankerworm....

Ik wacht het even af de aankomen de 2 weken en ik jkijken of het mogelijk is om met de hand weg te halen.

In ieder geval bedank voor de info... ga ik zeker even doorlezen
 
Update:

Ik heb vandaag de vis uit het aquarium gehaald, wat overigens erg makkelijk ging.
Het is niet de anus, maar echt de vin.
Ik heb voorzichtig geprobeerd of ik het eraf kon halen, maar dat lukte echt niet.
Het zit echt goed vast en het lijkt we een soort gezwel ofzo.

Ik heb de vis even 2min in een zoutbadje gedaan, maar ik denk niet da dat effect gaat hebben....we zullen zien

Misschien heeft iemand nog een idee?
IMG_20180127_100348.jpg
IMG_20180127_100355.jpg
IMG_20180127_100421.jpg
IMG_20180127_100348.jpg
IMG_20180127_100355.jpg
IMG_20180127_100421.jpg
IMG_20180127_100542.jpg
 
Sorry late reactie.

dat is geen beestje ofzo. Ik gok op een geinfecteerd wondje.

Als je de mogelijk heb om hem apart te behandelen neem aan dat hij de enige is zou ik hem een kuurtje bactopur direct (de tablettenversie) gebruiken. Zou het niet zo maar in je aquarium doen want dit kan je biologisch evenwicht plat liggen zodat je kom te zitten met oplopende waterwaardes. De bactopur is een erg goed middel voor bacterieen.

Als het niet weg gaat zou ik gokken op een tumortje en dit kan verder geen kwaad zolang de vis het gewoon doet maar dan weet je zeker mocht het bacterieel zijn dat de bacterieen dood zijn en het zich niet kan verspreiden.
 

Terug
Bovenaan