Ons stukje zee


Idd , je kunt beter eerst alles tweedhands kopen op uw gemak . Echter zit dat geduld bij de meesten niet ingebakken (mezelf incluis)
Mijn eerste bak ook alles nieuw gekocht , mijn tweede al veel meer tweedehands voor een fractie van de prijs en even goed .
 
maar juist in dit geval hebben de 2de hands spullen me meer gekost dan het nieuwe
 
Mijn heremietkreeft

20161119_214203.jpg
 
ik paniek ook niet en ga gewoon netjes door met waar ik mee bezig ben maar soms wordt ik een beetje moedeloos en heb ik erg veel spijt dat ik deze bak gekocht heb achteraf gezien beter opnieuw kunnen starten had me evenveel gekost

door schade en schande word men wijzer.
wellicht word de volgende bak ook groter?

gaat toch goed zo? met ijzer krijg je op den duur echt wel die fosfaat naar beneden hoor!! nitraat is koolstof voor of je schuimer.

als dit steen lange tijd in rijk po4 water heeft gezeten kan dit hier zeer zeker weer uitkomen ja!
 
15415939_1063720413750234_596236103_n.jpg

helaas blijven we nog steeds vechten met de nitraat en phosfaatwaardes die blijven veel te hoog vandaag begonnen met rowaphos en om de nitraat te verlagen gaan we morgen starten met suikerwater
 
door schade en schande word men wijzer.
wellicht word de volgende bak ook groter?

gaat toch goed zo? met ijzer krijg je op den duur echt wel die fosfaat naar beneden hoor!! nitraat is koolstof voor of je schuimer.

als dit steen lange tijd in rijk po4 water heeft gezeten kan dit hier zeer zeker weer uitkomen ja!

loop na te denken om een juwel lido 120 aan te schaffen (liever een 200) maar ik ben helaas beperkt met de ruimte en dan gelijk een onderkast erbij met een sump eronder dan gaan we starten met een bak met dood steen maar dan moet eerst mijn handboog verkocht zijn zodat er weer budget is
 
Toch ziet de inrichting er veel belovend en smaakvol uit!
 
komt goed maar heb gewoon geduld nodig achteraf gezien als ik vanaf 0 gestart had was ik nu net zo ver geweest
 
dat is previes de reden waarom dergelijke aquaria voor een scheet en 3 knikkers verkocht worden..

het staat mensen tegen, en voor het geld dat er geinvesteerd moet worden, kunnen mensen ovrrnieuw beginnen, of iets bij leggen en groter.

je kan ook mensen gaan omlegge met je pijl en boog! dan maak je er veel meer euro s mee
 
15415939_1063720413750234_596236103_n.jpg

helaas blijven we nog steeds vechten met de nitraat en phosfaatwaardes die blijven veel te hoog vandaag begonnen met rowaphos en om de nitraat te verlagen gaan we morgen starten met suikerwater

Ik vind het een leuke bak moet ik zeggen als leek op dit gebied.
 
de bak ziet er inderdaad al veel beter uit. Het is niet voor niets dat alle ervaren zee-aquarianen een doorstart afraden, het is inderdaad met vallen en opstaan. Je moet bij een doorstart verder telkens als er een nieuw probleem opduikt, terwijl je bij een nieuwe opstart zoveel tijd kan nemen als je maar wil.
 
Maar wel een goede leerschool .
Stenen kan je ook wel overnemen , echter kan je dan beter 2 of 3 maand van te voren deze al kopen voordat je echt opstart , zodat je alle vervuiling eruit kan halen zonder dat dit je bacterien kost .
 
vandaag mijn water getest

CA 490
PO4 0.2
NO3 4
MG 1485
KH 6.4
PH 8
NO2 0
NH3/NH4 0

15491811_1063720413750234_596236103_o.jpg
 
inmiddels staat er alweer een nieuw project in de woonkamer en wel een juwel lido 120 die omgebouwd gaat worden tot zeeaquarium met sump foto's volgen nog
 
na een flinke schoonmaak beurt en wat gaten boren en alles aangesloten te hebben hebben we de volgende resultaten bereikt

15826187_1087349084720700_1929844692543528657_n.jpg


15894682_1087349094720699_7005754752613951136_n.jpg
 
Begrijp ik het goed dat de kleine plaats gaat maken voor deze bak?
 
Mooi groter altijd beter ;)
 
vandaag nog lekker geknutseld de t5 balk gesloopt zodat ik deze aan een plexiglas plaat kon monteren en er een ledverlichting bij geplaatst moet zeggen het is gelukt maar omdat dit een proef was gaat er binnekort een trespaplaat komen ervoor omdat plexiglas van 1 cm te dik is komt er 4 mm trespa voor in de plaats maar dat mag tonio lekker doen
 
Ja John tenzij ik hem op jou slaapplek zet

O nee, doe maar snel weg dan. Bakje vond ik ook al veel te klein:D:D;). Geintje, maar de grotere afmeting zal een hele vooruitgang zijn Patricia:thumbs:
 
Btw, wij denken ook aan zout maar dan meer iets zoals Marlene heeft gekocht. Klein om te beginnen en anders wordt het me ook teveel met al die bakken.
Maar nog niks is zeker hoor:D:D
 
Btw, wij denken ook aan zout maar dan meer iets zoals Marlene heeft gekocht. Klein om te beginnen en anders wordt het me ook teveel met al die bakken.
Maar nog niks is zeker hoor:D:D

een advies John begin niet te klein welke grootte zat je aan te denken?
 
Bak van rond de 60 liter
Eheim aquastar 63 marine
EHEIM AQUARIUM AQUASTAR 63 MARINE
Compleet zeeaquarium 63 liter
60x30x35cm
-Eiwitafschuimer
-Filter 300 l/h
-Streamer 1800 l p/h
-2 x 12watt LED verlichting
 
hmm niet mijn keuze er is mij verteld dat als je ledverlichting gebruikt dat je minimaal een half watt per liter inhoud moet hebben de bak is vrij laag en je hebt de apparatuur in je bak waarschijnlijk omdat het zoveel apparatuur is ga je je daaraan storen ben ik bang

ben bang dat je juist door die filter hetzelfde gaat krijgen als ik hoge nitraat en fosfaat waardes dat is een zeeaquarium niet best

maar goed het is info die ik gehad heb omtrent de home 60 die ik hier heb
 
Is die 0,5W niet van toepassing op de gewone buizen dan?
 
Mij is verteld elke ledverlichting of dit klopt weet ik niet
 

Terug
Bovenaan